افزایش سهم ریلی بار کانتینری؛ یک مساله فرابخشی است / ضرورت تعیین و تبیین تکالیف سایر حوزه ها برای افزایش سهم بار ریلی در بنادر نخستین بویه اقیانوسی ساخت داخل در بندر شهید رجایی نصب شد/ خودکفایی در تولید علایم شناور دریایی/ تولید انبوه بویه از اوایل سال آینده بنادر گوادر و چابهار مکمل یکدیگر هستند/ جایگاه ویژه بندر چابهار در اقتصاد بین الملل و سیاست خارجی هند / ضرورت افزایش اشتیاق به توسعه بندر چابهار بین مردم بومی و محلی/ لزوم ایجاد زیرساخت های فرودگاهی، ریلی و شهری در چابهار بندر چابهار؛ قابلیت پذیرش کشتی های سایز بزرگ را دارد/ بندر چابهار؛ اولین بندری است ‌که در قالب قرارداد BOT؛ اپراتور بین المللی برای آن جذب شد/ اپراتور بین المللی فعال در بندر چابهار؛ متعهد به سرمایه گذاری در روبناها و خرید تجهیزات است/ بندر چابهار با برخورداری از تجهیزات مدرن و پیشرفته، پاسخگوی خطوط لاینری است‌ توسعه همه جانبه بندر چابهار نیازمند همگرایی مقامات بومی و ملی است/ نیاز جدی بندر چابهار اتصال به شبکه سراسری راه آهن/ ساخت سیلوی ۱۰۰ هزار تنی تمام مکانیزه در بندر چابهار در دستور کار برگزاری دوره آموزشی اصول حمل و نقل و نگهداری کالاهای خطرناک در بنادر/ ارتقاء دانش تخصصی کارشناسان HSE و آتش نشانی بنادر کشور ضرورت تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر نوشهر/ لزوم اجرایی شدن پروژه راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی/ تسریع در عملیاتی شدن لایروبی حوضچه و کانال دسترسی بندر فریدونکنار نفتکش سابیتی تا ۹ روز آینده وارد بندرعباس می شود/ سابیتی؛ اکنون وارد تنگه باب المندب شده است/ نشت نفت از نفتکش سابیتی مهار شد هیچ مرجع دریایی منطقه ای به درخواست کمک نفتکش Sabiti در زمان حادثه پاسخ نداد ‌اقتصاد مقاومتی و رونق تولید در صنایع فراساحل‌، مهمترین محورهای پنجمین نمایشگاه دریایی‌
450میلیارد ریال صرف 37 طرح عمرانی در بندر شهید رجایی شد.

 مدیر کل بنادر و کشتیرانی استان هرمزگان گفت: در 9 ماهه امسال 250 میلیارد ریال اعتبار در قالب 37 پروژه عمرانی در بندر شهید رجایی هزینه و به مصرف رسیده است.

مهندس محمدرضا اشکریز در نشست مطبوعاتی با حضور خبرنگاران کشوری و محلی افزود: علاوه بر این میزان هزینه در جهت توسعه این بندر در حال حاضر 110 هکتار از اراضی کانتینری اسکله شهید رجایی توسط بخش خصوصی با سرمایه گذاری 650 میلیارد ریال در حال آماده سازی است.

وی با اشاره به جاذبه‌ها و پتانسیلهای موجود این منطقه بکر برای سرمایه گذاری، اظهار داشت: از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بندر شهید رجایی استقبال می‌کنیم.

وی اظهار داشت: باتوجه به این که طی توافقات صورت گرفته قرار بود از فاینانس خارجی اعتبار فاز دوم طرح توسعه بندر شهید رجایی تأمین شود ولی در صورت عدم جذب این اعتبار این طرح بدون وقفه با تأمین اعتبار از منابع داخلی سازمان اجرا خواهد شد.وی همچنین گفت: طرحهای توسعه این بندر هم اکنون در قالب فاز اول با هزار متر اسکله کانتینری و فاز دوم با دو هزار و 20 متر اسکله کانتینری در حال اجرا است.

اشکریز ظرفیت فعلی بندر شهید رجایی را یک میلیون و 800 هزار TEU کانتینر عنوان کرد و افزود: ‌با اتمام فاز یک ودو به ترتیب ظرفیت کانتینری بندر شهید رجایی به سه میلیون و 500 هزار TEU و شش میلیون TEU کانتینر خواهد رسید.وی اظهار امیدواری کرد: فاز اول طرح توسعه بندر شهید رجایی تا پایان سال جاری و فاز دوم طرح توسعه تا پایان سال 88 به بهره‌داری برسد.

به گفته اشکریز امسال 100 میلیارد ریال اعتبار برای بخش مسافری اختصاص یافته است که این میزان اعتبار صرف احداث و مرمت اسکله مسافری شهید حقانی، ذاکری، بهمن، ‌پهل و لافت خواهد شد.

وی همچنین گفت: بندر خلیج فارس (ترافیک ساحلی) با 9 پست اسکله و 320 هکتار اراضی پشتیبانی بستر مناسبی را برای تخلیه و بارگیری کالاهای متفرقه نیز فراهم کرده است.

این مقام مسئول افزود: در زمینه عملیات نفتی این بندر، هم اکنون سه شرکت با در اختیار داشتن 64 هزار تن مخزن موادی مانند نفت، قیر، فورفورال، روغن سنگین، مازوت و قطران را صادر و یا ترانزیت می‌کنند.به گفته وی امسال نزدیک به 41 هزار تن کالاهای وارداتی و 750 هزار تن کالاهای صادراتی توسط شناورهای وارده به این بندر تخلیه و بارگیری شده است.

بندر شهید رجایی هم اکنون با بیش از 80 بندر معروف در اقصی نقاط جهان مبادله کالا و ارتباط دریایی دارد.
۱۱ دی ۱۳۸۵ ۰۰:۰۰
کد خبر : ۴۲۲

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید