عملیات احداث اسکله چند منظوره بندر سیریک هرمزگان به زودی آغاز می شود/ ساخت اسکله شناور 150 تنی و رمپ 30 متری برای رونق تجاری سواحل مکران بندر شهید رجایی؛ پیشانی اقتصاد کشور است/ فعالیت بنادر مبنای سنجش پویایی اقتصاد کشور است/ توجه ویژه سازمان بنادر به نقش آفرینی بخش خصوصی مجوز بهره برداری بندر صیادی تنگ قدیم صادر شد بنادر کوچک؛ فرصت و مزیتی بی نظیر برای اقتصاد ایران است / ضرورت ایجاد امکانات و زیرساخت برای توسعه بنادر کوچک جزئیات آزادسازی نفتکش ایرانی از بندر جده با پیگیری سازمان بنادر/ کار انگلیسی‌ها دزدی دریایی‌ است بنادر کوچک می توانند به یکی از مهم ترین منابع درآمدی کشور تبدیل شوند/ ریل و جاده را به بنادر کوچک برسانیم آغاز طرح مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی بوشهر/ دسترسی و بهره گیری همگانی از سواحل بوشهر اولین دفتر بخش خصوصی افغانستان در بندر چابهار افتتاح شد/ حضور تجار افغان در بندر چابهار جزییاتی از آخرین وضعیت نفتکش انگلیسی در لنگرگاه بندرعباس/ آغاز بررسی علل حادثه دریایی تانکر "استینا ایمپرو"/ملیت 23 نفر خدمه کشتی اعلام شد افزایش متقاضیان سرمایه گذاری در بندر چابهار/ انعقاد 11 قرارداد جدید سرمایه گذاری در بندر چابهار
نفتکش ۲۵هزار تنی قیر صادراتی در بندر خلیج فارس پهلو گرفت
با پهلوگیری یک کشتی نفتکش ۱۸۳ متری با ظرفیت ۲۵ هزار تن در بندر خلیج فارس برای بارگیری محموله قیر صادراتی، یک رکورد جدید عملیاتی در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی به عنوان دروازه طلایی اقتصاد دریایی ایران به ثبت رسید.

به گزارش  روابط عمومی ، "اله مراد عفیفی پور" مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و افزایش زیرساخت ها و ارتقاء توان لجستیکی صادرات کشور، از اواسط تابستان سال ۹۶ موضوع خدمات دهی و پذیرش کشتی های تانکر نفتکش بالای ۲۵هزار تن در این اداره کل مطرح و امکان سنجی انجام چنین عملیاتی توسط گروه راهنمایان کشتی بندر شهید رجایی پیگیری شد.


وی افزود: با توجه به رونق گرفتن صادرات قیر در بزرگترین بندر تجاری کشور، پهلوگیری کشتی های بزرگ اقیانوس پیما برای استفاده بهینه از اسکله ها و همچنین کاهش حجم انباشت محموله قیر صادراتی درون مخازن نگهداری فرآورده های نفتی در بندر خلیج فارس در دستور کار قرار گرفت.

عفیفی پور خاطرنشان کرد: بر همین اساس، برای نخستین بار بزرگترین شناور نفتکش ویژه حمل قیر صادراتی به نام مارونی(MARONI) در اسکله های ۵۶ و ۵۷ بندر خلیج فارس پهلو گرفت.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی گفت: با توجه به عمق کانال دریایی و اسکله های بندر خلیج فارس، پهلودهی چنین شناورهایی با در نظر گرفتن شرایط مانور کشتی درون حوضچه، دارای حساسیت ها و پیچیدگی های خاصی بود که با تکیه بر دانش و توان فنی و تخصصی تیم راهنمایان کشتی و سایر واحدهای دریایی، ضمن رعایت ضوابط ایمنی و کنوانسیونی، افزایش یدک کش های حاضر در عملیات راهنمایی و تغییر رویه معمول مانور کشتی، چنین اقدام خطیری عملیاتی شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اضافه کرد: تا پیش از این کشتی های با طول حداکثر ۱۲۵ متر و ظرفیت ۳ هزار تن در بندر خلیج فارس پهلو گرفته بود که استفاده از چنین شناورهایی با توجه به ظرفیت پایین آنها، هم باعث افزایش ضریب اشغال اسکله ها می شد و هم در بحث ترافیک دریایی معایب و پیامدهایی را به دنبال داشت.

به گفته عفیفی پور، کشتی نفتکش مارونی با حدود ۱۸۳ طول و بیش از ۳۱ متر عرض، دارای پرچم ثبتی کشور پاناماست و ۲۵هزار و ۷۳۸ تن ظرفیت دارد.

این مقام مسؤول خاطرنشان کرد:  عملیات بارگیری محموله قیر روی این کشتی با نرم عملیاتی ۲۰۰ تا ۲۸۰ تن در ساعت در حال انجام است و پیش بینی می شود ظرف دو روز کاری، عملیات بارگیری آن به پایان برسد.