تشریح فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در بندر امام (ره) / تعهد 29 هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی برای مکانیزه سازی پایانه‌های تخلیه و بارگیری غلات بندر امام (ره) تعمیرات اساسی و زیرآبی ۹ فروند شناور در دستور کار اداره کل بنادر و ‌دریانوردی هرمزگان/ بازگشت شناور "هادی یک"به چرخه خدمات دریایی/ تعمیر و الحاق بیش از 20 فروند شناور در سال گذشته ایجاد داشبوردهای مدیریتی و شاخص های کلیدی عملکرد در سازمان بنادر/ شاخص های کلیدی عملکرد بندری و دریایی پایش می شود نامه ایران به سازمان بین المللی دریانوردی در اعتراض به راهزنی یونان/ توقیف کشتی نفتکش MT Lana در بندر کاریستوس توسط آمریکا و یونان نقض آشکار قوانین‌ بین‌المللی است/ دولت یونان برای آزادی کشتی همکاری کند قرارداد کار دریانوردان؛ گام نخست در تسهیل فرآیند استخدام آنان/ راه‌اندازی «سامانه متمرکز کاریابی دریایی» در دستورکار/ فرآیند استخدام دریانوردان شناورهای زیر ۳۰۰۰ تن شفاف نیست نصب کد شناسایی علایم کمک ناوبری بندر چابهار اعتراض انجمن حفاظت از محیط زیست کاریستوس یونان به توقیف نفتکش حامل نفت ایران/ محیط زیست کاریستوس نباید بهای سنگین گزینه های سیاسی دولت یونان را پرداخت کند/ نفتکش باید فورا بندر کاریستوس را ترک‌ کند سوخت کم‌سولفور نیم درصد برای ناوگان ملی دریایی تامین شد/ برنامه‌ریزی برای توسعه ساحل و فراساحل سوخت‌رسانی در بندر سلخ در جزیره قشم بیانیه سازمان بنادر درباره توقیف بار کشتی ایرانی در آب‌های یونان/ اقدام یونانی‌ها؛ دزدی دریایی و برخلاف موازین بین‌المللی است/ دولت یونان فورا به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند زیرساخت بانکرینگ در بندر چابهار ایجاد می‌شود/ توزیع روزانه ۱۲۰۰ تن سوخت‌ کم‌سولفور به ناوگان ملی از سایت بندر شهید رجایی
ایران نژاد نماینده مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: نقش بی بدیل سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه سواحل مکران
استان سیستان و بلوچستان به لحاظ برخورداری بیش از 541 کیلومتر مرز دریایی (سواحل مکران) فراهم کننده ظرفیت هایی برای برنامه ریزی توسعه اقتصادی و اجتماعی است و از منظر بازرگانی، شیلاتی و گردشگری برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت استراتژیکی و ژئوپلوتیکی می باشد

 

عبدالغفور ایران نژاد نماینده مردم شهرستان های چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی گفت: اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان بعنوان اولین ارگان پیشگام نسبت به اجرایی نمودن منویات مقام معظم رهبری برای توسعه سواحل مکران اقدام و در زمینه ایجاد زیرساخت های توسعه ای گام برداشته است که در این خصوص می توان به تکمیل فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی و احداث 6 بندر چند منظوره در طول نوار ساحلی استان، احداث بزرگترین ترمینال بین المللی مسافری دریایی کشور و برنامه ریزی و اقدام لازم جهت احداث مرکز جستجو و نجات دریایی در پسابندر و زرآباد، احداث مرکز هواشناسی دریایی در ارتفاعات شهر چابهار و سایر اقدامات کوچک و بزرگ در راستای مسئولیت های تخصصی و نیز مسئولیت های اجتماعی اداره کل بنادر و دریانودری استان نموده است. از جمله این اقدامات می توان به برنامه ریزی و اقدام جهت تجاری نمودن بندر شهید رضایی زرآباد جهت صادرات محصولات کشاورزی بخش زرآباد و نیز برنامه ریزی و اقدام در جهت چند منظوره نمودن بندر کنارک و توسعه فعالیت های تجاری و گردشگری در کنارک هشتی (کیلومتر 10)، در سال گذشته اشاره کرد که بخشی از این اقدامات ادامه دار بوده و نتایج پیگیری ها در سال جاری منجر به اقدامات اجرایی خواهند شد.

 

موج شکن گیشابموج شکن گیشاب


موج شکن جد موج شکن جد

 

ایران نژاد در ادامه با تشریح این که منطقه ساحلی تحت تأثیر فرآیندهای مختلف اقلیمی، دریایی و انسانی قرار دارد افزود: در استان سیستان و بلوچستان عمده جمعیت ساحل نشین در مرکز و حاشیه دو شهرستان چابهار و کنارک ساکن میباشند و در سال های گذشته به دلیل خشک سالی های پیاپی و عدم وجود کانون های اشتغال زا در مناطق ساحلی دوردست، همواره شاهد کوچ روستاهای بزرگ به سمت شهرهای چابهار و کنارک بوده ایم که این موضوع را میتوان به وضوح در بافت های حاشیه نشین چابهار از جمله روستاهای کمب، میرآباد، حوت آباد و ... مشاهده نمود و در شهرستان کنارک نیز وضعیت مشابهی وجود داشته است.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: با عنایت به پراکندگی جغرافیایی جمعیت در نوار ساحلی استان و سیل کوچ جمعیت به سمت شهرهای مرکزی ساحلی و ایجاد معضل حاشیه نشینی، اداره کل بنادر و دریانوردی استان با هدف تمرکز جمعیت با رویکرد فقرزدایی از طریق ایجاد اشتغال مولد از سال 1388 اقدام به ساخت 6 بندر چند منظوره مردمی در طول نوار ساحلی استان نمود که تاکنون ساختن این موج شکن ها به اتمام رسیده است که با توجه به درخواست های سرمایه گذاری در این موج شکن ها و نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی و پتانسیل های طبیعی منطقه، اداره کل بنادر و دریانوردی استان اقدام به تعیین کاربری و واگذاری آنها به بخش خصوصی و دولتی جهت سرمایه گذاری و ایجاد کانون های تولیدی نموده است.


 موج شکن رودیک

موج شکن رودیک

 

موج شکن گوردیم

موج شکن گوردیم 

 

شایان ذکر است برای هر کدام از موج شکن ها حدود 19 هکتار اراضی پسکرانه دارای سند مالکیت اخذ گردیده است و هزینه کلی ساخت این موج شکن ها بالغ بر 60 میلیارد تومان بوده که از محل اعتبارات عمرانی سازمان بنادر و دریانودری هزینه گردیده است.
ایران نژاد با توضیح اینکه این موج شکن ها برای فعالیت های احداث آبشیرین کن خورشیدی برای کشت گلخانه ای به میزان 3000 هکتار، پرورش ماهی در قفس، ورزش های آبی، توریستی و گردشگری ... اختصاص یافته است افزود: این موج شکن ها علاوه بر ایجاد بستری برای اشتغال مردم، موجب عدم کوچ روستاییانی گردیده اند که در سال های اخیر در معرض جابجایی به سمت شهرها قرار داشتند به عنوان مثال موج شکن بیردف کانون اشتغال و دلیل استقرار مردم روستای بیردف، هوتک و دهات اطراف آن بوده و موج شکن گواتر کانون اشتغال برای مردمان روستاهای هن، کلانی، ریمدان،سند و . . . بوده و به همین ترتیب هر کدام از موج شکن های گیشاب، رودیک، جد و گوردیم بعنوان یک جاذبه مولد و اشتغالزا، فرصت های بیشماری را برای سرمایه گذاری بوجود آورده است که امید میرود با برداشتن گام های اولیه ای که این اداره کل در ساخت موج شکن های مذکور برداشته است، سایر ارگان های متولی نظیر راه، آب و برق نیز گام های تکمیلی این پروژه مردمی را برداشته و موجب توسعه موزون و هماهنگ سواحل مکران گردد.

 

طرح توسعه


نماینده مردم شهرستان های چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در اجرای طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور که اجرای این طرح مورد تاکید مدیران ارشد کشوری و وزارتخانه های مربوطه میباشد؛ اداره کل بنادر و دریانودری استان علاوه بر اقدامات عمرانی ذکر شده در سواحل مکران مطالعات زیربنایی مهم و استراتژیکی را در جهت ایجاد بانک اطلاعات جامع دریایی کشور انجام داده است. از جمله این مطالعات، پروژه هیدروگرافی سواحل مکران با حدود 3 میلیارد تومان اعتبار بوده که با انجام این پروژه ها کل 541 کیلومتر سواحل استان تا اعماق 40 تا 50 کیلومتری از خط ساحلی، بویه گذاری گردید.

وی در ادامه گفت: سازمان بنادر در طرح نوروزی گردشگری دریایی و توسعه گردشگری دریایی کشور از لحاظ ایمنی و زیرساختی عملکرد مطلوبی داشته و نیازمند همکاری همه ارگانهای ذیربط در این زمینه می باشد.

 

طرح توسعه2  

 

   

۷ فروردین ۱۳۹۷ ۰۸:۵۱
کد خبر : ۴۱,۹۱۹

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید