اعتراض انجمن حفاظت از محیط زیست کاریستوس یونان به توقیف نفتکش حامل نفت ایران/ محیط زیست کاریستوس نباید بهای سنگین گزینه های سیاسی دولت یونان را پرداخت کند/ نفتکش باید فورا بندر کاریستوس را ترک‌ کند سوخت کم‌سولفور نیم درصد برای ناوگان ملی دریایی تامین شد/ برنامه‌ریزی برای توسعه ساحل و فراساحل سوخت‌رسانی در بندر سلخ در جزیره قشم بیانیه سازمان بنادر درباره توقیف بار کشتی ایرانی در آب‌های یونان/ اقدام یونانی‌ها؛ دزدی دریایی و برخلاف موازین بین‌المللی است/ دولت یونان فورا به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند زیرساخت بانکرینگ در بندر چابهار ایجاد می‌شود/ توزیع روزانه ۱۲۰۰ تن سوخت‌ کم‌سولفور به ناوگان ملی از سایت بندر شهید رجایی آمادگی بندر تیاب برای جذب سرمایه گذار جهت احداث انبارهای نگهداشت کالا / ساخت اسکله چند منظوره بندر سیریک درحال اتمام است ضرورت تسهیل تردد کشتی‌های با پرچم ایران به تمامی بنادر روسیه/ تسریع در راه‌اندازی خط منظم کشتیرانی رو-رو بین بنادر روسیه و بنادر شمالی ایران/ اعلام آمادگی ایران برای سرمایه گذاری در خرید و ساخت کشتی برای فعالیت در خزر روسیه و‌ ایران برای توسعه همکاری دریایی مصمم هستند/ حداکثر بار از دریای خزر باید به بنادر ایران برسد/ لزوم عمیق‌سازی دریای خزر برای افزایش حمل‌ونقل دریایی اولین سالگرد تدفین شهیدان گمنام در بندر شهید رجایی برگزار شد کاهش ۲ میلیون تنی کالای اساسی انباشته در بندر امام خمینی(ره)/ خروج کالا از بندر امام با سرعت در حال انجام است برنامه سازمان بنادر برای مقابله با کرونا و بیماری‌های عفونی در بنادر و روی کشتی در سال ۱۴۰۱/ تداوم نظارت و کنترل شیوع بیماری‌های عفونی در بنادر بازرگانی و مسافری
چشم انداز روشن حمل و نقل دریایی و رونق عملکرد بنادر در سال 93
«در سال 93 عملکرد بنادر ایران به مراتب بهتر از دو سال گذشته خواهد بود و اقتصاد ایران، حمل و نقل و در نهایت عملکرد بنادر به لحاظ عملیات، چشم انداز روشن تر و پرکاری را نشان می دهد.»

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر با بیان این مطلب و در تحلیلی پیش بینی می کند، سال 93 سال خوبی برای بنادر ایران به لحاظ عملکرد باشد.

هادی حق شناس در تشریح شرایط اقتصادی کشور و تأثیر آن بر فرایند تخلیه و بارگیری در بنادر به عنوان دروازه های تجاری ایران می گوید : سازمان بنادر و دریانوردی را نمی شود جدا از مسائل اقتصاد کلان دید. به عبارت دیگر، وقتی متغیرهای کلان اقتصادی مثل نرخ رشد اقتصادی، نرم تورم، تراز بازرگانی خارجی، حجم واردات و صادرات به عنوان «متغیرهای برون زا» دچار تغییرات شود، بر عملکرد بنادر ایران نیز اثر می گذارد. بنابراین عملکرد سازمان بنادر به عنوان متغیر وابسته به این متغیر مستقل بستگی دارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه توضیح می دهد : همچنین عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی متأثر از فضای عمومی اقتصاد کلان کشور است و نمی توان این سازمان را از سایر موضوعات اقتصاد کلان ایزوله کرد. به بیان بهتر، اگر فضای عمومی کشور، کسب و کار مردم پررونق باشد، فضای کار سازمان بنادر هم پر رونق خواهد بود و اگر بر آن فضای کاری رکود حاکم باشد، در این بنادر هم رکود خواهد بود.

حق شناس در ادامه نتیجه گیری می کند : عملکرد دو سال گذشته بنادر ایران، متأثر از فضای عمومی کشور و در شرایط مطلوبی نبود.

وی خاطرنشان می کند : بعد از انتخابات خرداد ماه سال گذشته و در پی تحرکات سیاسی و اقدامات اقتصادی دولت یازدهم، اتفاقات خوبی در کشور اتفاق افتاد. به طوری که «تورم نقطه به نقطه» در خرداد ماه سال گذشته، 45 درصد بود. چنین عددی جز در سال 74-73 آن هم ناشی از وضعیت بازسازی استانهای تخریب شده از جنگ تحمیلی، منابع ناکافی داخلی و استفاده از منابع خارجی، افت قیمت اقتصادی، در اقتصاد کشور سابقه نداشته است. البته ماهیت آن نرخ تورم با نرخ تورم نقطه به نقطه سال گذشته بسیار متفاوت است.

حق شناس با بیان اینکه دولت یازدهم کشور را با رشد اقتصادی منفی، تورم به نقطه به نقطه بالا 45 درصد تحویل گرفت، توضیح می دهد : هم اکنون در ابتدای خرداد سال 93، کشور از حالت رکود خارج شده و بر اساس پیش بینی بانک مرکزی و همچنین پیش بینی موسسات بین المللی، رشد اقتصادی ایران در سال 93 مثبت خواهد شد و خبر خوشحال کننده اینکه تورم نقطه به نقطه در فروردین امسال به 17 درصد رسیده که در مقایسه با 45 درصد خرداد سال گذشته، نشان می دهد شاخص ها به سرعت در حال اصلاح هستند.

حق شناس اضافه می کند : در کنار این، رشد اقتصاد جهانی و خارج شدن اروپا و آمریکا از شرایط رکود نیز حائز اهمیت است. پیش بینی نهادهای بین المللی این است که در سال 2014 رشد اقتصادی جهان 6/3 تا 7/3 درصد را نشان می دهد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی با در کنار هم قرار دادن دو گزاره «خارج شدن اقتصاد ایران از رکود» و «رشد 6/3 درصدی اقتصاد جهان» تحلیل می کند : حمل و نقل دریایی جهان همواره بیش از رشد اقتصادی جهان و گاهی حتی 2 برابر است. به تناسب این افزایش رشد حمل و نقل دریایی جهان، تقاضا برای ساخت کشتی، توسعه حمل و نقل کانتینری و توسعه بنادر شکل می گیرد.

بنابراین پیش بینی می شود، در سال 93 عملکرد بنادر در مقایسه با 2 سال گذشته به مراتب بهتر خواهد بود و بنادر ایران به لحاظ عملیاتی سال پرکاری را تجربه می کنند.

۳ خرداد ۱۳۹۳ ۱۱:۰۳
مرکز روابط عمومی |
کد خبر : ۲۸,۸۶۳

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید