عملیات احداث اسکله چند منظوره بندر سیریک هرمزگان به زودی آغاز می شود/ ساخت اسکله شناور 150 تنی و رمپ 30 متری برای رونق تجاری سواحل مکران بندر شهید رجایی؛ پیشانی اقتصاد کشور است/ فعالیت بنادر مبنای سنجش پویایی اقتصاد کشور است/ توجه ویژه سازمان بنادر به نقش آفرینی بخش خصوصی مجوز بهره برداری بندر صیادی تنگ قدیم صادر شد بنادر کوچک؛ فرصت و مزیتی بی نظیر برای اقتصاد ایران است / ضرورت ایجاد امکانات و زیرساخت برای توسعه بنادر کوچک جزئیات آزادسازی نفتکش ایرانی از بندر جده با پیگیری سازمان بنادر/ کار انگلیسی‌ها دزدی دریایی‌ است بنادر کوچک می توانند به یکی از مهم ترین منابع درآمدی کشور تبدیل شوند/ ریل و جاده را به بنادر کوچک برسانیم آغاز طرح مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی بوشهر/ دسترسی و بهره گیری همگانی از سواحل بوشهر اولین دفتر بخش خصوصی افغانستان در بندر چابهار افتتاح شد/ حضور تجار افغان در بندر چابهار جزییاتی از آخرین وضعیت نفتکش انگلیسی در لنگرگاه بندرعباس/ آغاز بررسی علل حادثه دریایی تانکر "استینا ایمپرو"/ملیت 23 نفر خدمه کشتی اعلام شد افزایش متقاضیان سرمایه گذاری در بندر چابهار/ انعقاد 11 قرارداد جدید سرمایه گذاری در بندر چابهار
ششمین نشست همکاری های بندری و دریایی ایران و قزاقستان
ششمین نشست همکاری های بندری و دریایی ایران و قزاقستان برگزار و بر افزایش ترافیک بنادر دو کشور تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ خسرو سرایی مدیرکل توافقنامه های بین المللی و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی ایران  در حاشیه ششمین نشست همکاری های بندری و دریایی ایران و قزاقستان گفت: این نشست با حضور فعال مدیران کل بنادر انزلی، نوشهر و امیرآباد و همچنین نمایندگانی از سازمان توسعه تجارت، شرکت های کشتیرانی و نمایندگان دیگر دستگاه های دولتی و بخش خصوصی برگزار شد.
 وی افزود : ارتباطات بندری و حمل و نقل دریایی بین بنادر قزاقستان و بنادر جمهوری اسلامی ایران در سال های گذشته همواره در جهت رشد و توسعه بوده است و کمیته های مشترک یکی از کاربردی ترین نشست هایی است که مقامات دو طرف موضوعات و مشکلاتی را که وجود دارد طرح و مذاکره می کنند. 
 وی ادامه داد: در این جلسه موضوع اساسی که با طرف قزاقی مطرح شد این بود که شرکت های کشتیرانی ایرانی گزارش کرده بودند از ابتدای ژانویه 2017 در بنادر قزاقستان به ویژه بندر آکتائو با افزایش تعرفه های بندری مواجه شدند. با توجه به اینکه طرف ایرانی بیست سال است تعرفه های کشتی را در بنادر شمال کشور افزایش نداده است، این موضوع را از هیئت قزاقی پیگیری کردیم و هیئت قزاقی اذعان به افزایش تعرفه ها داشت اما دلایلی را برشمرد از جمله اینکه حدود 12 میلیون تن نفت از طریق بندر جابجا می شد و درآمد خوبی را برای بندر آکتائو داشت.
وی افزود: اما این میزان در حال حاضر تغییر مد حمل به لوله دارد و از این درآمد محروم شده اند. ضمن اینکه ارز قزاقستان درقبال دلار کاهش ارزش داشته و برای حفظ درآمدشان ناچار به افزایش تعرفه ها بوده اند.
 سرایی اظهار کرد : دلیل سومی که آوردند این بود که بندر کوریک در نزدیکی بندر آکتائو شروع به کار کرده و باعث شده است ترافیک در بندر آکتائو و درآمدهای آنها کاهش یابد و در نهایت برای ادامه فعالیت بندر مجبور به افزایش تعرفه ها شده اند. 
 رئیس هیئت ایرانی تصریح کرد : همچنین شکایتی که کشتیرانی های ایرانی مطرح کرده بودند این بود که این افزایش تعرفه ها فقط برای ایرانی ها بوده و دیگر کشورها افزایشی نداشته اند که طرف قزاقی توضیح داد اصولا طبق قانون ضد انحصار در قزاقستان طرف قزاقی نمی تواند رفتار تبعیض آمیزی در تعرفه های بندری با کشتی های ملل مختلف داشته باشد و این ادعای کشتیرانی  های ایرانی که طرف قزاقی افزایش تعرفه را فقط برای کشتی های ایرانی داشته و تبعیض تعرفه ای داشته است ، تکذیب شد و در این ارتباط خواهان مستنداتی از نماینده شرکت کشتیرانی شدند. 
سرایی خاطرنشان کرد این افزایش تعرفه برای همه کشتی ها تحت پرچم ملیت های مختلف بوده است.
 مدیرکل توافقنامه های بین المللی و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی ایران افزود : یکی از مباحثی که در این نشست مورد بررسی بوده و سه سالی است که طرف قزاقی در تمامی مذاکرات دو جانبه و چند جانبه مطرح می کند بحث رفتار تبعیض آمیز جمهوری اسلامی ایران در حمل کالاهای وارداتی صاحبان کالاهای ایرانی با ناوگان ایرانی است که توضیح دادیم در بنادر جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه رفتار تبعیض آمیز نسبت به عوارض و هزینه های بندری به خاطر پرچم کشتی های ملیت های مختلف صورت نمی گیرد و ما با پرچم ایرانی و کشتی های تحت پرچم کشورهای حاشیه خزر ، رفتار غیرتبعیض آمیز داریم. 
 سرایی ادامه داد: طبق قانون کالاهای ایرانی که در صورت وجود ناوگان ایرانی با ناوگان غیر ایرانی وارد کشور می شود مشمول پرداخت عوارضی به میزان 10 % کل کرایه حمل کالای مورد حمل از سوی صاحب کالا خواهد بود و طرف قزاق در نشست اخیر پنج جانبه مدیران بنادر دولتی حاشیه خزر نیز این موضوع را دوباره طرح کردند.
سرایی گفت : قزاق ها به فرآیندهای داخل کشور ما و به دلایلی که منجر به تصویب این قانون شده است علاقه مند نیستند و در عمل طرف قزاقی و کشورهای حاشیه خزر همیشه ما را تحت فشار قرار داده اند که با این شرایط کشتی های دیگر کشورها نمی توانند در حمل کالاها به مقصد ایران رقابت کنند و این موضوع سبب افزایش کرایه حمل شده است. 
 سرایی گفت : بعضی از این کشورها عضو سازمان تجارت جهانی هستند و این رفتار را تبعیض آمیز می دانند اما اینکه ما عضو این سازمان نیستیم و تعهدی هم نداریم دلیل خوبی نیست برای اینکه آماده ورود به تجارت آزاد خدمات نباشیم، برای تجارت آزاد باید ابتدا ورود به بازارهای رقابتی را در دستور کار قرار دهیم و اگر نتوانیم در شرایط مناسب رقابت کنیم بعدها دچار مشکل خواهیم شد.

۱۰ آبان ۱۳۹۶ ۱۶:۳۱
مرکز روابط عمومی |
کد خبر : ۴۰,۱۱۶

ارسال نظرات


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید