بهطوریکه این روند در سال 2016 معادل 2.2 درصد و در سال 2015 برابر با 3.2 درصد بود. از نظر وضعیت بازارهای کشتیرانی، ناوگان کشتیهای فلهبر در نیمه نخست سال جاری دچار افت شدید و تاریخی شد اما، بازار کشتیهای کانتینری شرایط مناسبتری داشت. امسال رشد ناوگان کشتیرانی جهان 1 درصد و ظرفیت جهانی به 1.8 میلیارد [1]DWT رسید. از جمله عوامل محدود کردن رشد کشتیرانی، افزایش اوراق سازی و کاهش شدید سفارش ساخت کشتیهای جدید مطرح شده است. پیش بینی میشود در ادامه سال 2016 با کاهش بیشتر قیمت ساخت کشتی روبرو باشیم.
نرخ اجاره کشتیهای حمل LPG[2] بر خلاف سال 2015 کاهش یافت و اجاره یک فروند کشتی VLGC[3] به 22 هزار دلار در روز رسید. کلارکسون اعلام کرد وضعیت بازارهای کشتیرانی در آینده نزدیک دگرگون خواهد شد و با وجود تلاشهای بسیار زیاد، ممکن است با تامین کنندگان مالی خود رویارویی نامناسبی داشته باشند. اجاره تاسیسات و سازههای فراساحلی نیز نسبت به هفت سال پیش 50 درصد کاهش پیدا کرد. بهطوریکه نرخ بیکاری تاسیسات دریایی یکی از بزرگترین معضلات این بخش خواهد بود. در این میان نرخ اجاره نفتکشها و کشتیهای حمل محصولات نفتی با وجود کاهش در شش ماهه نخست سال، همچنان بالاتر از سطح میانگین باقی مانده است. بهترین عملکرد در صنعت کشتیرانی مربوط به کشتیهای رو- رو و تفریحی می باشد.
[2] - Liquid Petroleum Gaz
[3] - Very Large Gaz Carrier