ایران، تنها کشور تولید کننده نقشه های دریایی در منطقه/ اهمیت فنی، اقتصادی و امنیتی تولید نقشه های دریایی/ سهم 800 هزار دلاری ایران از فروش نقشه های دریایی کاهش ماندگاری کشتی ها به حداقل زمان با ارائه سرویس همزمان هر دو اپراتور بندر شهید رجایی/ جابجایی جرثقیل های مستقر در اسکله فاز دوم و استقرار گنتری های پیشرفته نشست مشترک مدیرعامل سازمان بنادر کشورمان با مدیران ترمینال کانتینری ایتالیا بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بندر تریسته/توسعه همکاری های های حمل و نقل ترکیبی با ایتالیا توسعه همکاری های دریایی و بندری ایران با ایتالیا/ بررسی همکاری مشترک بین بندر شهید رجایی و بندر تریسته تشریح برنامه‌های توسعه بنادر و پس‌کرانه‌های بندری شمال و جنوب کشور/ تدوین دو بسته حمایتی از سرمایه‌گذاران در بنادر ایران در زمان تحریم ایجاد ترمینال مکانیزه معدنی-ریلی در بندرشهیدرجایی طی سه سال/ افزایش میزان صادرات و واردات مواد معدنی به 60 میلیون تن/ شهیدرجایی به بندر سبز تبدیل می شود برگزاری سیزدهمین گردهمایی ادارات امور دریانوردان و مراکز آموزش دریانوردی نامحدود کشور/ رفع مشکل کارورزی دریانوردان/ بازنگری ۴۴ دستورالعمل برگزاری دوره های آموزشی دریانوردی بررسی ترانزیت کالا از بنادر هند به افغانستان و کشورهای حوزه CIS/ توسعه همکاری های بندری ایران با بخش خصوصی هند توسعه بندر چابهار منافع ملی کشور را تضمین می کند/ اولویت سازمان بنادر اتصال بندر شهید بهشتی به خطوط ریلی/ مطالعات جامع در 12 شهر و 15 بندر برای تعامل شهر و بندر/ انتفاع جمعیت پسکرانه بندر در فرآیندهای توسعه ای و زیرساختی
یادداشت رامین نور قلی پور؛ نماینده مجلس شورای اسلامی:
توسعه اقتصادی از بنادر به دست می آید

رامین نور قلی پور؛ نماینده مجلس شورای اسلامی

 یکی از بهترین مناطقی که سرمایه گذاری در آن سوده است، بنادر جنوبی کشور است. بنادر جنوب به جهت نزدیکی به اقیانوس فرصت مناسبی را برای سرمایه گذاران فراهم می کنند که مواد اولیه را با قیمت ارزان تر دریافت کنند و در مقابل صادرات ارزان تری هم داشته باشند. زمانیکه هزینه حمل و نقل و جابجایی کالا کاهش پیدا می کند و تولیدکننده با سرعت می تواند به تولید برسد، سرمایه گذاری توجیه اقتصادی پیدا می کند.

از سال های پیش سرمایه گذاران را تشویق به سرمایه گذاری در پسکرانه بنادر کردیم. تجربه سایر کشورها هم نشان می دهد که سرمایه گذاری در پسکرانه بنادر موفقیت های بی شماری دارد. یکی از مهم ترین مزیت ها نزدیکی ها واحد صنعتی به دریا است. تولید در شهر وحاشیه شهر برای خیلی از تولیدکنندگان صرفه ندارد. به خصوص در مورد  صنعت فولاد که نیاز مبرمی به آب دارد. در برخی دیگر از صنایع هم سرمایه گذاری کنار دریا و  نزدیک بودن به بندر منفعت های متعددی دارد. بدین جهت یکی از کارهای که دولت می تواند انجام دهد هدایت سرمایه گذاران به سمت بنادر است. سازمان بنادر و دریانوردی هم می تواند فضای را فراهم کند تا سرمایه گذاران به راحتی و بدون دغدغه در پسکرانه بنادر فعال شوند. لذا یکی از ابزارهای رشد و توسعه یافتگی در این بخش فراهم کردن زیرساخت های مورد نیاز است.

واحدهای صنعتی نباید با چالش زیرساختی چون آب، برق، گاز، تلفن و... مواجه شوند. اگر هر کدام موارد یاد شده تامین نشده باشد، سرمایه گذار رغبت خود برای سرمایه گذاری را از دست می دهد. یکی از بخش های که می توان به آن تکیه داد تا فرآیند رشد و توسعه را دید بنادر است. توسعه اقتصادی از تولید در حاشیه شهرها به دست نمی آید بلکه از فعالیت واحدهای صنعتی در بنادر چنین موفقیت های کسب می شود.

در زمینه تامین تجهیزات در بنادر کشور کارهای بزرگی صورت گرفته  است اما تجهیزات موجود، به منزله توسعه یافتگی نیست. توسعه یافتگی از بنادر نسل سوم به دست می آید و این امر تنها با حضور پررنگ بخش خصوصی قابل حصول است. بخش خصوصی با استفاده از نیروهای ماهر و کارآمد می تواند بنادر را توسعه دهد. یکی از موضوعاتی که از آن غافل شده ایم توسعه شهرهای بندری است.شهرهای بندری نماد توسعه هستند. اگر آنها پیشرفته نباشند سرمایه گذاری داخلی و خارجی تحت تاثیر قرار می گیرد. خوشبختانه به سمت توسعه شهرهای بندری و استفاده از پسکرانه بنادر در حال حرکت هستیم.

۱۶ مرداد ۱۳۹۷ ۱۱:۵۳
کد خبر : ۴۳,۲۵۳

ارسال نظرات


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید