به گزارش روابط عمومی:عباس آخوندی ، وزیر راه و شهرسازی، در سمینار معرفی فرصت های زیرساخت های توسعه بندری و حمل و نقل دریایی ، این نشست را به عنوان یکی از پیشران های خروج از رکود برشمرد و گفت: در یک سال گذشته از دولت یازدهم ، برنامه های مفصلی برای نوسازی تمام شقوق حمل و نقل و از همه مهم تر نوسازی نرم افزاری ، استقرار نهادهای بازار ، ارتقای استاندارد و ارتقای بهره وری و همچنین توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی مبتنی بر توسعه درون زا با نگاه برونی در دستور کار این وزارتخانه بود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: واقعیت این است حمل و نقل ایران در بخش نرم افزار و سخت افزار و چه در بحث نوسازی، نهادهای بازار حمل و نقل اعم از بنگاه داری و سازمان های حاکمیتی نیاز به بازنگری بنیادی دارد. در یکسال اخیر اقدامات فراوانی در این زمینه انجام شده و مطمئن هستم به کمک همکاران وزارتخانه و تمام دست اندر کاران در یک دوره میان مدت نسبت به نوسازی شقوق مختلف حمل و نقل موفق می شویم.
دکتر آخوندی با اشاره به سفر های رئیس جمهوری به جنوب کشور و عزم این دولت در توسعه دریا محور ، اظهار داشت : ظرفیت بسیار بزرگی در جنوب داریم و تصمیم داریم موقعیت رقابتی ایران را در سواحل جنوب حفظ و به دست آوریم.
وی با اشاره به این که از مزیت نسبی بسیار خوبی در جنوب برخوردار هستیم، اظهار کرد: می توانیم بنادر جنوب را به شمال متصل کنیم این کار را می خواهم توسط بخش خصوصی انجام دهیم و دولت فقط امور حاکمیتی و تسهیل در امور تجارت و تامین زیرساخت ها را انجام می دهد.
وزیر راه با تاکید بر این که برای این کار نیازمند نوسازی تجارت حمل و نقل دریایی و حمل و نقل ترکیبی هستیم، بیان کرد: دولت به تنها نمی تواند حمل ونقل دریایی را توسعه دهد. ما فقط می توانیم زیربناها را توسعه دهیم. از بخش خصوصی می خواهیم حضور فعالی در این زمینه داشته باشد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان این که خوشبختانه شرایط رو به بهبود است، خاطرنشان کرد: دولت با تعامل و رابطه سازنده با دنیا و بر مبنای درست و منصفانه تجارت بین المللی ، در کنار حفظ حقوق هسته ای ایران، به دنبال حقوق تجارت جهانی و دسترسی به بازارهای بین المللی و آبهای بین المللی برای همه مردم ایران است.
وی با بیان این که مردم ایران حق دارند سهم خود را از بازار حمل و نقل بین المللی به دست آورند، افزود: در حوزه تعامل این حقوق در حال به دست آمدن است و می توانیم یک حمل ونقل دریایی سالم در دنیا داشته باشیم.
وزیرراه و شهرسازی تصریح کرد : باید کشتی های بزرگ به صورت مستقیم در بنادر ایران پهلوگیری کنند ؛ چراکه هم به نفع مردم ایران است و هم منافع صاحبان کالا را تامین می کند.
وی با تاکید بر این که هیچکس نمی پذیرد قیمت تمام شده کالا به دلیل بی تدبیری افزایش یابد، تصریح کرد: در این بخش به دنبال تسهیل تجارت و کاهش قیمت تمام شده برای مصرف کننده هستیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان این که باید دسترسی آسان ریلی در تمام بنادر فراهم شود، گفت: حمل ونقل ترکیبی و توسعه ترانزیت ، علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی ، سبب افزایش ایمنی در جاده های کشور می شود.
وی اظهار کرد: سیاست ما نه به صورت دستوری بلکه اقتصادی آن است که فرآیندی را ایجاد کنیم که حمل بار توسط ریل صرفه اقتصادی داشته باشد و از جهت زمان با رفع گلوگاه هایی که در برخی محورهای ریلی داریم زمان سیر را کاهش دهیم.
وی خاطرنشان کرد: مذاکرات خیلی خوبی با چین، روسیه، هند، کشورهای جنوب خلیج فارس و کشورهای حاشیه دریای خزر به منظور تسهیل کریدورهای حمل ونقلی از جمله کریدور شمال – جنوب داشته ایم که با توافقت انجام شده ، امکان سرمایه گذاری های مشترک نیز فراهم می شود.
اخوندی تاکید کرد : امکان سرمایه گذاری خارجی در تمام بنادر در بخش تجهیز، پسکرانه و سیستم های حمل و نقلی و ناوگان دریایی وجود دارد و از نمایندگان خارجی دعوت می کنیم در حوزه حمل ونقل با مدل های مختلف سرمایه گذاری کنند.
وی با اشاره به این که ایجاد شرایط سرمایه گذاری در پسکرانه ها برای بسته بندی و تولید فوری در تمام بنادر در دستور سازمان بنادر است، ادامه داد: با توجه به تصمیمات خوبی که اتخاذ شده و آخرین تصمیم هم در رابطه با منطقه آزاد شدن بوشهر، امکان سرمایه گذاری در بنادر فراهم شده است. امیدوارم بتوانیم شرایط را برای فعالیت فعالان حوزه دریا فراهم کنیم.
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: فرآیندهای جدید برای جذب سرمایه تعریف کرده ایم که از سوی سازمان بنادر اعلام می شود.