اصلاح ساختار اداری بنادر و ستاد، مطابق با مأموریت ها و وظایف جدید سازمان بنادر/ تشکیل کارگروهی برای استقرار نظام شایسته سالاری‌ در سازمان بنادر/ پیگیری مسائل رفاهی کارکنان در استان ها جذب ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی در بنادر کشور/ سازمان بنادر از تمامی ظرفیت‌های بخش خصوصی برای توسعه بنادر و سواحل استفاده می کند/ مهم ترین برنامه سازمان بنادر؛ توسعه پسکرانه‌ها برای فعالیت‌های تولیدی و لجستیکی است/ بسته گردشگری دریایی برای بندر فریدون کنار از سوی سرمایه گذاران آماده شده است تسریع در امور بازرگانی مشتریان و صاحبان کالا بندرامیرآباد آغاز طرح هوشمندسازی بندر چابهار از مردادماه/ یکپارچه سازی سامانه های عملیاتی بندری و دریایی سازمان بنادر الگوی تجارت در بندر چابهار به کاهش ریسک سرمایه گذاری نیاز دارد/ هیچ عاملی نباید مانع توسعه بندر اقیانوسی چابهار شود/ انتخاب بندر چابهار به عنوان پایلوت هوشمند سازی بنادر کشور/ توسعه فناوری اطلاعات در بنادر اجتناب ناپذیر است حمایت ویژه سازمان بنادر از سرمایه گذاران بخش خصوصی بندر چابهار/ ارائه تسهیلات خاص به سرمایه گذاران در حوزه گردشگری دریایی چابهار اعطای تخفیف ۴۰ درصدی هند به خدمات بندری کالاهایی که مقصد آنها از بندر چابهار باشد/ ارائه مجموعه اقدامات حمایتی برای توسعه و تسهیل ترانزیت از چابهار به مقصد کشورهای آسیای میانه و افغانستان/ اعلام آمادگی سازمان بنادر برای ایجاد دسترسی چابهار از پسکرانه ها به‌جاده ساخت انبار های جدید توسط بخش خصوصی در بندر چابهار/ احداث سیلو برای بندر چابهار از اولویت های خدمات تجاری است/ سازمان بنادر در بندر چابهار از درآمد های متعارف بندری، صرف نظر کرده است/ برقرار کردن تناسب بین ظرفیت های زیربنایی و رو بنایی بندر چابهار/ سیاست های تشویقی ویژه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر چابهار اعلام رضایت از اقدامات انجام شده در بندر امیرآباد/ آمادگی همکاری همه جانبه سازمان بنادرجهت تسهیل روند سرمایه گذاری در بنادر موانع تأمین لجستیک در بندر چابهار را برطرف خواهیم کرد/ رقابت پذیری و کاهش هزینه ها؛ پیش نیاز تأمین بار و افزایش ترافیک بندری است
یادداشت منوچهر جمالی؛​ نماینده مجلس​ شورای اسلامی:
فرصت های سرمایه گذاری در بنادر،بی بدیل و البته همچنان ناشناخته است

 

منوچهر جمالی؛  نماینده مجلس شورای اسلامی   

برای آنکه سرمایه گذاری موفق و پرسودی صورت گیرد در ابتدا باید به نیاز کشور توجه کرد. اگر به درستی نیازها تشخیص داده نشود نمی توان در مسیر درستی حرکت کرد و عملا سرمایه گذاری بدون بازگشت سود خواهد بود. صنایعی باید شکل بگیرند که توانایی اشتغالزایی بالای را داشته باشند و مردم از آن صنعت منتفع شوند. یکی از بخش های که می تواند به سرمایه گذاری سودده کمک کند، حضور در پسکرانه بنادر است. معتقدم اولین نکته ای که  باید مورد توجه قرار گیرد، سرمایه گذاری در مورد کالاهای است که پتانسیل صادرات دارد.

در حوزه مناطق ازاد روند سرمایه گذاری شکل و شمایل خود را یافته است و همه می دانند چگونه و با چه تسهیلاتی امکان سرمایه گذاری دارند. ولی در پسکرانه بنادر ابهام زیادی وجود دارد. سرمایه گذاران از اینکه سرمایه گذاری وسیعی در این بخش داشته باشند، اطمینان ندارند. بدین جهت یکی از کارهای که می توان انجام داد اطمینان به سرمایه گذاران بنادر است و اینکه برگشت سود برای آنها تضمین شود.

در شروع کار و حرکت به این سمت اطمینان دادن به سرمایه گذاران می تواند مشکلات را حل کند. بعد از آنکه سرمایه گذار متوجه شد هزینه هایش تقلیل پیدا کرده است مشوق سایر سرمایه گذاران خواهد شد. نکته مهم دیگری که سازمان بنادر و دریانوردی باید پیگیری کند تا پسکرانه بنادر محلی برای حضور صنعتگران  و تولیدکنندگان شود، کاهش بروکراسی است. فرآیند سرمایه گذاری در ایران طولانی مدت و حتی بازدارنده است از اینرو مجموعه های در جذب سرمایه گذار موفق خواهند شد که شرایط حضور سرمایه گذاران را سهل کنند.

در حال حاضر سازمان بنادر و دریانوردی مجموعه ای پویا شده است که همکاری خوبی با بخش خصوصی دارد. اینگونه نگرش به جذب سرمایه گذاران کمک خواهد کرد. فرصت های سرمایه گذاری که در بنادر وجود دارد را می توان اطلاع رسانی دقیق کرد به نحوی که تمام بخش ها با آن آشنا شوند . اطمینان داریم که فرصت های سرمایه گذاری در بنادر ناشناخته است. نباید هیچ ابهام روبروی سرمایه گذاران باشد. از طرفی یکی دیگر از کارهای که مجلس در قالب طرح می تواند پیگیری کند، معافیت مالیاتی و ارایه تسهیلات به سرمایه گذاران در پسکرانه بنادر، بی بدیل و هنوز ناشناخته است. چنین طرحی نتایج مثبتی برای کشور دارد.

۱۸ مرداد ۱۳۹۷ ۰۹:۰۸
کد خبر : ۴۳,۲۶۴

ارسال نظرات


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید