سوخت کم‌سولفور نیم درصد برای ناوگان ملی دریایی تامین شد/ برنامه‌ریزی برای توسعه ساحل و فراساحل سوخت‌رسانی در بندر سلخ در جزیره قشم بیانیه سازمان بنادر درباره توقیف بار کشتی ایرانی در آب‌های یونان/ اقدام یونانی‌ها؛ دزدی دریایی و برخلاف موازین بین‌المللی است/ دولت یونان فورا به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند زیرساخت بانکرینگ در بندر چابهار ایجاد می‌شود/ توزیع روزانه ۱۲۰۰ تن سوخت‌ کم‌سولفور به ناوگان ملی از سایت بندر شهید رجایی آمادگی بندر تیاب برای جذب سرمایه گذار جهت احداث انبارهای نگهداشت کالا / ساخت اسکله چند منظوره بندر سیریک درحال اتمام است ضرورت تسهیل تردد کشتی‌های با پرچم ایران به تمامی بنادر روسیه/ تسریع در راه‌اندازی خط منظم کشتیرانی رو-رو بین بنادر روسیه و بنادر شمالی ایران/ اعلام آمادگی ایران برای سرمایه گذاری در خرید و ساخت کشتی برای فعالیت در خزر روسیه و‌ ایران برای توسعه همکاری دریایی مصمم هستند/ حداکثر بار از دریای خزر باید به بنادر ایران برسد/ لزوم عمیق‌سازی دریای خزر برای افزایش حمل‌ونقل دریایی اولین سالگرد تدفین شهیدان گمنام در بندر شهید رجایی برگزار شد کاهش ۲ میلیون تنی کالای اساسی انباشته در بندر امام خمینی(ره)/ خروج کالا از بندر امام با سرعت در حال انجام است برنامه سازمان بنادر برای مقابله با کرونا و بیماری‌های عفونی در بنادر و روی کشتی در سال ۱۴۰۱/ تداوم نظارت و کنترل شیوع بیماری‌های عفونی در بنادر بازرگانی و مسافری امضای ۱۲ سند همکاری در حوزه های مختلف بین ایران و عمان
تا پایان سال حدود 120 میلیون تن کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری خواهد شد.

دکتر "علی طاهری مطلق" معاون وزیر راه و ترابری و مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی اعلام کرد ظرفیت فعلی تخلیه و بارگیری کالا در کشور حدود 110 میلیون تن بار است، وی ضمن بیان این مطلب افزود سال قبل قریب به 98 میلیون تن کالا در بنادر ایران تخلیه و بارگیری شد و تا پایان برنامه پنجساله چهارم توسعه اقتصادی ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بنادر ایران به حدود 5/148 میلیون تن افزایش می یابد.

طاهری مطلق گفت: رشد 13 درصد در عملیات تخلیه و بارگیری بنادر کشور طی شش ماهه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت از آن دارد که تا پایان سال حدود 120 میلیون تن کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری خواهد شد. معاون وزیر راه وترابری ادامه داد: در بخش کانتینری نیز طی 6 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 10 درصد رشد تخلیه و بارگیری داشته ایم.به گفته وی وزارت راه وترابری بالغ بر دوهزارویکصد میلیارد تومان پروژه دردست ساخت برای احداث زیربناهای بندری کشور دردست اجرا دارد که تمام بنادر شمال و جنوب را دربرمی گیرد. در بخش تجهیزات نیز با سرمایه گذاری های صورت گرفته طی دو سال اخیر تمام بنادر ایران به تجهیزات بسیار پیشرفته مجهز شده اند.

وی با بیان این که روند خصوصی سازی را در بنادر به سرعت پیش خواهیم برد، گفت: در بنادر شهید رجائی و چابهار از سوی سرمایه گذاران خارجی به ترتیب 540 و 450 میلیون دلار به صورت فاینانس سرمایه گذاری صورت می گیرد و در عین حال میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه پشتیبانی بنادر کشور به 250 میلیاردتومان و در بخش ترمینال اپراتوری به 50 میلیاردتومان رسیده است. معاون وزیر راه وترابری ادامه داد: همکاری مناسب سازمان بنادر و کشتیرانی با سازمانهای بین المللی در بخش دریانوردی موجب شده تا جمهوری اسلامی ایران در لیست سفید گواهینامه های دریائی قرار گیرد که این موضوع علاوه براعتبار بین المللی فرصت مناسبی را برای تقویت دریانوردی در کشور ایجاد کرده است.

دکتر"طاهری مطلق" تصریح کرد: به لحاظ ظرفیت ناوگان نیز جمهوری اسلامی ایران در وضعیت مطلوبی بسر می برد و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که حدود 3 میلیون تن ظرفیت حمل کالاهای دریائی دارد برای افزایش دوبرابری ظرفیت حمل خود، حدود 2 میلیارددلار در امر خرید کشتی های تجاری سرمایه گذاری می کند.

پیش بینی می شود با برنامه های دردست انجام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران متوسط عمر ناوگان این کشتیرانی تا پایان برنامه چهارم توسعه به 5/12 سال کاهش یابد که رقم قابل قبولی است. ناوگان کشتیرانی نفتکش نیز جوانترین ناوگان منطقه محسوب می شود که متوسط سن آن حدود 5/5 سال است.

از سوی دیگر پیش بینی شده با تجهیز و خرید کشتی های مسافری، ظرفیت حمل مسافر در ناوگان داخلی را تا پایان برنامه چهارم توسعه به 5/5 میلیون نفر در سال برسانیم.

سال گذشته حدود 5/3 میلیون نفر توسط ناوگان مسافری در آبهای کشور جابجا شدند. معاون وزیر راه وترابری گفت: در بندر شهید رجائی حدود 700 میلیون دلار پروژه دردست اجراست که با تکمیل آن ظرفیت این بندر به 6 میلیون TEU (کانتینر 20 فوتی) در سال افزایش می یابد و به مقام دوم منطقه دست خواهیم یافت.

همچنین دولت طرحهای مهمی برای تقویت اسکله های بندر امام خمینی(ره)، بوشهر و چابهار در جنوب و جنوب شرقی و همچنین بندر امیرآباد در شمال برای توسعه ترانزیت کالا در کریدور شمال - جنوب دارد. وی گفت: در سالهای قبل 70 درصد از کالاهای دریائی که باید مستقیم وارد بنادر ایران می شد، از طریق دوبی و دیگر بنادر جنوبی به سمت ایران حمل می شد ولی با اعمال تعرفه های پائین بندری و پائین نگه داشتن هزینه های انبارداری و ترخیص کالا در حال حاضر بیش از 70 درصد از کالاهای دریائی کشور مستقیماً و از طریق بنادر داخلی به کشورمان حمل می شود.

دکتر "طاهری مطلق" تصریح کرد: پیشنهاد تبدیل شدن بنادر امام خمینی(ره) در جنوب و بندر نوشهر در شمال به منطقه ویژه اقتصادی از سوی سازمان بنادر و کشتیرانی به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی ارائه شده است که این امر باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. وی گفت: با منطقه ویژه شدن بنادر کشور میزان واردات و صادرات کالا از این بنادر رشد چشمگیری خواهد یافت.

به گفته وی پس از اینکه دو بندر مذکور با مصوبه مجلس به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شدند، با توجه به شرایط مناطق مذکور، سرمایه گذاری لازم برای توسعه آنها توسط بخش خصوصی انجام می شود. وی با اشاره به سیاست های گسترش و توسعه ترانزیت کالا گفت: راه اندازی محور ترانزیتی شرق و ایجاد ترمینال ویژه باری کالاهای عمومی و کانتینری از سیاست های وزارت راه وترابری است. همچنین تجهیزات لازم برای تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار خریداری شده است.

۱۸ مهر ۱۳۸۵ ۰۰:۰۰
کد خبر : ۳۲۱

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید