تشریح فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در بندر امام (ره) / تعهد 29 هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی برای مکانیزه سازی پایانه‌های تخلیه و بارگیری غلات بندر امام (ره) تعمیرات اساسی و زیرآبی ۹ فروند شناور در دستور کار اداره کل بنادر و ‌دریانوردی هرمزگان/ بازگشت شناور "هادی یک"به چرخه خدمات دریایی/ تعمیر و الحاق بیش از 20 فروند شناور در سال گذشته ایجاد داشبوردهای مدیریتی و شاخص های کلیدی عملکرد در سازمان بنادر/ شاخص های کلیدی عملکرد بندری و دریایی پایش می شود نامه ایران به سازمان بین المللی دریانوردی در اعتراض به راهزنی یونان/ توقیف کشتی نفتکش MT Lana در بندر کاریستوس توسط آمریکا و یونان نقض آشکار قوانین‌ بین‌المللی است/ دولت یونان برای آزادی کشتی همکاری کند قرارداد کار دریانوردان؛ گام نخست در تسهیل فرآیند استخدام آنان/ راه‌اندازی «سامانه متمرکز کاریابی دریایی» در دستورکار/ فرآیند استخدام دریانوردان شناورهای زیر ۳۰۰۰ تن شفاف نیست نصب کد شناسایی علایم کمک ناوبری بندر چابهار اعتراض انجمن حفاظت از محیط زیست کاریستوس یونان به توقیف نفتکش حامل نفت ایران/ محیط زیست کاریستوس نباید بهای سنگین گزینه های سیاسی دولت یونان را پرداخت کند/ نفتکش باید فورا بندر کاریستوس را ترک‌ کند سوخت کم‌سولفور نیم درصد برای ناوگان ملی دریایی تامین شد/ برنامه‌ریزی برای توسعه ساحل و فراساحل سوخت‌رسانی در بندر سلخ در جزیره قشم بیانیه سازمان بنادر درباره توقیف بار کشتی ایرانی در آب‌های یونان/ اقدام یونانی‌ها؛ دزدی دریایی و برخلاف موازین بین‌المللی است/ دولت یونان فورا به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند زیرساخت بانکرینگ در بندر چابهار ایجاد می‌شود/ توزیع روزانه ۱۲۰۰ تن سوخت‌ کم‌سولفور به ناوگان ملی از سایت بندر شهید رجایی
د رحال حاضر ظرفیت حمل و نقل دریایی ایران کمتر از یک درصد ظرفیت جهانی است .

سید مسیح مؤمنی عضو هیئت عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و کشتیرانی در نشست مطبوعاتی روز جهانی دریانوردی برنامه‌های این روز را تشریح کرد و درباره برگزاری همایش مذکور گفت: سازمان بین‌المللی دریانوردی یکی از روزهای آخر سپتامبر را که مصادف با هفته اول مهرماه است به عنوان روز جهانی دریانوردی نامگذاری کرده است که در این راستا 4 مهرماه برای دریانوردان لحاظ شده است.

وی افزود: برگزاری همایش روز جهانی دریانوردی شرایطی را فراهم می کند که افکار عمومی با جایگاه حمل و نقل دریایی در کشور و اهمیتی که این بخش در اقتصاد کشور دارد آشنا می‌شود. وی همکاری در راستای توسعه دریانوردی، حفاظت و ایمنی دریایی،محیط دریایی ، سواحل و آب های سرزمین را از اهداف این همایش عنوان کرد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و کشتیرانی با اشاره به شعار روز جهانی دریانوردی مبنی ‌بر همکاری‌های فنی با سازمانهای بین المللی در راستای توسعه دریانوردی گفت: این شعار طی جلسات متعدد توسط ارگانهای دریایی و در راستای ارتقاء حمل و دریایی و حفظ محیط زیست انتخاب شده است.

وی افزود: تا پیش از این همه شعارها متمرکز به بحث امنیتی بود اما در سالهای جدید نگرش به همکاری‌های فنی و ارتقاء‌ ایمنی مد نظر سازمان بین‌المللی قرار گرفته است.

وی در ادامه گفت: امیدواریم در همایش روز جهانی دریانوردی امسال که با شعار «همکاری‌های فنی با سازمانهای بین‌المللی در راستای توسعه دریانوردی» 4 مهرماه در سالن همایشهای صدا و سیما برگزار می‌شود رئیس جمهوری و وزیر راه و ترابری حضور داشته باشند.

مؤمنی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره اقدام سازمان بنادر و کشتیرانی در مورد لحاظ شدن شغل دریانوردی به عنوان یکی از مشاغل سخت و زیان آور و نظر وزارت کار و امور اجتماعی گفت: نگاه سازمان بنادر و کشتیرانی به فعالیتهای دریانوردی سخت و زیان آور بودن این شغل است و در این راستا کمیته‌ای در سازمان تشکیل شده که از ارگانهای مختلف در این کمیته مشارکت دارند.

وی افزود: باتوجه به حضور نهادهای مختلف از جمله نماینده وزیر کار، انجمن‌های غیر دولتی و ارگانهای دریایی انتظار این می‌رود که در این زمینه به نتیجه خوبی برسیم.

وی تأکید کرد: سخت و زیان آور بودن شغل دریانوردی در کمیته‌ای در سازمان بنادر و کشتیرانی در حال بررسی است امیدواریم این ترکیب جامع به نتیجه‌ای مطلوب برسد.

معاون دریایی سازمان بنادر و کشتیرانی از همکاری سازمان بنادر و کشتیرانی باسازمان های بین المللی در زمینه های فنی و حقوقی خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر سازمان در 19 کنوانسیون عضویت دارد.

مومنی گفت: سازمان بنادر آموزش دهی به افراد را برعهده ندارد و تمام آموزش ها در خارج از سازمان صورت می گیرد و ما تنها برگزار کننده امتحانات شایستگی آنها هستیم.

وی بر بهره گیری از نیروهای ایرانی در ناوگان دریایی کشور تاکید کرد و ادامه داد: تعداد نیروهای خارجی فعال در این ناوگان پس از انقلاب بالا بود که در حال حاضر این تعداد بسیار کاهش یافته است.

وی با اشاره به برگزاری مانورهای دریایی در طول هر سال به منظور هماهنگی بیشتر ارگان ها و نهادهای دریایی، تجسس و ایمنی دریانوردی اظهار کرد: در سال 84، 20 مانور محلی و دو مانور ملی برگزار کردیم.

مومنی ظرفیت  حمل و نقل دریایی ایران را کمتر از یک درصد ظرفیت جهانی عنوان کرد و افزود: سن متوسط ناوگان نفتی ایران کمتر از شش سال است که دارای جوان ترین نفت کش های دنیا است. وی اضافه کرد : عمر ناوگان تجاری ایران 16 سال است که کاهش این عمر به 5/14 سال جزو برنامه های مشکل و ارزشمند آتی ما محسوب می شود.

معاون دریایی سازمان بنادر و کشتیرانی فاکتورهای ایمنی، سرعت و ارزان را از مهمترین مباحث در بحث ترانزیت عنوان کرد و گفت ایران دارای کمترین تعرفه ها در امر ترانزیت کالا هزینه های انبار داری هزینه های بندری و عوارض است.

وی گفت در گذشته تنها 30 تا 32 درصد کالاها برای عبور به سمت ایران می آمد و بقیه به سوی دوبی می رفت اما در حال حاضر این در صد بر عکس شده به نحوی که 70 در صد کالاها مستقیم به سوی ایران می آید 

 

                                momeni2.jpg .

  

 

۲ مهر ۱۳۸۵ ۰۰:۰۰
کد خبر : ۲۹۱

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید