نخستین کشتی حامل کالای اساسی در بندر بوشهر پهلو گرفت/ ۲ میلیون تن کالا در بنادر بوشهر تخلیه و بارگیری شده است با الحاق بندر چابهار به منطقه ویژه اقتصادی مشکلات سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی حل می شود/ احداث 18 کیلومتر آزاد راه از بندر چابهار/ اعلام جزئیات سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر چابهار انعقاد قراردادهای جدید سرمایه گذاری در بندر امیرآباد/ میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندرامیرآباد به بیش از ۱۷۸۴۰ میلیارد ریال می رسد راه‌اندازی خط مسافری چابهار - مسقط از اول دی ماه / پیگیری مشکلات شناورهای بنزین سوز/ پیشرفت 40 درصدی فاز 2 بندر شهید بهشتی چابهار/ بندر شهید کلانتری به بندر شهید بهشتی متصل می‌شود/ بندر شهید بهشتی چابهار؛ توانایی پذیرش کشتی‌های پست پاناماکس را دارد بکارگیری علائم کمک ناوبری مجازی در بندر امیرآباد/ ارتقاء سطح ایمنی دریانوردی در بندر امیرآباد انتصاب"رئیس کمیته اجرایی همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی _ ICOPMAS 2020 " یک دستگاه توزین جدید با سرمایه گذاری بخش خصوصی به بندر امام(ره) افزوده شد تسهیل فعالیت سرمایه گذاران در توسعه گردشگری دریایی، پرورش ماهی در قفس و سوخت رسانی بهینه به شناورها اولویت سازمان بنادر در بندر چابهار؛ رونق تجارت است/ سازمان بنادر؛ بر اساس توافقنامه های امضاء شده در بندر چابهار؛ تعرفه ترجیحی ارائه می دهد/ تخفیف های ویژه سازمان بنادر به خطوط کشتیرانی و صاحبان کالا در بندر چابهار برگزاری دوره آموزشی ارزیابی مخاطرات آتش سوزی و حوادث در محوطه های بندری
معاون اتاق بازرگانی افغانستان با اشاره به اهمیت بندر چابهار، توافق بازرگانی بین کابل‌، تهران و دهلی‎‌نو را شروعی تازه در توسعه اقتصادی کشورهای منطقه دانست.
آذرخش حافظی رئیس بخش بین‌الملل اتاق‎‌های بازرگانی افغانستان اظهار داشت: بهره‌گیری از بندر «چابهار» می‎تواند بر اقتصاد مردم افغانستان تأثیر مثبت داشته باشد.

حافظی افزود: دولت افغانستان طی چند سال اخیر تلاش کرده است، بندر چابهار را به یکی از بزرگ‎ترین مراکز صادراتی و وارداتی خود تبدیل کند.

به باور این کارشناس افغان، دولتمردان هر دو کشور ایران و افغانستان خواهان توسعه بیشتر روابط و همکاری در بخش‌های مختلف اقتصادی هستند.

چابهار به بزرگ‎ترین بندر تجاری سه کشور تبدیل می‎شود

به باور حافظی، امضای توافق‎نامه همکاری بین ایران، افغانستان و هند می‎تواند برای تجارت و اقتصاد در افغانستان گامی مثبت در پیشبرد همکاری با کشورهای همسایه تلقی شود و این راه نیز می‎تواند بقای استحکام روابط با ایران و هند را تقویت کند.

به باور این عضو اتاق‎های بازرگانی افغانستان، اگر برنامه‎های طرح‎ریزی شده سه کشور در مورد بندر چابهار عملی شود، این بندر به یکی از بنادر و مراکز تجاری مهم و بزرگ افغانستان، ایران و هند مبدل خواهد شد.

او معتقد است که موقعیت سوق‎الجیشی بندر چابهار و روابط دوستانه میان دولتمردان ایران و افغانستان سبب شده که آن‎ها روی همکاری و توافق‎نامه در این مورد تصمیماتی اتخاذ کنند.

وی همچنین اظهار داشت: دولت افغانستان پس از آن بندر چابهار را برای واردات و صادرات کالاهای خود انتخاب کرد که پاکستان اجازه ورود کالاهای خارجی را از طریق خاک خود به این کشور نمی‎داد.

این کارشناس افغان با توجه به گزینه فوق گفت: هندوستان و پاکستان دو کشوری هستند که همواره در تضاد با هم قرار داشته و تلاش کرده‎اند تا کشورهای منطقه را نیز حامی خود گردانند.

به گفته وی، پاکستان این بار نیز تلاش خواهد کرد تا مانع این توافق‎نامه 3 جانبه افغانستان، ایران و هند شود اما مقامات افغان نباید به دولتمردان پاکستانی اجازه دهند که در امور افغانستان مداخله کند.

حافظی افزود: پاکستان به عنوان یک کشور همسایه افغانستان نبایست در امور داخلی این کشور مداخله کرده و مانع پیشرفت اقتصادی و سیاسی آن شود.

او معتقد است که پاکستان همان‎گونه که حاکمیت ملی خود را مد نظر می‎گیرد، بایستی حاکمیت ملی دیگر کشورها را هم مد نظر داشته و در امور داخلی دیگر کشورها مداخله نکند.

وی افزود: پاکستان به هیچ‎وجه نمی‎تواند در امور افغانستان مداخله کرده و مانع پیشرفت و استحکام روابط این کشور با دیگر کشورها شود.

به باور این مقام ارشد اتاق‎های تجارت افغانستان، دولت این کشور باید تلاش کند تا ارتباطات اقتصادی و سیاسی خود را با کشورهای همسایه از جمله ایران گسترش دهد.





۱۲ آذر ۱۳۹۲ ۲۱:۰۹
pmo |
کد خبر : ۲۷,۱۱۳

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید