نمایشگاه “انسان و دریا” در موزه ملی ایران گشایش می یابد سهم حمل و نقل از قیمت تمام شده کالا باید به حداقل ممکن برسد/ زیرساخت های ریلی بنادر کشور؛ بهبود و ارتقا یافته است/ افزایش میزان جابجایی داخلی کالا از طریق دریا؛ اقدام مهم سازمان بنادر/ اتکا به توان داخلی برای تأمین مایحتاج حمل و نقل دریایی کشور اعلام دستاوردهای سازمان بنادر در مراسم روز ملی حمل و نقل/ معرفی سرمایه گذاری های جذب شده در بنادر/ ارائه گزارشی از اقدامات و دستاوردهای دولت در حیطه فعالیت های عملیاتی و امور بندری بندر بوشهر؛ قهرمان هفدهمین دوره مسابقات ورزش های آبی کارکنان بنادر کشورشد بندرامیرآباد؛ حلقه اتصال توسعه حمل و نقل و ترانزیت کالاهای کانتینری در دریای خزر/ توسعه حمل و نقل و ترانزیت کالاهای کانتینری میان ایران و روسیه نخستین کشتی حامل کالای اساسی در بندر بوشهر پهلو گرفت/ ۲ میلیون تن کالا در بنادر بوشهر تخلیه و بارگیری شده است با الحاق بندر چابهار به منطقه ویژه اقتصادی مشکلات سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی حل می شود/ احداث 18 کیلومتر آزاد راه از بندر چابهار/ اعلام جزئیات سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر چابهار انعقاد قراردادهای جدید سرمایه گذاری در بندر امیرآباد/ میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندرامیرآباد به بیش از ۱۷۸۴۰ میلیارد ریال می رسد راه‌اندازی خط مسافری چابهار - مسقط از اول دی ماه / پیگیری مشکلات شناورهای بنزین سوز/ پیشرفت 40 درصدی فاز 2 بندر شهید بهشتی چابهار/ بندر شهید کلانتری به بندر شهید بهشتی متصل می‌شود/ بندر شهید بهشتی چابهار؛ توانایی پذیرش کشتی‌های پست پاناماکس را دارد بکارگیری علائم کمک ناوبری مجازی در بندر امیرآباد/ ارتقاء سطح ایمنی دریانوردی در بندر امیرآباد
حق العملکاران گمرک از اتاق بازرگانی جدایی ناپذیرند
پدرام سلطانی در کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق ایران: گزارشهای کارشناسی اتاق مسئولین را در تصمیم گیری درست و اصلاح تصمیمات کمک می کند

نایب رئیس اتاق ایران در جمع اعضای کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق ایران درخصوص مشکلات شرکت های کانتینری و توقف بیش از حد کانتینرها در گمرکات و نزد صاحبان کالا و ضرر و زیان های مالی ناشی از این توقف ها که به عنوان یکی از مشکلات جدی بخش حمل و نقل  از سوی اعضای کمیسیون مطرح شد، عنوان کرد: مستندسازی اتفاقاتی که در حوزه حمل و نقل افتاده، بررسی آثار و تبعات آنها و پیش بینی اتفاقات در شرف وقوع در حوزه حمل و نقل و ترانزیت و گمرکات کشور وظیفه اتاق و کمیسیون حمل و نقل است. او رصد و پایش مسائل و مشکلات فعالیت های اقتصادی و کسب و کار، تجزیه و تحلیل و مستندسازی این مشکلات و تهیه گزارش کارشناسی را از جمله وظایف اتاق بازرگانی برشمرد و این گزارش های کارشناسی را یکی از مهمترین محصولات اتاق قلمداد کرد که باید به دست مراجع و مسوولان در سطوح مختلف کشور برسد تا در تصمیم گیری های اقتصادی کشور از این گزارشها استفاده کنند.

به گفته سلطانی گشایش هایی که در سال های گذشته در برخی از مشکلات بخش کسب و کار و اقتصاد کشور به وجود آمده است، به واسطه همین گزارش های کارشناسی اتاق و ارسال آنها به مسئولین بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع « تحریم ها » تصریح کرد: در مقایسه تجربه کشور ما با دیگر کشورها در مواجهه با تحریم در می یابیم که سایر کشورها در یک روند سریع آسیب هایی از تحریم ها دیدند و در یک فرایند سریع نیز حرکتی برای خروج آنها از تحریم ها آغاز شد، ولی ایران در فرایند مزمنی در مواجهه با تحریم ها قرار گرفته است و مشخص نیست این فرایند کی آغاز شده و کی قرار است به اتمام برسد!

وی افزود: چنانچه بر روی تحریم های خارجی یک میکروسگوپ بگذاریم، مشاهده می کنیم آشوبی که در اقتصاد ایران ایجاد شده منجر به دستپاچگی در نظام تصمیم گیری کشور شده و سامانه کارشناسی را به هم زده است و طبیعتا تصمیمات خلق الساعه بهتر از این نخواهد شد؛ در چنین شرایطی مدیران نیز نمی توانند تصمیمات درست اتخاذ کنند، زیرا این فشارها را تجربه نکرده بوده اند.

وی در همین زمینه توصیه کرد؛ بخش خصوصی نه برای 6 ماه آینده بلکه برای 4 سال بعدی برنامه ریزی کند تا با پیش بینی و برنامه ریزی آثار و تبعات تحریمها را کاهش دهد.

در ادامه این جلسه مسایلی تحت عنوان مشکلات گمرکی با توجه به آیین نامه جدید گمرک و مواد تدوین شده در این آیین نامه درخصوص حق العملکاران و ... از سوی اعضای کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران مطرح شد و خواستار رسیدگی هیات رئیسه اتاق شدند.

سلطانی با اشاره به پیگیری های مداوم اتاق درخصوص قوانین و مقررات گمرکی یادآور شد : درخصوص این آیین نامه اساسا تفکر و نظر گمرک بر این نبود که حق العملکاران باید کارت عضویت داشته باشند. اتاق نیز بر این خواسته تاکید کرد اما نهایتا خواسته اتاق مورد توجه گمرک قرار نگرفت. او افزود: تنها راهکار اتاق به جریان مجدد انداختن این خواسته در 6 ماهه بعدی است و شاید در دولت بعدی آئین نامه قانون امور گمرکی جای اصلاح داشته باشد.

نایب رئیس اتاق ایران در ادامه افزود: در قانون تجارت کشور فعالیتهای حق العملکاری جزو فعالیتهایی که این قانون بر آنها اطلاق د ارد قرار گرفته است و لذا این نظر که حق العملکاران تاجر محسوب نمی شوند از نظر قانون جاری کشور صحیح نیست. وی اظهار داشت: از دیدگاه ما کلیه کسانی که فعالیت تجاری ایشان در تعریف قانون تجارت قرار می گیرد، به غیر از اصناف که قانون خاص خود را دارند می بایست عضو اتاق بازرگانی باشند و لذا در تغییر قانون اتاق و تطبیق آن با الگوهای روز و رایج دنیا این نکته را حتماٌ باید مد نظر داشته باشیم.
۱۹ فروردین ۱۳۹۲ ۱۱:۲۱
pmo |
کد خبر : ۲۱,۳۷۵

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید