انجام بدون وقفه و به سهولت تخلیه، بارگیری و ترخیص کالا در بنادر کشور/ هیچ محدودیتی برای جابجایی کالا و به ویژه کالاهای اساسی نداریم/ ایجاد بسترهای الکترونیکی برای کاهش مراجعه ارباب رجوع به بنادر تقدیر از کاپیتان و‌ خدمه نفتکش اعزامی به ونزوئلا در بندر شهید رجایی تسهیل فرآیندهای صادرات از بندر خرمشهر/ تردد بیش از 30 هزار کامیون طی 3 ماهه سال جاری رشد 54 درصدی صادرات غیرنفتی در بندر انزلی تشریح اقدامات سازمان بنادر برای هوشمندسازی عملیات دریایی/ کاهش فعالیت‌ خطوط کشتیرانی بزرگ دنیا به دلیل شیوع کرونا تعمیر سیستم هیدرولیک جرثقیل ساحلی در بندر امام (ره) توسط مهندسان داخلی خدمه و کارکنان نفتکش اعزامی به ونزوئلا در بوشهر مورد استقبال قرار گرفتند تخلیه یک میلیون تن انواع کالای اساسی از بندر شهید رجایی/ 20 فروند کشتی حامل کالاهای اساسی در بندر شهیدرجایی پهلو گرفته اند علل اصلى حریق در شناورهاى سنتى/ ضعف ساختار لنج های چوبی و فایبرگلاس برای مقاومت در هنگام حریق/ جلوگیرى از حریق در شناورهاى سنتى در دستور کار سازمان بنادر/ استفاده از پمپ های بنزینی روی شناورهای سنتی ممنوع است طرح توسعه بندرچابهار فراتر از برنامه زمان‌بندی در حال اجراست
معاون اتاق بازرگانی افغانستان با اشاره به اهمیت بندر چابهار، توافق بازرگانی بین کابل‌، تهران و دهلی‎‌نو را شروعی تازه در توسعه اقتصادی کشورهای منطقه دانست.
آذرخش حافظی رئیس بخش بین‌الملل اتاق‎‌های بازرگانی افغانستان اظهار داشت: بهره‌گیری از بندر «چابهار» می‎تواند بر اقتصاد مردم افغانستان تأثیر مثبت داشته باشد.

حافظی افزود: دولت افغانستان طی چند سال اخیر تلاش کرده است، بندر چابهار را به یکی از بزرگ‎ترین مراکز صادراتی و وارداتی خود تبدیل کند.

به باور این کارشناس افغان، دولتمردان هر دو کشور ایران و افغانستان خواهان توسعه بیشتر روابط و همکاری در بخش‌های مختلف اقتصادی هستند.

چابهار به بزرگ‎ترین بندر تجاری سه کشور تبدیل می‎شود

به باور حافظی، امضای توافق‎نامه همکاری بین ایران، افغانستان و هند می‎تواند برای تجارت و اقتصاد در افغانستان گامی مثبت در پیشبرد همکاری با کشورهای همسایه تلقی شود و این راه نیز می‎تواند بقای استحکام روابط با ایران و هند را تقویت کند.

به باور این عضو اتاق‎های بازرگانی افغانستان، اگر برنامه‎های طرح‎ریزی شده سه کشور در مورد بندر چابهار عملی شود، این بندر به یکی از بنادر و مراکز تجاری مهم و بزرگ افغانستان، ایران و هند مبدل خواهد شد.

او معتقد است که موقعیت سوق‎الجیشی بندر چابهار و روابط دوستانه میان دولتمردان ایران و افغانستان سبب شده که آن‎ها روی همکاری و توافق‎نامه در این مورد تصمیماتی اتخاذ کنند.

وی همچنین اظهار داشت: دولت افغانستان پس از آن بندر چابهار را برای واردات و صادرات کالاهای خود انتخاب کرد که پاکستان اجازه ورود کالاهای خارجی را از طریق خاک خود به این کشور نمی‎داد.

این کارشناس افغان با توجه به گزینه فوق گفت: هندوستان و پاکستان دو کشوری هستند که همواره در تضاد با هم قرار داشته و تلاش کرده‎اند تا کشورهای منطقه را نیز حامی خود گردانند.

به گفته وی، پاکستان این بار نیز تلاش خواهد کرد تا مانع این توافق‎نامه 3 جانبه افغانستان، ایران و هند شود اما مقامات افغان نباید به دولتمردان پاکستانی اجازه دهند که در امور افغانستان مداخله کند.

حافظی افزود: پاکستان به عنوان یک کشور همسایه افغانستان نبایست در امور داخلی این کشور مداخله کرده و مانع پیشرفت اقتصادی و سیاسی آن شود.

او معتقد است که پاکستان همان‎گونه که حاکمیت ملی خود را مد نظر می‎گیرد، بایستی حاکمیت ملی دیگر کشورها را هم مد نظر داشته و در امور داخلی دیگر کشورها مداخله نکند.

وی افزود: پاکستان به هیچ‎وجه نمی‎تواند در امور افغانستان مداخله کرده و مانع پیشرفت و استحکام روابط این کشور با دیگر کشورها شود.

به باور این مقام ارشد اتاق‎های تجارت افغانستان، دولت این کشور باید تلاش کند تا ارتباطات اقتصادی و سیاسی خود را با کشورهای همسایه از جمله ایران گسترش دهد.





۱۲ آذر ۱۳۹۲ ۲۱:۰۹
pmo |
کد خبر : ۲۷,۱۱۳

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید