عملیات احداث اسکله چند منظوره بندر سیریک هرمزگان به زودی آغاز می شود/ ساخت اسکله شناور 150 تنی و رمپ 30 متری برای رونق تجاری سواحل مکران بندر شهید رجایی؛ پیشانی اقتصاد کشور است/ فعالیت بنادر مبنای سنجش پویایی اقتصاد کشور است/ توجه ویژه سازمان بنادر به نقش آفرینی بخش خصوصی مجوز بهره برداری بندر صیادی تنگ قدیم صادر شد بنادر کوچک؛ فرصت و مزیتی بی نظیر برای اقتصاد ایران است / ضرورت ایجاد امکانات و زیرساخت برای توسعه بنادر کوچک جزئیات آزادسازی نفتکش ایرانی از بندر جده با پیگیری سازمان بنادر/ کار انگلیسی‌ها دزدی دریایی‌ است بنادر کوچک می توانند به یکی از مهم ترین منابع درآمدی کشور تبدیل شوند/ ریل و جاده را به بنادر کوچک برسانیم آغاز طرح مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی بوشهر/ دسترسی و بهره گیری همگانی از سواحل بوشهر اولین دفتر بخش خصوصی افغانستان در بندر چابهار افتتاح شد/ حضور تجار افغان در بندر چابهار جزییاتی از آخرین وضعیت نفتکش انگلیسی در لنگرگاه بندرعباس/ آغاز بررسی علل حادثه دریایی تانکر "استینا ایمپرو"/ملیت 23 نفر خدمه کشتی اعلام شد افزایش متقاضیان سرمایه گذاری در بندر چابهار/ انعقاد 11 قرارداد جدید سرمایه گذاری در بندر چابهار
آینده ایران در سواحل مکران است/80 درصد اقتصاد دنیا وابسته به دریا است/ صادرات کشور بیش از 18 درصد افزایش یافت
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه 80 درصد اقتصاد دنیا وابسته به دریا است، گفت: در حالیکه ایران کشور اقیانوسی محسوب می شود ،تنها 110 هزار نفر دریانورد دارد، بدین جهت باید به دریا و اقیانوس در جهت سرمایه گذاری و بهره برداری توجه بیشتری شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، هادی حق شناس درباره عملکرد بنادر در ماه های ابتدای سال جاری، افزود:از اول امسال تاکنون میزان تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور بیش از 6 درصد افزایش داشته است. همچنین حجم صادرات بیش از 18 درصد و تردد کشتی های بالای هزار تن در بنادر کشور بیش از 8 درصد رشد یافته است.براین اساس ضرورت دارد که در جامعه برای اتفاقات مثبت جشن بزرگی برگزار شود.

 

وی با تاکید بر اینکه سازمان بنادر و دریانوردی کشور تنها در جهت حفظ منافع ملی گام بر می دارد، اظهار داشت: در حادثه سانچی با توجه به اینکه ثبت کشتی در کشور پاناما بود و این حادثه در آب های چین رخ داد و مالکیت آن برای کشور هنگ کنگ بود؛ طبق قانون بررسی علل سوانح، سازمان بنادر و دریانوردی مسئولیتی درخصوص وقوع این حادثه نداشت.

 

کمیته بررسی علل سوانح در مورد تعیین  غرامت اظهار نظر نمی کند

 

حق شناس ادامه داد: با توجه به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی کشور حفظ منافع ملی را بر حفظ منافع سازمان ارجح تر می داند، مدیران سازمان در جلسات بررسی علل سانحه سانچی حضور مستمر داشتند و حتی عضو اصلی کمیته بررسی علت حادثه شدند.

 

وی تصریح کرد: کمیته بررسی علل سوانح در مورد تعیین  غرامت اظهار نظر نمی کند، بلکه در مورد چرایی سانحه گزارش می دهد.از اینرو سازمان بنادر ودریانوردی کشور هم با حضور در این کمیته به عنوان عضو اصلی در جهت حفظ منافع ملی گام بر داشته است.

 

ایران یک کشور اقیانوسی است نه دریایی

 

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: 80 درصد اقتصاد دنیا وابسته به دریاست و ایران یک کشور اقیانوسی است نه دریایی، اما متاسفانه تنها 110 هزار نفر دریانورد درکشور داریم، بدین جهت ضرورت دارد که در ذهن مردم این واقعیت ایجاد شود که ایران یک کشور اقیانوسی است و باید به دریا و اقیانوس در جهت سرمایه گذاری و بهره برداری توجه شود.

 

وی خاطر نشان کرد: طبق قانون برنامه ششم توسعه، آینده ایران در سواحل مکران است و به دلیل کمبود آب در نقاط مرکزی کشور حرکت به سمت سواحل برای زندگی ضرورت دارد و در واقع روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی می تواند ظرفیت و پتانسیل ها را  مبنی براینکه رفاه مردم ایران در گرو ارتباط با اقیانوس و دریاهاست را اطلاع رسانی کند.

 

حق شناس با اشاره به اینکه از فاصله 200 مایل به بعد از بنادر؛ آب های آزاد گفته می شود، تصریح کرد: 12 مایل اول اقیانوس هند و دریای عمان جزء آب های سرزمینی محسوب می شود، 12 مایل دوم منطقه همجوار است، تا 200 مایل بعدی منطقه انحصاری اقتصادی گفته می شود و بعد از آن آب های آزاد است.

 

 

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۰:۱۱
کد خبر : ۴۲,۳۳۶

ارسال نظرات


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید