امضا تفاهم نامه‌‌های تقویت همکاری‌ ایران و بلغارستان/ ارتقای همکاری های بندری و دریایی دو کشور/ اراده مثبت یک عضو اتحادیه اروپا برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران پیشنهاد برقراری خط کشتیرانی منظم بین ایران و ویتنام/ استقبال ویتنام از افزایش حجم تجارت با ایران/ تشکیل کارگروهی مشترک به منظور توسعه روابط بندری و دریایی دو کشور/ مذاکره با کشورهای همسایه جهت توسعه روابط دریایی و بندری دیدار مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار/ تشکیل کارگروهی تخصصی برای توسعه بازرگانی مبتنی بر علم روز/ جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و توسعه پارک های لجستیکی و حمل و نقل دیدار مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با معاون وزیر حمل و نقل ویتنام/ تاکید بر راه اندازی خط کشتیرانی، بهره‌برداری از توانمندی‌های دانشگاه و تسهیل در انجام تراکنش‌های مالی تجار دو کشور/ تشکیل کارگروه مشترک جهت پیگیری توافقات دیدار مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با مدیر‎عامل کشتیرانی ملی ویتنام/ بررسی راه اندازی خط کشتیرانی بین بنادر دو کشور بازدید سفیر قزاقستان از بزرگترین بندر بازرگانی ایران؛ توانمندی ها و تجهیزات بندر شهید رجایی چشمگیر است/ ابراز علاقه‌مندی برای افزایش تبادل کالا تاکید معاون مهندسی سازمان بنادر بر رعایت کیفیت و استانداردهای بین المللی در پروژه بندر مسافری چمخاله/ از نیروهای بومی در پروژه استفاده خواهد شد استفاده از تمام پتانسیل بنادر شمالی برای مقابله با تحریم‌ها/ توسعه بندر آستارا با سرمایه گذاری بخش خصوصی/ ایجاد زیرساخت‌ها برای استقرار گمرک در منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا بازدید هیات بازرگانی روسی از بندر امیرآباد/ بندرامیرآباد؛ پیشنهاد اول اقتصاددانان برای ترانزیت غلات طرح پایلوت شناسایی نقاط گردشگری دریایی در سطح مازندران در دستور کار/ اجرای موفق گردشگری دریایی نوروز در مازندران با تمرکز بر ایمنی گردشگران
جزییات سهم ایران و هند از درآمد‌های بندر چابهار
بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تا کنون شرکت داخلی به صورت مکتوب متقاضی اپراتوری بندر شهید بهشتی نبود، گفت: در تمام درآمد‌های حاصل از واردات و صادرات، ترانزیت کالا در بندر شهید بهشتی سهم ایران از هندی‌ها بیشتر است البته به غیر از بخش ترانشیب که در پایان قرارداد سهم ایران افزایش می‌یابد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، بهروز آقایی درباره واگذاری اپراتوری بندر شهید بهشتی چابهار به سرمایه گذاران هندی، اظهار داشت: از آنجایی که با سرمایه گذاران هندی قرارداد BOT منعقد کرده ایم و هند مسئولیت تامین تجهیزات این بندر است، طبیعی است که اولویت ما برای واگذاری اپراتوری بندر شهید بهشتی هندی‌ها باشند.

وی ادامه داد: اگر هندی‌ها تمایلی به اپراتوری این بندر نداشته باشند برای جذب شرکت‌های داخلی هیچ محدودیتی نداریم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر در کنار گزینه سرمایه گذاران هندی، متقاضی داخلی هم برای اپراتوری بندر شهید بهشتی چابهار وجود دارد، گفت: تقاضای قابل توجهی وجود دارد به این معنا که تاکنون شرکتی از داخل کشور به صورت مکتوب تقاضای اپراتوری این بندر را نکرده است.

وی افزود: به هر حال اولویت ما اپراتوری هندی‌ها به دلیل شکل قراردادمان با ین سرمایه گذاران در این پروژه است. به دنبال این هستیم که سرمایه گذاری هندی‌ها در بندر چابهار تداوم داشته باشد.

آقایی همچنین درباره درآمد سالانه هندی از فعالیت در بندر شهید بهشتی در مدت ۱۰ سال مورد قرارداد، اظهار داشت: طبق قرارداد از هر میزان کالایی که وارد این بندر کند، سهمی از ترانزیت و ترانشیپ آن متعلق به ایران و بخشی هم برای هندی‌ها خواهد بود.

این مقام مسئول ادامه داد: سهم ایران از درآمد‌های صادرات و واردات ۶۰ درصد است. در بخش ترانزیت هم همین نسبت وجود دارد یعنی ایران سهم ۶۰ درصدی و هند سهم ۴۰ درصدی خواهد داشت؛ که البته در ۵ سال دوم قرارداد سهم ۶۰ درصدی ایران افزایش پیدا می‌کند.

 آقایی با اشاره به سهم ایران و هند در بخش درآمد‌های حاصل از ترانشیپ کالا گفت: در بخش ترانشیپ سهم ایران ۴۰ درصد و سهم هندی‌ها از درآمد‌های این حوزه ۶۰ درصد است که البته در ۵ درصد دوم قرارداد سهم ایران در این بخش هم افزایش می‌یابد.

 یکشنبه گذشته فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار ملقب به دروازه ملل با حضور رییس جمهوری و سایر مقامات ملی و منطقه‌ای به افتتاح رسید. در حال حاضر ظرفیت این بندر در فاز اول ۸.۵ میلیون تن است که پس از اجرای طرح توسعه، ظرفیت این بندر به ۸۵ میلیون تن ارتقا پیدا می‌کند.

۱۸ آذر ۱۳۹۶
مرکز روابط عمومی |
کد خبر : ۴۰,۵۳۸

ارسال نظرات


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید