آغاز طرح هوشمندسازی بندر چابهار از مردادماه/ یکپارچه سازی سامانه های عملیاتی بندری و دریایی سازمان بنادر الگوی تجارت در بندر چابهار به کاهش ریسک سرمایه گذاری نیاز دارد/ هیچ عاملی نباید مانع توسعه بندر اقیانوسی چابهار شود/ انتخاب بندر چابهار به عنوان پایلوت هوشمند سازی بنادر کشور/ توسعه فناوری اطلاعات در بنادر اجتناب ناپذیر است حمایت ویژه سازمان بنادر از سرمایه گذاران بخش خصوصی بندر چابهار/ ارائه تسهیلات خاص به سرمایه گذاران در حوزه گردشگری دریایی چابهار اعطای تخفیف ۴۰ درصدی هند به خدمات بندری کالاهایی که مقصد آنها از بندر چابهار باشد/ ارائه مجموعه اقدامات حمایتی برای توسعه و تسهیل ترانزیت از چابهار به مقصد کشورهای آسیای میانه و افغانستان/ اعلام آمادگی سازمان بنادر برای ایجاد دسترسی چابهار از پسکرانه ها به‌جاده ساخت انبار های جدید توسط بخش خصوصی در بندر چابهار/ احداث سیلو برای بندر چابهار از اولویت های خدمات تجاری است/ سازمان بنادر در بندر چابهار از درآمد های متعارف بندری، صرف نظر کرده است/ برقرار کردن تناسب بین ظرفیت های زیربنایی و رو بنایی بندر چابهار/ سیاست های تشویقی ویژه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر چابهار اعلام رضایت از اقدامات انجام شده در بندر امیرآباد/ آمادگی همکاری همه جانبه سازمان بنادرجهت تسهیل روند سرمایه گذاری در بنادر موانع تأمین لجستیک در بندر چابهار را برطرف خواهیم کرد/ رقابت پذیری و کاهش هزینه ها؛ پیش نیاز تأمین بار و افزایش ترافیک بندری است بزرگترین لنج فایبرگلاس صادراتی در قشم به آب اندازی شد تجهیز و بهره برداری از انبارهای طریق القدس بندر چابهار تا پایان امسال/ ضرورت تقویت زیرساخت ها و توسعه انبار های پسکرانه در بندر چابهار/ ایجاد مخازن روغن در بندر شهید بهشتی؛ ضرورتی اجتناب ناپذیر برای شرق کشور/ تکمیل سریع انبارهای حومه و داخل شهر چابهار با ترک تشریفات بهره برداری از اولین رصدخانه تخصصی-آموزشی سیستان و بلوچستان با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی
مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تحلیل کرد:سیاست تجاری و بندری ایران در دوره « پسا ترامپ»
مشاور مدیرعامل سازمان بنادر با طرح موضوعی در حوزه اقتصاد سیاسی با عنوان «بنادر در دوره پساترامپ» تحلیل کرد : اگر موضع اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری جدید ایالات متحده آمریکا، رجزخوانی نباشد و جدی باشد، سیاست کشور و البته بخش تجاری و بنادر چه می تواند باشد؟

هادی حق شناس که در جمع مسئولان امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی سخن می گفت ، با اتکا به تحولات اخیر سیاسی و اقتصادی در جهان ناشی از موضع گیری های تند و دستورات جنجال برانگیز ترامپ جمهوری خواه ، طی تحلیلی با تاکید بر گسترش منافع مشترک اقتصادی ایران در جهان آورده است :

اواخر دی ماه گذشته ، چهل و هفتمین اجلاس داووس (مجمع جهانی اقتصاد 2017 ) در سوئیس برگزار و مسائل سیاسی و اقتصادی جهان در این اجلاس مطرح شد که از ایران دکتر ظریف ، وزیر امور خارجه حضور داشتند. یکی از موضوعات این اجلاس منهای موضوعات سیاسی و اقتصادی، ارائه پیش بینی ها در سال جاری است. سال گذشته میلادی پیش بینی شده بود که دو اتفاق مهم در جهان خواهد افتاد؛ یکی انتخاب خانم هیلاری کلینتون به عنوان رئیس جمهوری آمریکا که نشد و دیگری خارج نشدن انگلستان از اتحادیه اروپا که خارج شد.

به همین دلیل در اجلاس 2017 داووس اغلب صاحب نظران از ارائه پیش بینی سر باز زدند، به جز جورج سوروس، بانی انقلاب های رنگین و مخملی، که پیش بینی کرد ترامپ دیکتاتور سقوط خواهد کرد و انگلستان مجدداً به اتحادیه اروپا برمی گردد.

نکته کلیدی در پیش بینی اول این است که تقریباً یک اجماع در داخل و خارج آمریکا علیه ترامپ شکل گرفته است که شأن دونالد ترامپ مناسب ریاست جمهوری آمریکا به عنوان اقتصاد بزرگ دنیا نیست. با این حال، سوال این است که در صورت وقوع این پیش بینی ، آیا بدون هزینه خواهد بود؟

به طور قطع بدون هزینه نخواهد بود. اینکه در دنیا کدام کشور مورد توجه رئیس جمهور جدید آمریکا قرار خواهد گرفت، خیلی مهم است: آیا به طرف کشور مکزیک خواهد رفت که دستور ساخت دیوار حائل بین آمریکا و مکزیک را صادر کرده است ؛ آیا به طرف کشور چین خواهد رفت و جنگ تجاری را راه خواهد انداخت؛ آیا به سراغ بعضی از کشورهای اروپایی، و به طور مشخص کشور فرانسه، خواهد رفت و یا اینکه به طرف دشمن دیرینه یعنی روسیه یا کشوری شبیه ایران خواهد رفت؟

در خصوص ایران آنچه مسلم است. به دلیل برخی سوء تدبیر ها در گذشته، یک اجماع جهانی علیه ایران شکل گرفت. اگر این اجماع جهانی مجدداً تشکیل شود، آسیب جدی دوباره متوجه کشور و مردم خواهد شد.

 چه کنیم که این مسئله دوباره تکرار نشود؟

به عنوان مثال و در پاسخ به این پرسش،همانطور که اطلاع دارید. بین دو کشور روسیه و ترکیه طی چند ماه گذشته، دو اتفاق مهم یکی، سرنگون شدن هواپیمای روسها توسط ترک ها و دومی ، ترور شدن سفیر روسیه در آنکارا حادث شد ، ولی روابط اقتصادی دو کشور پس از وقفه کوتاه مدت به روال عادی برگشت. چرا ؟ به خاطر اینکه دو کشور وابستگی شدید اقتصادی به یکدیگر دارند.

از این تجربه و ایجاد منافع مشترک با کشورهای تأثیرگذار بر اقتصاد جهانی ما نیز می توانیم در تأمین امنیت در کشور بهره ببریم. اقدام اخیر ایران در امضای قراردادهای همکاری با کشور فرانسه به عنوان یکی از اعضای شورای امنیت، در بخش های هواپیمایی، ساخت و تولید خودرو و همچنین نفت و گاز، در راستای ایجاد همان منافع مشترک اقتصادی است و طبیعی است که فرانسه در شورای امنیت به خاطر منافع خود می تواند با  شکل گیری اجماع جهانی علیه ایران مخالفت کند.

همچنین علاوه بر کشور چین که همکاری متقابل اقتصادی و تجاری بین تهران و پکن سالهاست تداوم داشته، با کشور روسیه در شمال دریای خزر نیز می توانیم علاوه بر داد و ستد کالاهای سنتی بین بنادر دو کشور، در حوزه ترانزیت و فعال کردن کریدور شمال جنوب و کریدور شرق به غرب، منافع مشترک ایجاد کنیم.

در این حوزه سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان بخشی از دولت جمهوری اسلامی ایران با همکاری بخش تجارت دریایی روسیه، چهار راه ترانزیت جهانی را شکل دهد. همچنان که همه اطلاع داریم با اجرای پروژه مشترک 150 و 85 میلیون دلاری بین دو کشور هند و ایران در بندر چابهار و ترانزیت کالاهای منطقه از این مسیر منافع مشترک ایران با کشورهای منطقه - ازجمله چین- کلید خواهد خورد.

بنابراین مهم ترین تضمین دفع تهدیدات بین المللی، ایجاد منافع های مشترک است و امیدوارم که ایجاد منافع مشترک در کشور گسترش یابد تا شرایط «پسا ترامپ» را مثل شرایط «پسابرجام» یا بهتر از آن استفاده کنیم.

۱۸ بهمن ۱۳۹۵ ۱۵:۳۰
مرکز روابط عمومی |
کد خبر : ۳۷,۹۰۲

ارسال نظرات


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید