سوخت کم‌سولفور نیم درصد برای ناوگان ملی دریایی تامین شد/ برنامه‌ریزی برای توسعه ساحل و فراساحل سوخت‌رسانی در بندر سلخ در جزیره قشم بیانیه سازمان بنادر درباره توقیف بار کشتی ایرانی در آب‌های یونان/ اقدام یونانی‌ها؛ دزدی دریایی و برخلاف موازین بین‌المللی است/ دولت یونان فورا به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند زیرساخت بانکرینگ در بندر چابهار ایجاد می‌شود/ توزیع روزانه ۱۲۰۰ تن سوخت‌ کم‌سولفور به ناوگان ملی از سایت بندر شهید رجایی آمادگی بندر تیاب برای جذب سرمایه گذار جهت احداث انبارهای نگهداشت کالا / ساخت اسکله چند منظوره بندر سیریک درحال اتمام است ضرورت تسهیل تردد کشتی‌های با پرچم ایران به تمامی بنادر روسیه/ تسریع در راه‌اندازی خط منظم کشتیرانی رو-رو بین بنادر روسیه و بنادر شمالی ایران/ اعلام آمادگی ایران برای سرمایه گذاری در خرید و ساخت کشتی برای فعالیت در خزر روسیه و‌ ایران برای توسعه همکاری دریایی مصمم هستند/ حداکثر بار از دریای خزر باید به بنادر ایران برسد/ لزوم عمیق‌سازی دریای خزر برای افزایش حمل‌ونقل دریایی اولین سالگرد تدفین شهیدان گمنام در بندر شهید رجایی برگزار شد کاهش ۲ میلیون تنی کالای اساسی انباشته در بندر امام خمینی(ره)/ خروج کالا از بندر امام با سرعت در حال انجام است برنامه سازمان بنادر برای مقابله با کرونا و بیماری‌های عفونی در بنادر و روی کشتی در سال ۱۴۰۱/ تداوم نظارت و کنترل شیوع بیماری‌های عفونی در بنادر بازرگانی و مسافری امضای ۱۲ سند همکاری در حوزه های مختلف بین ایران و عمان
مطرح شدن الحاق بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری هفته آینده در صحن علنی مجلس
منصور آرامی نماینده مردم بندرعباس و عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به همراه اعضاء هیئت پارلمانی گروه دوستی ایران – هند در گفتگو با روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی گفت : ما در این سفر برای بررسی مسائل چگونگی الحاق بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری و اراضی محدوده طیس در اطراف فرودگاه به منطقه آزاد چابهار و از طرفی چگونگی تامین مالی طرح توسعه بندر شهید بهشتی و آشنایی با ظرفیت ها و پتانسیل های منطقه سفر داشته ایم .

آرامی گفت : خوشبختانه در این چند سال اخیر کارهای بسیار خوبی در منطقه صورت گرفته، ای کاش با توجه به اهمیت منطقه این عملیات زودتر انجام شود تا ما بتوانیم این حلقه لجستیکی بازرگانی که همان مسیر کریدور شمال جنوب است تحقق عینی پیدا کند .

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار داشت : در این سفر از مسائل و مشکلات بندری، منطقه آزاد و گمرک و نگرانیهای مسئولین منطقه آگاه شدیم و امیدواریم با جمع بندی، مسائل در کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی مطرح و مسایل را حل و فصل کنیم  .

آرامی افزود : در این جلسه منطقه آزاد نگرانیهایی را مطرح کردند که بسیاری از آنها عمومیت در کلیه مناطق آزاد دارند مانند عدم اجرای ماده 112 قانون برنامه پنجم که به مباحث مدیریت یکپارچه می پردازد نکته دیگر بالا بدون نرخ بهره بانکی که باعث عدم استقبال تجار و سرمایه گذاران در مناطق آزاد می شود و از طرفی بحث دور بودن چابهار از مرکز کشور و عدم اختصاص خودوهای کشنده به اندازه کافی با پلاک منطقه برای جابجایی کالا در سطح استان و استانهای همجوار مسائلی بود که مطرح شد .

نایب رییس گروه دوستی پارلمانی و عضو کمیسون عمران از مطرح شدن الحاق دو بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری و اراضی شهر جدید طیس به منطقه آزاد خبر داد وی گفت : این طرح در کمیسیون تخصصی بحث و بررسی و تصویب شده در نوبت قرائت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی است .

آرامی به جزئیات طرح الحاق بندر شهید بهشتی و کلانتری اشاره کرد و اظهار داشت: نکات مهم در این طرح، تسری قوانین و مقررات منطقه آزاد بر دو بندر با حفظ حاکمیت و مالکیت و از طرفی منطقه آزاد 50 درصد از درآمد تخلیه و بارگیری و سایر درآمدهای حاصله را باید صرف زیرساختهای بندری و منطقه نماید .

نماینده مردم بندر عباس و رئیس کمیته بنادر و دریانورردی در مجلس شورای اسلامی از مطرح شدن دموراژ یا خسارت تاخیر صاحبان کالا در صحن علنی مجلس در آینده نزدیک خبر داد و اظهار داشت : این طرح در مجلس و کمیسیون عمران مطرح بوده که خوشبختانه پس از ماهها بحث و بررسی با نمایندگان کمیته های تخصصی از سازمان بنادر و دریانوردی ، بانک مرکزی وزارت صنعت و معدن، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران انجام سده که در آنجا تمام دغدغه های سازمان بنادر سرعت در تخلیه و بارگیری کالا برای صاحبان کالا در این طرح بود و ما امیدواریم با تصویب این طرح بسیاری از دغدغه های صاحبان کالا در سازمان بنادرو سایر بنادر  مرتفع شود .

وی در مورد جزئیات طرح تصریح کرد : این طرح چند تبصره داشت که مهمترین آنها عدم همخوانی ضوابط گارد و انتظامات بود که می بایست تحت ضوابط سازمان بنادر باشد دوم بحث واگذاری اراضی و تعیین تعرفه ها که مستقیماً توسط خود سازمان بنادر صورت پذیرد سوم تسری قوانین منطقه آزاد بر بنادر که برای خرید تجهیزات و کالا با مشکل مواجهه نشوند و از همه مهمتر حضور 24 ساعته دستگاههای اجرایی که در امر تخلیه و بارگیری نقش دارند مهترین آنهاست .

در ادامه عاشوری نماینده مردم استان هرمزگان و عضو فراکسیون دریایی و بندری هدف سفر خود به چابهار را اجرای فرامین مقام معظم رهبری در راستای توسعه دریا محور دانست و اظهار داشت : ما در مجلس شورای اسلامی با تشکیل فراکسیون دریایی و بندری می خواهیم به توسعه پایدار دریا که به عنوان استراتژی ملی و یکی از مطالبات مقام معظم رهبری از مسئولین است را پیگیری کنیم .

و از طرفی مدیریت یکپارچه ساحلی از مباحثی است که بشدت در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون های مربوطه به آن            می پردازند و ما بر اساس نیازها و اولویت ها مسائل را پیگیری می کنیم .

ایشان گفت : بعد از جنگ تحمیلی و آسیب پذیری بنادر خرمشهر و امام خمینی کم کم نگاه استراتژیکی کشور به پهنه سواحل مکران و خلیج فارس پیش رفت که می بایست این 2200 کیلومتر سواحل به آن توجه ویژه ای شود که متاسفانه در این نگاه چند خلاء اساسی احساس می شود از جمله سازمان بنادر و دریانوردی هنوز مطالعات طرح جامع بنادر کشور را به صورت اساسی انجام نداده در صورتی که با انجام این کار مدیران محلی می توانند بر اساس استراتژی تعین شده حرکت کنند نکته دوم اینکه در برخی از مناطق ما ساخت بنادر در محدوده جغرافیایی مناطق آزاد و یا گاهاً بر عکس مناطق آزاد در کنار بنادر شکل گرفته اند که در این موارد باید یک فهم مشترک مبتنی بر منافع ملی کشور در این زمینه شکل بگیرد تا  بخشی نگری ما را به سمت اتلاف سرمایه نکشاند زیرا همه ما سرنشینان یک کشتی هستین و ما وظیفه داریم بر اساس اولویت ها هم افزایی ملی را تقویت کنیم .

 

۲۵ اَمرداد ۱۳۹۳ ۱۵:۴۰
مرکز روابط عمومی |
کد خبر : ۲۹,۵۵۴

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید