تشریح فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در بندر امام (ره) / تعهد 29 هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی برای مکانیزه سازی پایانه‌های تخلیه و بارگیری غلات بندر امام (ره) تعمیرات اساسی و زیرآبی ۹ فروند شناور در دستور کار اداره کل بنادر و ‌دریانوردی هرمزگان/ بازگشت شناور "هادی یک"به چرخه خدمات دریایی/ تعمیر و الحاق بیش از 20 فروند شناور در سال گذشته ایجاد داشبوردهای مدیریتی و شاخص های کلیدی عملکرد در سازمان بنادر/ شاخص های کلیدی عملکرد بندری و دریایی پایش می شود نامه ایران به سازمان بین المللی دریانوردی در اعتراض به راهزنی یونان/ توقیف کشتی نفتکش MT Lana در بندر کاریستوس توسط آمریکا و یونان نقض آشکار قوانین‌ بین‌المللی است/ دولت یونان برای آزادی کشتی همکاری کند قرارداد کار دریانوردان؛ گام نخست در تسهیل فرآیند استخدام آنان/ راه‌اندازی «سامانه متمرکز کاریابی دریایی» در دستورکار/ فرآیند استخدام دریانوردان شناورهای زیر ۳۰۰۰ تن شفاف نیست نصب کد شناسایی علایم کمک ناوبری بندر چابهار اعتراض انجمن حفاظت از محیط زیست کاریستوس یونان به توقیف نفتکش حامل نفت ایران/ محیط زیست کاریستوس نباید بهای سنگین گزینه های سیاسی دولت یونان را پرداخت کند/ نفتکش باید فورا بندر کاریستوس را ترک‌ کند سوخت کم‌سولفور نیم درصد برای ناوگان ملی دریایی تامین شد/ برنامه‌ریزی برای توسعه ساحل و فراساحل سوخت‌رسانی در بندر سلخ در جزیره قشم بیانیه سازمان بنادر درباره توقیف بار کشتی ایرانی در آب‌های یونان/ اقدام یونانی‌ها؛ دزدی دریایی و برخلاف موازین بین‌المللی است/ دولت یونان فورا به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند زیرساخت بانکرینگ در بندر چابهار ایجاد می‌شود/ توزیع روزانه ۱۲۰۰ تن سوخت‌ کم‌سولفور به ناوگان ملی از سایت بندر شهید رجایی
وزیر راه و ترابری خواستار همکاری ارگانهای دریایی در زمینه جذب و بکارگیری نیروی انسانی ماهر و متخصص در این بخش شد.

همایش روز جهانی دریانوردی دیروز با حضور وزیر راه و ترابری در سالن مرکز همایشهای صدا و سیما برگزار گردید.

مهندس رحمتی وزیر راه و ترابری در این مراسم و در جمع مدیران ارگانهای دریایی کشور،دست اندر کاران و فعالان این حوزه خواستار همکاری ارگانهای دریایی در زمینه جذب و بکارگیری نیروی انسانی ماهر و متخصص در این بخش شد.

رحمتی با اعلام این مطلب گفت: باتوجه به اینکه شاخص بیکاری در ایران 10 الی 11 درصد است باید تدابیر لازم برای جذب نیروی انسانی ایرانی در کشور اتخاذ شود.وی افزود: باتوجه به ظرفیت و پتانسیل موجود امیدواریم طی سالهای آینده شاهد حضور هرچه بیشتر نیروی انسانی ایرانی در کشتیهای خود باشیم.

رحمتی یکی از حلقه‌های مفقوده بخش دریایی کشور را بی‌توجهی به صنعت اوراق کشتی درکشور دانست و گفت: به رغم دلایلی که درخصوص تبعات زیست محیطی ورود به صنعت اوراق مطرح می‌شود اما فعالیت در این بخش ضروری است.

وزیر راه و ترابری یادآور شد: سال گذشته 9 نفر در آبهای کشور دچار سانحه شده و جان باختند که به نظر ما این رقم بالا است به همین دلیل باید تلاش شود تا از کشته شدن حتی یک نفر در سواحل دریایی کشور جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: در بخش گردشگری دریایی فعالیت چندانی صورت نگرفته و این در حالی است که شرایط گردشگری و ایمنی سفرهای دریایی مطلوب است به همین دلیل باید این موضوع در سواحل شمال و جنوب توسعه یابد.

رحمتی افزود: توسعه گردشگری دریایی در حال انجام است و امیدواریم سازمان میراث فرهنگی گردشگری با همکاری ارگانهای دریایی با قدرت در این بخش عمل کند.وی گفت: باتوجه به امکانات و پتانسیلهای موجود می‌توانیم یکی از قدرتمندترین ناوگان مسافری دریایی را در اختیار داشته باشیم که این موضوع به دلایلی محقق نشده است.رحمتی افزود: هزینه ساخت اسکله و بندر در مقایسه با جاده، راه آهن و هوایی بسیار ناچیز است لذا می‌توان با بودجه کم این بخش را تجهیز کرد.

دکتر علی طاهری معاون وزیر و مدیر عامل سازمان بنادر و کشتیرانی نیز طی سخنانی در این مراسم گفت: ایران در بخش گواهینامه های دریایی در لیست سفید قرار گرفته است.

دکتر طاهری با بیان این مطلب افزود: تاکنون 41 کشور در بخش گواهینامه‌های دریایی در لیست سفید قرار گرفته اند که ایران نیز با همکاری ارگانهای دریایی و دست اندرکاران این بخش توانست در این لیست قرار گیرد.وی با بیان اینکه قرار گرفتن ایران در این لیست علاوه بر اعتبار بین المللی فرصت مناسبی را برای تقویت دریانوردی کشور ایجاد کرده است افزود: سازمان بین المللی دریانوردی در راستای کشتیرانی بهتر و داشتن آبهای پاکیزه 40 کنوانسیون به تصویب رسانده که در حال حاضر ایران به عضویت 19 کنوانسیون آن درآمده است که طی سالهای آینده این تعداد افزایش خواهد یافت.

دکتر طاهری به عضویت 166 کشور در سازمان بین‌المللی دریانوردی متذکر شد: در راستای ضوابط سازمان بین‌المللی دریانوردی و تردد شناورها در آبهای بین المللی عضویت ایران در کنوانسیونهای مختلف ضروری است.

وی از گواهینامه‌های دریایی که توسط سازمان بنادر و کشتیرانی صادر می‌شود به عنوان یکی از فاکتورهای مهم برای دریانوردان نام برد و افزود: در صورتی که دریانوردان فاقد گواهینامه دریانوردی باشند نمی توانند در بنادر عضو کنوانسیون تردد کنند.

دکتر طاهری با بیان اینکه صنعت کشتیرانی مقرون به صرفه ترین شیوه حمل و نقل کالا است گفت: نقش این بخش در حمل مواد نفتی 50 درصد و میزان امنیت در این نوع حمل و نقل بالای 99 درصد برآورد شده است.

وی با اشاره به وجود بیش از 3 هزار کیلومتر مرز دریایی در کشور گفت: بیش از 14 هزار فروند کشتی اقیانوس پیما از تنگه هرمز در خلیج فارس عبور می کنند و از آنجا که این تنگه پر ترافیک ترین مسیر دریایی محسوب می‌شود باید از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کرد.

معاون وزیر راه و ترابری درباره وضعیت بنادر کشور متذکر شد: تدوین توسعه استراتژی این بخش مورد توجه ارگانهای دریایی قرار گرفته و این درحالی است که توسعه زیرساختها و فعالیتهای دریایی با سرعت قابل قبولی در حال انجام است.

وی گفت: سالانه 5/1 میلیون TEU کانتینر در بنادر کشور جابجا می شود که از این نظر ایران در منطقه در رتبه پنجم قرار دارد که این جایگاه با اتمام فازهای توسعه‌ای شهید رجایی به رتبه دوم ارتقا می‌یابد.

دکتر طاهری با بیان اینکه ایران در بخش ناوگان تجاری، نفتکش و صیادی در منطقه در رتبه اول قرار دارد یادآور شد: در سال گذشته میزان تخلیه و بارگیری در بنادر شمال و جنوب تا 97 میلیون تن رسید که این رقم نسبت به سال 83 در 5 ماه اول سال 85/16 درصد رشد در بخش کانتینری 10 درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه سالانه 8 هزار و 250 فروند کشتی در بنادر کشور تردد می کنند افزود: سال گذشته در بخش عملیات کانتینری 69 درصد و در سال جاری 5 درصد رشد را شاهد بودیم.

مدیرعامل سازمان بنادر وکشتیرانی گفت: در بخش مسافری سالانه 3 میلیون مسافر از طریق بنادر کشور جابجا شوند که با توسعه پایانه‌های مسافری شناورها این رقم به به 5/5 میلیون نفر خواهد رسید.

وی افزود: در حال حاضر ظرفیت بنادر کشور 110 میلیون تن است که تا پایان برنامه چهارم به 150 میلیون تن و ظرفیت کانتنری نیز به 3/6 میلیون TEU کانتینر افزایش خواهد یافت.

دکتر طاهری از بازاریابی در بنادر به عنوان یکی از سیاستهای محوری سازمان بنادر و کشتیرانی نام برد و گفت: خوشبختانه در این بخش به نتایج خوبی رسیده‌ایم. به گفته وی در حال حاضر 20 خط کشتیرانی بین المللی در بنادر ایران تردد می کنند که در آینده این خطوط افزایش خواهد یافت.

دکتر طاهری تأکید کرد: با این وجود در اختیار گرفتن سهم بیشتر از بازار حمل و نقل دریایی از اولویت‌های سازمان بنادر و کشتیرانی است.

وی درباره حضور بخش خصوصی در بنادر گفت: در حال حاضر اداره تمام ترمینالها و تأمین تجهیزات بنادر به عهده بخش خصوصی واگذار شده و سازمان بنادر و کشتیرانی زیرساختهای لازم برای توسعه فعالیت بخش خصوصی را فراهم کرده است.

در پایان این مراسم از 60 نفر از دریاییان و دریانوردان نمونه کشور تقدیر به عمل آمد.

جهت مشاهده فهرست دریائیان نمونه اینجا را کلیک کنید.

 

                                daryanavardi.jpg

۵ مهر ۱۳۸۵ ۰۰:۰۰
کد خبر : ۲۹۵

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید