عمان به موافقتنامه چابهار افزوده می‌شود لایروبی نگهداری کانال دسترسی بندر بوشهر با سرعت بیشتر ادامه می یابد مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر معارفه شد رونق بنادر کشور با توسعه دریامحور محقق می شود/ تربیت جوانان متخصص در اولویت سازمان بنادر و دریانوردی پیشرفت۹۰ درصدی عملیات لایروبی اسکله های بندر آبادان برگزاری موفق مانور همزمان مهار نشتی گاز آمونیاک و اطفائ حریق در بندر بوشهر کاربرد بویه ساخت داخل در حوضچه بندر شهید رجایی با موفقیت آزمایش شد/ طراحی و ساخت 101 فروند علائم کمک ناوبری بااتکا به توان داخلی قزاقستان خواستار افزایش همکاری ‌های بندری با ایران شد/ ایران می‌تواند هاب بزرگ ترانزیتی منطقه باشد/ امکان ترانزیت ۶ میلیون تن کالا به صورت ریلی به ایران دیدار مقامات بندری و ریلی قزاقستان با معاون بندری سازمان بنادر/ ایران هیچ محدودیتی در حوزه کانتینری ندارد/ ۲پیشنهاد ایران به هیات قزاق برای افزایش همکاری‌های بندری/ کاهش قابل توجه قیمت تمام شده ترانزیت از ایران برای قزاقستان چالش کمبود نیروی انسانی متخصص دریایی به راهکارهای اجرایی نیاز دارد/ برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی مجدد قانون بورسیه برای رشته‌های دریایی و دریانوردی/ اشاعه فرهنگ دریایی از طریق رسانه‌ها و درج مطالب در کتاب‌‌های درسی
پیشنهادات ایران در اجلاس کمیته تسهیل ترافیک در یایی آیمو مورد استقبال قرار گرفت.

سازمان بین‌المللی دریانوردی (آیمو) طبق روال هر سال اجلاس سالیانه  کنوانسیون بین‌المللی تسهیل ترافیک دریایی (FAL)، را در مقر سازمان بین‌المللی دریانوردی در لندن برگزار نمود.

در این اجلاس،  کمیته تسهیل بررسی فرآیند عملیات ورود، توقف و خروج کشتیهای تجاری و مسافری در بنادر جهان را در دستور کار خود قرار داد و برهمین اساس نمایندگان رسمی کشورهای عضو و سازمانهای بین‌الدول و غیردولتی نیز نقطه‌نظرات پیشنهادی خود را در ارتباط با ارتقاء و تسهیل در اجرای یکسان‌سازی ورود، توقف و خروج کشتیها ارائه نمودند.

محسن صادقی فر مدیر کل بندری سازمان بنادر و کشتیرانی اهم موارد مطروحه در کمیته مزبور را تشریفات مربوط به ورود، توقف و خروج کشتیها، تشریفات مربوط به ورود، توقف و عزیمت اشخاص، جنبه‌های تسهیل سایر فرمها و گواهینامه‌های آیمو، تعامل کشتی/ بندر و استفاده از ابزار الکترونیکی جهت ترخیص کشتیها عنوان نمود.

صادق فر افزود: سازمان بنادر و کشتیرانی نیز به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان بین المللی دریانوردی با مشورت سازمانها و ارگانهای و کارشناسان دریایی و بندری در این زمینه، ضمن برگزاری جلسات متعدد کلیه نقطه‌نظرات قابل‌طرح را بصورت یک مجموعه تهیه نمود که بعنوان  نقطه‌نظرات جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس ارائه گردید.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران به موازات کشورهای پیشرو در امر حمل و نقل دریایی دو پیشنهاد به دبیرخانه اجلاس ارسال نمود که هر دو پیشنهاد تحت سند FAL33/5/3 درخصوص استفاده از ابزار الکترونیکی در ترخیص کشتیها و سند FAL33/10/1 در مورد تشریفات مربوط به ورود، توقف و عزیمت کشتیها، موردتأیید کمیته مزبور قرار گرفت و در سایت آیمو جزو اسناد موردبررسی در اجلاس مزبور ثبت شد.

مدیر کل امور بندری سازمان بنادر و کشتیرانی اضافه کرد: در گزارش نهایی اجلاس پیشنهاد ایران در خصوص تشریفات مربوط به ورود و توقف و عزیمت کشتی توسط کمیته مورد بررسی قرار گرفت و از کلیه کشورهای حاضر در اجلاس خواسته شد در اجلاس  آتی نظرات خود را در خصوص پیشنهاد مذکور ارائه نمایند. همچنین کمیته ضمن بررسی پیشنهاد ایران در زمینه اجرای سیستم الکترونیکی جهت ترخیص کشتیها، تشکر خود را از دولت ایران جهت ارائه پیشنهاد مزبور (ص شماره 15 سند FAL33/19 پیوست) ابراز و در صحن اجلاس و پس از توضیح رئیس اجلاس، پیشنهاد یاد شده درخصوص اجرای سیستم تک‌پنجره از طرف ایران به طور جدی مورداستقبال نمایندگان سایر کشورها قرار گرفت.

محسن صادقی فر افزود: در این جلسه به کشورهای عضو پیشنهاد شد تا درصورت نیاز به استفاده از تجارب برنامه‌های پیشنهادی ایران درخصوص اجرایی‌کردن سیستم تک‌پنجره،‌ با کشور ارائه‌کننده تماس مستقیم برقرار نمایند. که در این زمینه نمایندگان کشورهای برزیل و ترکیه ضمن مراجعه به نمایندگان ایران در اجلاس، خواستار استفاده از تجارب ایران بودند که بحثهای اولیه این موضوع را با هیات ایرانی در میان گذاشتند، همچنین نمایندگان دولت کره جنوبی که خود از کشورهای پیشگام در اجرای سیستم تک‌پنجره می‌باشند به نمایندگان ایران پیشنهاد همکاری متقابل دادند.

۱۹ مهر ۱۳۸۵ ۰۰:۰۰
کد خبر : ۳۲۳

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید