از سرگیری سفر دریایی بندر شهید باهنر به شارجه بعد از 2 سال وقفه اراده ایران و ازبکستان بر همکاری و تحول اقتصادی است/ نقش موثر بندر چابهار در تسهیل حمل و نقل و لجستیک منطقه بازدید سفیر ژاپن در ایران از بندر امام(ره) نگاه سازمان بنادر در ارتباط با همسایه ها موجب پویایی اقتصاد ایران خواهد شد/ ضرورت توسعه روابط دریایی و بندری و تردد خطوط منظم کشتیرانی با کشورهای همسایه یک میلیون تن گندم از بندر چابهار وارد کشور شد ظرفیت سیلوی غلات بندرامیرآباد به 312 هزار تن افزایش یافت ازبکستان؛ فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری/ رویکرد سازمان بنادر در توسعه همکاری با همسایگان به سود اقتصاد ایران است/ همکاری ایران و کشورهای آسیای میانه؛ معامله برد-برد است پایان طوفان دریایی منطقه شمال مرکزى خلیج فارس و دریای عمان بدون خسارت جانى و مالى اعلام حمایت اتاق بازرگانی ایران و ازبکستان از توسعه روابط تجاری با ازبکستان/ تقدیر از نگاه سازنده سازمان بنادر به توسعه روابط اقتصادی با ازبکستان/ استفاده از ظرفیت بنادر ایران برای بازار ازبکستان؛ اتفاق بسیار مثبت برای اقتصاد کشور است راهبرد تجاری تاشکند برای توسعه روابط ترانزیتی با تهران/ ایجاد مرکز لجستیک کالای ازبکستان در بندر چابهار
لزوم دسترسی به ریل برای بنادر جهت کاهش هزینه ترانزیت/ اتصال چابهار به شبکه ریلی از اولویت های دولت است/ استفاده بهتر از ظرفیت های بندری بوشهر نیازمند تکمیل مسیر ریلی
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: دسترسی به ریل برای بنادر کشور باید ایجاد شود تا از این طریق به هدف ترانزیت کالا با کاهش هزینه دست یافت.

خیراله خادمی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به اینکه امکانات بالقوه در بنادر کشور برای ترانزیت بار و حمل و نقل وجود دارد و توسعه در بنادر صورت گرفته است، اظهار کرد: ظرفیت بنادر احصاء شده و باید زیرساخت های لازم برای اتصال به ریل و جاده ایجاد شود تا با کمترین هزینه ترانزیت و حمل و نقل صورت پذیرد.

 

وی ادامه داد: مهم ترین مسیر ریلی به بنادر کشور، مسیر اتصال چابهار به شبکه ریلی با ایجاد مسیر ریلی زاهدان به ایرانشهر و ایرانشهر به چابهار است. این مسیر مهم ترین و طولانی ترین مسیر ریلی کشور است که با توجه به توسعه بندر چابهار، احداث زیرساخت های اتصال به این بندر در اولویت کاری وزارت راه و شهرسازی قرار دارد تا بتوان با اتصال ریل و احداث مسیرهای جاده ای از ظرفیت های این بندر به خوبی استفاده کرد.این پروژه تا کنون پیشرفت فیزیکی 30 درصدی داشته و معادل 100 میلیارد تومان از محل منابع دولتی برای ان هزینه شده است. این در حالی است که طول مسیر مربوطه 610 کیلومتر بوده و قرارداد اولیه آن معادل 3000 میلیارد تومان است.

 

خادمی با اشاره به اینکه تحقق زمان بندی پروژه نیازمند تامین منابع مالی است، گفت: جهت اتمام عملیات رقمی معادل 3000 تا 3500 میلیارد تومان مورد نیاز است و در این راستا مذاکراتی با چند شرکت هندی و چینی انجام شده که هنوز برای تامین مالی پروژه از طریق فاینانس نتیجه ای حاصل نشده است و در صورت تامین منابع مالی طی مدت زمانی 2.5 تا 3 سال آینده پروژه مذکور تکمیل می شود.

 

وی با بیان اینکه در ادامه این مسیر از زاهدان به بیرجند و مشهد می رسیم، خاطرنشان کرد: مسیر ریلی شمال به جنوب در محور شرق کشور در اولیت کاری دولت قرار دارد و در صورت توسعه زیرساخت های این مسیر می توان از چابهار به سمت محور شرقی کشور و نیز افغانستان، پاکستان و آسیای میانه ترانزیت کالا داشت.

 

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه بنادر جنوبی کشور از جمله بندرعباس و بندر امام خمینی(ره) به ریل دسترسی دارند، اظهار کرد: به منظور استفاده هرچه بهتر از ظرفیت های بندر بوشهر و توسعه این بندر مسیر شیراز به بوشهر به طول 450 کیلومتر باید با سرعت بیشتری در دستور کار قرار گیرد هرچند که منابع مالی این پروژه ضعیف است.

 

وی ادامه داد:  مسیر ریلی قزوین-رشت  تا پاییز سال جاری تکمیل می شود و پس از آن می توان بندر انزلی را به شبکه ریلی متصل کرد. از این طریق می توان دسترسی به سمت بندر آستارا و کشورهای شمال غربی در سمت غرب دریای خزر را داشت.

 

۲۷ تیر ۱۳۹۷ ۱۱:۲۷
کد خبر : ۴۳,۰۵۴

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید