افزایش صادرات کالا از مرز دریایی امیرآباد/ صادرات میلگرد برای اولین بار از بندرامیرآباد به کشورهای حوزه CIS مطالعات طرح جامع بندر شهید رجایی وارد فاز جدید شد رشد سرمایه گذاری در پسکرانه بنادر با تجهیز ناوگان حمل ونقل/ قابلیت های سرمایه گذاری زیادی در حوزه بندری و دریایی وجود دارد/ ضرورت تمرکز بر روی توسعه حمل و نقل دریایی تسهیل حضور سرمایه گذاران با اجرای طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی گیلان/ ضرورت هم افزایی در اجرای طرح نخستین بویه اقیانوسی ساخت داخل در بندر شهید رجایی نصب شد/ خودکفایی در تولید علایم شناور دریایی/ تولید انبوه بویه از اوایل سال آینده افزایش سهم ریلی بار کانتینری؛ یک مساله فرابخشی است / ضرورت تعیین و تبیین تکالیف سایر حوزه ها برای افزایش سهم بار ریلی در بنادر بنادر گوادر و چابهار مکمل یکدیگر هستند/ جایگاه ویژه بندر چابهار در اقتصاد بین الملل و سیاست خارجی هند / ضرورت افزایش اشتیاق به توسعه بندر چابهار بین مردم بومی و محلی/ لزوم ایجاد زیرساخت های فرودگاهی، ریلی و شهری در چابهار بندر چابهار؛ قابلیت پذیرش کشتی های سایز بزرگ را دارد/ بندر چابهار؛ اولین بندری است ‌که در قالب قرارداد BOT؛ اپراتور بین المللی برای آن جذب شد/ اپراتور بین المللی فعال در بندر چابهار؛ متعهد به سرمایه گذاری در روبناها و خرید تجهیزات است/ بندر چابهار با برخورداری از تجهیزات مدرن و پیشرفته، پاسخگوی خطوط لاینری است‌ توسعه همه جانبه بندر چابهار نیازمند همگرایی مقامات بومی و ملی است/ نیاز جدی بندر چابهار اتصال به شبکه سراسری راه آهن/ ساخت سیلوی ۱۰۰ هزار تنی تمام مکانیزه در بندر چابهار در دستور کار برگزاری دوره آموزشی اصول حمل و نقل و نگهداری کالاهای خطرناک در بنادر/ ارتقاء دانش تخصصی کارشناسان HSE و آتش نشانی بنادر کشور
چهار خبر از اجلاس بیست و هشتم مجمع سازمان بین المللی دریانوردی (IMO)
بیست و هشتمین نشست دو سالانه مجمع سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) از تاریخ چهارم آذر ماه سال جاری آغاز شد و تا روز چهارشنبه مورخ سیزدهم آذر ماه ادامه خواهد داشت.

در این نشست بیش از یک هزار نفر از جمله وزرای حمل و نقل و کشتیرانی و نیز رؤسا و مقامات مراجع دریایی و بندری بیش از یک صد و شصت کشور از میان یک صد و هفتاد کشور عضو آیمو حضور پیدا کردند. بیش از شصت سازمان بین المللی دولتی و غیر دولتی نیز نمایندگانی را به عنوان ناظر در این نشست اعزام نمودند. ریاست هیأت جمهوری اسلامی ایران بر عهده علی اکبر مرزبان، نماینده ثابت سازمان بنادر و دریانوردی و معاون نماینده دایم ج.ا.ایران نزد IMO می باشد. سید علی موسوی از دیپلمات های وزارت امور خارجه به عنوان مشاور حقوقی و مأمور رابط نمایندگی، دیگر عضو هیأت کشورمان می باشد که در این نشست شرکت دارد. در روز اول اجلاس آقای "اونال چویگز" سفیر کشور ترکیه در انگلیس و نماینده دایم این کشور نزد آیمو به عنوان رئیس این دوره اجلاس مجمع انتخاب شد. سفرای کشورهای نیجریه و پاناما نیز به ترتیب به عنوان نواب رئیس اول و دوم انتخاب گردیدند.

مجمع آیمو بالاترین ارگان آیمو محسوب می شود. شورا نیز یکی از نهادهای آیمو می باشد که فی الواقع نقش بازوی اجرایی سازمان را ایفا می نماید. آیمو همچنین دارای پنج ارگان اصلی است که عبارتند از کمیته ایمنی دریانوردی، کمیته حفظ محیط زیست دریایی، کمیته حقوقی، کمیته همکاری فنی و کمیته تسهیلات. به این کمیته ها باید کمیته های فرعی دیگری را نیز اضافه نمود که تحت هدایت و نظارت کمیته های ایمنی دریانوردی و حفظ محیط زیست دریایی فعالیت می نمایند.

از میان 27 دستور کار نشست بیست و هشتم مجمع آیمو، موارد زیر را می توان به عنوان مهمترین برشمرد :

ملاحظه و بررسی گزارش  کار پنج کمیته اصلی فوق الذکر در طول دو سال گذشته، ارایه گزارش از سوی شورا راجع به عملکرد سازمان از اجلاس قبل مجمع تاکنون، استراتژی، برنامه ریزی و رفرم تشکیلات آیمو، طرح ممیزی داوطلبانه دولت های عضو آیمو، ملاحظه و بررسی اصلاحات نسبت به کنوانسیون های خطوط بارگیری، اندازه گیری تناژ کشتی ها و مقررات جلوگیری از تصادم در دریا، مدیریت منابع، عملکرد مؤسسات آموزش دریایی جهانی، روابط خارجی آیمو، وضعیت کنواسیون ها و اعضای آیمو و انتخابات شورای آیمو.

اعتراض به اقدامات محدودیت زا و تبعیض آمیز بعضی دولت ها.

در روز سوم نشست(چهارشنبه ششم آذر ماه ) سند شماره A 28/10/1 ارایه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح گردید. در این سند که مشابه سند ارایه شده به اجلاس نود و دوم کمیته ایمنی دریانوردی (برگزار شده در خرداد ماه سال جاری) است، به اقدامات غیرمنصفانه، محدودیت زا و تبعیض آمیز بعضی دولت ها در منع مؤسسات رده بندی از ارایه خدمات فنی به کشتی های ایرانی و غیر ایرانی حاضر در بنادر ایران و نیز بیمه اشاره شد.

جمهوری اسلامی ایران در این سند ضمن اعتراض به این گونه رفتارها و محکومیت آن، آن را مغایر با اهداف آمده در کنوانسیون موجد آیمو به ویژه ماده دوی آن و نیز کنوانسیون سولاس و مارپول و همکاری بین کشورها در اجرای این کنوانسیون ها دانست؛ اقداماتی که می تواند تهدیدی برای ایمنی و امنیت کشتیرانی در سطح بین المللی و حفظ محیط زیست دریایی قلمداد شود. در معرفی این سند، هیأت کشورمان ضمن ابراز نگرانی و تأسف عمیق، اظهار داشت، جمهوری اسلامی ایران همه ابتکارات لازم برای جلوگیری از آثار و تبعات منفی این گونه اقدامات تبعیض آمیز را از طریق بکارگیری مؤسسات رده بندی ملی بکار بسته است، اما وجود و ادامه چنین اقداماتی تصویر خوبی برای جامعه دریانوردی بین المللی نخواهد داشت. 

در پایان نمایندگی کشورمان خواستار توجه نمایندگان حاضر در مجمع به مفاد سند و اطلاعات ارایه شده و اقدام لازم در این خصوص شد. پس از ارایه سند و چنان که قابل پیش بینی بود، هیچ کشوری در حمایت و یا مخالفت سند و اظهارات هیأت ایرانی سخنی نگفت و بدین ترتیب مجمع صرفا آن را مورد توجه و اصطلاحا-NOTE- قرار داد. نتیجتا موضوع مطروحه در گزارش نهایی نشست مجمع آیمو آمد تا به عنوان سندی بر حقانیت و مظلومیت صنعت دریانوردی کشورمان برای همیشه در تاریخ ثبت و ضبط شود؛ اینکه بعضی دولت های صاحب قدرت که همواره شعار ایمنی و امنیت دریانوردی و حفظ محیط زیست دریایی می دهند، برای کسب منافع خود حاضرند آن را در بعضی مواقع نادیده بگیرند.

  قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران به اجلاس بیست و هشتم مجمع آیمو در آستانه تصویب

در صبح روز پنج شنبه مورخ هفتم آذر ماه سند شماره A 28/14/1 جمهوری اسلامی ایران که تحت دستور کار شماره چهارده به نشست بیست و هشتم مجمع آیمو ارایه شده بود، از سوی علی اکبر مرزبان، رئیس هیأت کشورمان در این دوره از اجلاس مطرح شد.

این سند متضمن قطعنامه ای راجع به برخورد منصفانه و بدور از تبعیض با دریانوردان راجع به اعطای مرخصی خشکی و دسترسی به تسهیلات بندری می باشد. پس از ارایه سند، هیأت های نمایندگی کشورهای ایالات متحده امریکا، انگلیس و نروژ با این استدلال که موضوع در دستور کار کمیته تسهیلات می باشد و به بهانه اینکه تصویب چنین قطعنامه ای ممکن است در کار اصلاح کنوانسیون تسهیل ترافیک دریایی اختلال ایجاد نماید، با آن مخالفت نموده و خواستار عدم تصویب آن شدند. علی رغم این مخالفت ها، از سوی دیگر کشورهای عمان، جزایر کوک، نیجریه، تووالو، باهاماس، کیریباتی، چین، کنیا، ترکیه، لیبی، اندونزی، پاپوآ گینه نو و وانوآتو قویا از سند و قطعنامه پیشنهادی ایران حمایت نمودند. البته بعضی ازاین کشورها راجع به بعضی از بندهای این قطعنامه ملاحظاتی داشتند که آن را قابل بررسی در کمیته دوی متشکله در خلال اجلاس مجمع دانستند. کشور پاناما نیز تصویب قطعنامه را مستلزم مطابقت آن با اصلاحات درجریان کنوانسیون تسهیل ترافیک دریایی دانست. با توجه به حمایت اکثریت قاطع کشورهایی که اظهار نظر نمودند، مجمع با صدور قطعنامه بر اساس سند ایران موافقت نمود اما راجع به محتوای آن مقرر داشت، کمیته شماره دوی مجمع با توجه به نقطه نظرات ارایه شده در صحن اصلی مجمع، آن را بررسی و پیشنهاد خود را ارایه نماید.

با ارجاع موضوع به کمیته، کمیته در عصر همین روز تشکیل جلسه داد و از میان موضوعات متعدد تحت دستور کارها، سند و قطعنامه پیشنهادی ایران را نیز مورد بررسی قرارداد. مباحث زیادی راجع به مفاد قطعنامه مطرح شد و هیأت جمهوری اسلامی ایران نیز با دقت مطالب را دنبال نموده و در مواقع لازم مداخله و دیدگاه های خود را مطرح نمود. ادامه کار بر روی متن نهایی به جلسه روز دوشنبه مورخ یازدهم آذرماه موکول گردید. در این اثنا هیأت نمایندگی کشورمان تماس هایی را بعضی نمایندگان موافق و مخالف و همچنین رئیس و دبیرخانه برقرار نمود. انشاء الله با تصویب متن نهایی که تقریبا تمامی عناصر اصلی قطعنامه پیشنهادی کشورمان را در برخواهد داشت، این متن در روز چهارشنبه به اجلاس مجمع ارایه خواهد شد و به تصویب نهایی خواهد رسید.

قابل ذکر است، هیأت نمایندگی کشورمان برای جلب حمایت از سند و قطعنامه پیشنهادی با هیأت های نمایندگی بیش از پنجاه کشور تماس برقرار کرد و رایزنی نمود. بعضی از کشورها از قبیل آنگولا و بنگلاش که در خلال طرح سند در نشست مجمع توفیق حمایت پیدا نکردند، در نشست کمیته از سند ایران دفاع نمودند. همچنین سه سازمان بین المللی غیر دولتی ICS,ITF و CLIA نیز در کمیته متشکله از سند ایران حمایت نمودند.

خبر تکمیلی و متن مصوب بزودی در اختیار مبادی ذی ربط قرار خواهد گرفت.

 برگزاری انتخابات شورای آیمو و ناکامی کشورهای عربستان سعودی و رژیم اشغال گر قدس

در روز جمعه مورخ هشتم آذرماه انتخابات شورای سازمان بین المللی دریانوردی در گروه “C” برگزار گردید و بیست عضو جدید آن برگزیده شدند. ده کاندید گروه “A” و ده کاندید گروه “B” نیز به دلیل فقدان رقابت همگی به عضویت در شورا در آمدند.

 بیست و چهار کشور شامل شیلی، بلژیک، پرو، فیلیپین، استرالیا، مصر، قبرس، دانمارک، مراکش، سنگاپور، باهاماس، اندونزی، لیبریا، ترکیه، مالزی، جامائیکا، کویت، تایلند، کنیا، عربستان سعودی، مکزیک، آفریقای جنوبی، مالتا و رژیم اشغال گر قدس برای بیست کرسی گروه “C” به رقابت پرداختد. پس از برگزاری انتخابات، کشورهای مصر، عربستان سعودی، کویت و رژیم اشغال گر قدس موفق به عضویت در شورا نشدند. این کشورها به ترتیب 104، 100، 88 و 81 رأی را از میان 154 آرای مأخوذه صحیح کسب کردند. قابل ذکر است، بغیر از کشور پرو، بقیه کشورهایی که به عضوی شورا در آمدند، در دوره قبل نیز عضو شورا بودند.

کشور پرو در دوره قبل با 94 رأی در رتبه بیست و سوم قرار گرفت و از عضویت در شورا باز ماند. این کشور در این دوره از رقابت ها با کسب 114 رأی توانست رتبه شانزدهم را از آن خود نماید و جای مصر را بگیرد. مصر نیز اگر چه نسبت به دوره قبل سه رأی بیشترکسب کرد، اما این افزایش رأی نتوانست آن را وارد شورا نماید. عربستان سعودی نیز توانست نسبت به دوره قبل پنج رأی بیشتر کسب کند، اما همانند مصر از رقابت باز ماند.  خلاف مصر در دوره قبل، این بار این کشور جامائیکا بود که با کسب 109 رأی در رده بیستم ایستاد.

دو نکته در انتخابات این دوره قابل توجه می باشد. اول اینکه با خروج مصر از شورا، شکست خوردگان رقابت همگی از منطقه خلیج فارس و خاورمیانه می باشند و بدین ترتیب هیچ نماینده ای از این دو منطقه مهم و استراتژیک در ترکیب شورای آیمو حضور ندارد که از این حیث جای بسی تأسف است. وقوع چنین امری نشان دهنده این است که مجمع به قطعنامه تصویبی خود در سال 2007 توجه ننموده و عملا خلاف آن رفتار کرده است. به موجب قطعنامه شماره 1000مصوب نشست بیست و پنجم مجمع، از کشورها خواسته شد، درهنگام رأی گیری، به توزیع جغرافیایی کشورها در ترکیب شورا توجه و از آن اطمینان حاصل نمایند. نکته دوم اینکه کشور ترکیه با خیز بلندی که در همه جوانب صنعت دریانوردی برداشت، این بار نه تنها ریاست مجمع آیمو را برعهده گرفت، بلکه با کسب 136 رأی توانست بعد از کشور سنگاپور با 143 رأی در رتبه دوم قرار گیرد. این کشور در انتخابات دو سال قبل با کسب 126 بر سکوی پنجم ایستاد.  

 

 

۱۶ آذر ۱۳۹۲ ۱۱:۳۳
روابط عمومی |
کد خبر : ۲۷,۱۸۷

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید