نمایشگاه انسان و دریا در موزه ملی ایران فردا گشایش می یابد سهم حمل و نقل از قیمت تمام شده کالا باید به حداقل ممکن برسد/ زیرساخت های ریلی بنادر کشور؛ بهبود و ارتقا یافته است/ افزایش میزان جابجایی داخلی کالا از طریق دریا؛ اقدام مهم سازمان بنادر/ اتکا به توان داخلی برای تأمین مایحتاج حمل و نقل دریایی کشور اعلام دستاوردهای سازمان بنادر در مراسم روز ملی حمل و نقل/ معرفی سرمایه گذاری های جذب شده در بنادر/ ارائه گزارشی از اقدامات و دستاوردهای دولت در حیطه فعالیت های عملیاتی و امور بندری بندر بوشهر؛ قهرمان هفدهمین دوره مسابقات ورزش های آبی کارکنان بنادر کشورشد بندرامیرآباد؛ حلقه اتصال توسعه حمل و نقل و ترانزیت کالاهای کانتینری در دریای خزر/ توسعه حمل و نقل و ترانزیت کالاهای کانتینری میان ایران و روسیه نخستین کشتی حامل کالای اساسی در بندر بوشهر پهلو گرفت/ ۲ میلیون تن کالا در بنادر بوشهر تخلیه و بارگیری شده است با الحاق بندر چابهار به منطقه ویژه اقتصادی مشکلات سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی حل می شود/ احداث 18 کیلومتر آزاد راه از بندر چابهار/ اعلام جزئیات سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر چابهار انعقاد قراردادهای جدید سرمایه گذاری در بندر امیرآباد/ میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندرامیرآباد به بیش از ۱۷۸۴۰ میلیارد ریال می رسد راه‌اندازی خط مسافری چابهار - مسقط از اول دی ماه / پیگیری مشکلات شناورهای بنزین سوز/ پیشرفت 40 درصدی فاز 2 بندر شهید بهشتی چابهار/ بندر شهید کلانتری به بندر شهید بهشتی متصل می‌شود/ بندر شهید بهشتی چابهار؛ توانایی پذیرش کشتی‌های پست پاناماکس را دارد بکارگیری علائم کمک ناوبری مجازی در بندر امیرآباد/ ارتقاء سطح ایمنی دریانوردی در بندر امیرآباد
ایران از کدام کشورها پرچم اجازه می کند؟
شرق افریقا، از شمال با کنیا و اوگاندا، از غرب با رواندا، بوروندی و جمهوری دمکراتیک کنگو و از جنوب با زامبیا، مالاوی و موزامبیک همسایه‌است و از شرق به اقیانوس هند محدود می‌شود.

به گزارش سامانه خبری سازمان بنادر و دریانوردی،  تانزانیا کشوری با 48 سال قدمت . 38 میلیون نفر جمعیت به تازگی اعلام کرده کشتی های ایرانی از پرچم این کشور سواستفاده کرده اند. 4 درصد مردم تانزانیا کشاورزی می کنند و دیگران به ماهیگیری سرگرم می شوند. خشک ترین مناطق قاره سیاه در دل این کشور جایی گرفته است و اهالی همگی از گرفتارهای خشکسالی می نالند. ایران با تجارت سالیانه 32 میلیارد دلار و رابطه تجاری با 200 کشور جهان برای تردد درآب های بین المللی به استفاده از پرچم کشور تانزانیا نیازمند شده است. نشریه فایننشال تایمزبه تازگی در گزارشی افشاگرانه اعلام کرده تانزانیا بی خبر از اتفاقات در آب های بین المللی بوده است. منابع دولتی تانزانیا طی ماه های گذشته گرفتار خشکسالی بوده اند و پرچم کشورشان در آب های ازاد برروی نفتکش ها و کشتی های تجاری ایران نصب شده بود. براساس آمارهای رسمی که کشتیرانی اعلام کرده ناوگان دریایی ایران با 169 کشتی در دریاها تردد می کند. رئیس شرکت ملی نفتکش هم خبر داده بزودی نفتکش های قول پیکر ایرانی راهی دریا ها می شوند. گزارش ها نشان می دهد 36 کشتی ایرانی بدون اطلاع مقامات دولتی تانزانیا از پرچم این کشور استفاده کرده اند. اجاره پرچم کشورهای دیگر در قواعد بین المللی تجارت دریایی پذیرفته شده است. علی اکبرمرزبان نماینده دائمی ایران در سازمان جهانی دریانوردی می گوید:« استفاده از پرچم کشورهای دیگر به عنوان اجاره یک روال بین المللی است. این رسم در تمامی کشورهای دنیا وجود دارد. بیشتر کشورهای که تحت تحریم ها قرار دارند از این مکانیزم استقاده می کنند. ایران هم همیشه از این امکان استفاده کرده است.البته اجاره پرچم برای کشتی های تجاری به هیچ عنوان به معنای ضعف یک کشور تلقی نمی شود.» او برای اثبات گفته های خود به معاهدات آیمو اشاره می کند:« در سازمان جهانی دریانوردی ایران به عنوان کشوری فعال شناخته می شود. بررسی معاهدات جهانی هم همین را نشان می دهد. حتی حضور نظامی ایران در آب های بین المللی هم چنین گفته ای را تایید می کند. نیروی دریایی از سال 88 تاکنون بیش از دو‌هزار کشتی را اسکورت کرده و بیش از 88 عملیات نظامی موفق هم علیه دزدان دریایی داشته است. نیروی دریایی ایران با پیاده کردن کماندوهای خود روی عرشه دو کشتی با پرچم بولیوی و پاناما که به تصرف و گروگان دزدان دریایی درآمده بودند، توانست در یک عملیات موفق و منحصر‌به‌فرد، کشتی‌ها و خدمه آنها را نجات دهد. باید به سمتی برویم که دزدان دریایی در مناطق پرخطر مانند خلیج عدن هم توان فعالیت نداشته باشند. هدف ایران این است که طومار دزدان دریایی را در هم بپیچد. البته باید توجه داشته باشید که مبارزه با دزدان دریایی یک فعالیت بین‌المللی است و تمام کشورهای جهان باید کمک کنند تا این اتفاق رخ دهد. خوشبختانه این اجماع هم در کشورهای جهان ایجاد شده است. با این حال، تصمیم ما این است که به عنوان عضو فعال سازمان جهانی دریانوردی، نقش موثری در این زمینه داشته باشیم. همین عملکرد نیروی دریایی ارتش هم نشان می‌دهد که ایران در این مورد خاص بسیار فعال و موثر بوده است. سازمان جهانی دریانوردی هم بارها از ایران به دلیل این توجه تشکر کرده است.» براساس قوانین بین المللی کشتی ها با استناد به پرچمی که روی عرشه خود نصب کرده اند قوانین بین المللی را رعایت می کند. برخی کشورهای عضو آیمو برای امنیت تردد در آب های بین المللی حتی نیروهای مصلح را نیز روی عرشه جایی می دهند. کشتی های ورودی به بنادر ایران کالاهای صادراتی را حمل می کند که از کشورهای دیگر راهی بنادر جنوبی ایران می شوند. کشتی های ایتالیایی بیشترین ورودی به بنادر ایران را به خود اختصاص می دهند. سازمان بنادر و دریانوردی در لیست کشتی های ممنوع الورد به بنادر نام یک کشتی با پرچم تانزانیا را نیز ثبت کرده است. پاناما، توگو، عمان و روسیه دیگر کشورهای به شمار می روند که کشتی هایشان در بنادر ایران به دلایل فنی توقیف شده است. قوانین بین المللی به ایران اجازه داده تا برای دور زدن تحریم ها از پرچم کشورهای دیگر استفاده کند. کشورهای پاناما، مالت، توالا، تانزانیا و مالت بیشترین تعداد پرچم را به ایران اجاره می دهند. ایران طی سه دهه گذشته به دلیل اعمال تحریم های مختلف پرچمش را به هیچ کشوری اجاره نداده است. قوانین دریایی در مورد اجاره پرچم می گوید:« بر اســاس ماده یک از قانون دریایی ایران هر کشتی دریاپیما (اعم از اینکه ساختمان آن پایان یافته و یا در دست ساختمان باشد) که ظرفیـت غیـر خالص ثبت شـده آن حداقل 25 تن می تواند بر طبق مقررات قانون به ثبت رسیده و تابعیت ایرانی و حق بر افراشتن پرچم ملی ایران را داشته باشد. کشتی به اشخاص تابع ایران (اعم از طبیعی و حقوقی) تعلق داشته باشد و در صورتیکه کشتی متعلق به شرکت ایرانی باشد باید سهام آن با نام بوده و حداقل 51 درصد سرمایه واقعی آن متعلق به اتباع ایرانی باشد.کشتی های نفتی متعلق به اشخاص (اعم از طبیعی و حقوقی) که به امر تولید و یا تصفیه و یا حمل و نقل نفت خام و یا گاز و یا محصولات نفتی اشتغال دارند می توانند بدون رعایت حد نصاب مقرر در این ماده بنا به درخواست ذینفع و موافقت سازمان بنادر و دریانوردی به ثبت رسیده و تابعیت ایران حاصل نمایند.بر اساس ماده 4 قانون دریایی ایران مرجع صــدور گواهیــنامه تابعیــت کشتــی سازمان بنادر و دریانوردی است.» قراردادهای اجاره پرچم کشورها به طور معمول دو ساله تعیین می شود. قیمت کشتی های با پرچم اجاره ای براساس معیارهای چندگانه تعیین می شود. یکی از اعضای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران که سال ها در حوزه خلیج فارس به تجارت سرگرم بوده در مورد قیمت اجاره کشتی ها می گوید:« چند فاکتور تعیین کننده است. قیمت سوخت، تناژکشتی و امکانات کشتی مهمترین عامل تعیین قیمت به شمار می روند. قیمت ها برای تردد کشتی ها درآب های داخلی طی دو سال گذشته به دلیل افزایش قیمت سوخت قیمت اجاره کشتی ها به شدت افزایش داشته است. اما انچه تجار ایرانی را گرفتار می کند موضوع اجاره پرچم است.  همین قیمت اجاره پرچم بر قیمت ثابت اجاره کشتی هم افزوده می شود و در نهایت هزینه های اضافی بربازرگانان کشور تحمیل می شود.» او در جلسه اتاق بازرگانی ایران حضور پیدا کرده است و در حالی که به همکاران خود اشاره می کند می گوید:« این گرفتارهای برای همه بازرگانان ایران وجود دارد. همه از وضعیت موجود ناراضی هستند ولی به عنوان یک تکنیک مهم اجاره پرچم مورد استفاده همه است.» شرکت های کشتیرانی خصوصی پرچم دیگر کشورها را برای تردد در اب های بین المللی اجاره می کنند. امریکا به تازگی اعلام کرده بنادر بین المللی برای برخورد با کشتی های ایرانی باید تدابیر ویژه ای پیش گیرند. اولین برخورد هم با کشتی با محوله ایرانی و پرچم زنگبار صورت گرفت. پس از این جریان مجلس تانزانیا به مسولین بندری خود هشدار داد. فانشینال تایمز در گزارش خود اعلام کرده است:«طی سه ماه گذشته ایران بیش از نیمی از ناوگان دریایی کشتی های نفتکش خود را تغییر نام داده و آنها را تحت پرچم کشورهای دیگر قرار داده است . هریک از این کشتی های نفتکش دارای ظرفیت حمل ۲ میلیون بشکه نفت هستند که این رقم برابر با مصرف روزانه نفت کشوری مانند فرانسه است. تهران کشتی هایی که تحت پرچم مالتا و قبرس بوده اند را تغییر پرچم داده و به جای آن از ماه جولای کشتی هایش را با پرچم تانزانیا و جزیره توولو در اقیانوس آرام در آبهای بین المللی حرکت می دهد.هر دو این کشورها تحت فشارهای واشنگتن و بروکسل اکنون اعلام کرده اند که ثبت کشتی های نفتکش متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران (NITC )را ملغی خواهند کرد ، این امر ایران را وادار به یافتن پرچم های جایگزین کرده است.» گزارش ها نشان می دهد کشورهای توولو، تانزانیا، مالت و به دلیل فشارهای که از سوی امریکا برآنها وارد شده، پرچم های خود را به ایران اجاره نمی دهند. تانزانیا و زنگبار پرچم خود را به 36 کشتی ایرانی اجاره داده اند. حتی براساس اعلام فاینشینال تایمز مرکز رده بندی و ثبت کشتی های توولو هم اعلام کرد که به تازگی از سوی دولت توولو دستور صادر شده که ثبت کشتی های نفتکش شرکت ملی نفتکش ایران و هر کشتی دیگر متعلق به ایران ملغی شود. سیف علی عدی معاون رئیس جمهوری زنگبار نیز اعلام کرده است که اکنون سازمان ثبت کشتی های این کشور در حال اجرای پروسه لغو ثبت نفتکش های ایران است .قانون گذاران آمریکایی از جمله چند سناتور ارشد این کشور باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور را ترغیب کرده اند که هرکشوری که نفتکش های ایرانی را تحت پرچم خود قرار دهد تحت تحریم های آمریکا قرار گیرد. بخش خصوصی ایران به دلیل وابستگی شدید به واردات کالا چندان با گرفتاری کشتی های  تحت پرچم مواجه نمی شود. تعداد بسیار زیادی از کشتی های توقیفی در آب های بین المللی و تحت پرچم کشورهای دیگر در تملک کشتیرانی ایران برای واردات کالاهای اساسی بوده اند.به گفته معمارنژاد رئیس گمرک ایران بیشترین میزان کالاهای صادراتی به کشور چین به میزان چهار میلیارد و ۱۶۹ میلیون دلار، امارات به میزان سه میلیارد و ۴۲۷ میلیون دلار، عراق با سه میلیارد و ۴۰۹ میلیون دلار، هند با ۲ میلیارد و ۱۸ میلیون‌ دلار و افغانستان با یک میلیارد و ۴۳۸ میلیون دلار اختصاص دارد. برهمین اساس سه کشور مهمی که به ایران کالا صادر می کنند از مرزهای آبی برای انتقال کالا به بازار ایران استفاده می کنند. در صورتی که طرف قرار داد هر کدام از این کشورها مالکان ایرانی باشند، انتقال کالا باید با پرچم کشورهای دیگر صورت گیرد. ناوگان دریایی ایران طی سه سال گذشته توسعه را پیش گرفته است. براساس گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تنها طی مدت 20 روز تعطیلات عید سال 91 بیش از 5 میلیون نفر مسافر بین بنادر جنوبی کشور جابه جا شده اند. مدیر بندر تازه تاسیس مسافری حقانی هم به تازگی اعلام کرده اسکه مسافری ایران بندر توان جابه جایی روزانه 4 هزار مسافر را دارد. شرکت والفجر هم خط دریایی «رو رو» را برای جابه جایی روزانه 64 خودرو از بندرلنگه به سمت دبی راه اندازی کرده است. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی هم می گوید 2 هزار میلیارد تومان برای 150 پروژه بندری در دست اجرا است. توسعه بنادر ایران در حالی صورت می گیرد که فشارهای بین المللی به کشورهایی که به ایران پرچم اجاره می دهند به صورت روزانه افزایش می یابد. زنگبار کشوری که گفته می شود مهاجرانی از شیراز، سیراف و شوشتر سال ها قبل آن را ساخته اند، با حاکمی که اصالتی شیرازی دارد. زنگباری ها چندی قبل به زاهدان سفر کرده بودند و رئیس سازمان بازرگانی سیستان هم به آنها وعده داده بود سیمان زابل و نان قدرس رضوی زاهدان را به زنگبار صادر خواهند کرد. مسولین تانزانیا هم وعده داده بودند دام های زنده را به ایران صادر می کنند. خبرهای جدید ولی نشان می دهد زنگبار و تانزانیا پرچم خود را هم از ایران دریغ کرده اند.

۱۳ شهریور ۱۳۹۱ ۱۵:۱۸
pmo- گزارش خبری |
کد خبر : ۱۶,۰۸۱

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید