اختصاص یدک کش جدید به بندر امام(ره) برگزاری موفق مانور اطفاء حریق به صورت دستی در بندر بوشهر واگذاری فرصت های سرمایه گذاری از طریق مزایده/ تاکید بر حل چالش های سرمایه گذاران در بنادر با نگاه بلندمدت و حفظ منافع ملی و درچارچوب اقتصاد دریامحور/ سرمایه گذاری 19 هزار میلیاردی بخش خصوصی در بندرامیرآباد صدور مجوز ساخت اسکله گردشگری در بندر ماهشهر مانور موفق اطفای حریق مخازن مایعات نفتی در مجتمع بندری انزلی تعیین تکلیف 30 کانتینر بلاتکلیف در بندر بوشهر آغاز شد بررسی و شناسایی عوامل آلودگی ساحل کنگان ادامه دارد منابع مالی؛ حلقه مفقوده زنجیره تامین نیروی انسانی حمل‌ونقل دریایی/ ضرورت حمایت ویژه مجلس در تسهیل جذب نیرو سازمان بنادر تکریم و معارفه مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان برگزار شد/ضرورت هم افزایی ارگانهای دریایی در بزرگترین استان ساحلی ایران/ بسترسازی برای گسترش زیربناهای بندرگاهی و پسکرانه‌ای "دیپلماسی اقتصادی" سیاست‌ راهبردی دولت در تجارت بین المللی/ نقش کلیدی بنادر کوچک در تامین معیشت ساحل‌نشینان/ ضرورت ارتباط هوشمندانه سازمان‌های همکار در ترانزیت کالا
افزایش آبخور بندر نوشهر به ۷ متر/ خرید ۳ جرثقیل ریلی ساحلی
مدیر کل بنادر و دریانوردی مازندران با بیان اینکه ظرفیت آبخور بندر نوشهر هم‌اکنون ۵.۵ متر است که به ۷ متر افزایش می‌یابد از خرید سه دستگاه جرثقیل ریلی ساحلی و دو مکنده غلات در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش سامانه خبری سازمان بنادر و دریانوردی سید نبی سیدپور طی نشست خبری اظهار داشت: بندر نوشهر اولین و قدیمی‌ترین بندر استان مازندران بیش از 70 سال سابقه فعالیت دارد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی مازندران ادامه داد: بندر نوشهر تا سال 70 با امکانات اولیه مشغول فعالیت بود و حداکثر 300 هزار تن ظرفیت عملیاتی داشت اما از سال 1370 توسعه بندر با هدف ارتقا ظرفیت عملیاتی بندر آغاز شد و اسکله‌ها، محوطه‌های عملیاتی، موج‌شکن  و انبارهای روباز مورد توجه قرار گرفت.

سیدپور افزود: هم اکنون ظرفیت عملیاتی این بندر 2.5 میلیون تن است و تا سال آینده به 3.5 میلیون تن افزایش می‌یابد.

وی گفت:‌همچنین ظرف 5 سال آینده ظرفیت بندر نوشهر به 7 میلیون تن و تا 10 سال آینده به 10 میلیون تن ارتقا می‌یابد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی مازندران افزود:‌ طی 10 سال اخیر بازسازی اسکله‌های قدیمی، احداث اسلکه‌های جدید و تهیه تجهیزات مخابراتی نوین در بندر نوشهر انجام و 27 هکتار محوطه عملیاتی جدید به بندر افزوده شد.

سیدپور تصریح کرد: از سال گذشته بندر نوشهر منطقه ویژه اقتصادی شد و تسهیلاتی در اختیار صاحبان کالا قرار گرفت.

وی افزود: پس از سفر سوم استانی هیئت دولت به استان مازندران موافقت دریافت 40 میلیارد تومان برای خرید 200 هکتار از اراضی حاشیه شهر برای بندر نوشهر اخذ شد تا در قالب سرمایه‌گذاری تولیدی و اقتصادی دراختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اتصال بندر نوشهر به خط آهن سراسری گفت: این بندر تا نزدیک‌ترین خطوط ریلی 150 کیلومتر فاصله دارد اما در حال پیگیری هستیم تا از طریق خط آهن قائمشهر مسیر ریلی به فریدون کنار و نوشهر آمده و سپس به رشت و خط آهن قزوین-رشت متصل شود.

سیدپور با بیان اینکه بندر نوشهر بهترین عمق آبخور را در بنادر شمالی کشور دارد، گفت:‌در حال حاضر کانال این بندر 6 متر و اسکله‌ها 5.5 متر عمق آبخور دارد که برنامه داریم این رقم را به 7 متر افزایش دهیم.

وی افزود: کالاهایی که در بندر نوشهر تخلیه و بارگیری می‌شوند شامل مواد معدنی، غلات، آهن آلات، چوب، تخته، کاغذ، مقوا و مواد شیمیایی است. همچنین در بندر فریدون کنار، غلات، آهن، چوب و مواد نفتی جابجا می‌شود.

مدیر کل بنادر و دریانوردی مازندران با بیان اینکه در بندر نوشهر قابلیت سرویس‌دهی به کالاهای نفتی وجود دارد گفت: ‌یک برج اسکله نفتی در بندر نوشهر وجود دارد که از طریق خط لوله به مخازن شرکت نفت در چالوس متصل است.

سیدپور مخازن نفتی این بندر را 7 میلیون لیتر عنوان کرد.

وی اضافه کرد:‌ طی 6 ماه ابتدایی سال 600 هزار تن کالا در بنادر نوشهر و فریدون کنار وارد شده است که 66 هزار تن آن ترانزیت بوده است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی مازندران اضافه کرد: این ترانزیت‌ها عمدتا از آذربایجان، قزاقستان و عربستان بوده است.

سیدپور تصریح کرد: تا پایان سال جاری تخلیه و بارگیری در بندر فریدون‌کنار و بندر نوشهر به یک میلیون و 300 هزار تن می‌رسد.

وی افزود: هم‌اکنون برای ظرفیت تخلیه و بارگیری 3.5 میلیون تن تجهیزات بندری کافی داریم در این راستا سه دستگاه جرثقیل در حال مونتاژ است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران افزود: همچنین دو دستگاه جرثقیل ساحلی ریلی و دو دستگاه مکنده غلات توسط بخش خصوصی به این بندر وارد می‌شود.

سیدپور گفت: در حال حاضر مشغول احداث سیلوی 50 هزار تنی غلات هستیم که سیویل آن 70 درصد پیشرفت دارد. این سیلو توسط سرمایه‌گذاری خصوصی با 7.5 میلیارد تومان ساخته می‌شود و تا سال 92 به اتمام خواهد رسید.

۱۲ مهر ۱۳۹۱ ۱۵:۱۱
pmo |
کد خبر : ۱۶,۸۴۱

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید