امکان صدور گواهینامه های دریایی شناورها در بنادر کشور فراهم شد/ حذف رفت و آمد های غیرضرور مالکان و بهره برداران شناورها ضرورت آزادسازی فضای بنادر با تعیین تکلیف وضعیت کالاهای متروکه/ جلوگیری از انباشت بخشی از نیاز اقتصادی کشور با متروکه شدن کالاها/ بنادر محل نگهداری کالا نیست/ لزوم اقدام قانونی و سریع در مورد تعیین وضعیت کالاهای متروکه در بنادر سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی وضعیت کالاهای متروکه در بنادر را مشخص کند/ ماندگاری کالا در بنادر کشور به نفع هیچ کس نیست/ افزایش میزان رسوب کالا، سازمان بنادر و دریانوردی را با مشکل مواجه می کند بسته های جدید حمایتی و تشویقی سازمان بنادر برای سرمایه گذاران و فعالان بندری/ تخفیف به تجاری که 45 روزه کالای خود را به سرزمین اصلی برسانند/ حمایت از خطوط لاینری ، فیدری و باکس اپراتور در دوره جدید/ افزایش کرایه حمل رصد می شود ارتقاء سطح نظارت الکترونیک و رصد آبراهه‌ها‌‌ی قابل کشتیرانی/ رشد کمی ناوگان مسافری در دستور کار سازمان بنادر/ انجام‌ بازرسی‌ متمرکز در راستای ارتقاء سطح نظارت بر ایمنی ناوگان دریایی/ تسهیل در نوسازی ناوگان و بازگشت کشتی‌های ملکی تحت پوشش پرچم اهمیت فضای کسب و کار در توسعه صنعت گردشگری دریایی بسته حمایتی سازمان بنادر برای صاحبان کالا و کشتیرانی ها/ تعرفه بنادر ایران نسبت به دیگر بنادر بیشتر نیست/ ارایه تشویق و تخفیف به صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی که با سازمان بنادر قراداد منعقد می کنند برنامه ریزی برای حضور موثر در اجلاس کمیته ایمنی دریانوردی/ درخواست اعضای اجلاس برای مشارکت فعال کارشناسان ایرانی سهم دریایی ایران در دریای خزر افزایش یافت/ فراهم شدن استفاده از بستر و زیر بستر دریای خزر توسط ایران/ امکان تردد با پرچم ایران در تمام دریای خزر فراهم شد/ جلوگیری از تردد آمریکا و کشورهای ناتو در دریای خزر تخصیص سوخت سوبسیدی برای رفع مشکلات کشتیرانی/ حل مشکل تأمین کانتینر برای واردات و صادرات کالا/ سازمان بنادر در حال برنامه ریزی برای کاهش مشکلات حوزه کشتیرانی
یادداشت رامین نور قلی پور؛ نماینده مجلس شورای اسلامی:
توسعه اقتصادی از بنادر به دست می آید

رامین نور قلی پور؛ نماینده مجلس شورای اسلامی

 یکی از بهترین مناطقی که سرمایه گذاری در آن سوده است، بنادر جنوبی کشور است. بنادر جنوب به جهت نزدیکی به اقیانوس فرصت مناسبی را برای سرمایه گذاران فراهم می کنند که مواد اولیه را با قیمت ارزان تر دریافت کنند و در مقابل صادرات ارزان تری هم داشته باشند. زمانیکه هزینه حمل و نقل و جابجایی کالا کاهش پیدا می کند و تولیدکننده با سرعت می تواند به تولید برسد، سرمایه گذاری توجیه اقتصادی پیدا می کند.

از سال های پیش سرمایه گذاران را تشویق به سرمایه گذاری در پسکرانه بنادر کردیم. تجربه سایر کشورها هم نشان می دهد که سرمایه گذاری در پسکرانه بنادر موفقیت های بی شماری دارد. یکی از مهم ترین مزیت ها نزدیکی ها واحد صنعتی به دریا است. تولید در شهر وحاشیه شهر برای خیلی از تولیدکنندگان صرفه ندارد. به خصوص در مورد  صنعت فولاد که نیاز مبرمی به آب دارد. در برخی دیگر از صنایع هم سرمایه گذاری کنار دریا و  نزدیک بودن به بندر منفعت های متعددی دارد. بدین جهت یکی از کارهای که دولت می تواند انجام دهد هدایت سرمایه گذاران به سمت بنادر است. سازمان بنادر و دریانوردی هم می تواند فضای را فراهم کند تا سرمایه گذاران به راحتی و بدون دغدغه در پسکرانه بنادر فعال شوند. لذا یکی از ابزارهای رشد و توسعه یافتگی در این بخش فراهم کردن زیرساخت های مورد نیاز است.

واحدهای صنعتی نباید با چالش زیرساختی چون آب، برق، گاز، تلفن و... مواجه شوند. اگر هر کدام موارد یاد شده تامین نشده باشد، سرمایه گذار رغبت خود برای سرمایه گذاری را از دست می دهد. یکی از بخش های که می توان به آن تکیه داد تا فرآیند رشد و توسعه را دید بنادر است. توسعه اقتصادی از تولید در حاشیه شهرها به دست نمی آید بلکه از فعالیت واحدهای صنعتی در بنادر چنین موفقیت های کسب می شود.

در زمینه تامین تجهیزات در بنادر کشور کارهای بزرگی صورت گرفته  است اما تجهیزات موجود، به منزله توسعه یافتگی نیست. توسعه یافتگی از بنادر نسل سوم به دست می آید و این امر تنها با حضور پررنگ بخش خصوصی قابل حصول است. بخش خصوصی با استفاده از نیروهای ماهر و کارآمد می تواند بنادر را توسعه دهد. یکی از موضوعاتی که از آن غافل شده ایم توسعه شهرهای بندری است.شهرهای بندری نماد توسعه هستند. اگر آنها پیشرفته نباشند سرمایه گذاری داخلی و خارجی تحت تاثیر قرار می گیرد. خوشبختانه به سمت توسعه شهرهای بندری و استفاده از پسکرانه بنادر در حال حرکت هستیم.

۱۶ مرداد ۱۳۹۷ ۱۱:۵۳
کد خبر : ۴۳,۲۵۳

ارسال نظرات


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید