مطالعات تفصیلی مدیریت بحران و پدافند غیر عامل بندر چابهار نهایی شد تعلیق مجوز شرکت گلنکور سنگاپور برای بانکرینگ کاهش 50 درصدی سوانح دریایی در پهنه آبی شرق هرمزگان تصویب آمایش سرزمین مبتنی بر طرح‌‌های توسعه اقتصادی کشور در دریا، سواحل، بنادر و آب‌های مرزی در مجمع تشخیص مصلحت نظام/ استقرار واحدهای اقتصادی، صنعتی و جمعیتی متناسب در سواحل جنوب کشور رشد 115 درصدی ترانزیت کالا از طریق بندرامیرآباد / تشکیل کارگروه تخصصی افزایش جذب کالا و تسهیل فرآیندها در بندر هوشمندسازی فرآیند مدیریت مصرف برق در بندر امام(ره) تعمیر یک شناور خدماتی در بندر بوشهر توسط متخصصان داخلی پیام مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به مناسبت 26 مرداد، سالروز بازگشت آزادگان سرافراز به میهن اسلامی نشست مدیرکل و‌مدیران بنادر و دریانوردی هرمزگان با استاندار/ طرح‌های سرمایه‌گذاری سازمان بنادر در هرمزگان نقش کلیدی در توسعه اقتصاد ملی و معیشت ساحل نشینان دارد برگزاری نشست کارگروه فرعی لایروبی حوزه جنوب غرب کشور به میزبانی بندر بوشهر
لزوم دسترسی به ریل برای بنادر جهت کاهش هزینه ترانزیت/ اتصال چابهار به شبکه ریلی از اولویت های دولت است/ استفاده بهتر از ظرفیت های بندری بوشهر نیازمند تکمیل مسیر ریلی
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: دسترسی به ریل برای بنادر کشور باید ایجاد شود تا از این طریق به هدف ترانزیت کالا با کاهش هزینه دست یافت.

خیراله خادمی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به اینکه امکانات بالقوه در بنادر کشور برای ترانزیت بار و حمل و نقل وجود دارد و توسعه در بنادر صورت گرفته است، اظهار کرد: ظرفیت بنادر احصاء شده و باید زیرساخت های لازم برای اتصال به ریل و جاده ایجاد شود تا با کمترین هزینه ترانزیت و حمل و نقل صورت پذیرد.

 

وی ادامه داد: مهم ترین مسیر ریلی به بنادر کشور، مسیر اتصال چابهار به شبکه ریلی با ایجاد مسیر ریلی زاهدان به ایرانشهر و ایرانشهر به چابهار است. این مسیر مهم ترین و طولانی ترین مسیر ریلی کشور است که با توجه به توسعه بندر چابهار، احداث زیرساخت های اتصال به این بندر در اولویت کاری وزارت راه و شهرسازی قرار دارد تا بتوان با اتصال ریل و احداث مسیرهای جاده ای از ظرفیت های این بندر به خوبی استفاده کرد.این پروژه تا کنون پیشرفت فیزیکی 30 درصدی داشته و معادل 100 میلیارد تومان از محل منابع دولتی برای ان هزینه شده است. این در حالی است که طول مسیر مربوطه 610 کیلومتر بوده و قرارداد اولیه آن معادل 3000 میلیارد تومان است.

 

خادمی با اشاره به اینکه تحقق زمان بندی پروژه نیازمند تامین منابع مالی است، گفت: جهت اتمام عملیات رقمی معادل 3000 تا 3500 میلیارد تومان مورد نیاز است و در این راستا مذاکراتی با چند شرکت هندی و چینی انجام شده که هنوز برای تامین مالی پروژه از طریق فاینانس نتیجه ای حاصل نشده است و در صورت تامین منابع مالی طی مدت زمانی 2.5 تا 3 سال آینده پروژه مذکور تکمیل می شود.

 

وی با بیان اینکه در ادامه این مسیر از زاهدان به بیرجند و مشهد می رسیم، خاطرنشان کرد: مسیر ریلی شمال به جنوب در محور شرق کشور در اولیت کاری دولت قرار دارد و در صورت توسعه زیرساخت های این مسیر می توان از چابهار به سمت محور شرقی کشور و نیز افغانستان، پاکستان و آسیای میانه ترانزیت کالا داشت.

 

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه بنادر جنوبی کشور از جمله بندرعباس و بندر امام خمینی(ره) به ریل دسترسی دارند، اظهار کرد: به منظور استفاده هرچه بهتر از ظرفیت های بندر بوشهر و توسعه این بندر مسیر شیراز به بوشهر به طول 450 کیلومتر باید با سرعت بیشتری در دستور کار قرار گیرد هرچند که منابع مالی این پروژه ضعیف است.

 

وی ادامه داد:  مسیر ریلی قزوین-رشت  تا پاییز سال جاری تکمیل می شود و پس از آن می توان بندر انزلی را به شبکه ریلی متصل کرد. از این طریق می توان دسترسی به سمت بندر آستارا و کشورهای شمال غربی در سمت غرب دریای خزر را داشت.

 

۲۷ تیر ۱۳۹۷ ۱۱:۲۷
کد خبر : ۴۳,۰۵۴

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید