آغاز طرح هوشمندسازی بندر چابهار از مردادماه/ یکپارچه سازی سامانه های عملیاتی بندری و دریایی سازمان بنادر الگوی تجارت در بندر چابهار به کاهش ریسک سرمایه گذاری نیاز دارد/ هیچ عاملی نباید مانع توسعه بندر اقیانوسی چابهار شود/ انتخاب بندر چابهار به عنوان پایلوت هوشمند سازی بنادر کشور/ توسعه فناوری اطلاعات در بنادر اجتناب ناپذیر است حمایت ویژه سازمان بنادر از سرمایه گذاران بخش خصوصی بندر چابهار/ ارائه تسهیلات خاص به سرمایه گذاران در حوزه گردشگری دریایی چابهار اعطای تخفیف ۴۰ درصدی هند به خدمات بندری کالاهایی که مقصد آنها از بندر چابهار باشد/ ارائه مجموعه اقدامات حمایتی برای توسعه و تسهیل ترانزیت از چابهار به مقصد کشورهای آسیای میانه و افغانستان/ اعلام آمادگی سازمان بنادر برای ایجاد دسترسی چابهار از پسکرانه ها به‌جاده ساخت انبار های جدید توسط بخش خصوصی در بندر چابهار/ احداث سیلو برای بندر چابهار از اولویت های خدمات تجاری است/ سازمان بنادر در بندر چابهار از درآمد های متعارف بندری، صرف نظر کرده است/ برقرار کردن تناسب بین ظرفیت های زیربنایی و رو بنایی بندر چابهار/ سیاست های تشویقی ویژه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر چابهار اعلام رضایت از اقدامات انجام شده در بندر امیرآباد/ آمادگی همکاری همه جانبه سازمان بنادرجهت تسهیل روند سرمایه گذاری در بنادر موانع تأمین لجستیک در بندر چابهار را برطرف خواهیم کرد/ رقابت پذیری و کاهش هزینه ها؛ پیش نیاز تأمین بار و افزایش ترافیک بندری است بزرگترین لنج فایبرگلاس صادراتی در قشم به آب اندازی شد تجهیز و بهره برداری از انبارهای طریق القدس بندر چابهار تا پایان امسال/ ضرورت تقویت زیرساخت ها و توسعه انبار های پسکرانه در بندر چابهار/ ایجاد مخازن روغن در بندر شهید بهشتی؛ ضرورتی اجتناب ناپذیر برای شرق کشور/ تکمیل سریع انبارهای حومه و داخل شهر چابهار با ترک تشریفات بهره برداری از اولین رصدخانه تخصصی-آموزشی سیستان و بلوچستان با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی
مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان : سهم صنایع دریایی و بندری از GDPکشور کمتر از 10 درصد است
مهندس چراغی با اشاره به اینکه در دنیا به طور معمول سهم صنایع دریایی و بندری حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد از GDP است و ما باید به این عدد نزدیک شویم، گفت: اکنون سهم این صنایع از GDP کشور کمتر از ۱۰ درصد است.

به گزارش روابط عمومی ، حسین چراغی، مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه سهم صنایع بندری و دریایی ایران در GDP کشور قابل توجه نیست و زیر ۱۰ درصد است، افزود: با توجه به قرار گرفتن ایران در مسیر چندین کریدور بین‌المللی میتوانیم با چند راهکار و برنامه‌ریزی در بخش ترانزیت و در بخش صادرات به خصوص صادرات به کشورهای حاشیه و کشورهایی که به محصولات ما نیاز دارند، میتوانیم به افزایش سهم صنعت بندری و دریایی در GDP دست یابیم.

چراغی با اشاره به اینکه صنایع دریایی و بندری در حوزه‌های مختلف اشتغال‌زایی، درآمدزایی و پویایی اقتصاد نقش مهمی را ایفا می کنند، گفت: از آنجایی که ایران به دلیل دسترسی مستقیم به دریا هم در شمال و هم در جنوب پتانسیل ویژه‌ای در این حوزه دارد، اگر بتوانیم همه ظرفیت‌های موجود در صنایع دریایی و بندری را در حوزه واردات، صادرات و ترانزیت فعال کنیم، خواهیم توانست سهم قابل توجهی را در GDP  تولید ناخالص داخلی به خود اختصاص دهیم.

 وی ادامه داد: با توجه به موقعیت استراتژیک ایران برای اتصال کشورهای CIS با جمعیتی حدود ۳۰۰ میلیون نفر به جنوب کشور و آب‌های آزاد، اگر هماهنگی و همافزایی بین ارگان‌های دولتی و بخش خصوصی اتفاق بیفتد می‌توانیم از ظرفیت‌های ترانزیتی کشورمان به صورت بهینه و کامل استفاده کنیم.

چراغی با بیان اینکه فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد از ظرفیت‌های ترانزیتی کشور فعال هستند, اظهار کرد: ما با فعال‌سازی مسیرهای ترانزیتی می‌توانیم ارزآوری قابل توجهی داشته باشیم. علاوه براین در حوزه صادرات به کشورهای CIS به ویژه روسیه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های قابل توجهی داریم که تاکنون به طور کامل استفاده نشده و می‌توانیم با برنامه‌ریزی و هدف گذاری در این بخش، سیاست ها و اهداف درون‌زا و برونگرا بودن اقتصاد مقاومتی را در این بخش محقق کنیم.

وی با اشاره به اینکه در دنیا به طور معمول سهم صنایع دریایی و بندری حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد از GDP است و ما باید به این عدد نزدیک شویم، گفت: اکنون سهم این صنایع از GDP کشور کمتر از ۱۰ درصد است. این مقام مسوول در اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان افزود: خوشبختانه، به طور مستقیم در تبصره ۲۱ برنامه ششم توسعه افزایش ظرفیت صنایع دریایی و بندری اشاره شده که امیدواریم در اصلاحات بعدی کامل‌تر شود و به این ظرفیت‌ها توجه بیشتری داشته باشیم.

به گفته چراغی؛ سازمان بنادر به عنوان مرجع دریایی کشور در این صنعت، در حال توسعه زیرساخت‌ها و روساخت‌های بندری و دریایی است تا ظرفیت‌های بنادر را متناسب با حجم بازار هدف هم در شمال وهم در جنوب کشور افزایش دهد. در واقع، نخستین نقش سازمان بنادر توسعه زیرساخت‌هاست که به خوبی و براساس برنامه‌های از پیش تعیین شده در حال انجام است و پس از آن، باید مباحث مربوط به مطالعات بازار و بازارشناسی به کمک بخش‌های خصوصی فعال در این صنعت مورد توجه قرار گیرد تا با استفاده زیرساخت‌های فراهم شده، ظرفیت‌های بازار را فعال کند و به اهداف مورد نظر برسد.

چراغی تصریح کرد: به طور کلی، خزر بازار بسته‌ای است و به همین دلیل بین ایران و چهار کشور دیگر حاشیه دریای خزر تبادلات تجاری مستقیمی اتفاق می‌افتد، در بندر انزلی، ۵۲ درصد از سهم تبادلات تجاری ما با کشور روسیه، حدود ۴۰ درصد با قزاقستان، حدود ۵ درصد با آذربایجان و ۳ درصد با ترکمنستان در حال انجام است البته سعی می کنیم سطح تبادلات تجاری خود را با افزایش ترانزیت به بالاترین سطح برسانیم. در واقع با توجه به اینکه این کشورها کالاهایی را برای انتقال به کشورهای همسایه ما در جنوب کشور و کشورهای نظیر هند و آسیای جنوب شرقی دارند که ما باید بتوانیم این بخش از بازار را فعال کنیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در خصوص طرح‌های جدید سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر گیلان یادآور شد: اخیرا قراردادهایی برای ساخت و تکمیل زیر ساخت های تجاری منعقد شده است که با این رویکرد در حال تکمیل حلقه‌های لجستیکی کالا از مسیر بنادر گیلان در بخش دریایی و بندری هستیم که با این سرمایه گذاری ها می توان حجم جابجایی کالا به ویژه غلات، مواد نفتی، مواد اولیه و صادرات مواد غذایی و محصولات کشاورزی را در دریای خزر افزایش داد.

چراغی تاکید کرد: برای چندین طرح هم در حال فراخوان و شناسایی سرمایه گذار هستیم که شامل اجرای پروژه تعمیر و کشتیسازی، پروژه مجتمع گردشگری دریایی یا مارینا، چندین انبار و سیلو، سردخانه، پایانه صادراتی و پروژه تولید برق در بنادر گیلان می‌شود.

 

۲۷ شهریور ۱۳۹۵ ۱۲:۲۶
مرکز روابط عمومی |
کد خبر : ۳۶,۸۰۵

ارسال نظرات


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید