ورود بخش جدید تجهیزات هندی‌ها به بندر چابهار به ارزش ٨/٥ میلیون دلار/ توجه ویژه به ظرفیت‌هاى گردشگرى دریایى سواحل مکران ایجاد بزرگترین بندر تجارى کشور؛ در محدوده شهرستان جاسک/ توسعه جاسک در سطح ملى؛ بسیار مهم و راهبردى است/ تخفیف ٧٥ درصدى حقوق و عوارض بندرى لنج‌ها/ نهایت تلاش سازمان بنادر در راستاى رفع دغدغه اشتغال لنج‌داران و بومیان جاسک ساخت ٦٠ شناور داخلى تا پایان سال در دستور کار/ هدف گذاری افزایش میزان تجارت دریایى و سرمایه‌گذارى در بنادر شرق استان هرمزگان/ رونق فعالیت‌هاى اقتصادى بندر سیریک در سه فاز پنج ساله با تصویب طرح جامع نظارت و بازرسی یگان حفاظت بنادر سیستان و بلوچستان در طول نوار ساحلی استان/ صیانت از حریم دریا؛ با انجام گشت‌های تخصصی پیام مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پی تحریم مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی/ تحریم‌ها؛ بی‌اثر است و صنعت حمل و نقل دریایی ایران همچنان پویا و سرزنده است افزایش ۱۲ درصدی تردد شناورهای غیر کانتینری بالای هزار تن در بندر خرمشهر/ رشد ۹۳ درصدی بارگیری کالاهای عمومی ۱۰۱هزار تن شکر در انبارهای بنادر کشور ذخیره شده است/ بازرگانان و تجار با توجه به نزدیکی به پایان سال، فرآیند ترخیص کالاها از بنادر را تسریع کنند/ کالاهای اساسی موجود در بنادر پاسخگوی بازار شب عید است ضرورت به روز رسانی مفاد قرارداد لایروبی و اصلاح رژیم رسوب گذاری بنادر شمالی/ سازمان بنادر؛ ظرفیت بیش از یک میلیون متر مکعب لایروبی در بنادر شمالی را دارد تحول دریایى؛ لازمه رونق اقتصادى است/ زمان اثبات توانایى بخش خصوصى در حوزه دریایى با حسن اعتماد سازمان بنادر فرارسیده است/ ضرورت تداوم حمایت ها از متخصصان داخلی تعمیر 27فروند انواع شناور در بندر شهید رجایی/ کاهش هزینه‌ تمام شده تعمیرات با بهبود روش‌ها و استانداردهای بین‌المللی
معرفی کتاب ارزشمند تاریخ بنادر ودریانوردی ایران با حضور فرماندار بندر لنگه
محمود صابری مدیر بنادر غرب هرمزگان در این مراسم گفت : مجموعه سه جلدی اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی با محوریت آمایش سرزمینی و تاریخی بنادر و دریانوردی ایران ، ثبت تداوم تاریخی حاکمیت ملی ایران بر خلیج فارس و جزایر آن است.

به گزارش روابط عمومی ، مدیر بنادر غرب هرمزگان افزود: اطلس تاریخ بنادر و دریانوردی ایران با هدف معرفی و شناسایی کلیه توانمندیهای دریایی ایران در طول تاریخ و همچنین آمایش تاریخی بنادر و جزایر ایران و معرفی سهم ایرانیان در تولید و توسعه دانش دریایی و فنون دریانوردی در سه جلد توسط سازمان بنادر و دریانوردی و دانشگاه تهران به انجام رسیده است.

"محمود صابری" مدیر بنادر غرب گفت: مهم ترین ویژگی های این اثر به شرح زیر است :

- مسائل مربوط به بنادر و دریانوردی در دو حوزه دریایی شمال و جنوب در یک اثر مستقل و با رویکردی ملی و فراگیر مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.

- در این اثر بالغ بر ۶۰۰۰ سند و مدرک و شواهد تاریخی مرتبط با بنادر و دریانوردی از آرشیوهای معتبر داخلی و خارجی از جمله آرشیوهای روسیه و چین و بریتانیا و هلند و پرتغال مورد استفاده قرار گرفته و معرفی می گردد.

- در ایران موضوع «بنادر و دریانوردی» در یک صد سال اخیر با بهره گیری از اسناد آرشیوی داخلی و خارجی معرفی و دوره بندی و مهمترین ویژگی های اجتماعی آن شناسایی شده و راهکارهایی برای توسعه آینده بنادر بر اساس نظریه «دالانهای طبیعی زاگرس» ارائه شده است.

- تحولات دریای خزر و خلیج فارس و دریای عمان در سه دایره «تحولات داخلی»، «تحولات منطقه ای» و «تحولات جهانی» تحلیل و ارزیابی شده است.

- فنون دریایی بومی و دانش بومی دریانوردی در این تحقیق به طور کامل شناسایی و معرفی و زمینه لازم برای «ثبت جهانی میراث معنوی دریانوردی ایران» فراهم آمده است.

- مسأله «تداوم تاریخی حاکمیت ملی ایران بر جزایر خلیج فارس» بر اساس یک روند کرونولوژیک تاریخی مورد بررسی قرار گرفته و اسناد و مدارک تاریخی «تداوم حاکمیت ایران بر جزایر خلیج فارس» از آرشیوهای داخلی و خارجی معرفی و شناسایی شده و در این تحقیق به کار گرفته شده است.

- همزمان با بررسی روند تحولات تاریخی بنادر و جزایر ایرانی، آبادیها و شهرهای «پس کرانه ای و «جابجایی مسیرها و ایستگاه های پس کرانه ای» و تأثیر جابجایی مسیرها بر رونق و یا افوق شهرهای پس کرانه ای در این تحقیق در یک روند تاریخی چند هزار ساله مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.

- بنادر و جزایر خلیج فارس در این تحقیق بر اساس «وحدت جغرافیایی و تاریخی» به پنج مننطقه «خوزستان»، «بوشهر» «سواحل مروارید»، «سواحل باستانی هرموز» و «مکران» تقسیم بندی شده است.

- ظهور و کارکرد بنادر دریای مازندران و تأثیر آن بر تحولات اقتصادی و اجتماعی کرانه های خزری و نیز پس کرانه های آن از شمالی ترین نقطه تا شرقی ترین بندر و راههای دریایی توجه شده است.

- موضوع کریدور شمال جنوب و برنامه دولت ایران برای اتصال خلیج فارس به درایی مازندران و گشایش راه دریایی شمالی از طریق ولگا برای دسترسی به دریای بالتیک در برنامه ای از حدود ۵۰۰ سال پیش مورد توجه قرار گرفته است.

- همه ویژگی های مطالعه بین رشته ای در آن رعایت شده و کارگروه تحقیق بر اساس ویژگی های بین رشته ای از استادان و متخصصان مربوطه از رشته های تاریخ و باستان شناسی و مردم شناسی و آمار و جغرافیا و حمل و نقل و شهرسازی و هنر و زبان شناسی تشکیل شده است.

اثر گرانبهای اطلس تاریخ بنادر ودریانوردی ایران توسط مرکز مطالعات وراهبردی سازمان بنادر ودریانوردی چاپ شد وبا حضور دکتر آخوندی وزیر راه وشهرسازی در تاریخ 96/06/21رونمایی شد ومورد استقبال جامعه دریایی بندری ایران قرار گرفت.

۲ آبان ۱۳۹۶ ۱۰:۲۴
مرکز روابط عمومی |
کد خبر : ۴۰,۰۴۳

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید