20 میلیارد دلار طی 4 سال در پروژه‌های ریلی و بندری سرمایه گذاری می شود/ سیاست راهبردی وزرات راه برای استفاده از ظرفیت ترانزیتی و لجستیکی کشور نگرش نهادها و سازمان‌ها باید از اقتصاد زمینی به اقتصاد دریامحور تغییر کند/ سیاست جدی مجلس برای پررنگ کردن نقش دریا در برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۲ صنعت دریایی کشور، هرگز، حرکت رو به عقب نداشته است/ برنامه‌ریزی برای به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید در لجستیک و هوشمندسازی بنادر وضعیت دریایی کشور با قانون مدیریت خدمات کشوری منجمد شده است/ مشکل نیروی انسانی حوزه دریایی در برنامه هفتم توسعه و قانون بودجه 1402 حل شود/ سازمان بنادر به عنوان محور دریایی باید اختیار عمل داشته باشد اقتدار آینده کشورها به مدیریت دریا، بستگی دارد/ امنیت غذایی به امنیت دریا گره خورده است ضروت حمایت ویژه دولت و مجلس از مقوله دریا/ اقتصاد دریایی، گره گشای اقتصاد کشور است/ روی ایجاد بندر راهبردی جاسک تمرکز کنیم توسعه دریانوردی می‌تواند اقتصاد ایران را به ثبات برساند/ نیروی متخصص و نوسازی ناوگان ۲ عامل اصلی توسعه دریانوردی کشور/ دریانوردی زودبازده‌ترین مسیر سرمایه گذاری در اقتصاد دنیا است با حضور وزیر راه و شهرسازی از دریاییان نمونه کشور قدردانی شد/ اسامی 42 دریایی نمونه در سال 1401 یک افسر ارشد دریایی کشور : دریانوردی؛ شغلی مقدس، سخت و مظلومانه است/ توسعه ناوگان حمل‌ و نقل دریایی، موقعیت دریانوردی کشور را ارتقاء می‌بخشد تخلیه و بارگیری 23 میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی در بندر امام (ره) / افزایش 65 درصدی ترانزیت خارجی، 57 درصدی ترانشیپ و 27 درصدی کابوتاژ در بندر امام خمینی طی بازه زمانی شش ماهه
ضرورت تبدیل بنادر شهید کلانتری و شهید بهشتی و پسکرانه 450 هکتاری به منطقه ویژه اقتصادی

در آستانه بهره برداری از فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی، تبدیل بنادر شهید کلانتری و شهید بهشتی و پسکرانه 450 هکتاری به منطقه ویژه اقتصادی به منظور ایجاد تحرک اقتصادی در زیرساختهای کلان ایجاد شده و با هدف پشتیبانی از تولید و پردازش کالا، انتقال فن آوری، صادرات غیر نفتی، ایجاد اشتغال مولد و جذب و تشویق سرمایه گذاری داخلی و خارجی، ترانزیت و ترانشیپ کالا با رویکرد حرکت به سمت بنادر نسل سوم و استفاده از مزیت ارزش افزوده کالا و خدمات، همچون دیگر بنادر موفق کشور از جمله مجتمع بندری بندرامام خمینی ( ره )، بندر شهید رجایی و بندر امیرآباد، ضرورتی اجتناب ناپذیر محسوب می شود.

معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود : در همین راستا با نتایج حاصل از دیگر بنادر موفق کشور به برخی از مهمترین مزیت های منطقه ویژه اقتصادی، در مقابل فرضیه تبدیل شدن به منطقه آزاد تجاری-صنعتی به شرح ذیل اشاره می گردد. 1- عدم تداخل وظایف حاکمیتی دریایی و امور اقتصادی بندری با مدیریت واحد بر منطقه ویژه اقتصادی و بنادر استان توسط مدیر کل بنادر و دریانوردی استان امکان پذیر خواهد بود.

2- حسب ماده 12 قانون مناطق ویژه اقتصادی، محدودیت توقف 3 ماهه کالا در اماکن بندری رفع و بازه زمانی لازم با هدف پشتیبانی از فعالیت های اقتصادی و جلوگیری از تداخل وظایف در اختیار مدیر منطقه ویژه اقتصادی ( مدیر کل بنادر و دریانوردی ) قرار خواهد داشت.

3- بر اساس ماده 4 قانون مذکور، تعرفه خدمات در منطقه ویژه اقتصادی با هدف رقابتی نمودن نرخ خدمات، بر عهده مدیر منطقه ویژه اقتصادی ( مدیر کل بنادر و دریانوردی ) خواهد بود.

4- قیمت تمام شده خدمات صادرات و واردات بندری با تسری قوانین منطقه ویژه اقتصادی، به دلیل حذف مالیات بر ارزش افزوده، کاهش یافته و موجب صرفه اقتصادی برای صاحبان کالا خواهد شد.

5- در صورت هرگونه تغییر و یا توسعه در محدوده بندری، اعمال و تصویب تغییرات در محدوده مربوطه، طبق تبصره 1 ذیل ماده 1 قوانین منطقه ویژه اقتصادی، بدون نیاز به طی فرایند تصویب مجلس شورای اسلامی، با پیشنهاد دبیر شورای عالی مناطق و تصویب هیأت وزیران سهل الوصول تر خواهد بود.

6- امکان استفاده از تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی در توسعه زیرساختهای بندری، در صورت تسری قوانین منطقه ویژه اقتصادی میسر خواهد بود.

7- در مناطق ویژه اقتصادی به دلیل عدم امکان خرده فروشی، شائبه قاچاق کالا به داخل کشور از طریق بنادر و معضلات آن، همچون مناطق آزاد تجاری صنعتی وجود نخواهد داشت.

8- ورود بندر به بنادر نسل سوم با استفاده از مواد 8 و 11 قوانین منطقه ویژه اقتصادی و تسهیلات در نظر گرفته شده برای ورود تجهیزات در فعالیت های با ارزش افزوده، قابل دسترس تر خواهد بود.

9- در مناطق ویژه اقتصادی، با پوشش ریسکهای غیر تجاری و تضمین کامل سرمایه گذاری های خارجی و سود حاصل از آنها، همچون سرزمین اصلی امکان پذیر خواهد بود.

10- معافیتهای مالیاتی بر فعالیت های اقتصادی و بیمه ای در منطقه ویژه اقتصادی همچون سرزمین اصلی برای کالاهای دولتی مورد نیاز کشور برقرار می باشد.

11- سازمان بنادر و دریانوردی علاوه بر دارابودن وظایف اقتصادی، متولی اجرا و نظارت بر بیش از 30 کنوانسیون بین المللی دریایی، ایمنی و زیست محیطی بوده و لذا استقلال بنادر کشور از سازمانهای صرفاً اقتصادی همچون منطقه آزاد تجاری – صنعتی ضروری می باشد. 12- منطقه ویژه اقتصادی علاوه بر مزیت های فوق الذکر، دارای امتیازاتی از مناطق آزاد تجاری – صنعتی از جمله موارد ذیل نیز می باشد. - امکان ورود کالا و مواد اولیه بدون پرداخت عوارض گمرکی، سود بازرگانی و ثبت سفارش. - معافیت در مجموع ارزش افزوده و مواد داخلی بکار رفته در تولید محصول هنگام ورود به کشور.

۱۹ شهریور ۱۳۹۶ ۱۱:۵۳
کد خبر : ۳۹,۶۵۴

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید