تدوین نقشه راه و سند توسعه بنادر/ فاز دوم مطالعات طرح جامع بنادر بازرگانی کشور در دستور کار سازمان بنادر/ بنادر بوشهر و گناوه از ظرفیت های خوبی جهت توسعه برخوردار هستند ضرورت سرمایه گذاری در پسکرانه بنادر برای توسعه اقتصادی و صنعتی کشور میزان عملکرد بنادر از نظر ورود و خروج کالا بسیار خوب است/ بندر شهید رجایی؛ قابلیت پهلوگیری بزرگترین کشتی ها را پیدا خواهد کرد/ کاهش ماندگاری کالا در گمرک/ محدودیتی برسر راه واردات کالاهای اساسی وجود ندارد/ استان هرمزگان یکی از مهمترین استان های مرزی است/ ضرورت تسهیل صادرات و واردات برای فعالان اقتصادی کشور سازمان بنادر و دریانوردی؛ دستگاه برتر خدمات دولت الکترونیک کشور شد اقدامات خوبی در حوزه بنادر کشور صورت گرفته است ۵۰ کنوانسیون بین المللی دریانوردی به تصویب رسیده است/ قوانین دریانوردی به شرطی در دریای خزر قابلیت اجرایی دارد که توسط کشور ساحلی این دریا پذیرفته شده شود/ حفاظت از محیط زیست خزر به عنوان بزرگترین دریاچه جهان اهمیت ویژه‌ای دارد ایجاد زمینه رقابت عادلانه ناوگان متردد در دریای خزر/ افزایش ایمنی ناوگان تجاری/ آمادگی ایران برای توسعه همکاری های فنی – ایمنی/ همسان سازی استاندارد های ایمنی کشورهای حاشیه دریای خزر/ همکاری برای کنترل و بازرسی کشتی ها توسط کشور های صاحب بندر چهارمین نشست بررسی همکاری تامین ایمنی دریانوردی در دریای خزر تا دقایقی دیگر برگزار می شود ایجاد دالان های تجاری دو طرفه میان استان های شمالی و کشورهای حاشیه دریای خزر/ ضرورت استفاده از ظرفیت خالی بنادر شمالی برای صادرات به کشور های منطقه/ فعال سازی ظرفیت های گردشگری بندر فریدونکنار/ ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در بندر فریدونکنار لایروبی بندر فریدونکنار در دستور کار قرار گرفته است/ ظرفیت‌های جذب سرمایه‌گذار در بندر فریدونکنار ارتقاء می‌یابد/ استفاده از زون گردشگری بندر فریدون کنار/ مازندران؛ سه بندر استراتژیک دارد
پرداخت تسهیلات بلاعوض به  صاحبان لنج‌های فرسوده/ نوسازی ٤١٢ شناور فرسوده/  اجرای دو مدل تسهیلات مالی برای مالکان لنج های فرسوده
مدیر کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: پروژه نوسازی شناورهای فرسوده با پرداخت تسهیلات بلاعوض به صاحبان لنج های فرسوده، به زودی اجرایی می شود.
 نادر پسنده در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی درباره نوسازی شناورهای فرسوده، افزود: هدف اصلی پروژه نوسازی شناورهای فرسوده، ایمن کردن شناورها است. این نگرانی وجود دارد که کشورهای منطقه در آینده‌ای نه‌چندان دور از ورود شناورهای سنتی به بنادر خود ممانعت کنند.
وی خاطرنشان کرد: سازمان‌های متعددی، چون سازمان بنادر و دریانوردی، ستاد بار و مسافر، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تامین اجتماعی و وزارت کار در اجرایی شدن  طرح نوسازی شناورهای فرسوده دخیل هستند. سازمان های یاد شده تاثیر بسزایی در نوسازی ناوگان مسافری دریایی و  باری دارند.

 

شناورهای بالای 40 سال؛ اولویت پروژه جایگزینی
پسنده اعلام کرد: در حال حاضر حدود 4500 لنج تجاری در بنادر ایران وجود دارد که باید در ردیف نوسازی  قرار گیرند. بر این اساس شناورهای بالای 40 سال که تعداد آن‌ها به 412 فروند می‌رسد، اولویت پروژه جایگزینی شناورهای سنتی است.

 

پیشنهاد دو مدل مالی به مالکان لنج های فرسوده
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: از آن‌جا که شناور فرسوده از رده‌خارج ، همچنان دارای ارزش افزوده است و خدماتی را به مالک خود ارائه می‌دهد، یک روش درطرح نوسازی لنج‌های فرسوده این است که تسهیلاتی در ازای خرید شناور به صورت بلاعوض به مالک پرداخت شود و در مقابل مالک لنج به همان میزان مبلغی را به‌عنوان آورده اضافه کند. 
وی اضافه کرد: مالک لنج می‌تواند در ازای دریافت مبلغی بلاعوض صرفا شناور خود را اسقاط کند و درخواستی برای شناور جدید نداشته باشد.
پسنده ادامه داد: سعی سازمان بنادر و دریانوردی بر این است که حدود 10 برابر آورده مالکان، به آنها وام با حداقل بهره بدهد.
وی با بیان این‌که جایگزینی شناورهای فرسوده با شناورهای بزرگ و ایمن در اولویت است، متذکر شد: برای آنکه روند نوسازی شناورهای فرسوده سرعت بگیرید صاحبان لنج های فرسوده می توانند با اجماع نسبت به نوسازی اقدام کنند. به طور مثال اگر 5 مالک شناور با یکدیگر متحد شوند،  تسهیلات آنها ٥ برابر می‌شود و متعاقبا هزینه کافی برای خرید شناور تامین خواهد شد. 
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: کسانی که نخواهند از وام بلاعوض استفاده کنند، روش مالی دیگری برای آنها تعریف شده است. وام  با شرایط بهتر، یعنی مبلغ بیشتر و سود کمتر به مالکی داده خواهد شد که درخواست تسهیلات بلاعوض  را نداشته باشد. این وام از وجوه اداره‌شده سازمان بنادر و دریانوردی تامین خواهد شد.

 

تغییر ماهیت کارگاه‌های لنج‌سازی
پسنده ادامه داد: همه این شناورها در داخل کشور ساخته می‌شوند. کارخانه‌های سازنده باید ظرفیت تولید 800 شناور جدید را داشته باشند. علاوه بر این کارگاه‌های لنج‌سازی نیاز به تغییر ماهیت دارند تا به کارگاه‌های سازنده شناورهای جدید تبدیل شوند. این 800 شناور جدید می‌تواند اشتغال و گردش مالی قابل‌توجهی را در صنایع کشتی‌سازی ایجاد کند. صنایع دریایی وصندوق توسعه ملی حامی کشتی‌سازی در این بخش خواهند بود.
وی  بیان کرد: مالک شناور در این که تسهیلات خود را صرف ساخت چه نوع شناوری کند، اختیار تام دارد. 
پسنده با اشاره به اسقاط لنج‌های فرسوده و مشکلات زیست محیطی متعاقب آن، گفت: اخیرا یک شرکت دانش‌بنیان امکاناتی را فراهم کرده است که می‌تواند بدنه فایبرگلاس لنج‌ها را  بازیافت  کند.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره بازسازی شناورهای صیادی اضافه کرد: مدیریت شناورهای صیادی به عهده سازمان شیلات است. شناورهای این سازمان شرایط ایمن و مطلوبی ندارند و البته سازمان شیلات در تلاش است تا این شرایط را بهبود ببخشد. شناورهای صیادی در چارچوب طرح جایگزینی شناورهای فرسوده نیستند و فقط شناورهای تجاری مشمول این طرح می‌شوند.
۱ مرداد ۱۳۹۷ ۱۰:۲۰
کد خبر : ۴۳,۱۱۳

ارسال نظرات


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید