افزایش سهم ریلی بار کانتینری؛ یک مساله فرابخشی است / ضرورت تعیین و تبیین تکالیف سایر حوزه ها برای افزایش سهم بار ریلی در بنادر نخستین بویه اقیانوسی ساخت داخل در بندر شهید رجایی نصب شد/ خودکفایی در تولید علایم شناور دریایی/ تولید انبوه بویه از اوایل سال آینده بنادر گوادر و چابهار مکمل یکدیگر هستند/ جایگاه ویژه بندر چابهار در اقتصاد بین الملل و سیاست خارجی هند / ضرورت افزایش اشتیاق به توسعه بندر چابهار بین مردم بومی و محلی/ لزوم ایجاد زیرساخت های فرودگاهی، ریلی و شهری در چابهار بندر چابهار؛ قابلیت پذیرش کشتی های سایز بزرگ را دارد/ بندر چابهار؛ اولین بندری است ‌که در قالب قرارداد BOT؛ اپراتور بین المللی برای آن جذب شد/ اپراتور بین المللی فعال در بندر چابهار؛ متعهد به سرمایه گذاری در روبناها و خرید تجهیزات است/ بندر چابهار با برخورداری از تجهیزات مدرن و پیشرفته، پاسخگوی خطوط لاینری است‌ توسعه همه جانبه بندر چابهار نیازمند همگرایی مقامات بومی و ملی است/ نیاز جدی بندر چابهار اتصال به شبکه سراسری راه آهن/ ساخت سیلوی ۱۰۰ هزار تنی تمام مکانیزه در بندر چابهار در دستور کار برگزاری دوره آموزشی اصول حمل و نقل و نگهداری کالاهای خطرناک در بنادر/ ارتقاء دانش تخصصی کارشناسان HSE و آتش نشانی بنادر کشور ضرورت تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر نوشهر/ لزوم اجرایی شدن پروژه راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی/ تسریع در عملیاتی شدن لایروبی حوضچه و کانال دسترسی بندر فریدونکنار نفتکش سابیتی تا ۹ روز آینده وارد بندرعباس می شود/ سابیتی؛ اکنون وارد تنگه باب المندب شده است/ نشت نفت از نفتکش سابیتی مهار شد هیچ مرجع دریایی منطقه ای به درخواست کمک نفتکش Sabiti در زمان حادثه پاسخ نداد ‌اقتصاد مقاومتی و رونق تولید در صنایع فراساحل‌، مهمترین محورهای پنجمین نمایشگاه دریایی‌
ادله و مزیتهای واگذاری ترمینالهای کانتینری به چند شرکت
از جمله علل تصریح شده در کلیه مکاتب اقتصادی بمنظور ترغیب واگذاری امور تصدیگری از بخش دولتی به بخش خصوصی، تبعات مثبت حاصله از انحصار زدایی و ایجاد زمینه لازم بمنظور حضور مدیریت شده و هدف دار بخش خصوصی جهت رقابتی نمودن شرایط در راستای تامین منافع عامه مردم که همانا کاهش قیمت تمام شده و افزایش سطح ارائه خدمات، ارزیابی می گردد.

در همین راستا با عنایت به حضور بالغ بر دو دهه ای شرکت تایدواتر خاورمیانه در اصلی ترین دروازه تجاری و اقتصادی کشور، علیرغم تمامی اقدامات انجام شده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی جهت ایجاد زمینه های لازم رقابت سالم شرکتهای خصوصی، متاسفانه در بخش کانتینری بواسطه ابعاد تخصصی عملیات مذکور، سرمایه گذاری بالا و تاثیرگذاری شدید آن بر اقتصاد و تجارت کشور آن هم بواسطه ورود بالغ بر 95 درصد کالاهای کانتینری کشور از بندر شهید رجایی، عملا امکان هر گونه اقدام موثری در این بخش جهت شکستن انحصار ناخواسته بوجود آمده را سب می نمود که معضل مذکور با توجه به سرمایه گذاری گسترده بعمل آمده از سوی سازمان بنادر بمنظور افزایش ظرفیت و همچنین سرمایه گذاری های بخش های خصوصی در محوطه های اختصاصی کانتینری، ابعادی گسترده تر می یافت.

در حال حاضر با امعان نظر به تمهیدات بعمل آمده و ضروریتهایی که ذیلا به برخی از آنها اشاره می گردد، زمینه های لازم جهت گذشتن از این سد مرتفع فراهم گردیده که قطع به یقین با توجه به طرحهای توسعه و افزایش ظرفیتهای بثمر نشسته در بندر شهید رجایی، نتایج اتی حاصله از مشارکت و فعالیت چندین شرکت خصوصی در بخش کانتینری می تواند گام مهمی در ارتقا بهره وری و کارایی سرمایه های کلان بعمل آمده ارزیابی گردد.

·         رفع انحصار ناشی از تک اپراتوری بودن و ایجاد بستر لازم جهت برقراری رقابت سازنده مابین شرکتهای مختلف

·         بهبود و ارتقا نرم و شاخص های عملیات بندری بواسطه افزایش رقابت و کسب مزیتهای اقتصاد مقیاسی ناشی از حداکثر سازی سهم فعالیت کانتینری

·         ورود شناورهای لاینر به بندر شهید رجایی بواسطه عدم حضور شرکت تایدواتر که یقیناً موجب کاهش زمان و هزینه های پرداختی توسط صاحب کالا و در نهایت کاهش قیمت تمام شده کالا جهت مصرف کننده نهایی خواهد گردید.

·         ورود شناورهای کوچک (فیدری) به بندر شهید رجایی موجب گردیده بواسطه معطلی های بعمل آمده و افزایش فرایندهای اسنادی مرتبط، زمان انتظار شناورها بسیار بالاتر از نرم های بین المللی گردیده که خود باعث تحمیل هزینه های جریمه تاخیر در تخلیه (دموراژ) گردیده است.

·         بکارگیری کلیه نیروهای تخصصی و فعال شرکت تایدواتر در ترمینال جدید با توجه به الزامات قراردادی.

·         امکان حمایت از پروژه های سرمایه گذاری در محوطه های اختصاصی کانتینری و فراهم شدن بستر مناسب جهت توجیه پذیری برگشت سرمایه در پروژه های مذکور با عنایت به تبدیل قراردادها کانتینری به قالب THC Base.

·         ایجاد بستر مناسب جهت ورود مستقیم شناورهای لاینر کانتینری به بندر شهید رجایی و جلوگیری از خروج سرمایه های ملی بواسطه پرداخت هزینه های تخلیه و بارگیری و حمل مجدد از بنادر منطقه به بندر شهیدرجایی.

 

۲۵ آذر ۱۳۹۲ ۱۲:۰۶
روابط عمومی |
کد خبر : ۲۷,۴۱۱

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید