آغاز طرح هوشمندسازی بندر چابهار از مردادماه/ یکپارچه سازی سامانه های عملیاتی بندری و دریایی سازمان بنادر الگوی تجارت در بندر چابهار به کاهش ریسک سرمایه گذاری نیاز دارد/ هیچ عاملی نباید مانع توسعه بندر اقیانوسی چابهار شود/ انتخاب بندر چابهار به عنوان پایلوت هوشمند سازی بنادر کشور/ توسعه فناوری اطلاعات در بنادر اجتناب ناپذیر است حمایت ویژه سازمان بنادر از سرمایه گذاران بخش خصوصی بندر چابهار/ ارائه تسهیلات خاص به سرمایه گذاران در حوزه گردشگری دریایی چابهار اعطای تخفیف ۴۰ درصدی هند به خدمات بندری کالاهایی که مقصد آنها از بندر چابهار باشد/ ارائه مجموعه اقدامات حمایتی برای توسعه و تسهیل ترانزیت از چابهار به مقصد کشورهای آسیای میانه و افغانستان/ اعلام آمادگی سازمان بنادر برای ایجاد دسترسی چابهار از پسکرانه ها به‌جاده ساخت انبار های جدید توسط بخش خصوصی در بندر چابهار/ احداث سیلو برای بندر چابهار از اولویت های خدمات تجاری است/ سازمان بنادر در بندر چابهار از درآمد های متعارف بندری، صرف نظر کرده است/ برقرار کردن تناسب بین ظرفیت های زیربنایی و رو بنایی بندر چابهار/ سیاست های تشویقی ویژه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر چابهار اعلام رضایت از اقدامات انجام شده در بندر امیرآباد/ آمادگی همکاری همه جانبه سازمان بنادرجهت تسهیل روند سرمایه گذاری در بنادر موانع تأمین لجستیک در بندر چابهار را برطرف خواهیم کرد/ رقابت پذیری و کاهش هزینه ها؛ پیش نیاز تأمین بار و افزایش ترافیک بندری است بزرگترین لنج فایبرگلاس صادراتی در قشم به آب اندازی شد تجهیز و بهره برداری از انبارهای طریق القدس بندر چابهار تا پایان امسال/ ضرورت تقویت زیرساخت ها و توسعه انبار های پسکرانه در بندر چابهار/ ایجاد مخازن روغن در بندر شهید بهشتی؛ ضرورتی اجتناب ناپذیر برای شرق کشور/ تکمیل سریع انبارهای حومه و داخل شهر چابهار با ترک تشریفات بهره برداری از اولین رصدخانه تخصصی-آموزشی سیستان و بلوچستان با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی
سازمان بنادر در جهت افزایش رقابت پذیری بنادر ایران است / کشورهای ساحلی دریای خزر؛ فضای افزایش تجارت دریایی را فراهم کنند/ برنامه ریزی برای رونق ظرفیت های خالی بنادر شمالی
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بنادر ایران در حاشیه دریای خزر، می توانند به عنوان حلقه های اتصال دهنده ترانزیت کشورهای ساحلی اقیانوس هند به کشورهای آسیای میانه، نقش ایفا کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد که در رأس یک هیأت برای شرکت در اجلاس بین المللی بنادر تجاری و لنگرگاه ها، به باکو سفر کرده است، افزود: در سال های اخیر طرح های توسعه قابل توجهی برای بنادر کشورمان در دریای خزر داشتیم، از جمله بندر انزلی تا 11 میلیون تن ظرفیت سالانه و بندر امیر آباد تا 7.5 میلیون تن ظرفیت سالانه توسعه یافته است .
 
وی تصریح کرد: سازمان بنادر با دنبال کردن سیاست های که منطبق با روند حرکت بنادر مدرن امروزی است، در جهت افزایش رقابت پذیری بنادر ایران است تا بتواند سهم بیشتری از حمل و نقل دریایی را برای کشورمان جذب کند. 
 
راستاد گفت: سایر کشورهای حاشیه خزر در حال ایجاد زیر ساخت ها و توسعه ظرفیت های بنادر خود هستند و نکته مهم این است که کشورهای ساحلی دریای خزر به اتفاق بتوانند فضای را فراهم کنند تا حمل و نقل و تجارت دریایی بین این کشورها روند افزایشی پیدا کند .
 
از یک پنجم ظرفیت بنادر شمالی استفاده می شود
 
وی خاطرنشان کرد: حدود 30 میلیون تن ظرفیت در بنادر حاشیه دریای خزر ایران ایجاد شده، اما عملکرد فعلی این بنادر 6 میلیون تن در سال است، به این ترتیب در حال حاضر از یک پنجم ظرفیت این بنادر استفاده می شود.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: از طرف ایران آن چیزی که می تواند بنادر ما را فعال تر کند این است که صرفا به کالاهای وارداتی متکی نشویم بلکه بنادر خودمان را بیشتر به صادرات کالاهای تولیدی اختصاص دهیم؛ به خصوص که در سال حمایت از کالاهای ایرانی، این مساله می تواند با انگیزه بیشتری دنبال شود .
 
وی تصریح کرد: بنادر ایران در حاشیه دریای خزر، می توانند به عنوان حلقه های اتصال دهنده ترانزیت کشورهای ساحلی اقیانوس هند به کشورهای آسیای میانه، نقش ایفا کنند و اجلاس بین المللی بنادر تجاری و لنگرگاه ها می تواند به این هدف کمک کند.
 
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به بهره برداری از مرحله اول توسعه بندر چابهار در سال گذشته، افزود: مزیت مهم ایران در بندر چابهار و سواحل مکران است و کشور ما می تواند از این طریق به مسیر اصلی تجارت بین المللی متصل شود.
 
بررسی چالش های بنادر مدرن در اجلاس بین المللی بنادر تجاری و لنگرگاه ها
 
وی در مورد اجلاس بین المللی بنادر تجاری و لنگرگاه ها، اذعان داشت: هدف از این اجلاس، بحث و بررسی مسائل روز و نوآوری ها در عرصه فعالیت بنادر تجاری جهان است .
 
راستاد گفت: موضوعاتی که در این اجلاس مورد بحث قرار می گیرد، چالش هایی است که در توسعه بنادر مدرن امروزی وجود دارد و اینکه به چه طریق مشکلات باید مدیریت شوند .
 
شایان ذکر است؛ اجلاس بین المللی بنادر تجاری و لنگرگاه روز گذشته با حضور نمایندگان و مسئولان بنادر تجاری 65 کشور جهان در باکو آغاز شد و به مدت سه روز ادامه خواهد یافت.

 

/ایرنا

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۰:۳۷
کد خبر : ۴۲,۳۶۹

ارسال نظرات


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید