نشست صمیمانه مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با جمعی از نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی
در آستانه افتتاح فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار گفتگوی خبری آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با جمعی از نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی برگزار گردید.

آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در دیدار با جمعی از نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی که ( دوشنبه 96/09/06 ) در بندر چابهار برگزار گردید ضمن تشریح اقدامات انجام شده در طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در حوزه های زیرساختی و تأمین تجهیزات و با اشاره به سرمایه گذاری های انجام شده در بندر به بیان قابلیت ها و ظرفیت های بندر چابهار در حوزه های ترانشیپ، ترانزیت، صادارت و واردات و دستاوردهای عظیم ایجاد شده در طرح توسعه بندر شهید بهشتی پرداختند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی گفت : با فرمایشات مقام معظم رهبری که از سال 1382 همیشه سواحل مکران را به عنوان قطب تجارت دریایی عنوان نمودند، از همان سال مطالعات توسعه بندر چابهار آغاز و از سال 1386 مراحل اجرایی در دستور کار قرار گرفت و تاکنون تقریبا نزدیک به یک میلیارد دلار برای طرح توسعه بندر چابهار هزینه گردیده است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی در ادامه افزود: از اقدامات زیربنایی انجام شده در طرح توسعه بندر شهید بهشتی استحصال بیش از 203 هکتار از دریا با مواد حاصل از لایروبی، دایک گذاری بیش از 5 کیلومتر، بیش از 60 هکتار بتن ریزی و تایل گذاری و تحکیم بستر صورت پذیرفته است.

 وی تصریح کرد : تاکنون 1650 متر موج شکن ، 1700 متر اسکله احداث و 35 هکتار از محوطه کانتینری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار تایل گذاری و عملیاتی گردیده که عملاً این بندر شروع بهره برداری از قابلیت هرگونه عملیات بندری در حوزه های ترمینال کانتینری برخوردار خواهد بود.

آقایی اقدامات صورت گرفته در حوزه های زیربنایی در زمینه استحصال، لایروبی و ساخت اسکله به صورت همزمان و پکیج را از دستاوردها و افتخارات انقلاب و جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد.

آقایی گفت: در حال حاضر بندر چابهار با ظرفیت 8 و نیم میلیون تن آماده بهره برداری است که با آماده شدن پسکرانه 15 میلیون تن ظرفیت ایجاد خواهد شد و این از افتخارات نظام و مردم است.

وی در ادامه در خصوص فازهای بعدی بندر گفت : در طرح های آتی 5 فاز طراحی گردیده که با تکمیل این فازها متناسب با توسعه و جذب کالا و کشتی ظرفیت بندر به  82 تا 85 میلیون تن ارتقاء خواهد یافت که در منطقه و کشورهای همسایه به عنوان یکی از بنادر مکمل ایفای نقش خواهد نمود.

 

نشست خبری3  

 وی تصریح کرد: از آذر ماه سال 1395 تاکنون تجهیزات استراتژیک شامل  9 دستگاه جرثقیل های استراتژیک ساحلی و بندری، 13 دستگاه ریچ استکر، امتی استاکر و لیفتراک که قابلیت بهره برداری در صفافی و جابجایی کانتینر را دارد به بندر منتقل، مونتاژ و مورد بهره برداری قرار گرفته است، همچنین4 دستگاه مکنده 600 تن بر ساعت  به صورت مشترک با آلمان تأمین و به گونه ای در دست ساخت است که استراکچر و سازه آن در کارخانه ماشین سازی اراک ساخته و مابقی تجهیزات آن از آلمان وارد که در حال حاضر 2 دستگاه از این تجهیزات در مراحل مونتاژ می باشد و این از افتخارات سازمان بنادر است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی گفت: باتوجه به حجم سرمایه گذاری 46 میلیارد دلاری چین در بندر گوادر و افزایش ظرفیت این بندر تا 400 میلیون تن و سرمایه گذاری کشور عمان در بندر صحار لذا بندر چابهار می تواند در حوزه های ترانزیتی، ترانشیپی و گسترش خطوط کشتیرانی ساحلی بعنوان مکمل دو بندر مذکور در جذب کالا در منطقه دریای عمان و اقیانوس هند نقش کلیدی و شاخصی ایفا نماید.

مدیر کل بنادر و دریانوردی تصریح کرد: سهم تجارت دریایی کشور با بندرچابهار ارتقا خواهد یافت.

آقایی با اشاره به اقدامات انجام شده در پسکرانه افزود: در خصوص زیرساخت های ریلی و جاده ای احداث پروژه راه آهن چابهار ایرانشهر- زاهدان در کل پروژه 25/7 درصد پیشرفت داشته است و با تکمیل و راه اندازی خطوط ریلی تا 2 الی 3 سال آینده امکان استفاده از پتانسیل های ریلی فراهم خواهد گردید.

ایشان خاطرنشان کرد: تاکنون با قراردادها و سرمایه گذاری های انجام شده، دستگاه های مدرن و پیشرفته وارد بندر گردیده است که نشان دهنده تعاملات خوب سیاسی اقتصادی بوده است که انجام گردیده و قراردادهای آتی با هند و کشورهای اروپایی تکمیل کننده زنجیره لجستیکی خواهد بود.

مدیر کل بنادر و دریانوردی در خصوص 403 میلیون دلار تسهیلات اخذ شده از صندوق توسعه ملی گفت : بخشی از تجهیزات وارد شده است و بخشی نیز شامل تجهیزات لایروبها، یدک کش ها، تجهیزات تجسس و نجات و ترانستینر انعقاد قرارداد گردیده که به صورتBOT و بعنوان یکی از بهترین مدل های قراردادی در تجارت دریایی است که با توجه به تبادلات کالایی 16 میلیون تنی هندوستان با افغانستان و روسیه ترافیک مطلوبی در بندر چابهار ایجاد خواهد نمود.

همچنین وی با اشاره به قرارداد 85 میلیون دلاری خاطرنشان ساخت :  تأمین 4 دستگاه گنتری کرین توسط کشور هند برای بندر چابهار در حال ابلاغ و تا ماه آینده مراحل پایانی آن انجام خواهد شد و در صورت ابراز تمایل کشور هند نسبت به اپراتوری بندر شهید بهشتی به این کشور واگذار و در غیر اینصورت از پتانسیل شرکت های ایرانی به صورت کوتاه مدت یکساله استفاده خواهد گردید.

آقایی گفت: با بازاریابی های مستمر، قراردادهای متعددی در حال بررسی و اجرا می باشد و با انعقاد قرارداد ترانزیت محموله 110 هزار تنی گندم اهدایی کشور هند به افغانستان که بیش از 47 هزار کانتینر از طریق بندر چابهار وارد کشور و موجب رونق اقتصادی، گردش مالی و اشتغالزایی در استان را در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: امروز با وجود 32 میلیون جمعیت پسکرانه در کشور افغانستان و تأمین 95% از نیازمندی های این کشور از طریق واردات؛ بندر چابهار امن ترین، بهینه ترین و با صرفه ترین مسیر برای ترانزیت کالاهای اساسی کشور های حوزه دریای عمان و  کشور هند به افغانستان است و این یک موقعیت ویژه در حوزه ترانزیت برای بندر چابهار محسوب می گردد.

وی در ادامه تصریح کرد: ترانزیت گندم اهدایی کشور هندوستان به افغانستان از مسیر بندر چابهار، نسبت به مرز پاکستان به ازای هر کانتینر 20 فوت،  1000 دلار برای کشور افغانستان صرفه جویی داشته است و این نسبت به بندر شهید رجایی یک و نیم میلیون تومان کمتر هزینه شده است.

آقایی در خصوص صادرات مواد معدنی گفت: با وجود بیش از 2 میلیارد تن ذخایر مواد معدنی در کشور افغانستان و همچنین  قابلیت استحصال و صادرات بیش از 2/1 میلیارد تن ذخایر مواد معدنی در استان سیستان و بلوچستان نشان دهنده ظرفیت بندر چابهار و عامل توسعه ترانزیت می تواند یکی از قابلیت های اصلی بندر چابهار بواسطه موقعیت منحصر آن درترانزیت مواد معدنی باشد.

آقایی همچنین با تأکید بر دو عامل زمان و هزینه در راه اندازی جریان کالا و هماهنگی و تعامل بین دستگاه های اجرایی مسئول در استان جهت ارائه خدمات مطلوب اظهار امیدواری کرد با راه اندازی ریل و تبدیل منطقه ویژه یا آزاد در مرز با افغانستان، هزینه متقابل بین ما و افغانستان در حوزه ترانزیت برداشته شود.

  

نشست خبری2

 

آقایی در خصوص ارائه خدمات بانکرینگ از بندر چابهار خاطرنشان کرد: قرارداد با شرکت سوئدی سوآپه در خصوص دریافت مواد زائد از کشتی ها منعقد گردیده که در ماه آتی این قرارداد ابلاغ خواهد گردید و برآنیم تا همزمان خدمات حوزه بانکرینگ را پوشش دهیم، این قرارداد نقطه عطفی در تاریخ چابهار و حتی کشور است که کمک شایانی به تغییر مسیر خطوط کشتیرانی می باشد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی در خاتمه افزود: احداث بزرگترین ترمینال بین المللی مسافری با مجهزترین و مدرن ترین امکانات در بندر شهید کلانتری با قابلیت جابجایی بین چابهار عمان، همچنین احداث 6 موج شکن با کاربری های صیادی، مسافری و گردشگری، احداث  3000 هکتار گلخانه به واسطه یکی از موج شکن ها را از دیگر دستاوردهای طرح توسعه بندر چابهار عنوان کرد.

شایان ذکر است در حاشیه این نشست نمایندگان حوزه رسانه از زیرساختها، تجهیزات طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار و ترمینال مسافری بین المللی شهید کلانتری بازدید بعمل آوردند. 

 

نشست خبری1

۷ آذر ۱۳۹۶ ۱۹:۱۷
کد خبر : ۴۰,۴۴۹

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید