ایران، تنها کشور تولید کننده نقشه های دریایی در منطقه/ اهمیت فنی، اقتصادی و امنیتی تولید نقشه های دریایی/ سهم 800 هزار دلاری ایران از فروش نقشه های دریایی کاهش ماندگاری کشتی ها به حداقل زمان با ارائه سرویس همزمان هر دو اپراتور بندر شهید رجایی/ جابجایی جرثقیل های مستقر در اسکله فاز دوم و استقرار گنتری های پیشرفته نشست مشترک مدیرعامل سازمان بنادر کشورمان با مدیران ترمینال کانتینری ایتالیا بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بندر تریسته/توسعه همکاری های های حمل و نقل ترکیبی با ایتالیا توسعه همکاری های دریایی و بندری ایران با ایتالیا/ بررسی همکاری مشترک بین بندر شهید رجایی و بندر تریسته تشریح برنامه‌های توسعه بنادر و پس‌کرانه‌های بندری شمال و جنوب کشور/ تدوین دو بسته حمایتی از سرمایه‌گذاران در بنادر ایران در زمان تحریم ایجاد ترمینال مکانیزه معدنی-ریلی در بندرشهیدرجایی طی سه سال/ افزایش میزان صادرات و واردات مواد معدنی به 60 میلیون تن/ شهیدرجایی به بندر سبز تبدیل می شود برگزاری سیزدهمین گردهمایی ادارات امور دریانوردان و مراکز آموزش دریانوردی نامحدود کشور/ رفع مشکل کارورزی دریانوردان/ بازنگری ۴۴ دستورالعمل برگزاری دوره های آموزشی دریانوردی بررسی ترانزیت کالا از بنادر هند به افغانستان و کشورهای حوزه CIS/ توسعه همکاری های بندری ایران با بخش خصوصی هند توسعه بندر چابهار منافع ملی کشور را تضمین می کند/ اولویت سازمان بنادر اتصال بندر شهید بهشتی به خطوط ریلی/ مطالعات جامع در 12 شهر و 15 بندر برای تعامل شهر و بندر/ انتفاع جمعیت پسکرانه بندر در فرآیندهای توسعه ای و زیرساختی
بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تا کنون شرکت داخلی به صورت مکتوب متقاضی اپراتوری بندر شهید بهشتی نبود، گفت: در تمام درآمد‌های حاصل از واردات و صادرات، ترانزیت کالا در بندر شهید بهشتی سهم ایران از هندی‌ها بیشتر است البته به غیر از بخش ترانشیب که در پایان قرارداد سهم ایران افزایش می‌یابد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، بهروز آقایی درباره واگذاری اپراتوری بندر شهید بهشتی چابهار به سرمایه گذاران هندی، اظهار داشت: از آنجایی که با سرمایه گذاران هندی قرارداد BOT منعقد کرده ایم و هند مسئولیت تامین تجهیزات این بندر است، طبیعی است که اولویت ما برای واگذاری اپراتوری بندر شهید بهشتی هندی‌ها باشند.

وی ادامه داد: اگر هندی‌ها تمایلی به اپراتوری این بندر نداشته باشند برای جذب شرکت‌های داخلی هیچ محدودیتی نداریم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر در کنار گزینه سرمایه گذاران هندی، متقاضی داخلی هم برای اپراتوری بندر شهید بهشتی چابهار وجود دارد، گفت: تقاضای قابل توجهی وجود دارد به این معنا که تاکنون شرکتی از داخل کشور به صورت مکتوب تقاضای اپراتوری این بندر را نکرده است.

وی افزود: به هر حال اولویت ما اپراتوری هندی‌ها به دلیل شکل قراردادمان با ین سرمایه گذاران در این پروژه است. به دنبال این هستیم که سرمایه گذاری هندی‌ها در بندر چابهار تداوم داشته باشد.

آقایی همچنین درباره درآمد سالانه هندی از فعالیت در بندر شهید بهشتی در مدت ۱۰ سال مورد قرارداد، اظهار داشت: طبق قرارداد از هر میزان کالایی که وارد این بندر کند، سهمی از ترانزیت و ترانشیپ آن متعلق به ایران و بخشی هم برای هندی‌ها خواهد بود.

این مقام مسئول ادامه داد: سهم ایران از درآمد‌های صادرات و واردات ۶۰ درصد است. در بخش ترانزیت هم همین نسبت وجود دارد یعنی ایران سهم ۶۰ درصدی و هند سهم ۴۰ درصدی خواهد داشت؛ که البته در ۵ سال دوم قرارداد سهم ۶۰ درصدی ایران افزایش پیدا می‌کند.

 آقایی با اشاره به سهم ایران و هند در بخش درآمد‌های حاصل از ترانشیپ کالا گفت: در بخش ترانشیپ سهم ایران ۴۰ درصد و سهم هندی‌ها از درآمد‌های این حوزه ۶۰ درصد است که البته در ۵ درصد دوم قرارداد سهم ایران در این بخش هم افزایش می‌یابد.

 یکشنبه گذشته فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار ملقب به دروازه ملل با حضور رییس جمهوری و سایر مقامات ملی و منطقه‌ای به افتتاح رسید. در حال حاضر ظرفیت این بندر در فاز اول ۸.۵ میلیون تن است که پس از اجرای طرح توسعه، ظرفیت این بندر به ۸۵ میلیون تن ارتقا پیدا می‌کند.

۱۸ آذر ۱۳۹۶ ۱۵:۱۷
مرکز روابط عمومی |
کد خبر : ۴۰,۵۳۸

ارسال نظرات


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید