جذب تمام درخواست ها و قراردادهای سرمایه گذاری برای بنادر چابهار/ احداث اسکله شناورهای مسافری و تفریحی بندر شهیدکلانتری چابهار/ افزایش ۲۰ درصدی صادرات و ترانزیت کالا در دستور کار افزایش ظرفیت اسمی بندر شهیدرجایی از ۱۱۴ به ۱۲۰ میلیون تن/ افزایش جذب سرمایه گذاری بخش غیردولتی از طریق انعقاد قراردادهای کانتینری و غیر کانتینری/ مقابله با ساخت و سازهای ساحلی غیرمجاز/ ارتقاء سطح پیشگیری و مقابله با آلودگی محیط زیست دریایی ناشی از شناورها و تاسیسات بندری افزایش 32 درصدی صادرات کالا از بنادر آبادان در سال 98/ خارج سازی 15 فروند موتور لنج متروکه و رها شده از بندر آبادان/ ارائه خدمات یدک کشی به شناورهای مستقر و متردد در بندر آبادان طی سال 99 کاهش فرآیندها و تسهیل در صادرات بندر شهید رجایی در سال جاری خارج سازی شناورهای مغروقه در محدوده تردد شناورهای مسافری و خدماتی/ نصب و بهره برداری از اسکله پانتونی شناور در محل اسکله تفریحی بندرترکمن/ رفع نقص اسکله های چوبی سنتی و تأمین ایمنی اسکله های تفریحی بنادر گلستان در دستورکار۹۹ رشد ۹۶ درصد صادرات غیرنفتی بندر جاسک/ رشد ۱۱ درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی بنادر گیلان طی سال ۹۸/ لایروبی و ساخت تله های رسوبگیر تالاب انزلی در سال ۹۹ / افزایش و تسریع فرآیند تخلیه و بارگیری کالاها/ جذب سرمایه گذار در صنایع دارای ارزش افزوده در مجتمع بندری انزلی ثبت رکورد تخلیه وخروج همزمان ۱۳۵۰۰ تن گندم در بندر چابهار رشد ۵ درصدی صادرات از بنادر گیلان/ توانایی پهلودهی تمام کشتی‌ها در بنادر گیلان وجود دارد رشد ۲۶ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در سال ۹۸/ افزایش ظرفیت کانتینری از ۱۰۰ هزار به ۴۰۰ هزار TEU/ خارج سازی مغروقه های باقیمانده در آبراه اروند طی سال ۹۹/ افزایش سهم ریلی بندر خرمشهر از فعالیت های بندری در زنجیره تأمین کالا
با هدف روان تر شدن تجارت و ارتقای کیفیت ناوبری کشتیرانی؛موافقتنامه حمل و نقل دریایی تجاری بین ایران و قزاقستان امضا شد
در مذاکره هیأت های عالی رتبه ایران و قزاقستان، پنج سند همکاری، موافقتنامه و قرارداد سرمایه گذاری به امضای طرفین رسید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل و به نقل از مدیرکل تعرفه و توافق نامه های بین المللی، از جمله این اسناد سه سند در حمل و نقل دریایی بسیار موثر است.

به گفته خسرو سرایی، موافقنامه حمل و نقل تجاری دریایی که بین مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران و وزیر سرمایه گذاری و توسعه قزاقستان به امضا رسید در نوع خود اولین سند بین ایران و چهار کشور ساحلی خزر محسوب شده و بسیار حائز اهمیت است.

بر اساس این گزارش، قبل از این یک موافقتنامه بحر پیمایی بین ایران و شوروی سابق وجود داشته که سابقه آن به 90 سال قبل باز می گردد، تنظیم این موافقتنامه به دلیل ظرافت های خاصی که در رژیم حقوقی دریای خزر مطرح می باشد از اهمیت خاصی برخوردار است.

سرایی همچنین از امضای قراردادی بین شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت راه آهن قزاقستان برای تسهیل تجارت به وسیله حمل و نقل ترکیبی خبر داد و اضافه کرد : تسهیل مبادلات بانکی بین روسای بانک مرکزی دو کشور، سند دیگری بود که بین طرفین امضا شد. این سند تبادل وجه معاملات را تسهیل ساخته و به روان تر شدن تجارت بین دو کشور و همچنین به همکاری های گسترده تر کارگزاران ذیربط حمل و نقل خواهد انجامید.

به گفته مدیرکل تعرفه و توافق نامه های بین المللی دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قزاقستان دو کشور ساحلی مهم دریای خزر هستند که نقش بارزی در ترانزیت شرق غرب به عهده دارند که با تمایل به تحکیم و گسترش مناسبات متقابل درباره ارتقای کیفیت ناوبری کشتیرانی، حفاظت محیط زیستی ناشی از تردد کشتی های دو طرف در خزر، توافقاتی انجام دادند.

مدیرکل تعرفه و توافقنامه های بین المللی سازمان بنادر اضافه کرد : این موافقتنامه تمامی شناورهای تجاری دریارو را که در یکی از کشورها طبق قوانین و مقررات ملی لازم الاجرای آن کشور به ثبت رسیده باشد، شامل می شود و کشتی های نظامی، ماهیگیری، بیمارستانی، تحقیقاتی و همچنین سایر شناورهای دولتی را که کارکرد
غیر تجاری دارند، شامل نمی گردد.

به گفته این مقام مسئول از اهداف این موافقتنامه می توان به برنامه ریزی و گسترش روابط بین دو طرف در زمینه حمل و نقل دریایی و تسهیل تجارت دریایی در دریای خزر بر اساس اصول برابری و منافع متقابل؛ ایجاد هماهنگی های لازم در کشتیرانی در دریای خزر، کمک به گسترش روابط تجاری و اقتصادی بین طرف ها اشاره کرد.

همچنین طی این توافقنامه دو طرف از روابط  ثمربخش بین مقام های صلاحیت دار خود و دیگر سازمان های ذیربط و بخش های خصوصی دو طرف به ویژه در زمینه انجام رایزنی ها و تبادل اطلاعات، ایجاد شرایط مناسب جهت استفاده مؤثر از بنادر دو طرف، تأمین ایمنی و امنیت در دریای خزر برای کشتی ها، خدمه، بار و مسافر استقبال نموده و بر لزوم حفاظت محیط زیست در دریای خزر و ارتقای برنامه های آموزشی فعالیت های ذیربط بندری و کشتیرانی، توسعه روابط و تبادل تجارب در زمینه های اقتصادی، علمی و فنی حمل و نقل دریایی در دریای خزر تأکید کرده اند.

۴ دی ۱۳۹۵ ۱۰:۲۱
مرکز روابط عمومی |
کد خبر : ۳۷,۵۳۵

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید