بندر بوشهر؛ قهرمان هفدهمین دوره مسابقات ورزش های آبی کارکنان بنادر کشورشد بندرامیرآباد؛ حلقه اتصال توسعه حمل و نقل و ترانزیت کالاهای کانتینری در دریای خزر/ توسعه حمل و نقل و ترانزیت کالاهای کانتینری میان ایران و روسیه نخستین کشتی حامل کالای اساسی در بندر بوشهر پهلو گرفت/ ۲ میلیون تن کالا در بنادر بوشهر تخلیه و بارگیری شده است با الحاق بندر چابهار به منطقه ویژه اقتصادی مشکلات سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی حل می شود/ احداث 18 کیلومتر آزاد راه از بندر چابهار/ اعلام جزئیات سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر چابهار انعقاد قراردادهای جدید سرمایه گذاری در بندر امیرآباد/ میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندرامیرآباد به بیش از ۱۷۸۴۰ میلیارد ریال می رسد راه‌اندازی خط مسافری چابهار - مسقط از اول دی ماه / پیگیری مشکلات شناورهای بنزین سوز/ پیشرفت 40 درصدی فاز 2 بندر شهید بهشتی چابهار/ بندر شهید کلانتری به بندر شهید بهشتی متصل می‌شود/ بندر شهید بهشتی چابهار؛ توانایی پذیرش کشتی‌های پست پاناماکس را دارد بکارگیری علائم کمک ناوبری مجازی در بندر امیرآباد/ ارتقاء سطح ایمنی دریانوردی در بندر امیرآباد انتصاب"رئیس کمیته اجرایی همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی _ ICOPMAS 2020 " یک دستگاه توزین جدید با سرمایه گذاری بخش خصوصی به بندر امام(ره) افزوده شد تسهیل فعالیت سرمایه گذاران در توسعه گردشگری دریایی، پرورش ماهی در قفس و سوخت رسانی بهینه به شناورها
قطعنامه اولین همایش توسعه ترانزیت از بنادر
اولین همایش توسعه ترانزیت از طریق بنادر جمهوری اسلامی ایران با حضور مقامات وزارتخانه های ذیربط بویژه حوزه حمل و نقل بندری و دریایی، نمایندگان بیش از 50 شرکت حمل و نقل داخلی و بین المللی از بخش های خصوصی، تعاونی، دولتی و سازمان های مردم نهاد در تاریخ 16 آبان ماه 1391 با شعار "بنادر، دروازه های ترانزیت بین المللی"با تولیت و میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی و با مشارکت جامعه بندری کشور در تهران برگزار شد.
شرکت کنندگان در این همایش ضمن گرامیداشت عید غدیرخم، عید ولایت و امامت و قدردانی از سازمان بنادر و دریانوردی به خاطر برگزاری مطلوب همایش، قطعنامه اولین همایش توسعه ترانزیت از طریق بنادر جمهوری اسلامی ایران را در راستای تحقق اهداف سند چشم انداز 1404 و برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران به شرح ذیل صادر می کنند:

1. شرکت کنندگان در همایش، ضمن تقدیر از اقدامات ارزنده سازمان بنادر و دریانوردی در سرمایه گذاری و ایجاد ظرفیت های ترانزیتی مناسب در بنادر کشور، بر افزایش سطح بهره برداری مطلوب از ظرفیت های مذکور تاکید نمودند.

2. از آنجایی که مدت زمان ترانزیت کالا از قلمرو کشور، نقش به سزایی در جذب و حفظ بازار ترانزیتی ایفا می کند لذا شرکت کنندگان در همایش بر افزایش تعامل بین بخش ها و سازمان های مسئول در جهت تسریع عملیات ترانزیت و اصلاح قوانین و مقررات ذیربط تاکید نمودند.

3. با عنایت به تاثیر قابل توجهی که کاهش هزینه نهایی حمل در توسعه ترانزیت و افزایش سهم کشور از بازار ترانزیتی منطقه دارد حمایت از شرکت های حمل و نقل چندوجهی با هدف کاهش هزینه و پذیرش مسئولیت ترانزیت کالا از مبداء تا مقصد(DOOR TO DOOR ) مورد تاکید قرارگرفت.

4. با عنایت به نقش و جایگاه برجسته بنادر کشور در توسعه ترانزیت از قلمرو جمهوری اسلامی ایران، جبران هزینه معافیت ها و تخفیفات اعطایی به کالاهای ترانزیتی در بنادر از محل منابعی چون بانک توسعه تجارت و صندوق توسعه صادرات مورد تاکید قرار گرفت.

5. به منظور بهره برداری بهینه از ظرفیت های ترانزیتی بنادر، مقرر گردید وزارت امورخارجه با هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی و از طریق رایزنان بازرگانی سفارت خانه های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای هدف، نسبت به معرفی ظرفیت های ترانزیتی بنادر در کشورهای مذکور مبادرت نماید.

6. از آنجایی که توسعه ترانزیت در گرو توسعه همکاری های بازرگانی با کشورهای هدف می باشد، مقرر گردید وزارت امور خارجه و سایر دستگاه های ذیربط به منظور تسهیل زمینه همکاری های بین المللی، عقد موافقت نامه های ترانزیتی دو جانبه یا چند جانبه با کشورهای مورد نظر را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.

7. نظر به نقش موثر کریدورهای ترانزیتی در تسهیل و یکسان سازی مقررات عبور کالای ترانزیتی از قلمرو کشورهای عضو و با توجه به موقعیت ممتاز بنادر جمهوری اسلامی ایران به عنوان حلقه های طلایی کریدور بین المللی ترانزیت شمال-جنوب، توسعه نقش دبیرخانه کریدور مذکور در تهران به عنوان امین کریدور مورد تاکید قرارگرفت.

8. با توجه به نقش حمل و نقل ریلی در توسعه حمل و نقل چند وجهی و کاهش هزینه های ترانزیت، توسعه و تکمیل زیرساخت های ریلی و کاهش تعرفه حمل ریلی کالاهای ترانزیتی مورد تاکید قرار گرفت.

9. نظر به اهداف و برنامه های سازمان همکاریهای اقتصادی( ECO) در توسعه تجارت فی مابین کشورهای عضو، شرکت کنندگان در همایش بر توسعه همکاریهای ترانزیتی از طریق تسهیل قوانین و مقررات ناظر بر کنترل و عبور کالای ترانزیتی و استفاده از اسناد یکنواخت حمل تاکید نمودند.

10. با توجه به نقش حیاتی کانتینر در توسعه ترانزیت و اهمیت بازگشت کانتینر به چرخه حمل و نقل و لزوم پرهیز از تحمیل هزینه های اضافی حمل، تعیین سازو کاری مناسب برای پذیرش تضامین بیمه ای بابت حق توقف و عودت کانتینرهای ترانزیتی توسط کارگروهی متشکل از انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته، شرکت های بیمه و انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی مورد تاکید قرار گرفت.

11. با توجه به اهمیت آموزش و لزوم بهره مندی کارکنان عملیاتی شرکت ها و موسسات دخیل در امر ترانزیت از آخرین تحولات مربوط به بازار ترانزیت و قوانین و مقررات ذیربط، مقرر گردید کمیته ای متشکل از نمایندگان کارگروه ترانزیت کشور، اتاق بازرگانی و صنعت و معدن و انجمن بهره برداران پایانه های بندری نسبت به طراحی و اجرای دوره های آموزشی مناسب اقدام نماید.
۱۷ آبان ۱۳۹۱ ۱۵:۰۷
pmo- گزارش خبری |
کد خبر : ۱۷,۶۹۱

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید