تبیین دستاورد‌های حوزه دریایی کشور طی ۴۰سال گذشته/ اعلام جزییات بیست و ششمین همایش ارگانهای دریایی/ ظرفیت پذیرش کشتی‌ها به ۱۵۰ هزار تن رسید/ خودکفایی ایران در ساخت شناور‌های مسافری و باری/ بررسی چشم انداز‌ بخش دریایی کشور موج بندرداری نوین در ایران، بعد از انقلاب شکل گرفت/ از فرصت برجام برای تجهیز بنادر به خوبی بهره بردیم یادداشت| بندر خرمشهر و پتانسیل های که برای آن ایجاد شده است افزایش ظرفیت بنادر کشور از ۱۹ به ۲۳۴ میلیون تن/ ظرفیت جابه‌جایی سالانه مسافران راه‌آهن به ۲۵ میلیون نفر رسید همایش بین المللی توسعه چابهار؛ فرصتی برای معرفی ظرفیت های توسعه ای بندری/ رشد ۵۱ درصدی عملیات بندری در چابهار در مقایسه سال گذشته/ استقبال چشمگیر سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی برای حضور در بندر چابهار/ بندر گوادر پاکستان؛ مکمل بندر چابهار است لزوم بهره گیری از ظرفیت بالای مجتمع بندری انزلی در توسعه منطقه اقتصادی آمادگی بندر خرمشهر برای گشت های منظم دریایی در تعطیلات/ افزایش ضریب ایمنی حرکت قایق ها و شناور های تفریحی برگزاری مانور عملیاتی اطفاء حریق، امداد و نجات و مقابله با آلودگی دربندر کنگان انضباط و شفافیت مالی در دستور کار سازمان بنادر/ وصول مطالبات با جدیت پیگیری شود تصویب پیشنهاد ایران در کمیته دائمی اقتصادی وتجاری سازمان همکاری اسلامی(کومسک)
تجهیز بندر شهید رجایی به 12 جرثقیل دروازه ای/ امکان خدمات رسانی به کشتی های نسل6 و 7 مهیا شد
مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی از اقدامات و برنامه های گسترده سازمان بنادر، جهت تجهیز بنادر کشور خبر داد.

فرهاد منتصر کوهساری؛ مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی این سازمان با تشریح تجهیزات تهیه شده در سال 96 در بنادر کشور گفت: مهمترین تجهیزاتی که قرار داد آنها منعقد شده، خرید 12 دستگاه گنتری کرین (جرثقیل دروازه ای) برای بندر شهید رجایی است که  توسط شرکت لیپر آلمان و هلند و با مشارکت شرکت هپکو از ایران ساخته می شوند.

وی افزود: 10 دستگاه از این جرثقیل ها تا کنون ساخته و در بندر شهید رجایی تخلیه شده و 2 دستگاه در ایرلند در حال ساخت است که تا فروردین 97 خواهند رسید.

 کوهساری اظهار کرد: این دستگاه ها باید در بندر شهید رجایی مونتاژ شوند و ما زمینی حدود 10 هزار متر مکعب برای این منظور پیش بینی کردیم و عملیات مونتاژ توسط یک تیم ایرانی و تیم شرکت لیپر ایرلند انجام می شود.

 

حضور کشتی های نسل 6 و 7 در بندر شهید رجایی؛ به زودی

وی اضافه کرد: این جرثقیل ها در مقایسه با دستگاه های دیگر بسیار سبکتر (1230 تن) و از نظر ارتفاع و طول بوم نیز بلندتر هستند که می توانند به کشتی های نسل 6 و نسل 7 در بندر شهید رجایی خدمات رسانی کنند و از نظر کارایی و بهره وری بسیار موثرند.

 

ساخت 15 دستگاه آر تی جی در کشور

مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد: ساخت 15 دستگاه آر تی جی توسط شرکت ایرانی منگان پروژه دیگر تامین تجهیزات سازمان بنادر است که قطعات آن به بندر عباس منتقل و حدود 8 دستگاه در حال مونتاژ است.

وی افزود: مبلغ این قرارداد حدود 21 میلیون یورو است و 55 درصد آن سهم تولید داخل و 45 درصد آن در قالب برخی قطعات از خارج خریداری شده است و انتظار داریم تا آبان 97 تکمیل شوند.

 

مقابله با آلودگی های نفتی با تجهیز بنادر به بارج

کوهساری ادامه داد: پروژه سوم ما در سال جاری ساخت سه فروند بارج 500 تنی در دریای خزر بر اساس کنوانسیون مارپل و OPRC بود که توسط شرکت صدار و با اعتبار حدود 7 میلیارد و 800 میلیون تومان پیگیری شد و به بنادر امیرآباد، نوشهر و انزلی تحویل شد.

وی گفت: چهار فروند بارج 500 تنی هم برای بنادر جنوبی پیش بینی شده که توسط شرکت ندیم گسترش در حال ساخت است و به افزایش ایمنی بنادر در مقابل آلودگی نفتی کمک خواهد کرد.

مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ساخت یک فروند ORV نیز گفت: اعتبار این پروژه 21 میلیون یورو است و 95 درصد از ساخت آن توسط شرکت بوت سرویس به پیش رفته و تا اردیبهشت ادامه خواهد داشت و پس از نهایی شدن برای مقابله با آلودگی های نفتی به بندر بوشهر تحویل داده می شود.

وی اضافه کرد: ساخت سه فروند جرثقیل موبایل ساحلی 3 تنی برنامه دیگر سازمان بنادر است که توسط شرکت منگان در بندر امیر آباد (2دستگاه) و بندر نوشهر (1دستگاه) در حال انجام است. همچنین 6 فروند شناور سار در بحث تجسس و نجات توسط شرکت بوت سرویس کیش در حال ساخت است و تا خرداد ماه تحویل می شود.

کوهساری با اشاره به پروژه های تجهیز در سال 97 اظهار کرد: برنامه کاملی به هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی ارائه شده که پس از بررسی و تصویب اعلام خواهد شد.

 

گشایش در تامین تجهیزات، پس از برجام

وی با اشاره به انتقال تکنولوژی در تامین تجهیزات بنادر کشور ادامه داد: در برخی پروژه ها تماما شرکت های داخلی تولید کننده هستند و انتقال تکنولوژی به صورت کامل انجام شده است. البته طبیعی است که در مواردی نیز برخی ماشین آلات مثل موتور و گیربکس را باید وارد کرد و اروپایی ها هم همه چیز را خودشان نمی سازند.

مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اثرات برجام عنوان کرد: پس از برجام گشایش هایی در تامین تجهیزات اتفاق افتاد. به عنوان نمونه با لیپر ایرلند وارد همکاری شدیم البته کماکان مشکلاتی وجود دارد.

 

۵ اسفند ۱۳۹۶ ۱۳:۰۳
کد خبر : ۴۱,۴۷۲

ارسال نظرات


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید