عمان به موافقتنامه چابهار افزوده می‌شود لایروبی نگهداری کانال دسترسی بندر بوشهر با سرعت بیشتر ادامه می یابد مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر معارفه شد رونق بنادر کشور با توسعه دریامحور محقق می شود/ تربیت جوانان متخصص در اولویت سازمان بنادر و دریانوردی پیشرفت۹۰ درصدی عملیات لایروبی اسکله های بندر آبادان برگزاری موفق مانور همزمان مهار نشتی گاز آمونیاک و اطفائ حریق در بندر بوشهر کاربرد بویه ساخت داخل در حوضچه بندر شهید رجایی با موفقیت آزمایش شد/ طراحی و ساخت 101 فروند علائم کمک ناوبری بااتکا به توان داخلی قزاقستان خواستار افزایش همکاری ‌های بندری با ایران شد/ ایران می‌تواند هاب بزرگ ترانزیتی منطقه باشد/ امکان ترانزیت ۶ میلیون تن کالا به صورت ریلی به ایران دیدار مقامات بندری و ریلی قزاقستان با معاون بندری سازمان بنادر/ ایران هیچ محدودیتی در حوزه کانتینری ندارد/ ۲پیشنهاد ایران به هیات قزاق برای افزایش همکاری‌های بندری/ کاهش قابل توجه قیمت تمام شده ترانزیت از ایران برای قزاقستان چالش کمبود نیروی انسانی متخصص دریایی به راهکارهای اجرایی نیاز دارد/ برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی مجدد قانون بورسیه برای رشته‌های دریایی و دریانوردی/ اشاعه فرهنگ دریایی از طریق رسانه‌ها و درج مطالب در کتاب‌‌های درسی
با وجود پتانسیل تخلیه و بارگیرى ۲ میلیون تن کالا سالانه فقط از ۸۵۰ هزار تن ظرفیت بندر چابهار استفاده مى شود.

علمکرد سالانه بندر چابهار ۸۵۰هزار الى یک میلیون تن تخلیه و بارگیرى کالا است در حالى که ظرفیت آن ۲ میلیون تن است.سید على باطنى فرماندار چابهار در نشست توسعه ترانزیت کالا در چابهار افزود:قبل از اجراى پروژه دولت در اتصال این بندر مهم اقتصادى به شبکه ریلى کشور، ضرورى است توانمندیها و موانع موجود در مسیر توسعه ترانزیت کالا در چابهار مورد رسیدگى قرار گیرد.

وى گفت: سرعت در تخلیه و بارگیرى کشتیها و تامین نیازهاى جانبى آنها از جمله سوخت مواردى است که باید با اهمیت تلقى و به طور جدى پیگیرى شود.وى با اشاره به نخستین محموله نفتى خریدارى شده در ماه گذشته از کشور هند که در بندر چابهار تخلیه شد افزود: به منظور ارایه خدمات به موقع و سریع در تخلیه این کشتى اهمیت میزان هماهنگى میان گمرک، اداره بنادر و کشتیرانى، دایره گذرنامه، اداره حمل و نقل و پایانه و شرکت پخش فرآورده هاى نفتى کاملا خود را نشان داد.وى گفت: فراهم کردن شرایطى که کشتیها بتوانند در این بندر در کمترین زمان ممکن تخلیه و بارگیرى شوند مى بایست از سوى دستگاههاى ذیربط به عنوان یکى از اهداف اصلى مورد توجه قرار گیرد.

فرماندار چابهار افزود: در جهت رونق بخشیدن به ترانزیت کالا در این بندر چگونگى بازاریابى در داخل و خارج از کشور نیز بسیار با اهمیت است تا تجار و صاحبان کالا تشویق شوند از این بندر براى مسیر ورود و خروج کالاهایشان استفاده کنند.وى گفت: در این راستا سازمان منطقه آزاد چابهار قطعا مى تواند نقش مهمى داشته باشد. وى افزود: افزایش سطح هماهنگى و همکارى میان ادارات و بازاریابى در توسعه ترانزیت کالا در این بندر دو فاکتور مهم است که لازمه دستیابى به آن مکانیزه کردن تمامى سامانه هاى موجود در بخش ترانزیت است.

حسین میرزایى معاون عملیات اداره کل بنادر و کشتیرانى سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: نسبت به پارسال دربخش کالاى نفتى ۲۵درصد و در بخش کالاى خشک ۸۵درصد در زمینه واردات رشد داشته ایم.وى گفت: در بحث بازاریابى نیز یک کمیته در سطح شهرستان چابهار فعال است اما جوابگوى نیاز منطقه نیست.وى افزود: بسیارى از صاحبان کالا به دلیل عدم اطلاع رسانى از ظرفیت این بندر اطلاعات کافى ندارند.

 وى گفت: یکى از مشکلات بندر چابهار نداشتن فرودگاه بین المللى است لذا بسیارى از صاحبان کالا یکى از دلایل عدم انتخاب این بندر را این امر مى دانند.وى افزود: یکى از نیازهاى زیرساختى ضرورى بندر چابهار علاوه بر راه آهن، فرودگاه است که باید مسوولان به آن توجه کنند.وى از همه دستگاههاى اجرایى بندر چابهار خواست در تخلیه و بارگیرى کشتى ها همکارى کنند و ادامه داد: یک کشتى بطور میانگین روزانه ۲۲هزار دلار هزینه کرایه دارد لذا باید سعى شود کشتیها در انتظار تخلیه نمانند.میرزایى گفت: هزینه انباردارى در بندر چابهار نسبت به سایر بنادر حدود ۸۰ درصد پایین تر است.

وى افزود: باید همه در معرفى پتانسیلهاى این بندر تلاش کنیم و هر حرکتى که مى تواند این بندر را در معرفى به شرکتهاى بزرگ بازرگانى، تجار وصاحبان کالا در داخل و خارج نزدیک کند به کار گرفته شود. وى گفت: بندر چابهار به عنوان یک بندر رسمى در نقشه دریایى جهانى به ثبت نرسیده است. وى افزود: البته براى رفع این مشکل که نیاز به راهنماى بندر، مشاور و کاپیتان کشتیها است اقدامات لازم صورت گرفته و در حال بازنگرى است که به زودى اعلام خواهد شد بندر چابهار نیز در این نقشه جهانى قرار دارد.

 همچنین در این نشست مصوب شد پنج کمیته به طور منظم و مستمر نیازهاى طرح توسعه ترانزیت کالا در بندر چابهار را مورد رسیدگى قرار دهند. کمیته هماهنگى اجرایى با مسوولیت معاون عمرانى فرماندارى چابهار و کمیته اطلاع رسانى با مسوولیت اداره کل بنادر و کشتیرانى سیستان و بلوچستان از جمله این کمیته ها هستند.همچنین کمیته صادرات و واردات با مسوولیت اداره بازرگانى و کمیته سیاست گذارى با مسوولیت منطقه آزاد چابهار در این زمینه فعالیت مى کنند.

۲۹ مهر ۱۳۸۵ ۰۰:۰۰
کد خبر : ۳۲۸

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید