تحقق رویکرد سازمان بنادر در واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی/ سوددهی صادرات کالا از بنادر کوچک سازمان بنادر و دریانوردی عضو ستاد مرکزی خدمات سفر شد وزارت صنعت، بانک مرکزی، گمرک و سازمان امور مالیاتی با سازمان بنادر و دریانوردی بیشتر همکاری کنند/ تسریع در ایجاد بنادر نسل سوم در جهت کاهش قیمت محصولات نهایی، بهبود وضعیت اشتغال و اقتصاد کشور دریافت سوخت یارانه ای با شرط بیمه شدن ملوانان / تعیین سیستمی مسیرهای عبوری لنج های کمتر از 500 تن / عرضه سوخت یارانه ای با قیمت 350 تومان اعلام آمادگی ایران برای تاسیس دفاتر همکاری فنی آیمو در منطقه/ بررسی موانع موجود بر سر راه کشتیرانی هوشمند/ استقبال سازمان بنادر و دریانوردی ایران از برنامه‌های آیمو در حوزه کشتیرانی سبز آغاز فصل تازه همکاری ها بین سازمان بنادر و منطقه آزاد با تعیین "بندر کاسیپین" به عنوان مرز دریایی / استفاده حداکثری از ظرفیت های تجاری دریای خزر در دستور کار/ بنادر انزلی و کاسپین مکمل یکدیگر هستند عید سعید فطر مبارک باد سوخت مشکوک به قاچاق با عنوان "روغن سنگین" و طی کردن فرآیندهای قانونی وارد بندر شهیدرجایی شده بود/ بخش عمده محموله رفع توقیف و صادر شده است/ مبارزه با قاچاق کالا ارجح بر تمام فعالیت ها است چهارمین دوره مسابقات فوتسال کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی پایان یافت علاقه مندی هند، پاکستان و چین برای حضور در چابهار / بنادر شهید بهشتی و کلانتری چابهار ظرفیت بالای دارند / سرمایه گذاری واحدهای تولیدی در بنادر چابهار سود بالای دارد
بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تا کنون شرکت داخلی به صورت مکتوب متقاضی اپراتوری بندر شهید بهشتی نبود، گفت: در تمام درآمد‌های حاصل از واردات و صادرات، ترانزیت کالا در بندر شهید بهشتی سهم ایران از هندی‌ها بیشتر است البته به غیر از بخش ترانشیب که در پایان قرارداد سهم ایران افزایش می‌یابد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، بهروز آقایی درباره واگذاری اپراتوری بندر شهید بهشتی چابهار به سرمایه گذاران هندی، اظهار داشت: از آنجایی که با سرمایه گذاران هندی قرارداد BOT منعقد کرده ایم و هند مسئولیت تامین تجهیزات این بندر است، طبیعی است که اولویت ما برای واگذاری اپراتوری بندر شهید بهشتی هندی‌ها باشند.

وی ادامه داد: اگر هندی‌ها تمایلی به اپراتوری این بندر نداشته باشند برای جذب شرکت‌های داخلی هیچ محدودیتی نداریم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر در کنار گزینه سرمایه گذاران هندی، متقاضی داخلی هم برای اپراتوری بندر شهید بهشتی چابهار وجود دارد، گفت: تقاضای قابل توجهی وجود دارد به این معنا که تاکنون شرکتی از داخل کشور به صورت مکتوب تقاضای اپراتوری این بندر را نکرده است.

وی افزود: به هر حال اولویت ما اپراتوری هندی‌ها به دلیل شکل قراردادمان با ین سرمایه گذاران در این پروژه است. به دنبال این هستیم که سرمایه گذاری هندی‌ها در بندر چابهار تداوم داشته باشد.

آقایی همچنین درباره درآمد سالانه هندی از فعالیت در بندر شهید بهشتی در مدت ۱۰ سال مورد قرارداد، اظهار داشت: طبق قرارداد از هر میزان کالایی که وارد این بندر کند، سهمی از ترانزیت و ترانشیپ آن متعلق به ایران و بخشی هم برای هندی‌ها خواهد بود.

این مقام مسئول ادامه داد: سهم ایران از درآمد‌های صادرات و واردات ۶۰ درصد است. در بخش ترانزیت هم همین نسبت وجود دارد یعنی ایران سهم ۶۰ درصدی و هند سهم ۴۰ درصدی خواهد داشت؛ که البته در ۵ سال دوم قرارداد سهم ۶۰ درصدی ایران افزایش پیدا می‌کند.

 آقایی با اشاره به سهم ایران و هند در بخش درآمد‌های حاصل از ترانشیپ کالا گفت: در بخش ترانشیپ سهم ایران ۴۰ درصد و سهم هندی‌ها از درآمد‌های این حوزه ۶۰ درصد است که البته در ۵ درصد دوم قرارداد سهم ایران در این بخش هم افزایش می‌یابد.

 یکشنبه گذشته فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار ملقب به دروازه ملل با حضور رییس جمهوری و سایر مقامات ملی و منطقه‌ای به افتتاح رسید. در حال حاضر ظرفیت این بندر در فاز اول ۸.۵ میلیون تن است که پس از اجرای طرح توسعه، ظرفیت این بندر به ۸۵ میلیون تن ارتقا پیدا می‌کند.

۱۸ آذر ۱۳۹۶ ۱۵:۱۷
مرکز روابط عمومی |
کد خبر : ۴۰,۵۳۸

ارسال نظرات


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید