۴ تیم راه یافته به مسابقات والیبال ساحلی بنادر کشور مشخص شدند وجود مزیت های سرمایه گذاری برای شرکت های بیمه ای در بندر چابهار لزوم تزریق نوآوری و فناوری در حوزه بندری و دریایی از طریق شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها/ از فعالیت شرکت های دانش بنیان و استارتاپ های دریایی و‌بندری حمایت می کنیم موافقت دولت با برگزاری چهاردهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی (ICOPMAS ) در سال 1399 آنسوی دریاها در این هفته/ از پیشرفت هایی در پروژه کشتی های خودران تا بررسی وضعیت سولفور سوخت کشتی ها با الگوهای ابری نشست هم‌اندیشی و آشنایی با قوانین اداری ایثارگران در بندر گلمنخانه ارومیه برگزار شد آغاز مسابقات آبی و ساحلی کارکنان بنادر کشور در بوشهر/ آمادگی بندر بوشهر برای برگزاری مسابقات آبی و ساحلی کارکنان بنادر کشور تأمین ایمنی گردشگران؛ مهم ترین اولویت سازمان بنادر برای سفرهای دریایی نوروز/ استقبال مردم از سفرهای دریایی نوروزی افزایش یافته است/ برنامه ریزی سازمان بنادر برای ارتقاء زیرساخت‌ها و ایمنی سفرهای دریایی/ ضرورت آماده سازی طرح جامع و تخصصی گردشگری دریایی/ سفرهای دریایی دیگر محدود به تعطیلات نوروز نیست بازنگری در قراردادهای بندر انزلی در دستور کار قرار گرفته است/ راه‌اندازی ساختمان خدماتی سرمایه‌گذاری در انزلی افزایش اقبال به حمل و نقل کانتینری با رشد ۴,۷ درصدی عملکرد بنادر کانتینری در سال ۲۰۱۸/ سهم ۶۴ درصدی بنادر آسیا از کل مبادلات کانتینری جهان/ رشد ۶ درصدی ظرفیت ناوگان کانتینری و کاهش سن کشتی های کانتینربر
نفتکش ۲۵هزار تنی قیر صادراتی در بندر خلیج فارس پهلو گرفت
با پهلوگیری یک کشتی نفتکش ۱۸۳ متری با ظرفیت ۲۵ هزار تن در بندر خلیج فارس برای بارگیری محموله قیر صادراتی، یک رکورد جدید عملیاتی در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی به عنوان دروازه طلایی اقتصاد دریایی ایران به ثبت رسید.

به گزارش  روابط عمومی ، "اله مراد عفیفی پور" مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و افزایش زیرساخت ها و ارتقاء توان لجستیکی صادرات کشور، از اواسط تابستان سال ۹۶ موضوع خدمات دهی و پذیرش کشتی های تانکر نفتکش بالای ۲۵هزار تن در این اداره کل مطرح و امکان سنجی انجام چنین عملیاتی توسط گروه راهنمایان کشتی بندر شهید رجایی پیگیری شد.


وی افزود: با توجه به رونق گرفتن صادرات قیر در بزرگترین بندر تجاری کشور، پهلوگیری کشتی های بزرگ اقیانوس پیما برای استفاده بهینه از اسکله ها و همچنین کاهش حجم انباشت محموله قیر صادراتی درون مخازن نگهداری فرآورده های نفتی در بندر خلیج فارس در دستور کار قرار گرفت.

عفیفی پور خاطرنشان کرد: بر همین اساس، برای نخستین بار بزرگترین شناور نفتکش ویژه حمل قیر صادراتی به نام مارونی(MARONI) در اسکله های ۵۶ و ۵۷ بندر خلیج فارس پهلو گرفت.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی گفت: با توجه به عمق کانال دریایی و اسکله های بندر خلیج فارس، پهلودهی چنین شناورهایی با در نظر گرفتن شرایط مانور کشتی درون حوضچه، دارای حساسیت ها و پیچیدگی های خاصی بود که با تکیه بر دانش و توان فنی و تخصصی تیم راهنمایان کشتی و سایر واحدهای دریایی، ضمن رعایت ضوابط ایمنی و کنوانسیونی، افزایش یدک کش های حاضر در عملیات راهنمایی و تغییر رویه معمول مانور کشتی، چنین اقدام خطیری عملیاتی شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اضافه کرد: تا پیش از این کشتی های با طول حداکثر ۱۲۵ متر و ظرفیت ۳ هزار تن در بندر خلیج فارس پهلو گرفته بود که استفاده از چنین شناورهایی با توجه به ظرفیت پایین آنها، هم باعث افزایش ضریب اشغال اسکله ها می شد و هم در بحث ترافیک دریایی معایب و پیامدهایی را به دنبال داشت.

به گفته عفیفی پور، کشتی نفتکش مارونی با حدود ۱۸۳ طول و بیش از ۳۱ متر عرض، دارای پرچم ثبتی کشور پاناماست و ۲۵هزار و ۷۳۸ تن ظرفیت دارد.

این مقام مسؤول خاطرنشان کرد:  عملیات بارگیری محموله قیر روی این کشتی با نرم عملیاتی ۲۰۰ تا ۲۸۰ تن در ساعت در حال انجام است و پیش بینی می شود ظرف دو روز کاری، عملیات بارگیری آن به پایان برسد.