اخبار

تردد سالانه 50 هزار کشتی اقیانوس پیما در خلیج فارس/ لزوم اجرای کنوانسیون برای حل مشکلات محیط زیست دریایی

تردد سالانه 50 هزار کشتی اقیانوس پیما در خلیج فارس/ لزوم اجرای کنوانسیون برای حل مشکلات محیط زیست دریایی
سومین پنل تخصصی بیست و پنجمین همایش ارگان های دریایی با موضوع حفظ محیط زیست دریایی، اساس توسعه پایدار برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، پنل سوم بیست و پنجمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی امروز؛ 24 بهمن به ریاست پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

در این پنل همچنین علیرضا خجسته مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی، شاپور کاکولکی معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران، کاپیتان حسن تیمورتاش دبیر انجمن دریانوردان تجاری ایران، انوشیروان یوسفی دارستانی رئیس گروه تحقیق و توسعه شرکت ملی نفتکش و امیر رستگاری رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع شرکت داشتند.

 

هنوز از موهبت های دریایی کشور بهره مند نیستیم/ لزوم اجرای کنوانسیون برای حل مشکلات محیط زیست دریایی

پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست در آغاز سخنان خود با اشاره به اینکه هنگامی که به کره زمین نگاه می کنیم؛ بیش از آنکه کره زمین را ببینیم، کره آبی می بینیم همین موضع ثابت می کند که اقتصاد آبی است که آینده جهان را رقم زده است.

وی با تاکید بر این موضوع که دریاها و اقیانوس ها آخرین مامن بشر خواهد بود، تصریح کرد: سرزمین ایران دارای 2 منطقه مهم  از لحاظ منابع نفت و گاز، تنوع زیستی و آبزیان تجاری در بین 20 منطقه مهم در جهان است.

این مقام مسئول ادامه داد: درست است که از طبیعت بسیار غنی برخوردار است اما هنوز نتوانستیم از موهبت هایی که در دریاهای ایران به خصوص دریای عمان وجود دارد، بهره برداری کنیم. البته این موضوع تنها به حمل و نقل و ارتباطات دریایی محدود نمی شود بلکه دریاها دارای موهبت های بسیار زیاد و مهم هستند که تا امروز نتواستیم از وجود آنها بهره برداری کنیم.

 

ضرورت توجه بیشتر به زیرساخت های اسکان در سواحل

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست با اشاره به این موضوع که بیش از 60 درصد جمعت جهان در سواحل دریاها زندگی می کنند؛ گفت: اما متاسفانه در ایران هنوز زیرساخت های مورد نیاز برای اسکان مناسب مردمی که در سواحل کشور زندگی می کنند، ایجاد شده و همین موضوع سبب شده تا مهاجرت در این شهرها منفی شود.

 

امکان تامین 33 درصد آب کشور از طریق آب شیرین کن های جنوب کشور

این مقام مسئول ادامه داد: موضوع مهم دیگری که لازم است به آن اشاره شود، موضوع خشکسالی و کمبود آب در 3 منطقه مهم در ایران یعنی سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی است به همین خاطر پروژه انتقال پیش حوزه ای به این استان ها امری واجب و ضروری است که در صورت به انجام رسیدن این پروژه بیش از 33 درصد از نیاز آبی کشور از طریق آب شیرین کن های موجود در استان های جنوبی کشور تامین خواهد شد.

 

نفت و گاز ما را از منابع دریایی دیگر غافل کرده است

وی  افزود: درست است که اهمیت دریای خزر بر کسی پوشیده نیست، اما متاسفانه در 100 سال اخیر و بر اثر بی توجهی زمامداران موهبت های موجود در دریای خزر و منابع آن مغفول مانده است. در واقع منابع نفت و گاز موجود در آب های جنوب کشور موجب شده تا از منابع موجود در دریای خزر غافل شویم. در صورتی که وجود کریدورهای ایران به اروپا، اکوسیستم و تنوع زیستی منحصر به فرد در دریای خزر موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.

فرشچی توضیح داد: دریای خزر همیشه دریای فرصت ها بوده زیرا منابع بسیار مختلف و بسیار زیادی برای بهره برداری در که بلااستفاده باقی مانده است. به عنوان مثال موضوع استفاده از ارزش های دارویی گیاهان دریایی مسئله ای است که تا امروز مغفول  بدون توجه مانده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست به چالش ها و مشکلاتی که موجب شده تا امروز بهره برداری از موهبت های دریای خزر مغفول بماند و اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال نبود ثبات سیاسی در منطقه و نبود تاریخ طولانی در ارتباط  با کشورهای تازه استقلال یافته و در نهایت نبود رژیم دریایی ثابت در این دریا موجب شده تا نتوانیم آنگونه که باید و شاید از غنیمت هایی که در این دریا وجود دارد، بهره برداری کنیم.

وی همچنین گفت: یکی از موضوعات دیگری که لازم است مورد توجه قرار گیرد، معضل کاهش تعداد فوک های خزری است. یکی از از دلایل کاهش تعداد این فوک های کم نظیر شکار و کشتار این فوک ها توسط کشورهایی مانند فدراسیون روسیه و قزاقستان است که در این کشورها شکار این حیوانات آزاد است و منع قانونی ندارد. البته آلودگی ویروسی نیز از دلایل کشته شدن این فوک ها در دوره ای از زمان بود.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست تصریح کرد: تردد یخ شکن ها و کشتی ها در محل زندگی فوک های خزری نیز از دیگر دلایل کشته شدن این پستانداران بود که خوشبختانه پس از پذیرش تغییر مسیر از سوی کشتی های نفتی  این مشکل نیز حل شد. با این وجود از یک میلیون فوک خزری که در سرشماری دهه 90 ثبت شده اند تنها 100 هزار فوک باقی مانده و این بدان معناست که تعداد این فوک به میزان قابل توجهی کاهش یافته و لازم است تا نسبت به حفظ جان این پستانداران توجه شود.

 

خوزستان به زیر آب می رود

وی با اشاره به اینکه تا سال 2060 ،2 تا 4 درجه به دمای کره زمین اضافه خواهد شد گفت: در نتیجه این افزایش دما پیش بینی می شود که خوزستان و سواحل 43 درصد، سیستان و بلوچستان 4درصد و بوشهر در27 درصد زیر آب برود.

فرشچی به چالش هایی که امروز در محیط زیست دریایی کشور اشاره کرد و گفت: سفید شدن مرجان های دریایی، فرونشست سواحل در نتیجه برداشت های غیرمجاز آب های زیرزمینی، آلودگی های نفتی که از دیگر کشورها به کشور ما تحمیل می شود.

 

نیازمند به یک سیستم مقابله با آلودگی دریایی هستیم

وی همچنین به زباله های دریایی اشاره کرد و گفت: لازم است تا یک سیستم نظام مند برای رسیدگی و یافتن راهکار برای حل این مشکلات ایجاد شود تا بر اساس آن بتوانیم بر این مشکلات فائق بیاییم.

 

تردد سالانه 50 هزار کشتی اقیانوس پیما در خلیج فارس/ ثبت 147 هزار شناور با پرچم ایران

یکی از سخنرانان این پنل،  محمد میرنژاد، رئیس اداره جستجو، نجات و حفاظت محیط زیست دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بود که درباره اقدامات ملی در به کارگیری ابزارهای قانونی برای حفاظت محیط زیست دریایی صحبت کرد.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از 50 هزار کشتی اقیانوس‌پیما در منطقه خلیج فارس تردد دارند، گفت: 45 درصد نفت دنیا از خلیج فارس عبور می کند علاوه بر آن در این منطقه 160 سکوی متحرک و ثابت وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه سال قبل شاهد تردد 34 هزار فروند کشتی (9 هزار فروند بالای هزار تن و 235 هزار فروند شناور کوچک) در بنادر کشورمان بودیم، گفت: کشور ما بیش از 147 هزار فروند شناور با پرچم جمهوری اسلامی ایران و ثبت شده در سازمان بنادر ودریانوردی در این منطقه دارد.                                                                                                                            

رئیس اداره جستجو، نجات و حفاظت محیط زیست دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: تا کنون ایران به کنوانسیون بسیاری در حوزه دریا ملحق شده است که از آنها می‌توان به کنوانسیون‌های سولاس، آب توزان و مارپل اشاره کرد این در حالی است که ما هنوز به کنوانسیون بازیافت کشتی ها به به کنوانسیون هنگ کنگ معروف است ملحق نشدهایم.

وی با اشاره به کنوانسیون بازیافت کشتی‌ها که به هنگ‌کنگ معروف است، گفت:  تعداد کشورهای ملحق به این کنوانسیون 5 کشور است که هنوز هم اجرا نشده است. در همین راستا سازمان بنادر با کمک محیط زیست مطالعات دانشگاهی داشته است تا بتواند دریابد که چند شناور برای بازیافت داریم و این کار کجا باید انجام شود و چه نهادی باید مجوز صادر کند.

 

بررسی الحاق ایران به کنوانسیون بازیافت کشتی ها

میرنژاد گفت: در حال حاضر به دنبال امکان سنجی الحاق ایران به کنوانسیون بازیافت کشتی‌ها و بررسی برنامه‌های مورد نیاز برای عملیات بازیافت ایمن و زیست محیطی کشتی‌‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه این کنوانسیون ها در حوزه پیشگیری و غرامت است، اظهار کرد: اگر نگاهی به منطقه خلیج فارس در حوزه آب توازن داشته باشیم در می یابیم که به غیر از ایران در این منطقه سه کشور دیگر نیز به این کنوانسیون ملحق شده اند که از 18 شهریور 96 لازم الاجرا شد و تعداد دولت های متعهد به آن 67 دولت است.این کنوانسیون به‌دنبال پیشگیری، کاهش و کنترل آلودگی انتقالی گونه‌های غیربومی از طریق آب توازن، رسوبات و سطوح سخت کشتی‌ها‌ است.

وی با بیان اینکه از 100 سال گذشته کشتی‌ها آب توازن خود را در آب‌های منطقه خلیج فارس تخلیه می‌کردند و ما از آن مطلع نبودیم، گفت: نهایتا بعد از تحقیقاتی که انجام شد در سال 2004  کنوانسیون آب توزان تصویب شد اما به دلیل مشکلاتی که کشورها در اجرای آن داشتند 13 سال مسکوت ماند.

رئیس اداره جستجو، نجات و حفاظت محیط زیست دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: اقداماتی که سازمان بنادر انجام داده و می دهد در حوزه کنترل و بازرسی کشتیها و صدور گواهینامه‎‌های مربوطه، نمونه‌برداری از مخازن آب توازن کشتی‌ها در صورت نیاز، بازرسی کشتی‌های ورودی مشکوک به عوامل بیماری‌زا مانند باکتری شبه وبا از طریق کشورهای کویت عراق هند و .... برگزاری جلسات کارگروه مدیریت آب توازن با حضور ارگان‌های ملی ذیربط، معرفی فهرست آزمایشگاه‌های معتمد شناسایی نمونه‌های مخازن آب توازن کشتی‌ها در استان‌ها توسط سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت و آموزش پزشکی و ... قرار می‌گیرد.

وی افزود: در راستای همین کنوانسیون در بحث میکروارگانیزم‌ها نیز نمونه‌گیری انجام می‌دهیم اماتشخیص اینکه آنها بومی و یا غیربومی و مهاجم است با سازمان حفاظت محیط زیست است.

 

شناسایی گونه های مختلف  در خلیج فارس

میرزاده در ادامه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از کارهای اجرایی که در حال انجام است شناسایی گونه‌های مختلف از بنادر هرمزگان تا بندر امام خمینی منطقه خلیج فارس به خصوص در کنار اسکله‌ها است که بومی و غیربومی بودن آنها مشخص شود. پس از این کار اسامی آنها را شناسایی کردیم و با کمک موزه کشور پرتغال، آلمان و انگلستان مورد شناسایی قرار می‌دهیم که ببینیم گونه‌ها برای کدام کشور است.

وی با اشاره به ضمیمه ششم کنوانسوین مارپل گفت: بر اساس این ضمیمه میان سولفور سوخت کشتی‌ها باید به 0.5 درصد برسد این در حالی است که اکنون سوخت کشتی ها در منطقه خلیج فارس با 3.5 درصد سولفور تامین می‌شود.

 

ضرورت استفاده از سوخت با 0.5 درصد سولفور تا 2020

میرنژاد درباره مساله تامین سوخت کم سولفور گفت: همانطور که گفته شد بر اساس پیش بینی IMO سال 2020 باید سوختی که در منطقه خلیج فارس استفاده می‌شود باید با 0.5 درصد سولفورباشد به همین دلیل با وزارت نفت شرکت پخش و فرآوده‌های نفتی مکاتبات داشتیم که بر اساس آن مکاتبات قرار بر آن شده است که از سازمان حفاظت محیط زیست کمک بگیریم که 2 تا 3 سال آینده بتوانیم 2 میلیون تن سوخت مورد نیاز ناوگان کشتیرانی خود را به صورت کم سولفور تامین کنیم.

 

 

۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ۱۸:۱۱
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۹۴