بررسی رابطه هوش هیجانی و مدیریت دانش(مطالعه موردی اداره کل بنادر ودریانوردی استان مازندران)

 ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
 رشته: مدیریت دولتی، گرایش مدیریت مالی

مقطع: کارشناسی ارشد

سال دفاع:1393

دانشگاه‌ آزاد اسلامی، واحد چالوس

چکیده:

هدف از این پژوهش تبیین رابطه بین هوش هیجانی و مؤلفه‌های آن با مدیریت دانش در اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران بود. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس گردآوری داده‌ها توصیفی و از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان ستادی شاغل در اداره کل با حداقل تحصیلات فوق دیپلم به تعداد 196 نفر بوده که از این میزان بر اساس فرمول کوکران تعداد 133 نفر به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه‌های مدیریت دانش تعدیل یافته بهات (2001) با 38 پرسش و هوش هیجانی شیرینگ (2003) با 25 پرسش می‌باشد؛ روایی محتوای صوری ابزار توسط خبرگان و میزان پایایی دو پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ (به ترتیب /0 و /0) تأیید شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده های آماری نشان داد که رابطه مثبت و معنی داری بین هوش هیجانی و مولفه های آن با مدیریت دانش کارکنان وجود دارد. در انتها نیز مبتنی بر یافته های پژوهش، نسبت به ارائه پیشنهاداتی جهت بهبود مدیریت دانش با توجه کلیدی به هوش هیجانی اقدام شد.

واژگان کلیدی: مدیریت دانش، هوش هیجانی، بنادر و دریانوردی

این پایان‌نامه با حمایت مالی سازمان بنادر و دریانوردی به انجام رسیده است.