ایران تجارت آسیا و اروپا را به یکدیگر متصل کرد / معنا و مفهوم پیدا کردن تجارت بین کشورهای اسلامی اعلام تمایل 9 کشور برای سرمایه گذاری در بندر چابهار/ امکان سرمایه گذاری و فعالیت کشورهای مختلف در بندر چابهار؛ بدون هیچ محدودیتی/ پیوستن دیگر کشورها، یکی از قابلیت های موافقتنامه سه جانبه چابهار افزایش صادرات محصولات کشاورزی از بندر شیوء در غرب هرمزگان به قطر ورود ۴ کشتی حامل نهاده های دامی از ابتدای مهرماه امسال در بندر چابهار/ تخلیه و بارگیری کالای اساسی؛ مهم ترین اولویت بندر چابهار استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای توسعه بندر چابهار/ هرچه سریعتر جاده و راه آهن به بندر چابهار متصل شود/ توسعه چابهار می تواند گره کور اقتصاد ایران را باز کند ۴ تیم راه یافته به مسابقات والیبال ساحلی بنادر کشور مشخص شدند وجود مزيت های سرمایه گذاری برای شرکت های بیمه ای در بندر چابهار لزوم تزریق نوآوری و فناوری در حوزه بندری و دریایی از طریق شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها/ از فعالیت شرکت های دانش بنیان و استارتاپ های دریایی و‌بندری حمایت می کنیم آغاز طرح مطالعاتی اجرای سیستم سندبای پسینگ در بندرامیرآباد/ مطالعات رژیم رسوب گذاری دریای خزر تدقیق می شود موافقت دولت با برگزاری چهاردهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی (ICOPMAS ) در سال 1399
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد:ساختار اقتصادی خزر باید باز طراحی شود
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در اجلاس 5 جانبه مدیران بنادر کشورهای ساحلی خزر اظهار داشت: دریای خزر با طول تقریبی 1200 کیلومتر و عرض متوسط 320 کیلومتر و مساحت 438 هزار کیلومتر مربع با حجم 770 هزار کیلومتر مکعب بزرگترین دریاچه جهان است.

وی ادامه داد: سواحل این دریاچه جمعاً 6 هزار و 379 کیلومتر است که 922 کیلومتر آن در خاک ایران واقع شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: دریای خزر توسط 5 کشور ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، جمهوری قزاقستان و جمهوری ترکمنستان احاطه شده است؛ در سال 2014 میلادی جمعیت کشورهای این حوزه بیش از 342 میلیون نفر بود.

مهندس سعیدنژاد افزود: مجموع مساحت کشورهای حوزه دریای خزر 22 میلیون کیلومتر مربع است که حاکی از تسلط کشورهای قدرتمند این حوزه بر بخش عظیم منابع طبیعی و اراضی جهان دارد.

وی اظهار داشت: براساس آمار بانک جهانی، میزان کل تجارت و بازرگانی خارجی کشورهای حوزه دریای خزر حدود 600 میلیون دلار است که در مقایسه با حجم کل تجارت جهانی در سال 2014 (19 تریلیون دلار) رضایت‌بخش نیست،‌ بنابراین با توجه به وجود پتانسیل‌های اقتصادی در این حوزه ضروری است تمرکز بیشتری بر توسعه تجارت و حمل و نقل دریایی حوزه خزر معطوف شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: توسعه حمل و نقل دریایی در دریای خزر مستلزم توسعه زیرساختهای بندری و ناوگان دریایی کشورهای این حوزه و در عین حال توسعه دسترسی بنادر این حوزه به آبهای آزاد بین‌المللی است.

وی افزود: کشور ایران با هدف توسعه ترانزیت کالا به تدوین برنامه‌های کلان به سرمایه‌گذاری‌های گسترده در برخی کشورهای همسایه و منطقه پرداخته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با توجه به اهمیت بنادر حوزه دریای خزر در اقتصاد کشورهای شرق آسیا تا اروپا، کشور ایران در سال‌های اخیر به توسعه و تجهیز بنادر انزلی، نوشهر، فریدون‌کنار، امیرآباد، آستارا و نکاء پرداخته است که با توجه به اتصال خطوط ریلی و جاده‌ای و امکان ارتباط سریع با خلیج فارس می‌توانند نقش محوری را در اتصال این کشورها به آبهای آزاد داشته باشند.

سعیدنژاد بیان کرد: برنامه ایران در این حوزه تجهیز و افزایش میزان بارگیری و تخلیه در بنادر ایرانی دریای خزر تا مبادی کوریدور ترافیکا در دریای خزر، 25 میلیون تن در سال است در حالی که بنادر ایران به دلیل نزدیکی با کشورهای آسیای مرکزی، نقش محوری در ارتباط این کشورها با بازارهای جهانی دارد.

معاون وزیراه و شهرسازی با تاکید بر اینکه توسعه تجارت و دریانوردی اهمیت بالایی دارد، گفت: صیانت و نگهداری از محیط زیست دریایی این دریای بسته اهمت دوچندانی دارد ؛ به منظور افزایش ایمنی دریانوردی در پهنه خزر و نگهداری این ثروت عظیم برای نسل‌های بعدی در راستای دستیابی به اهداف توسعه پایدار، رعایت شرایط زیست محیطی و الزامات استانداردهای ایمنی دریانوردی اجتناب ناپذیر است.

سعیدنژاد اظهار امیدواری کرد: در این نشست به نتایج مناسبی در مورد توسعه همکاری‌ بندری و دریایی دست یابیم و در راستای ارتقای وضعیت دریانوردی ایمن و توسعه همکاری‌های بازرگانی دریایی به نقاط مشترک برسیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: از آنجا که سرنوشت تجاری و دریانوردی بنادر واقع در حوزه خزر همبستگی کاملی با وضعیت بنادر سایر کشورهای منطقه دارد، بنابراین اجرای طرح‌های توسعه بندری و گسترش ناوگان دریایی کشورهای این حوزه مستلزم هماهنگی و مبادله اطلاعات کامل بازرگانی کشورهای منطقه است.

وی افزود: بنابراین پیشنهاد می‌شود، ضمن ایجاد مرکزی منطقه‌ای برای به اشتراک گذاری اطلاعات بازرگانی و دریانوردی کشورهای حوزه خزر، نسبت به انجام مطالعات و تدوین برنامه‌های مشترک به منظور اجرای هماهنگ طرح‌های توسعه بندری، دریایی، اقدام شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه توسعه پایدار منطقه‌ای در گرو ایجاد منافع مشترک اقتصادی است، گفت: لازم است مکانیزم حقوقی و اقتصادی مستحکمی را برای ایجاد منافع مشترک و متقابل اقتصادی در حوزه خزر برقرار کنیم؛ ساختار اقتصادی خزر باید بر مبنای ایجاد روابط متقابل و مکمل چند جانبه بین کشورهای حوزه دریای خزر باز طراحی شود.

وی بیان کرد: ایجاد روابط متقابل و مکمل چند جانبه بین کشورهای حوزه خزر و ایجاد مرکزی منطقه‌ای برای اشتراک گذاری اطلاعات بازرگانی و دریانوردی کشورهای حوزه خزر دو امر ضروری است که امیدواریم در این اجلاس به آن دست یابیم.

 

۲۵ آبان ۱۳۹۴ ۱۳:۲۲
کد خبر : ۳۴,۱۳۳

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید