20 میلیارد دلار طی 4 سال در پروژه‌های ریلی و بندری سرمایه گذاری می شود/ سیاست راهبردی وزرات راه برای استفاده از ظرفیت ترانزیتی و لجستیکی کشور نگرش نهادها و سازمان‌ها باید از اقتصاد زمینی به اقتصاد دریامحور تغییر کند/ سیاست جدی مجلس برای پررنگ کردن نقش دریا در برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۲ صنعت دریایی کشور، هرگز، حرکت رو به عقب نداشته است/ برنامه‌ریزی برای به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید در لجستیک و هوشمندسازی بنادر وضعیت دریایی کشور با قانون مدیریت خدمات کشوری منجمد شده است/ مشکل نیروی انسانی حوزه دریایی در برنامه هفتم توسعه و قانون بودجه 1402 حل شود/ سازمان بنادر به عنوان محور دریایی باید اختیار عمل داشته باشد اقتدار آینده کشورها به مدیریت دریا، بستگی دارد/ امنیت غذایی به امنیت دریا گره خورده است ضروت حمایت ویژه دولت و مجلس از مقوله دریا/ اقتصاد دریایی، گره گشای اقتصاد کشور است/ روی ایجاد بندر راهبردی جاسک تمرکز کنیم توسعه دریانوردی می‌تواند اقتصاد ایران را به ثبات برساند/ نیروی متخصص و نوسازی ناوگان ۲ عامل اصلی توسعه دریانوردی کشور/ دریانوردی زودبازده‌ترین مسیر سرمایه گذاری در اقتصاد دنیا است با حضور وزیر راه و شهرسازی از دریاییان نمونه کشور قدردانی شد/ اسامی 42 دریایی نمونه در سال 1401 یک افسر ارشد دریایی کشور : دریانوردی؛ شغلی مقدس، سخت و مظلومانه است/ توسعه ناوگان حمل‌ و نقل دریایی، موقعیت دریانوردی کشور را ارتقاء می‌بخشد تخلیه و بارگیری 23 میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی در بندر امام (ره) / افزایش 65 درصدی ترانزیت خارجی، 57 درصدی ترانشیپ و 27 درصدی کابوتاژ در بندر امام خمینی طی بازه زمانی شش ماهه
سهم صنایع دریایی و بندری از GDP کشور کمتر از ۱۰ درصد است

مهندس چراغی با اشاره به اینکه در دنیا به طور معمول سهم صنایع دریایی و بندری حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد از GDP است و ما باید به این عدد نزدیک شویم، گفت: اکنون سهم این صنایع از GDP کشور کمتر از ۱۰ درصد است.

    

سبامذرنن

حسین چراغی، مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه سهم صنایع بندری و دریایی ایران در GDP کشور قابل توجه نیست و زیر ۱۰ درصد است، افزود: با توجه به قرار گرفتن ایران در مسیر چندین کریدور بین‌المللی می‎توانیم با چند راهکار و برنامه‌ریزی در بخش ترانزیت و در بخش صادرات به خصوص صادرات به کشورهایحاشیه و کشورهایی که به محصولات ما نیاز دارند، می‎توانیم به افزایش سهم صنعت بندری و دریایی در GDP دست یابیم.

چراغی با اشاره به اینکه صنایع دریایی و بندری در حوزه‌های مختلف اشتغال‌زایی، درآمدزایی و پویایی اقتصاد نقش مهمی را ایفا می کنند، گفت: از آنجایی که ایران به دلیل دسترسی مستقیم به دریا هم در شمال و هم در جنوب پتانسیل ویژه‌ای در این حوزه دارد، اگر بتوانیم همه ظرفیت‌های موجود در صنایع دریایی و بندری را در حوزه واردات، صادرات و ترانزیت فعال کنیم، خواهیم توانست سهم قابل توجهی را در GDP ( تولید ناخالص داخلی) به خود اختصاص دهیم.

 وی ادامه داد: با توجه به موقعیت استراتژیک ایران برای اتصال کشورهای CIS با جمعیتی حدود ۳۰۰ میلیون نفر به جنوب کشور و آب‌های آزاد، اگر هماهنگی و هم‎افزایی بین ارگان‌های دولتی و بخش خصوصی اتفاق بیفتد می‌توانیم از ظرفیت‌های ترانزیتی کشورمان به صورت بهینه و کامل استفاده کنیم. چراغی با بیان اینکه فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد از ظرفیت‌های ترانزیتی کشور فعال هستند, اظهار کرد: ما با فعال‌سازی مسیرهای ترانزیتی می‌توانیم ارزآوری قابل توجهی داشته باشیم. علاوه براین در حوزه صادرات به کشورهای CIS به ویژه روسیه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های قابل توجهی داریم که تاکنون به طور کامل استفاده نشده و می‌توانیم با برنامه‌ریزی و هدف گذاری در این بخش، سیاست ها و اهداف درون‌زا و برونگرا بودن اقتصاد مقاومتی را در این بخش محقق کنیم.

وی با اشاره به اینکه در دنیا به طور معمول سهم صنایع دریایی و بندری حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد از GDP است و ما باید به این عدد نزدیک شویم، گفت: اکنون سهم این صنایع از GDP کشور کمتر از ۱۰ درصد است. این مقام مسوول در اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان افزود: خوشبختانه، به طور مستقیم در تبصره ۲۱ برنامه ششم توسعه افزایش ظرفیت صنایع دریایی و بندری اشاره شده که امیدواریم در اصلاحات بعدی کامل‌تر شود و به این ظرفیت‌ها توجه بیشتری داشته باشیم.

به گفته چراغی؛ سازمان بنادر به عنوان مرجع دریایی کشور در این صنعت، در حال توسعه زیرساخت‌ها و روساخت‌های بندری و دریایی است تا ظرفیت‌های بنادر را متناسب با حجم بازار هدف هم در شمال وهم در جنوب کشور افزایش دهد. در واقع، نخستین نقش سازمان بنادر توسعه زیرساخت‌هاست که به خوبی و براساس برنامه‌های از پیش تعیین شده در حال انجام است و پس از آن، باید مباحث مربوط به مطالعات بازار و بازارشناسی به کمک بخش‌های خصوصی فعال در این صنعت مورد توجه قرار گیرد تا با استفاده زیرساخت‌های فراهم شده، ظرفیت‌های بازار را فعال کند و به اهداف مورد نظر برسد.

چراغی تصریح کرد: به طور کلی، خزر بازار بسته‌ای است و به همین دلیل بین ایران و چهار کشور دیگر حاشیه دریای خزر تبادلات تجاری مستقیمی اتفاق می‌افتد، در بندر انزلی، ۵۲ درصد از سهم تبادلات تجاری ما با کشور روسیه، حدود ۴۰ درصد با قزاقستان، حدود ۵ درصد با آذربایجان و ۳ درصد با ترکمنستان در حال انجام است البته سعی می کنیم سطح تبادلات تجاری خود را با افزایش ترانزیت به بالاترین سطح برسانیم. در واقع با توجه به اینکه این کشورها کالاهایی را برای انتقال به کشورهای همسایه ما در جنوب کشور و کشورهای نظیر هند و آسیای جنوب شرقی دارند که ما باید بتوانیم این بخش از بازار را فعال کنیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در خصوص طرح‌های جدید سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر گیلان یادآور شد: اخیرا قراردادهایی برای ساخت و تکمیل زیر ساخت های تجاری منعقد شده است که با این رویکرد در حال تکمیل حلقه‌های لجستیکی کالا از مسیر بنادر گیلان در بخش دریایی و بندری هستیم که با این سرمایه گذاری ها می توان حجم جابجایی کالا به ویژه غلات، مواد نفتی، مواد اولیه و صادرات مواد غذایی و محصولات کشاورزی را در دریای خزر افزایش داد.

چراغی تاکید کرد: برای چندین طرح هم در حال فراخوان و شناسایی سرمایه گذار هستیم که شامل اجرای پروژه تعمیر و کشتی‎سازی، پروژه مجتمع گردشگری دریایی یا مارینا، چندین انبار و سیلو، سردخانه، پایانه صادراتی و پروژه تولید برق در بنادر گیلان می‌شود.

۲۶ شهریور ۱۳۹۵ ۱۹:۲۵
روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان |
کد خبر : ۳۶,۷۹۳

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید