نمایندگان اعضای گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران – هند از مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، اعضای کمیسیون های عمران، قضایی و حقوقی، اجتماعی و معاون اداره مجامع گروه دوستی با هدف آشنایی بیشتر از قابلیت ها و فعالیت بندری و منطقه ای سفری دو روزه از طرح توسعه بندر شهیدبهشتی و منطقه آزاد چابهار بازدید و طی نشستی در بندر کلانتری به مباحثی همچون الحاق بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد، وضعیت تجارت با کشورهای جنوب شرقی از جمله هند، چگونگی حل مساله مالی طرح توسعه بندر شهید بهشتی ،مسائل گمرکی و مشکلات منطقه آزاد بحث و برسی شد .
به گزارش روابط عمومی ،در ابتدا مهندس سیاوش رضوانی مدیر کل بنادر و دریانوردی ضمن تشریح اهمیت بندر چابهار ارائه گزارشی از وضعیت موجود بندر شامل مساحت انبارها، محوطه کانتینری، میزان تخلیه و بارگیری و پیشرفت های فیزیکی و ریالی طرح پرداخت و افزود: لایروبی درطرح توسعه بندر شهیدبهشتی در حال حاضر 5 میلیون و پانصد هزار متر مکعب هکتاراز 17 میلیون متر مکعب انجام شده و از 1350 متر ساخت اسکله 900 مترآن ساخته شده درکل 59 درصد پیشرفت ساخت اسکله هاست .
وی اظهار داشت: میزان لایروبی انجام شده موجب شده تا 72 هکتار از 195 هکتار استیحصال شود .
رضوانی اشاره ای هم به بحث سرمایه گذاری در بندر چابهار داشت و تصریح کرد : خوشبختانه با اتفاقات خوبی که در منطقه هم در بخش دریایی بندری و ریلی افتاده هجوم سرمایه گذاران در بخش پتروشیمی، نفتی و سیلو متقاضی زیاد شده و ما با توجه به محدودیت اراضی و پسکرانه ها و اولویت های طرحهای سرمایه گذاری مجبوریم در واگذاری اراضی کمی سختگیرانه تر عمل کنیم .
در ادامه مهندس حامد مبارکی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار به بررسی مسائل و مشکلات منطقه آزاد چابهار از قبیل مشکل زیرساختها در منطقه، بالا بودن نرخ بهره بانکی، زیاد شدن پروسه بروکراسی در منطقه آزاد، مشکلات بیمه اتباع خارجی ، اجرایی نشدن ماده 27 در مناطق آزاد که همان تفویض اختیار مدیران منطقه آزاد می باشد و در نهایت محقق نشدن مجوز ناوگانهای حمل و نقلی اعم از کامیون و ماشینهای سبک با نمایندگان مجلس شورای اسلامی بحث و بررسی شد .