تدوین نقشه راه و سند توسعه بنادر/ فاز دوم مطالعات طرح جامع بنادر بازرگانی کشور در دستور کار سازمان بنادر/ بنادر بوشهر و گناوه از ظرفیت های خوبی جهت توسعه برخوردار هستند ضرورت سرمایه گذاری در پسکرانه بنادر برای توسعه اقتصادی و صنعتی کشور میزان عملکرد بنادر از نظر ورود و خروج کالا بسیار خوب است/ بندر شهید رجایی؛ قابلیت پهلوگیری بزرگترین کشتی ها را پیدا خواهد کرد/ کاهش ماندگاری کالا در گمرک/ محدودیتی برسر راه واردات کالاهای اساسی وجود ندارد/ استان هرمزگان یکی از مهمترین استان های مرزی است/ ضرورت تسهیل صادرات و واردات برای فعالان اقتصادی کشور سازمان بنادر و دریانوردی؛ دستگاه برتر خدمات دولت الکترونیک کشور شد اقدامات خوبی در حوزه بنادر کشور صورت گرفته است ۵۰ کنوانسیون بین المللی دریانوردی به تصویب رسیده است/ قوانین دریانوردی به شرطی در دریای خزر قابلیت اجرایی دارد که توسط کشور ساحلی این دریا پذیرفته شده شود/ حفاظت از محیط زیست خزر به عنوان بزرگترین دریاچه جهان اهمیت ویژه‌ای دارد ایجاد زمینه رقابت عادلانه ناوگان متردد در دریای خزر/ افزایش ایمنی ناوگان تجاری/ آمادگی ایران برای توسعه همکاری های فنی – ایمنی/ همسان سازی استاندارد های ایمنی کشورهای حاشیه دریای خزر/ همکاری برای کنترل و بازرسی کشتی ها توسط کشور های صاحب بندر چهارمین نشست بررسی همکاری تامین ایمنی دریانوردی در دریای خزر تا دقایقی دیگر برگزار می شود ایجاد دالان های تجاری دو طرفه میان استان های شمالی و کشورهای حاشیه دریای خزر/ ضرورت استفاده از ظرفیت خالی بنادر شمالی برای صادرات به کشور های منطقه/ فعال سازی ظرفیت های گردشگری بندر فریدونکنار/ ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در بندر فریدونکنار لایروبی بندر فریدونکنار در دستور کار قرار گرفته است/ ظرفیت‌های جذب سرمایه‌گذار در بندر فریدونکنار ارتقاء می‌یابد/ استفاده از زون گردشگری بندر فریدون کنار/ مازندران؛ سه بندر استراتژیک دارد
یادداشت رامین نور قلی پور؛ نماینده مجلس شورای اسلامی:
توسعه اقتصادی از بنادر به دست می آید

رامین نور قلی پور؛ نماینده مجلس شورای اسلامی

 یکی از بهترین مناطقی که سرمایه گذاری در آن سوده است، بنادر جنوبی کشور است. بنادر جنوب به جهت نزدیکی به اقیانوس فرصت مناسبی را برای سرمایه گذاران فراهم می کنند که مواد اولیه را با قیمت ارزان تر دریافت کنند و در مقابل صادرات ارزان تری هم داشته باشند. زمانیکه هزینه حمل و نقل و جابجایی کالا کاهش پیدا می کند و تولیدکننده با سرعت می تواند به تولید برسد، سرمایه گذاری توجیه اقتصادی پیدا می کند.

از سال های پیش سرمایه گذاران را تشویق به سرمایه گذاری در پسکرانه بنادر کردیم. تجربه سایر کشورها هم نشان می دهد که سرمایه گذاری در پسکرانه بنادر موفقیت های بی شماری دارد. یکی از مهم ترین مزیت ها نزدیکی ها واحد صنعتی به دریا است. تولید در شهر وحاشیه شهر برای خیلی از تولیدکنندگان صرفه ندارد. به خصوص در مورد  صنعت فولاد که نیاز مبرمی به آب دارد. در برخی دیگر از صنایع هم سرمایه گذاری کنار دریا و  نزدیک بودن به بندر منفعت های متعددی دارد. بدین جهت یکی از کارهای که دولت می تواند انجام دهد هدایت سرمایه گذاران به سمت بنادر است. سازمان بنادر و دریانوردی هم می تواند فضای را فراهم کند تا سرمایه گذاران به راحتی و بدون دغدغه در پسکرانه بنادر فعال شوند. لذا یکی از ابزارهای رشد و توسعه یافتگی در این بخش فراهم کردن زیرساخت های مورد نیاز است.

واحدهای صنعتی نباید با چالش زیرساختی چون آب، برق، گاز، تلفن و... مواجه شوند. اگر هر کدام موارد یاد شده تامین نشده باشد، سرمایه گذار رغبت خود برای سرمایه گذاری را از دست می دهد. یکی از بخش های که می توان به آن تکیه داد تا فرآیند رشد و توسعه را دید بنادر است. توسعه اقتصادی از تولید در حاشیه شهرها به دست نمی آید بلکه از فعالیت واحدهای صنعتی در بنادر چنین موفقیت های کسب می شود.

در زمینه تامین تجهیزات در بنادر کشور کارهای بزرگی صورت گرفته  است اما تجهیزات موجود، به منزله توسعه یافتگی نیست. توسعه یافتگی از بنادر نسل سوم به دست می آید و این امر تنها با حضور پررنگ بخش خصوصی قابل حصول است. بخش خصوصی با استفاده از نیروهای ماهر و کارآمد می تواند بنادر را توسعه دهد. یکی از موضوعاتی که از آن غافل شده ایم توسعه شهرهای بندری است.شهرهای بندری نماد توسعه هستند. اگر آنها پیشرفته نباشند سرمایه گذاری داخلی و خارجی تحت تاثیر قرار می گیرد. خوشبختانه به سمت توسعه شهرهای بندری و استفاده از پسکرانه بنادر در حال حرکت هستیم.

۱۶ مرداد ۱۳۹۷ ۱۱:۵۳
کد خبر : ۴۳,۲۵۳

ارسال نظرات


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید