ایران با ۱۸ کشور موافقتنامه کشتیرانی تجاری دارد/ رویکرد ایران در توسعه همکاری دریایی با کشورهای همسایه/ ایران؛ از اعضای موثر سازمان بین المللی دریانوردی است عملیات امداد پزشکی به خدمه موتور لنج صیادی، در نزدیکی جزیره خارگ مسابقات ورزشی بنادر کشور به میزبانی بوشهر برگزار می‎شود رای مثبت مجلس به لایحه موافقت‌نامه کشتیرانی تجاری دریایی در دریای خزر بین ایران و قزاقستان وجود شرکت های داخلی قدرتمند و پرتوان برای سرمایه گذاری در بنادر کشور/ سازمان بنادر به سرمایه گذاران داخلی برای حفظ سرمایه هایشان اطمینان دهد/ ضرورت واگذاری فعالیت های سرمایه گذاری های بندری و دریایی به بخش خصوصی/ سرمایه گذاری در پسکرانه بنادر اولویت دارد رونق چابهار با تصویب منطقه آزاد بنادر شهید بهشتی و کلانتری/اختصاص ۲۴۰۰ هکتار از اراضی دولت به سازمان بنادر و دریانوردی/ عقد قراردادهای بلندمدت اجاره با صنعتگران معرفی ظرفیت‌های گردشگری دریایی هرمزگان/ ایجاد کمپین"دریا را ببین" گستردگی بی‌نظیر حوزه بندری و دریایی برای فعالیت استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان/ لزوم حمایت دستگاه‌های متولی به منظور فعالیت‌های نوین اقتصادی در حوزه بندری و دریایی/ ضرورت توجه به ظرفیت مغفول اقتصادی حوزه بندری و دریایی آنسوی دریاها در 18 آبان ۹۸/ از آتش سوزی تانکر نفتی در تنگه سنگاپور تا انتخاب بهترین کشتی سال آغاز عملیات اجرایی لایروبی خور گناوه بوشهر
ضعف محرز دیده بانی کشتی چینی کریستال/ تعیین خسارت و غرامت به پروسه پیچیده حقوقی نیاز دارد
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در گزارش نهایی ارائه شده توسط کمیته بررسی سانحه سانچی، کلیه کشور های ذینفع هر دو کشتی را در بروز تصادم مقصر دانستند و براساس قوانین و مقررات دریایی نیز دو کشتی به لحاظ خطای نیروی انسانی مقصر هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در نشست خبری تشریح نتایج رسیدگی به سانحه کشتی سانچی، در پاسخ به این سوال که چرا برای نجات جان خدمه سانچی هیچ اقدام خاصی از سوی چینی ها صورت نگرفته است، تصریح کرد: ارزیابی و بررسی چگونگی عملیات امداد و نجات توسط کشور چین در کارگروهی جداگانه امکانپذیر است، اما الزام قانونی در این زمینه وجود ندارد.

 

وی افزود: به لحاظ بعد مسافت از محل سانحه تا نزدیک ترین ساحل و همچنین شرایط بد جوی، اولین شناور امداد و نجات 15 ساعت پس از بروز حادثه، عملیات امداد و نجات را آغاز کرد.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اهداف بررسی سانحه سانچی مطابق با کنواسیون « سولاس» برای نجات جان اشخاص بر روی دریا است، گفت: توصیه های کمیته رسیدگی به سازمان بین المللی دریانوردی( IMO) به عنوان مرجع دریایی و قانون گذاری منعکس شده که منجر به اصلاحات ، تغییرات و شاید تدوین مقررات جدید پیشگیرانه در آینده ای نزدیک خواهد شد.

 

وی خاطرنشان کرد: برای آنکه حادثه سانچی در هیچ کجای دنیا اتفاق نیفتد توصیه های ایمنی استخراج شده است. لذا باید  در خصوص ساختار نفتکش ها و تجهیزات مورد نیاز برای کنترل حوادث، مواد و میعانات گازی در برابر آتش و سایر موضوعات مرتبط با نفتکش ها،  اصلاحاتی صورت گیرد.

 

خدمه دو کشتی گواهینامه شایستگی داشتند

 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سوال که سهم کدام کشتی در بروز سانحه بیشتر است، توضیح داد: در گزارش نهایی ارائه شده توسط کمیته بررسی سانحه سانچی، کلیه کشور های ذی نفع در این حادثه بر مقصر دانستن هر دو کشتی در بروز حادثه اتفاق نظر دارند و براساس قوانین و مقررات دریایی نیز دو کشتی به لحاظ خطای  نیروی انسانی قصور داشتند.

 

وی درباره محموله سوخت سانچی، اظهار داشت: محموله سانچی 11150 تن میعانات گازی بوده است و 1950 تن سوخت سنگین کشتی و حدود 100 تن سوخت دیزل برای ژنراتور ها به عنوان مواد قابل اشتعال داشته است.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تمام خدمه دو کشتی سانچی و کریستال دارای گواهینامه شایستگی معتبر دریانوردی از مراجع رسمی دریایی بوده اند و همچنین گواهی نامه سلامت پزشکی بر اساس کنوانسیون آموزش دریانوردی(STCW) داشته اند.

 

ضعف دیده بانی کشتی چینی در واکنش به فلش های سانچی

 

نادر پسنده؛ رئیس گروه ایرانی کمیته بازرسی سانحه سانچی در جواب به سوال یکی از رسانه مبنی بر بی پاسخ ماندن اعلام خطر کشتی سانچی از طریق ارسال فلش به کشتی کریستال ، تاکید کرد: تنها زمانی که دیده بان کشتی کریستال به بیرون نگاه کرده باشد ، این فلش ها قابل رویت است؛ ولی کسی که سرش پایین باشد ، طبیعی است که هرگونه آلارم و علامتی را نمی بیند.بنابراین ضعف در دیده بانی کشتی چینی محرز است.

 

سناریوی تنها جسد پیدا شده ایرانی روی آب

 

وی در خصوص تنها جسد پیدا شده از خدمه کشتی سانچی بر روی آب خاطر نشان کرد: من خودم این جسد را از نزدیک دیدم ، به جز سوختگی جزئی بر روی صورت و پا ، تقریبا می شود گفت که سالم بوده است. با بررسی های انجام شده بر روی این جسد، کارشناسان این سناریو را تایید می کنند که این فرد به هنگام اعلام کاپیتان کشتی برای فعال کردن پمپ موتورخانه برای اطفای حریق ، پس از این که متوجه بزرگی حریق می شود ، فرصت کوتاهی پیدا می کند تا لباس مخصوص را بپوشد و از تنفس مصنوعی استفاده کند.

 

 رئیس گروه ایرانی کمیته بازرسی سانحه سانچی در ادامه گفت: خدمه موتور خانه خود را به سختی به عرشه می رساند و با همان لباس مخصوص به روی آب پرتاب می شود. اما بررسی ها نشان می دهد که وی پیش از افتادن روی آب بر اثر گاز سمی خفه شده بود و فرصت نجات پیدا نکرد.

 

غرامت؛ پروسه پیچیده حقوقی دارد و ممکن است چندین سال به طول بینجامد

 

شهرام فرحبد؛ مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش در پاسخ به این سوال که میزان خسارت وارد شده به کشتی سانچی چقدر برآورد شده است، گفت: تعیین غرامت یک بحث حقوقی است و در این خصوص از شرکت های بسیار بزرگ کمک گرفته شده است؛ به طوری که تعیین خسارت و غرامت ناشی از آلودگی ، خسارت لاشه برداری و رفع خطر ، خسارت بیمه گر از محوله کشتی و همچنین غرامت از دست دادن همکاران مان در دستور کار شرکت ملی نفتکش قراردارد و مسیر قانونی آن از طریق کلوپ پی اند آی طی می شود.

 

 وی در خصوص برآورد میزان خسارت ناشی از تصادف کشتی سانچی، اذعان داشت: ارزش کشتی سانچی حدود 30 میلیون دلار است. هزینه مقابله با آلودگی ، هزینه عملیات لاشه برداری، غرامت پرسنل فوت شده سانچی نیز به این میزان اضافه می شود که تعیین دقیق آن نیاز به پروسه پیچیده حقوقی دارد و ممکن است چندین سال به طول بینجامد.

 

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۴:۲۵
کد خبر : ۴۲,۳۲۱

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید