افزایش سهم ریلی بار کانتینری؛ یک مساله فرابخشی است / ضرورت تعیین و تبیین تکالیف سایر حوزه ها برای افزایش سهم بار ریلی در بنادر نخستین بویه اقیانوسی ساخت داخل در بندر شهید رجایی نصب شد/ خودکفایی در تولید علایم شناور دریایی/ تولید انبوه بویه از اوایل سال آینده بنادر گوادر و چابهار مکمل یکدیگر هستند/ جایگاه ویژه بندر چابهار در اقتصاد بین الملل و سیاست خارجی هند / ضرورت افزایش اشتیاق به توسعه بندر چابهار بین مردم بومی و محلی/ لزوم ایجاد زیرساخت های فرودگاهی، ریلی و شهری در چابهار بندر چابهار؛ قابلیت پذیرش کشتی های سایز بزرگ را دارد/ بندر چابهار؛ اولین بندری است ‌که در قالب قرارداد BOT؛ اپراتور بین المللی برای آن جذب شد/ اپراتور بین المللی فعال در بندر چابهار؛ متعهد به سرمایه گذاری در روبناها و خرید تجهیزات است/ بندر چابهار با برخورداری از تجهیزات مدرن و پیشرفته، پاسخگوی خطوط لاینری است‌ توسعه همه جانبه بندر چابهار نیازمند همگرایی مقامات بومی و ملی است/ نیاز جدی بندر چابهار اتصال به شبکه سراسری راه آهن/ ساخت سیلوی ۱۰۰ هزار تنی تمام مکانیزه در بندر چابهار در دستور کار برگزاری دوره آموزشی اصول حمل و نقل و نگهداری کالاهای خطرناک در بنادر/ ارتقاء دانش تخصصی کارشناسان HSE و آتش نشانی بنادر کشور ضرورت تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر نوشهر/ لزوم اجرایی شدن پروژه راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی/ تسریع در عملیاتی شدن لایروبی حوضچه و کانال دسترسی بندر فریدونکنار نفتکش سابیتی تا ۹ روز آینده وارد بندرعباس می شود/ سابیتی؛ اکنون وارد تنگه باب المندب شده است/ نشت نفت از نفتکش سابیتی مهار شد هیچ مرجع دریایی منطقه ای به درخواست کمک نفتکش Sabiti در زمان حادثه پاسخ نداد ‌اقتصاد مقاومتی و رونق تولید در صنایع فراساحل‌، مهمترین محورهای پنجمین نمایشگاه دریایی‌
هیات دولت با تدوین لایحه ای خواستار شد: ممنوعیت ساخت اسکله بدون مجوز سازمان بنادرو کشتیرانی .

لایحه جدید دولت برای جلوگیری از فعالیت اسکله های فاقد مجوز ساخت توسط هیات دولت تصویب شد.

هیات دولت بر اساس لایحه ای جدید که به زودی به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد ، ساخت و ساز بدون مجوز یا خارج از ضوابط سازمان بنادر و کشتیرانی را ممنوع  اعلام کرد.

بنابر این گزارش بر اساس این لایحه که  به پیشنهاد وزارت راه و ترابری به تصویب هیئت وزیران رسیده آیین نامه سازمان بنادر و کشتیرانی مصوب 1348 کمیسیون های خاص مجلس با الحاق یک تبصره به آن اصلاح می شود.

به موجب این مصوبه که بزودی جهت تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد از این   پس  تنها سازمان بنادر و کشتیرانی موظف به صدور مجوز ساخت اسکله در بخش دولتی و یا خصوصی خواهد بود.  همچنین طبق این تصمیم هیئت وزیران  سازمان بنادر و کشتیرانی به استناد بند 23 از ماده 3 آیین نامه داخلی خود  مسئولیت صدور مجوز ساخت تاسیسات دریایی و حق نظارت بر آنها را نیز برعهده خواهد داشت .

این گزارش حاکی است پیش از این نیز  سازمان بنادر و کشتیرانی  نسبت به تدوین  آیین‌‏نامه طراحی بنادر و سازه‌‏های دریایی را در یازده بخش و توسط گروه‌‏های کاری جداگانه اقدام کرده بود که بر اساس آن سازمان مدیریت و برنامه‌‏ریزی کشور و مرکز تحقیقات و آموزش وزارت راه و ترابری از سال 1377 کمیته تدوین نهایی آیین‌‏نامه طراحی بنادر و سازه‌‏های دریایی ایران را تشکیل داد.

  به اعتقاد  بسیاری از مسئولین و مقامات دولتی از آنجا که  اسکله های بدون مجوز و غیر قانونی یکی از اصلی ترین مبادی  قاچاق کالا به کشور محسوب می شود به نظر  لایحه جدید بتواند به عنوان مانعی در مقابل گسترش کالاهای قاچاق به کشور  و همچنین  مکمل فعالیت و نظارت سازمان بنادر و کشتیرانی  در بخش بنادر و سازه های دریایی عمل کند.

 

 

۷ آبان ۱۳۸۵ ۰۰:۰۰
کد خبر : ۳۳۳

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید