۴ تیم راه یافته به مسابقات والیبال ساحلی بنادر کشور مشخص شدند وجود مزیت های سرمایه گذاری برای شرکت های بیمه ای در بندر چابهار لزوم تزریق نوآوری و فناوری در حوزه بندری و دریایی از طریق شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها/ از فعالیت شرکت های دانش بنیان و استارتاپ های دریایی و‌بندری حمایت می کنیم موافقت دولت با برگزاری چهاردهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی (ICOPMAS ) در سال 1399 آنسوی دریاها در این هفته/ از پیشرفت هایی در پروژه کشتی های خودران تا بررسی وضعیت سولفور سوخت کشتی ها با الگوهای ابری نشست هم‌اندیشی و آشنایی با قوانین اداری ایثارگران در بندر گلمنخانه ارومیه برگزار شد آغاز مسابقات آبی و ساحلی کارکنان بنادر کشور در بوشهر/ آمادگی بندر بوشهر برای برگزاری مسابقات آبی و ساحلی کارکنان بنادر کشور تأمین ایمنی گردشگران؛ مهم ترین اولویت سازمان بنادر برای سفرهای دریایی نوروز/ استقبال مردم از سفرهای دریایی نوروزی افزایش یافته است/ برنامه ریزی سازمان بنادر برای ارتقاء زیرساخت‌ها و ایمنی سفرهای دریایی/ ضرورت آماده سازی طرح جامع و تخصصی گردشگری دریایی/ سفرهای دریایی دیگر محدود به تعطیلات نوروز نیست بازنگری در قراردادهای بندر انزلی در دستور کار قرار گرفته است/ راه‌اندازی ساختمان خدماتی سرمایه‌گذاری در انزلی افزایش اقبال به حمل و نقل کانتینری با رشد ۴,۷ درصدی عملکرد بنادر کانتینری در سال ۲۰۱۸/ سهم ۶۴ درصدی بنادر آسیا از کل مبادلات کانتینری جهان/ رشد ۶ درصدی ظرفیت ناوگان کانتینری و کاهش سن کشتی های کانتینربر
بازدید دبیرکل کریدور بین المللی تراسیکا از دروازه طلایی اقتصاد ایران
دبیرکل کریدور بین المللی تراسیکا ضمن سفر به پایتخت تجارت دریایی ایران، از بخش های مختلف بندر شهید رجایی بازدید و با مدیرکل بنادر هرمزگان و مدیران ارشد این بندر به گفتگو پرداخت.

به گزارش روابط عمومی ، "میرچا چوبراگا" دبیرکل تراسیکا با حضور در بندرشهید رجایی از امکانات و قابلیت های این منطقه ویژه اقتصادی، اسکله های ۴۰ گانه آن و تجهیزات تخلیه و بارگیری کالا در بزرگترین بندر تجاری ایران بازدید کرد.

اراضی پشتیبانی، پروژه های سرمایه گذاری که هفته گذشته با حضور وزیر راه بهره برداری شد، ترمینال های ۱ و ۲ کانتینری، ترمینال های جنرال کارگو (کالاهای متفرقه و عمومی)، و بندر نفتی خلیج فارس از جمله بخش هایی بود که مورد بازدید دبیرکل کریدور بین المللی تراسیکا قرار گرفت.

این مقام بین المللی در نشستی مشترک با مدیران ارشد بندر شهید رجایی به بحث وتبادل نظر پرداخت و از نزدیک با ظرفیت های موجود در این بندر به منظور یافتن نقاط همکاری آشنا شد.

"میرچا چوبراگا" در این نشست که مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان نیز حضور داشت، گفت: تسهیل ترافیک و جابجایی بار و مسافر از آسیای دور و آسیای میانه به سمت منطقه قفقاز و اروپا عمده ماموریت اصلی برای کریدور تراسیکاست.

وی که ریاست گروهی متشکل از 13 کشور عضو این کریدور را بر عهده دارد، افزود: اقدامات مناسبی برای پیشرفت و افزایش عملکرد بندر شهید رجایی در کریدور تراسیکا انجام شده است.

دبیرکل کریدور بین المللی تراسیکا گفت: با بررسی و بازدید میدانی از ظرفیت ها و بخش های این بندر و همچنین آگاهی بیشتر نسبت به توانمندی ها، امکان همکاری برای استفاده از ظرفیت بزرگترین بندر ایران بیشتر خواهد شد.

"ابراهیم ایدنی" مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز در این نشست از بندر شهید رجایی به عنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران یاد کرد و افزود: این بندر 53 درصد صادرات و واردات، 70 درصد ترانزیت وتخلیه وبارگیری حدود 85 درصد کالاهای کانتینری درسطح کل بنادر کشور را پشتیبانی می کند.

 

وی تصریح کرد: خوشبختانه با تلاش های دولت تدبیر و امید و به دنبال توافق برجام و استقبال خطوط کشتیرانی برتر دنیا برای حضور در بندر شهید رجایی و افزایش تردد خطوط کشتیرانی به این بندر، عملیات بندری آن رشد قابل ملاحظه ای یافته است که در نوع خود نشان از رشد اقتصادی در کشور دارد.

ایدنی خاطرنشان کرد: بندر شهید رجایی در ماه های اخیر همواره شاهد حضور گروه های تجاری و سرمایه گذاران بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی به منظور بررسی شرایط سرمایه گذاری در این بندر بوده است.

"محمد علی اصل سعیدی پور" معاون امور بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز گزارشی مبسوط از ظرفیت ها و توانمندی های بندر شهید رجایی و همچنین آخر دستاوردهای عملیاتی این بندر را به دبیرکل تراسیکا ارایه کرد.

چرا کریدور تراسیکا برای ایران اهمیت دارد؟

قاره آسیا در سال‌های اخیر به مرکز ثقل تجارت و تولید جهانی بدل شده است، به تبع آن تقاضا برای حمل‌ونقل در این منطقه بیشتر شده و این مساله موجب افزایش همکاری بین دولت‌ها به‌ویژه برای ایجاد کریدورهای بین‌المللی و عملیاتی کردن آنها شده است.

در حال حاضر چهار کریدور مهم بین‌المللی از قزاقستان می‌گذرند که چین را به اروپا وصل می‌کنند که یکی از این کریدورها کریدور «تراسیکا» است؛ کریدوری بین‌المللی که آسیا را به اروپا متصل می‌کند و به عنوان "راه ابریشم جدید" شناخته می شود . هدف اصلی تراسیکا توسعه روابط اقتصادی، تجارت و ارتباطات حمل‌ونقل در طول این کریدور است.

این کریدور از اهمیت بین‌المللی زیادی برای ایران، منطقه و آسیا و اروپا برخوردار است. اعضای این کریدور کشورهای بلغارستان، اوکراین، رومانی، مولداوی و ترکیه در حاشیه دریای سیاه، گرجستان، ارمنستان و آذربایجان در منطقه قفقاز و ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان در آسیای میانه هستند که در سال 1388 جمهوری اسلامی ایران نیز به‌عنوان چهاردهمین کشور عضو این کریدور شناخته شد. ایران با دارا بودن موقعیت جغرافیایی و تزانزیتی ویژه در منطقه در زمینه تجارت بین آسیا و اروپا نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند، بنابراین عبور کریدورهای جاده ابریشم، شمال-جنوب، شرق-غرب، شبکه بزرگراه‌های آسیایی و شاخه جنوبی کریدور سه گانه آلتید از قلمرو جمهوری اسلامی ایران حاکی از آن است که با عضویت رسمی ایران در کریدور تراسیکا، مسیرهای این کریدور توسعه‌یافته و علاوه بر مسیر دریای سیاه، مسیر زمینی بلغارستان، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران که از اقتصادی‌ترین مسیرهای دسترسی اروپا به آسیا به شمار می‌رود، به مسیرهای یاد شده اضافه می‌شود که قطعا منافع اقتصادی، تجاری و سیاسی عمده‌ای را متوجه کشورهای منطقه خواهد کرد.

ایران تنها مسیر جاده‌ای برای کریدور مزبور به شمار می‌آید، بنابراین از اهمیت ویژه‌ای در این طرح برخوردار است. به علاوه با عضویت ایران در کریدور تراسیکا راه برای عضویت کشورهای افغانستان و پاکستان که مایل به پیوستن به این کریدور هستند، هموار شد.

۹ شهریور ۱۳۹۵ ۱۰:۲۸
مرکز روابط عمومی |
کد خبر : ۳۶,۶۴۲

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید