تبیین دستاورد‌های حوزه دریایی کشور طی ۴۰سال گذشته/ اعلام جزییات بیست و ششمین همایش ارگانهای دریایی/ ظرفیت پذیرش کشتی‌ها به ۱۵۰ هزار تن رسید/ خودکفایی ایران در ساخت شناور‌های مسافری و باری/ بررسی چشم انداز‌ بخش دریایی کشور موج بندرداری نوین در ایران، بعد از انقلاب شکل گرفت/ از فرصت برجام برای تجهیز بنادر به خوبی بهره بردیم یادداشت| بندر خرمشهر و پتانسیل های که برای آن ایجاد شده است افزایش ظرفیت بنادر کشور از ۱۹ به ۲۳۴ میلیون تن/ ظرفیت جابه‌جایی سالانه مسافران راه‌آهن به ۲۵ میلیون نفر رسید همایش بین المللی توسعه چابهار؛ فرصتی برای معرفی ظرفیت های توسعه ای بندری/ رشد ۵۱ درصدی عملیات بندری در چابهار در مقایسه سال گذشته/ استقبال چشمگیر سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی برای حضور در بندر چابهار/ بندر گوادر پاکستان؛ مکمل بندر چابهار است لزوم بهره گیری از ظرفیت بالای مجتمع بندری انزلی در توسعه منطقه اقتصادی آمادگی بندر خرمشهر برای گشت های منظم دریایی در تعطیلات/ افزایش ضریب ایمنی حرکت قایق ها و شناور های تفریحی برگزاری مانور عملیاتی اطفاء حریق، امداد و نجات و مقابله با آلودگی دربندر کنگان انضباط و شفافیت مالی در دستور کار سازمان بنادر/ وصول مطالبات با جدیت پیگیری شود تصویب پیشنهاد ایران در کمیته دائمی اقتصادی وتجاری سازمان همکاری اسلامی(کومسک)
دریانوردان در سخت ترین شرایط فعالیت می کنند
یادداشت  _ مهرداد لاهوتی؛   نماینده مجلس 
 
حمل و نقل دریایی سهم قابل توجهی در جابجایی کالا دارد. البته این سهم در سایر کشورها بسیار بیشتر است چرا که حمل و نقل دریایی ضمن گستردگی فعالیت در مقایسه با سایر شقوق حمل و نقل ارزان تر است.
در ایران نیز حمل و نقل دریایی مزیت های متعددی دارد که هنوز برای خیلی از تجار ناشناخته است چرا که هنوز با روش های سنتی و قدیمی کالاهای خود را جابجا کنند.
آنگونه که پیگیری کردم تجار حمل و نقل جاده ای را ترجیح می دهند ولی اگر با مزیت های این نوع وسیله حمل و نقل آشنا شوند دیگر اولویت شان جاده نخواهد بود.
در این میان دریانوردان نقش بسیار بزرگی در تجارت کشور دارند. اگر این افراد از خودگذشتگی نداشته باشند این حرفه و شغل نمی تواند ادامه دار باشد. دریانوردان در سخت ترین شرایط فعالیت می کنند و هدف آنها خدمت به کشور است.
روز جهانی دریانورد فرصتی را فراهم می کند تا از سخت کوشان این حوزه که جان خود را بر روی دریا می گذارند تقدیر و تشکر کرد.
خوشبختانه در حوزه دریانوردی قوانین جامع و کاملی وجود دارد. با این اوصاف اگر دریانوردان خواسته ای داشته باشند مجلس شورای اسلامی از هیچ حمایتی دریغ نخواهد کرد چرا که می دانیم اگر آنها نباشند حمل و نقل دریایی دوام نمی آورد.دریانوردان حداقل 6 ماه روی دریا هستند و از خانواده خود خبر ندارد.در این میان امواج دریا آسیب روحی و روانی را دارد لذا تحت هیچ شرایطی نباید دریانوردان را فراموش کرد.
 
 
 
 
 
 
 
 
دریانوردان سرمایه های ملی هستند
رامین نورقلی پور گلستان 
نماینده مجلس
ایمنی دریانوردان باید رتبه اول توجه ارگان های دریایی باشد. دریانوردان سرمایه های ملی هستند و از آنجا که این شغل بسیار سخت و پیچیده است باید برای حفظ سلامتی دریانوردان به سمت تصویب مفادی رفت که کمک کننده باشد. نکته دیگری که این روزها دغدغه نمایندگان مجلس شده بحث حفظ جان دریانوردان در برابر دزدان دریایی است. ایران باید در تقویت و امنیت مسیر تردد کشتی های تحت پرچم ایران اقدام بیشتری انجام دهد.حفاظت دریانوردان از دزدان دریایی نکته مهمی است که بخش های نظامی کشور مسوول پیگیری آن هستند. ما نمی توانیم دزدان دریایی را کنترل کنیم اما توان حفظ و حراست از دریانوردان خود را داریم. ما معتقدیم شغل دریانوردی جزو مشاغل سخت و زیان آور است و در این باره هیچ شبه ای وجود ندارد. آنها ماه های طولانی از خانواده خود دور هستند و ریسک های زیادی را متحمل می شوند. نمونه اخیر سانحه دریایی نفتکش سانچی است. دریانوردان این کشتی ها همواره نگرانی این را دارند که با سانحه و یا تصادمی روبرو نشوند ولی اتفاق خبر نمی کند و هر لحظه احتمال یک فاجعه دریایی وجود دارد. با این اوصاف سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان سازمان حاکمیتی با سیاست های سازمان جهانی دریانوردی همراه است و در این مسیر کنوانسیون های بین المللی خوبی تصویب شده است ولی هنوز کافی نیست. این حرفه به حمایت های بیشتری نیاز دارد.
 
 
 
 
۷ تیر ۱۳۹۷ ۱۲:۴۱
کد خبر : ۴۲,۸۶۶

ارسال نظرات


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید