بیانیه سازمان بنادر درباره توقیف بار کشتی ایرانی در آب‌های یونان/ اقدام یونانی‌ها؛ دزدی دریایی و برخلاف موازین بین‌المللی است/ دولت یونان فورا به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند زیرساخت بانکرینگ در بندر چابهار ایجاد می‌شود/ توزیع روزانه ۱۲۰۰ تن سوخت‌ کم‌سولفور به ناوگان ملی از سایت بندر شهید رجایی آمادگی بندر تیاب برای جذب سرمایه گذار جهت احداث انبارهای نگهداشت کالا / ساخت اسکله چند منظوره بندر سیریک درحال اتمام است ضرورت تسهیل تردد کشتی‌های با پرچم ایران به تمامی بنادر روسیه/ تسریع در راه‌اندازی خط منظم کشتیرانی رو-رو بین بنادر روسیه و بنادر شمالی ایران/ اعلام آمادگی ایران برای سرمایه گذاری در خرید و ساخت کشتی برای فعالیت در خزر روسیه و‌ ایران برای توسعه همکاری دریایی مصمم هستند/ حداکثر بار از دریای خزر باید به بنادر ایران برسد/ لزوم عمیق‌سازی دریای خزر برای افزایش حمل‌ونقل دریایی اولین سالگرد تدفین شهیدان گمنام در بندر شهید رجایی برگزار شد کاهش ۲ میلیون تنی کالای اساسی انباشته در بندر امام خمینی(ره)/ خروج کالا از بندر امام با سرعت در حال انجام است برنامه سازمان بنادر برای مقابله با کرونا و بیماری‌های عفونی در بنادر و روی کشتی در سال ۱۴۰۱/ تداوم نظارت و کنترل شیوع بیماری‌های عفونی در بنادر بازرگانی و مسافری امضای ۱۲ سند همکاری در حوزه های مختلف بین ایران و عمان پیام مدیرعامل سازمان بنادر به مناسبت سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر
BIMCO ، از بهبود صنعت کشتیرانی در سال 2016 قطع امید کرده است

 

[1]BIMCO ، از بهبود صنعت کشتیرانی در سال 2016 قطع امید کرده است. در همین حال صندوق بین المللی پول [2]IMF افزایش رشد [3]GDP در صنعت کشتیرانی در سال 2016 را پیش بینی کرده است.

صنعت کشتیرانی باید انتظار حمایت بسیار اندکی از سوی چین داشته باشد. چین یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر رشد تقاضا در صنعت کشتیرانی است، اما اکنون چین در حال طراحی مجدد مسیر رشد آینده خود می‌باشد. از طرف دیگر، بانک مرکزی اروپا و بانک ژاپن در تلاش برای توسعه اقتصادهای خود هستند و انتظار می‌رود در سال 2016 در بازارهای اروپا و ژاپن شاهد اتفاقات غیر‌منتظره مثبت باشیم.

بیمکو پیش‌بینی کرده است در بخش عرضه فله‌برهای خشک در سال 2016 شاهد دو درصد رشد باشیم، در عین‌حال انتظار می‌رود سطح اوراق سازی این نوع کشتیها به رکورد جدیدی برسد. اما در بخش تقاضا سطح رشد تغییری نخواهد کرد. در بخش نفتکش، بیمکو انتظار دارد امسال شاهد سال آرامتری، هم در بخش کشتیهای حمل نفت خام و هم در بخش کشتیهای حمل محصولات نفتی باشیم. این دو بخش طی سال 2015 از نرخ‌های حمل و نقل بالا سود بردند که دلیل آن افت قیمت نفت از میانه سال 2014 و همچنین پایین بودن رشد عرضه کشتیهای نفتکش بود.

بیمکو پیش بینی کرده است افزایش ذخایر راهبردی نفت کشورهای مختلف جهان در سال 2015 ممکن است به کاهش رشد تقاضای جهانی کشتیهای نفتکش در سال 2016 منجر شود و بازگشت ایران به بازار صادرات نفت جهان در سال 2016 روند کنونی تجارت نفت را بر هم خواهد زد.

کاهش چندین ساله رشد ناوگان کشتیهای نفتکش جهان در سال 2015 معکوس شد، به شکلی که بیمکو انتظار دارد در سال 2016 میلادی ناوگان نفتکش جهانی رشدی نزدیک به 4.5 درصد را تجربه کند. با در نظر گرفتن این‌که تقاضا با همین نسبت رشد نخواهد کرد، فشار بر نرخ های حمل و نقل نفت خام در سال جدید میلادی بیشتر می‌شود.

پتر سند[4]، تحلیل‌گر ارشد کشتیرانی در بیمکو گفت: "انتظار داریم که شرایط در بازار کشتیهای حمل محصولات نفتی نیز مشابه همین باشد. از یک‌طرف رشد عرضه این کشتیها بالا است و تقاضا به ویژه پس از زمستان اندکی پائین میآید. در مجموع، نرخ حمل و نقل نفت و محصولات نفتی در سال 2016 در مقایسه با سال 2015 پائینتر خواهد بود. بیمکو پیشبینی میکند که رشد عرضه کشتیهای محصولات نفتی در سال جدید همانند سال 2015 در سطح 5.5 درصد باقی بماند."

در بخش کشتیهای کانتینری، به‌منظور بازگرداندن پویایی به بازارها، نیاز به رشد در خطوط اصلی تجاری دیده می‌شود. چرا که تقاضای بسیار کم کالاهای کانتینری در اروپا و افزایش رشد واردات کالا در آمریکا موجب کاهش بسیار زیاد  تقاضا برای کشتی‌های کانتینری شده است. در همین‌حال، در سال 2015 میلادی نزدیک به 900 هزار TEU به ناوگان حمل و نقل کانتینری دریایی جهان اضافه شد. در مجموع، توازن بازار به‌هم خورده است. با این‌که رشد تقاضا در این بازار به کمترین سطح خود در سه سال اخیر رسیده، اما رشد عرضه کشتی‌های کانتینری به بالاترین سطح در چهار سال گذشته یعنی 8 درصد رسیده است.



[1] - Baltic and International Maritime Council شورای دریانوردی بین المللی حوزه دریای بالتیک

[2] - International Monetary Found صندوق بین المللی پول

[3] - Gross Domestic Product تولید ناخالص داخلی

[4] -  Peter Sand

 

 

 

 


  
۱۱ اَمرداد ۱۳۹۵ ۱۵:۵۴
http://worldmaritimenews.com |
کد خبر : ۳۶,۳۴۶

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید