تخفیف 20 درصدی برای صاحبان کالاهای کانتینری صادراتی در بندر خرمشهر/خارج سازی ۵ فروند مغروقه آبراه اروند در دستور کار صادرات اولین محموله سنگ از بندر شهید بهشتی چابهار/ استفاده از ظرفیت های بندر چابهار برای صادرات کالای معدنی موقعیت، تخصص و توسعه؛ سه عامل ایجاد بنادر جدید خط دائمی کشتی کانتینربر بین ایران و روسیه راه‌اندازی شد/ حرکت اولین کشتی در سپتامبر ۲۰۲۰/ امکان صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه فراهم شد اشتغالزایی، رونق تجاری و کسب سود؛ سه دستاورد سرمایه گذاری در بنادر است/ حمایت ویژه دولت از سرمایه گذاران در بلندمدت، نتیجه بخش خواهد بود/ سازمان بنادر برای سرمایه گذار بخش خصوصی؛ سنگ تمام می گذارد نگاه سازمان بنادر به جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی برد-برد است/ شرایط بسیار مناسبی برای فعالیت بخش خصوصی در بنادر ایران فراهم شده است/ سرمایه گذاران بخش خصوصی به فعالیت در بنادر کشور، نگاه بلندمدت داشته باشند بندر چابهار؛ محدویتی در پذیرش کالا ندارد/ ثبت رکوردی جدید با عملیات ۳۵ هزار متر مکعبی لایروبی در بندر چابهار رشد ۵۸ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در مجتمع بندرانزلی آلودگی ناشی از لکه های نفتی در 3 مایلی ساحل بندرعباس کنترل شد گزارش رسمى مبنى بر توقیف نفتکش ایرانى در بندر کراچى به سازمان بنادر ارائه نشده است/ بررسى ها ادامه دارد
آخرین جزئیات از فعالیت‌های صنعتی و نفتی در دریای خزر
مدیرعامل نفت خزر آخرین جزئیات از فعالیت‌های صنعتی و نفتی را در حوزه دریای خزر بیان کرد.
 به گزارش سامانه خبری سازمان بنادر و دریانوردی، علی اصولی در جلسهای با کمیته کشتیسازی انجمن مهندسی دریایی ایران که در محل شرکت نفت خزر برگزار شد؛ گفت: چشمانداز و آینده خزر با کشف نفت، بسیار روشن و راهگشاست؛ باید از الان به فکر باشیم برای سالهای آتی چه اقدامات و کارهای انجام دهیم.

وی با اشاره به روند کشف نفت در دریای خزر طی سال جاری افزود: با توجه به اولویتهای دیگر وزارت نفت از جمله تأمین سوخت زمستانی، توسعه میادین مشترک دریایی و خشکی، حفظ سهم تولید در اوپک، تأمین انرژی برای مصارف داخلی و نیروگاهی و... شرکت ملی نفت برای ورود و سرمایهگذاری جدی در حوزههایی چون دریای خزر با محدودیتهایی مواجه است.

وی با اشاره به قرار داشتن منابع نفت و گاز در بخش ایرانی دریای خزر در حوزه آبهای عمیق یادآور شد: این مسأله ما را وارد حوزه ناشناختهای کرده که این امر، هزینهها و ریسکهایی را به ما تحمیل میکند.

اصولی بسته بودن محیط دریای خزر را محدودیت دیگر این پهنه آبی ذکر کرد و توضیح داد: بسته بودن دریای خزر و قطع بودن رابطه آن با دنیای خارج نیز هزینه بسیار زیادی را بر ما تحمیل  میکند. در عین حال، این امر فرصتی برای ما بود تا از توان سازندگان داخلی در مواردی چون ساخت سکوی نیمهشناور حفاری و شناورهای مورد نیاز استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه «افق روشنی از فعالیتهای صنعتی در دریای خزر وجود دارد و شرکت نفت خزر بستر مناسبی را برای کارهای بسیار گسترده در آینده فراهم کرده است»، از انجمن مهندسی دریایی ایران خواست تا چندین کمیته تخصصی را در حوزه دریای خزر و ویژگیهای آبهای عمیق فعال کند و ایدههای لازم را به این شرکت ارائه دهد.

مدیرعامل شرکت نفت خزر با اشاره به اینکه «در حال حاضر تعریف پروژههای سال آینده را در دستور کار داریم»، گفت: قرار است جلساتی را در شرکت ملی نفت برای توجیه این پروژهها داشته باشیم، تا بتوانیم مصوبات لازم را اخذ کنیم که در این میان، تعریف پروژههای مشخص توسط مجموعههایی نظیر انجمن مهندسی دریایی ایران میتواند در پیشبرد کار مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه «انجمن مهندسی دریایی در بحث فراساحل توجه بیشتر خود را معطوف به آبهای جنوبی ایران کرده است»، ابراز امیدواری کرد در فعالیتهای این انجمن، تعادلی بین شمال و جنوب برقرار شود تا بتوانیم استفاده حداکثری را از ظرفیتهای هیدروکربوری دریای خزر ببریم.

وی همچنین با اعلام نیاز شرکت نفت خزر به انواع شناورها، سکوهای دریایی و رباتهای هوشمند زیر دریا (ROV) گفت: دراینباره، همکاریهایی با سازندگان و مجموعههای داخلی از جمله راهاندازی شناور پشتیبان کاسپین 3 داشتهایم؛ اما مسیر بسیار طولانی در پیشرو داریم.یکی از کارهایی که انجمن مهندسی دریایی میتواند انجام دهد، آن است که به شرکتهایی که در مناقصات ما برنده شدهاند، تأکید زیادی کند تا با توجه به اعتماد صورت گرفته،  در موعد مقرر به تعهدات خود عمل نمایند.

 در پایان این نشست، لوح تقدیر و تندیس یادبود چهاردهمین همایش صنایع دریایی به مناسبت کشف منابع نفت و گاز در دریای خزر از سوی دکتر محمد سعید سیف، دبیر همایش، به مهندس اصولی اهدا شد.

رییس کمیته کشتیسازی انجمن مهندسی دریایی ایران نیز با مثبت خواندن دستاوردهای این جلسه گفت: این نشست به درخواست اعضای کمیته کشتیسازی انجمن و با هدف آشنایی و تعامل هر چه بیشتر سازندگان با نقطه نظرات، برنامهها و نیازمندیهای شرکت نفت خزر برگزار شد.

پیمان مسعودزاده افزود: دراین نشست، ابتدا از حمایتهای شرکت نفت خزر برای سوق دادن خرید خارج به سفارشهای ساخت داخل و حمایت از صنعتگران داخلی تشکر و قدردانی شد.

مسعودزاده با اشاره به تفاوتهای طبیعی شرایط دریای خزر با خلیج فارس و دریای عمان یادآور شد: این تفاوتها بویژه در بخش نفت و گاز باعث شده تا نوع عملیات از اکتشاف تا بهرهبرداری متفاوت با آبهای جنوبی کشور باشد و سطح تکنولوژی، هزینهها و تجهیزات مورد نیاز بسیار خاص و متفاوتتر است.

وی با بیان اینکه «این مسأله در نوع شناورهای خدماتی و سکوهای مورد نیاز دریای خزر نیز صدق میکند»، افزود: با توجه به اینکه به جز چند یارد شمال کشور، سایر کشتیسازان سابقه ساخت این نوع شناورها و سازههای دریایی را ندارند، ورود سازندگان داخلی به این حوزه نیازمند اطلاعرسانی مناسب و بهموقع نیازها از سوی کارفرما و تجهیز زیرساختها و در صورت لزوم انتقال تکنولوژی از طریق مشارکت به سازندگان است.

مسعودزاده اعلام کرد: با طرح این موضوع از سوی کشتیسازان و با نظر مثبت مدیرعامل شرکت نفت خزر، مقرر شد این شرکت نیازمندیهای سال 92 خود را جهت آگاهی سازندگان کتبا به انجمن مهندسی دریایی ایران و کمیته کشتیسازی اعلام کند.

وی خاطر نشان کرد که کشتیسازیها در سالهای پس از انقلاب خصوصا بعد از جنگ در تأمین نیازمندیهای شناوری مورد استفاده در حوزه جنوب، تجارب خوبی کسب کردهاند که امیدواریم با توجه به نگاه مثبت شرکت نفت خزر، این تجربیات در تأمین نیازمندیها در دریای خزر نیز مورد استفاده قرار گرفته و تکمیل شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه «مدیرعامل شرکت نفت خزر در این جلسه اعلام کرد در سال تولید ملی دست سازندگان را برای همکاری به گرمی میفشاریم و امیدواریم از این همکاری پاسخ مثبتی بگیریم»، از کشتیسازیها خواست تا تمامی مساعی خود را معطوف به انجام به تعهدات قراردادی خود در زمان مقرر کنند و پاسخ اعتماد صورت گرفته به سازندگان داخلی را در عمل نشان دهند.

رییس کمیته کشتیسازی انجمن مهندسی دریایی ایران با بیان اینکه «این کمیته در دور جدید فعالیتهای خود رویکرد تعامل بیشتر با بهرهبرداران و کارفرمایان ساخت شناور را در پیش گرفته است»، ابراز امیدواری کرد با توجه سایر بهرهبرداران شناورهای خدماتی، جلساتی از این نوع تداوم داشته باشد.

۲ بهمن ۱۳۹۱ ۱۵:۴۸
pmo-گزارش خبری |
کد خبر : ۱۹,۴۶۰
کلیدواژه ها: نفت خزر 

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید