20 میلیارد دلار طی 4 سال در پروژه‌های ریلی و بندری سرمایه گذاری می شود/ سیاست راهبردی وزرات راه برای استفاده از ظرفیت ترانزیتی و لجستیکی کشور نگرش نهادها و سازمان‌ها باید از اقتصاد زمینی به اقتصاد دریامحور تغییر کند/ سیاست جدی مجلس برای پررنگ کردن نقش دریا در برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۲ صنعت دریایی کشور، هرگز، حرکت رو به عقب نداشته است/ برنامه‌ریزی برای به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید در لجستیک و هوشمندسازی بنادر وضعیت دریایی کشور با قانون مدیریت خدمات کشوری منجمد شده است/ مشکل نیروی انسانی حوزه دریایی در برنامه هفتم توسعه و قانون بودجه 1402 حل شود/ سازمان بنادر به عنوان محور دریایی باید اختیار عمل داشته باشد اقتدار آینده کشورها به مدیریت دریا، بستگی دارد/ امنیت غذایی به امنیت دریا گره خورده است ضروت حمایت ویژه دولت و مجلس از مقوله دریا/ اقتصاد دریایی، گره گشای اقتصاد کشور است/ روی ایجاد بندر راهبردی جاسک تمرکز کنیم توسعه دریانوردی می‌تواند اقتصاد ایران را به ثبات برساند/ نیروی متخصص و نوسازی ناوگان ۲ عامل اصلی توسعه دریانوردی کشور/ دریانوردی زودبازده‌ترین مسیر سرمایه گذاری در اقتصاد دنیا است با حضور وزیر راه و شهرسازی از دریاییان نمونه کشور قدردانی شد/ اسامی 42 دریایی نمونه در سال 1401 یک افسر ارشد دریایی کشور : دریانوردی؛ شغلی مقدس، سخت و مظلومانه است/ توسعه ناوگان حمل‌ و نقل دریایی، موقعیت دریانوردی کشور را ارتقاء می‌بخشد تخلیه و بارگیری 23 میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی در بندر امام (ره) / افزایش 65 درصدی ترانزیت خارجی، 57 درصدی ترانشیپ و 27 درصدی کابوتاژ در بندر امام خمینی طی بازه زمانی شش ماهه
گزارش خبری/ جهش دو برابری ترانزیت پنبه در بندر شهید رجایی
بندر شهید رجایی علاوه بر سهم 55 درصدی در جابجایی کالاهای نفتی و غیرنفتی کشور، نقش عمده ای در ترانزیت پنبه دارد؛ به طوریکه طی سه ماهه نخست سال جاری، بیش از ۱۰۰ هزار تن عدل پنبه تولیدی کشورهای آسیای میانه از طریق این بندر به کشورهای اروپایی و آسیای شرقی ترانریت شده است .
به گزارش واحد اطلاعات و اخبار روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، تجارت و حمل و نقل محموله‌های پنبه در دنیا از جمله فعالیت های تجاری پر سودآور و پردرآمد برای کشورها محسوب می شود که در ایران به ویژه استان هرمزگان که دارای ظرفیت های ترانزیتی بسیاری برای تجارت دریایی با ده ها کشور جهان می باشد، مسئولان در حال آماده سازی زیرساخت برای ورود به این بازار هستند.

طی فصل بهار با توجه به زمان برداشت محصول پنبه در کشورهای حوزه شمالی شرقی ایران، بازار مباحث مربوط به ترانزیت این محصول باارزش کشاورزی در میان فعالان صنعت حمل و نقل دریایی کشور داغ می شود.    

 
2

انتقال پنبه تولیدی کشورهای مشترک‌المنافع و بعضا تولیدات داخلی پنبه توسط خطوط ریلی و زمینی به بنادر مذکور بخشی از این زنجیره حمل و نقل بین المللی کالا در کریدور شمال - جنوب محسوب می شود و هر ساله در صورت توسعه فعالیت های مربوط به آن، می‌تواند سود کلانی را عاید کشور کند.

مسئولان بندر شهید رجایی با توجه به این امر مهم که بی‌گمان می‌تواند سبب توسعه حوزه‌های اشتغال‌زا و ارزآور برای کشور شود، طی سال های اخیر با فراهم سازی زیرساخت‌ها قصد دارند تا در زمینه ترانزیت پنبه، نقش آفرینی پررنگ تری داشته باشند.

این در حالی است که سالانه حدود 13 میلیون عدل (واحد شمارش بسته‌های پنبه در حمل و نقل) در دنیا تولید می‌شود و مسئولان بندر شهید رجایی قصد دارند سهم ایران از این تجارت بین المللی به ویژه در بخش حمل و نقلی آن را افزایش دهند.

 3  

بندر شهید رجایی در مرکز راهگذر شمال جنوب یکی از 9 راهگذر ترانزیت بین المللی در دنیا واقع شده است. توسعه شبکه ریلی در این بندر گامی اساسی و زیربنایی در حمل و نقل و جابجایی کالاهایی همانند پنبه محسوب می شود؛ از سوی دیگر، توسعه ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های مرتبط با تخلیه و بارگیری این محموله ها نیز در این بندر به طور جد مورد توجه قرار دارد.

"محمد علی اصل سعیدی پور " معاون عملیات بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در این رابطه چنین توضیح می دهد: برای ساخت ایستگاه تخلیه واگن های ریلی پنبه، 15 هکتار محوطه‌سازی و 6 کیلو‌متر ریل‌گذاری انجام شده و خطوط ریلی فرسوده نیز به طول 5 کیلومتر بازسازی شده است.

این مقام مسئول اضافه می کند: با تکمیل این ایستگاه ریلی ظرفیت ترانزیت پنبه به 800 هزار تن در سال افزایش یافته است.

 4

به گفته سعیدی پور، 4 شرکت خصوصی در این بندر در محدوده ای به وسعت 40 هکتار در زمینه ترانزیت پنبه فعالیت دارند و شرکت های جدید نیز می توانند با بسترسازی و ساخت خطوط تخلیه ایمن در این بندر فعالیت کنند.

معاون عملیات بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از برخی آمار و ارقام در این رابطه سخن به میان می آورد و می گوید: طی سه ماهه نخست سال جاری، بیش از ۱۰۰ هزار تن عدل پنبه تولیدی کشورهای آسیای میانه از طریق این بندر به کشورهای اروپایی و آسیای شرقی ترانریت شده است .

5

به گفته وی، این میزان ترانزیت پنبه 20 میلیون دلار درآمدزایی و 200 نفر اشتغال زایی به دنبال داشته است.

وی نصب هیدرانت های زیرزمینی آتش نشانی، خط کشی و پالت گذاری محل های نگهداری، گذاشتن دکل های نگهبانی، مانیتورینگ ترمینال با استفاده از دوربین های مدار بسته را از جمله اقداماتی عنوان می کند که به منظور ارتقاء ایمنی حمل  و نقل این کالا قابل اشتغال عملیاتی شده است.


6

از سوی دیگر، مدیرکل راه آهن هرمزگان نیز با استناد به تجزیه و تحلیل های آماری اعلام می کند: امسال حجم واگن های پنبه 2 برابر شده است که ارائه تخفیفات پلکانی و ثابت بودن تعرفه از دلایل این افزایش است.

پور فخری افزود: هم اکنون زمان تردد قطار از سرخس به بندرعباس نیز از 5 روز به 3 روز کاهش یافته است.

واحد اطلاعات و اخبار

۲۶ خرداد ۱۳۹۴ ۱۲:۰۵
کد خبر : ۳۲,۷۰۵

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید