نمایشگاه انسان و دریا در موزه ملی ایران فردا گشایش می یابد سهم حمل و نقل از قیمت تمام شده کالا باید به حداقل ممکن برسد/ زیرساخت های ریلی بنادر کشور؛ بهبود و ارتقا یافته است/ افزایش میزان جابجایی داخلی کالا از طریق دریا؛ اقدام مهم سازمان بنادر/ اتکا به توان داخلی برای تأمین مایحتاج حمل و نقل دریایی کشور اعلام دستاوردهای سازمان بنادر در مراسم روز ملی حمل و نقل/ معرفی سرمایه گذاری های جذب شده در بنادر/ ارائه گزارشی از اقدامات و دستاوردهای دولت در حیطه فعالیت های عملیاتی و امور بندری بندر بوشهر؛ قهرمان هفدهمین دوره مسابقات ورزش های آبی کارکنان بنادر کشورشد بندرامیرآباد؛ حلقه اتصال توسعه حمل و نقل و ترانزیت کالاهای کانتینری در دریای خزر/ توسعه حمل و نقل و ترانزیت کالاهای کانتینری میان ایران و روسیه نخستین کشتی حامل کالای اساسی در بندر بوشهر پهلو گرفت/ ۲ میلیون تن کالا در بنادر بوشهر تخلیه و بارگیری شده است با الحاق بندر چابهار به منطقه ویژه اقتصادی مشکلات سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی حل می شود/ احداث 18 کیلومتر آزاد راه از بندر چابهار/ اعلام جزئیات سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر چابهار انعقاد قراردادهای جدید سرمایه گذاری در بندر امیرآباد/ میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندرامیرآباد به بیش از ۱۷۸۴۰ میلیارد ریال می رسد راه‌اندازی خط مسافری چابهار - مسقط از اول دی ماه / پیگیری مشکلات شناورهای بنزین سوز/ پیشرفت 40 درصدی فاز 2 بندر شهید بهشتی چابهار/ بندر شهید کلانتری به بندر شهید بهشتی متصل می‌شود/ بندر شهید بهشتی چابهار؛ توانایی پذیرش کشتی‌های پست پاناماکس را دارد بکارگیری علائم کمک ناوبری مجازی در بندر امیرآباد/ ارتقاء سطح ایمنی دریانوردی در بندر امیرآباد
رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت:درصددیم با شناسایی فعالان اقتصادی خوشنام، که بر اساس استاندارهای بین المللی معرفی می شوند، تسهیلات و امکانات ویژه ای اختصاص دهیم.
'عباس معمارنژاد' شامگاه سه شنبه در همایش 'آشنایی با قوانین و آیین نامه جدید گمرکی' در اتاق بازرگانی اصفهان افزود: هدف فعالان اقتصادی باید سرعت، دقت، کنترل، نظارت و اجرای قوانین و مقررات باشد.

معمارنژاد اظهار داشت:همه کالاهایی که در کشور چین تولید می شود، بی ارزش نیست بلکه فعالان اقتصادی ما، کالاهای بی کیفیت این کشور را وارد می کنند.

وی با بیان اینکه نامگذاری سالجاری به این معنی نیست که جلوی واردات کشور گرفته شود، افزود: کارخانه ها و واحدهای تولیدی به مواد اولیه نیاز دارند که این با امر واردات میسر است و ما هنوز جایگزینی برای مواد اولیه نداریم.

وی با بیان اینکه وقتی کالا به کشور وارد شد نیاز به مجوز فنی استاندارد دارد، تصریح کرد: اگر این مجوز نیز از سوی استاندارد کشور تایید شد یعنی هیچ مشکلی برای ورود این کالا به کشور از نظر گمرک وجود ندارد.

به گفته معمارنژاد، تشخیص سطح و کنترل کیفیت کالای واردشده بر عهده استاندارد است و حتی مصرف کننده نیز باید این کیفیت را کنترل کند.

رییس کل گمرک با بیان اینکه برآورد حجم قاچاق بین 14 تا 15 میلیارد دلار در سال است، خاطرنشان کرد: کالای اولیه قاچاق نیست زیرا تعرفه چهار درصدی آن انگیزه قاچاق را از بین می برد.

وی با بیان اینکه در سالجاری واردات رسمی گوشی تلفن همراه 150 درصد بود، افزود: اما مصرف کشور با مقدار رسمی واردات تطابق ندارد که این به معنای قاچاق این کالاست.

رییس کل گمرک ایران بیان کرد: آنچه که بین وزیران عضو کارگروه ارزی توافق شده این است که بانک مرکزی موظف است ارز مورد نیاز صنعتگران را با نرخ ارز مرجع یعنی یکهزار و 226 تومان تامین کند.

معمارنژاد همچنین به روند ترخیص کالا اشاره کرد و گفت: ترخیص برخی کالاها نیاز به تشریفات گمرکی و مجوز سه تا چهار سازمان مانند استاندارد، معاونت غذا و دارو، تجهیزات پزشکی و وزارت اطلاعات و ارتباطات دارد.

رییس کل گمرک ایران با اشاره به ویژگی قوانین جدید امور گمرکی کشور گفت: تصویب آیین نامه های گمرکی توسط خود دولت انجام می شود که این به معنای انعطاف پذیری بیشتر در امر گمرک است و با این اقدام ، کارها سریعتر پیش می رود.

وی افزود: از دیگر ویژگی های قوانین جدید گمرکی، تجهیز گمرکات کشور است زیرا برخی گمرکات تجهیزات لازم ندارند.

به گفته معمارنژاد، یکی دیگر از ویژگی های قوانین جدید امور گمرکی این است که با تغییر تعرفه، کالایی که در گمرک بوده است، مشمول تغییرات تعرفه ای نمی شود.

رییس کل گمرک ایران گفت: ارتباط بین بخش خصوصی و دولتی در حوزه اقتصادی، بحث فضای کسب و کار را به میان می آورد.

وی با بیان اینکه در فضای کسب و کار شاخص های متعددی داریم که توسط بانک مرکزی جهانی تهیه می شود، افزود: هر ساله بیش از 170 کشور در فضای کسب و کار رتبه بندی می شوند و کشورها با در نظر گرفتن این رتبه بندی تلاش خود را برای کسب رتبه بهتر بیشتر می کنند.

معمارنژاد خاطرنشان کرد: 10 زیرشاخص در این رتبه بندی مطرح است که یکی از آنها تجارت خارجی یا فرامرزی است.

وی تصریح کرد:این زیر شاخص با آماده کردن اسناد، ترخیص گمرکی، تخلیه بارگیری در بنادر و حمل و نقل داخلی و سه شاخص تعداد اسناد، زمان انجام تشریفات گمرکی برای صادرات و واردات و هزینه شکل می گیرد.

وی با بیان اینکه بر اساس این زیرشاخص برای صادرات کشورمان 20 روز در نظر گرفته شده است،افزود: دو روز از این مدت به ترخیص گمرکی اختصاص دارد و مابقی به آماده کردن اسناد، بارگیری در بنادر و حمل و نقل مربوط می شود.

به گفته رییس کل گمرک ایران، بر اساس زیر شاخص فرامرزی برای واردات کشورمان 31 روز در نظر گرفته شده که دو روز آن برای ترخیص کالا، 19 روز آماده کردن اسناد، پنج روز تخلیه بارگیری در بنادر و پنج روز حمل و نقل است.

وی با بیان اینکه متوسط انجام زمان تشریفات گمرکی در رده صادرات و واردات در دنیا 15 روز است، افزود: کشور ما نیز باید مدت زمان تشریفات گمرکی را به این میزان برساند.

وی اضافه کرد: اثر کاهش زمان تشریفات گمرکی بر قیمت تمام شده محصولات صادراتی و تولیدی در داخل که از مواد اولیه، کالاهای واسطه ای و ماشین آلات وارداتی استفاده می کند باعث افزایش قدرت رقابت پذیری کالاهای داخلی برای صادرات و افزایش رقابت پذیری برای کالاهای تولید داخلی و وارداتی می شود.

وی با اشاره به زیرشاخص دیگر رتبه بندی بانک مرکزی جهانی گفت: ایران در این زمینه رتبه 103 را در دنیا به خود اختصاص داده است.

معمارنژاد افزود: اگر دستگاه های دولتی فعال در زمینه واردات و صادرات هماهنگی لازم را داشته باشند ایران به رتبه 87 یعنی می رسد یعنی از رده کنونی 16 پله صعود می کند.

۲۴ خرداد ۱۳۹۱ ۱۳:۰۹
ایرنا |
کد خبر : ۱۴,۰۲۹

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید