ستاد مدیریت راهبردی جهش تولید در سازمان بنادر تشکیل شد/ سیدعلایی؛ جانشین مدیرعامل در ستاد شد تخلیه و بارگیری مستمر کالاها در بنادر با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی/ کرونا؛ تاثیری بر واردات کالاهای اساسی نداشته است رشد 29 درصدی تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بنادر کشور/ رشد ۶ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بنادر/ تهیه مدل واگذاری بنادر کوچک/ ارائه سند آمایش مراکز لجستیک در بنادر امام(ره)، چابهار، بوشهر و امیرآباد/ تدوین مدل ارزیابی و رتبه‌بندی شرکت‌های راهبری پایانه‌های بندری اطفای حریق موتور لنج باری در بندر دیلم بوشهر استمرار فعالیت شرکت های خدمات دریایی و بندری در بندر شهید رجایی منوط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی رشد ۱۴۰درصدی تخلیه و بارگیری کانتینر در بندر بوشهر تخلیه و بارگیری کالا‌ها در بنادر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی/ عملیات تخلیه و بارگیری کالاها در بنادر بدون‌ وقفه ادامه دارد افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر به 246 میلیون تن/ رشد ظرفیت کانتینری بنادر به 7.7 میلیون TEU/ اجرای فاز سوم طرح توسعه بندر شهیدرجایی و بندر شهیدبهشتی چابهار/ بهره برداری از ۱8 دستگاه ترانستینر ساخت ایران به ارزش 21 میلیون یورو/ عقد 10 قرارداد سرمایه گذاری غیردولتی به میزان 5503 میلیارد تومان ارتقاء فناوری های ارتباطی برای تسهیل مراجعان غیر حضوری در بندر شهید باهنر تخلیه ١٩٧ هزار تن گندم در بندر امام (ره) در ١۶ روز نخست سال جاری/ 116هزار تن محموله گندم با ناوگان ریلی و جاده‌ای حمل شده است/ رشد 13 درصدی حمل و نقل ریلی کالا در بند امام(ره)
آب های ساحلی کیش و ابوموسی کانون خطر موتورلنج هاست/"آبگرفتگی" ۶۰ درصد شناورهای سنتی را تهدید می کند
معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان تعداد سوانح دریایی مربوط شناورهای موتورلنج طی پنج سال اخیر در آب های این استان را ۹۴ مورد اعلام کرد و گفت: عمده ترین کانون خطر این شناورها در آب های خلیج فارس پیرامون جزایر کیش و ابوموسی شناسایی شده است.

به گزارش روابط عمومی ، "مهدی نوفرستی" با تشریح گزارشی در خصوص تجزیه و تحلیل های آماری سوانح شناورهای سنتی در آب های استان هرمزگان مربوط به دوره زمانی ۹۱ تا پایان سال ۹۵ تصریح کرد: تصادم، آبگرفتگی، آتش سوزی، به گل نشستن، آدم به دریا و ... از جمله سوانحی است که شناورهای سنتی را طی پنج سال اخیر به کام خطر فرستاده است.

وی تعداد سوانح دریایی مربوط به موتورلنج ها در آب های این استان را ۹۴ مورد عنوان کرد و افزود: علت ۶۰ درصد این سوانح آبگرفتگی و ۲۲ درصد هم آتش سوزی اعلام شده است.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به تحلیل های آماری صورت گرفته پیرامون دوره زمانی وقوع سوانح نیز خاطرنشان کرد: کمترین حوادث مربوط به لنج ها در سال ۹۱ با ثبت ۱۵ مورد و بیشترین سوانح در سال ۹۲ با ثبت ۲۲ مورد به وقوع پیوسته است. همچنین"شهریور" و "آذر" نیز به عنوان ماه های پرحادثه در سال اعلام شده اند.

نوفرستی سهم شناورهای لنج با بدنه چوبی را ۶۲ درصد کل شناورهای سانحه دیده اعلام کرد و افزود: طی پنج سال اخیر، ۲۹ درصد سوانح موتورلنج ها در آب های جزیره کیش، ۲۸ درصد در حوالی جزیره ابوموسی، ۱۶ درصد در آب های بندرلنگه، ۱۱ درصد در حوالی جزیره قشم، ۹درصد در محدوده دریایی جاسک و ۷ درصد در آب های ساحلی بندرعباس به ثبت رسیده است.

این مقام مسؤول، وجود پمپ های روبین بنزینی، سیم کش های برقی غیر استاندارد، عدم رعایت نکات ایمنی در مکان های مربوط مخازن سوخت شناور، غیرایمن بودن محیط موتورخانه ها، استفاده از سیلندرهای گاز و وسایل آشپزی غیراستاندارد، نبود کپسول های اطفای حریق و کمبود خدمه بر روی موتورلنج ها در زمان سانحه را از جمله عواملی دانست که در بروز سوانح آتش سوزی در شناورهای سنتی بسیار تاثیر گذار است.

وی در بخش دیگری از اظهارتش به راهکارهای مدیریت و کنترل سوانح مربوط به موتورلنج ها نیز اشاره کرد و  اظهار داشت: برای پیسگیری از بروز سوانح، شرکت های تعاونی باید یک نفر متخصص در امر دریایی و ایمنی جهت کنترل ایمنی لنج ها مشابه شناورهای مسافری در بندر حقانی را استخدام کنند و همچنین یک موتور لنج کشیک را برای شرکت در گشت امداد رسانی و کنترل نکات ایمنی ملزم آماده بکار داشته باشند. 

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در پایان انجام تمرینات دوره ای اطفاء حریق، ممنوعیت استفاده از پمپ های بنزینی و جایگزینی آنها با پمپ های گازوییلی، بازرسی شناورها برای کنترل حضور حداقل خدمه بر روی لنج های مستقر در لنگرگاه و ممنوعیت تعمیرات با تجهیزات گرم در حوضچه بندر از جمله مواردی دانست که می تواند در پیشگیری از بروز سوانح دریایی مربوط به شناورهای سنتی بسیار اثرگذار باشد.

لازم به ذکر است، استان هرمزگان به دلیل همجواری با آب های خلیج فارس و دریای عمان و قرار گرفتن در کناره تنگه استراتژیک هرمز، ۴۰ درصد نوارساحلی و مرزهای دریایی کشور را به خود اختصاص داده است و برهمین اساس، به عنوان مهم ترین استان ساحلی و دریایی کشور شناخته می شود.


۱۹ شهریور ۱۳۹۶ ۱۴:۳۷
مرکز روابط عمومی |
کد خبر : ۳۹,۶۵۸

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید