سوخت کم‌سولفور نیم درصد برای ناوگان ملی دریایی تامین شد/ برنامه‌ریزی برای توسعه ساحل و فراساحل سوخت‌رسانی در بندر سلخ در جزیره قشم بیانیه سازمان بنادر درباره توقیف بار کشتی ایرانی در آب‌های یونان/ اقدام یونانی‌ها؛ دزدی دریایی و برخلاف موازین بین‌المللی است/ دولت یونان فورا به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند زیرساخت بانکرینگ در بندر چابهار ایجاد می‌شود/ توزیع روزانه ۱۲۰۰ تن سوخت‌ کم‌سولفور به ناوگان ملی از سایت بندر شهید رجایی آمادگی بندر تیاب برای جذب سرمایه گذار جهت احداث انبارهای نگهداشت کالا / ساخت اسکله چند منظوره بندر سیریک درحال اتمام است ضرورت تسهیل تردد کشتی‌های با پرچم ایران به تمامی بنادر روسیه/ تسریع در راه‌اندازی خط منظم کشتیرانی رو-رو بین بنادر روسیه و بنادر شمالی ایران/ اعلام آمادگی ایران برای سرمایه گذاری در خرید و ساخت کشتی برای فعالیت در خزر روسیه و‌ ایران برای توسعه همکاری دریایی مصمم هستند/ حداکثر بار از دریای خزر باید به بنادر ایران برسد/ لزوم عمیق‌سازی دریای خزر برای افزایش حمل‌ونقل دریایی اولین سالگرد تدفین شهیدان گمنام در بندر شهید رجایی برگزار شد کاهش ۲ میلیون تنی کالای اساسی انباشته در بندر امام خمینی(ره)/ خروج کالا از بندر امام با سرعت در حال انجام است برنامه سازمان بنادر برای مقابله با کرونا و بیماری‌های عفونی در بنادر و روی کشتی در سال ۱۴۰۱/ تداوم نظارت و کنترل شیوع بیماری‌های عفونی در بنادر بازرگانی و مسافری امضای ۱۲ سند همکاری در حوزه های مختلف بین ایران و عمان
سفر هیات عمانی به بندر چابهار
در راستای توافقنامه چند جانبه موسوم به (عشق آباد) به عنوان سند همکاری جمهوری اسلامی ایران ، ترکمنستان ، ازبکستان ، عمان و قطر در زمینه حمل و نقل ریلی، و زمینی هیاتی از کشور عمان در بخشهای مختلف وزارت امور خارجه ، گمرک ، راه و ارتباطات، مالی ، بنادر و مدیران بازرگانی بندر صحار در بندر شهید کلانتری چابهار گردهم آمدند.

این هیات از طرح توسعه بندر شهید بهشتی ، راه آهن ، پتروشیمی و پیکره های اقتصادی منطقه آزاد بازدید کردند و طی نشستی به سرپرستی سیاوش رضوانی مدیر کل بنادر و دریانوردی و مدیران کل بخشهای راه ، راه آهن ، منطقه آزاد ، گمرک و بخشهای خصوصی ایران و عمان در موضوعات تجارت،ترانزیت کالا و صنعت و معدن به بحث تبادل نظر پرداختند.                                                                   
رضوانی مدیر کل بنادر و دریانوردی در ابتدا ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته طرح توسعه بندر شهید بهشتی ، امکانات و تجهیزات بنادر گفت : امیدوارم این نشست تاثیرگذار باشد زیرا مناسبات دو جانبه سودمندی را در حوزه تجارت و ترانزیت کالا دارد و از طرفی این مناسبات سبب تحکیم همکاری های اقتصادی و منطقه ای میشود.                                                                                                                             

وی گفت : جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت های بسیاری برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی به ویژه درحوزه دریایی –بندری ترانزیت و انرژی برخوردار است و موضوع حمل و نقل دریایی می تواند نقش اساسی در گسترش همکاری فیمابین باشد و با توجه به اداره دو کشور و علایق مشترک ملتها باعث چشم انداز مناسبی شده است.

سپس «خالد بن حمد محمد الغیلانی » سرپرست گروه اعزامی عمان ضمن تشکر از میهان نوازی ایرانیان برتحکیم روابط ایران و عمان تاکید کرد.

محمدالغیلانی گفت : از آنجایی که یادداشت و تفاهم نامه های بسیاری بین دو کشور وجود دارد باید در راستای آنها گامهای اساسی برداریم .

وی افزود : هدف از سفر ما به چابهار شناخت ظرفیتها و پتانسیل های بندر چابهار و منطقه آزاد برای سرمایه گذاری کشور عمان در بخشهای بندری ، ترانزیت ، ریلی و از طرفی پیگیری موافقتنامه چند جانبه عشق آباد بوده  است . ایشان اظهار داشت : موافقت نامه عشق آباد در صورتی جنبه عملی به خود میگیرد که تجار دو کشور اراده کنند ، زیرا دولتها و ملتهای دو کشور اقدامات لازم را انجام داده اند حالا نوبت بخشهای خصوصی است برای همین امر باید اطاقهای بازرگانی دو کشور فعال و به صورت منظم جلسات داشته باشند و بخشهای مختلف را بررسی کنند. محمد الغیلانی تصریح کرد: به نظر من مشکل عمده کاهش تجارت بین عمان و ایران عدم شناخت تجار از یکدیگر است.

سرپرست گروه اعزامی عمان در این بازدید از مسئولین سازمان بنادر و دریانوردی به لحاظ فراهم نمودن بازدید تشکر کرد و افزود : این همه ارائه خدمات خصوصاً در بخش بندری نشان از توانمندی های منطقه است و کشور عمان بسیار خرسند است تا از متخصصین ایرانی در زمینه دریایی و بندری در کشور خودمان استفاده کند .

 در ادامه فیصل البلوشی مدیر بخش بازرگانی بندر صحار بزرگترین بندر تجاری عمان ضمن ارائه گزارشی از وضعیت بندر صحار گفت : کشور عمان برای ساماندهی وضعیت حمل و نقل دریایی با استفاده از یک راهبرد بندری سهم بنادر خود را مشخص کرده در همین راستا بسیاری از کالاهای تجاری را به سمت بندر صحار منتقل کرده است براین اساس کشور عمان به دلیل عدم تجربه توسعه عملیات بندری 50% ساخت بندر صحار را به بخش خصوصی واگذار کرده است . مدیر بخش بازرگانی بندر صحار اظهار داشت : ما معتقدیم بندر صحار دروازه تجاری منطقه خواهد بود زیرا تمام امکانات از قبیل منطقه آزاد ، منطقه ویژه اقتصادی ، راه آهن ، ترمینال ، قطار ، فرودگاه و سایر بخشها در آن طراحی شده و مسیر دسترسی برای بازار عربستان تا بندر صحار وجود دارد که این اهمیت زیادی برای ما دارد .

فیصل البولوشی گفت : طول اسکله های در حال ساخت و ساخته شده برای آینده 4 و نیم کیلومتر با عمق 16 تا 19 متر را در اختیار داریم و از طرفی یک اسکله برای کالاهای فله با عمق 25 متر برای کشتی های اقیانوس پیما در نظرداریم .

گفتنی است در پایان پس از  بحث و بررسی دو طرف مذاکره به صورت کارگروه مهمترین موضوعات مطرح شده ازدو طرف از قبیل اینکه تجار دو کشور از طریق اطاق بازرگانی به بررسی مسائل و مشکلات بپردازند و نهادهای مربوطه در رفع مشکلات بکوشند و از طرفی خط منظم کشتیرانی بین بنادر و ایران و عمان برقرار شود و توسط کمیته فرعی دو جانبه پیگیری شود.

1

 

  

  

 

  

 

۲ خرداد ۱۳۹۳ ۲۲:۱۸
مرکزروابط عمومی |
کد خبر : ۲۸,۸۵۰

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید