تدوین نقشه راه و سند توسعه بنادر/ فاز دوم مطالعات طرح جامع بنادر بازرگانی کشور در دستور کار سازمان بنادر/ بنادر بوشهر و گناوه از ظرفیت های خوبی جهت توسعه برخوردار هستند ضرورت سرمایه گذاری در پسکرانه بنادر برای توسعه اقتصادی و صنعتی کشور میزان عملکرد بنادر از نظر ورود و خروج کالا بسیار خوب است/ بندر شهید رجایی؛ قابلیت پهلوگیری بزرگترین کشتی ها را پیدا خواهد کرد/ کاهش ماندگاری کالا در گمرک/ محدودیتی برسر راه واردات کالاهای اساسی وجود ندارد/ استان هرمزگان یکی از مهمترین استان های مرزی است/ ضرورت تسهیل صادرات و واردات برای فعالان اقتصادی کشور سازمان بنادر و دریانوردی؛ دستگاه برتر خدمات دولت الکترونیک کشور شد اقدامات خوبی در حوزه بنادر کشور صورت گرفته است ۵۰ کنوانسیون بین المللی دریانوردی به تصویب رسیده است/ قوانین دریانوردی به شرطی در دریای خزر قابلیت اجرایی دارد که توسط کشور ساحلی این دریا پذیرفته شده شود/ حفاظت از محیط زیست خزر به عنوان بزرگترین دریاچه جهان اهمیت ویژه‌ای دارد ایجاد زمینه رقابت عادلانه ناوگان متردد در دریای خزر/ افزایش ایمنی ناوگان تجاری/ آمادگی ایران برای توسعه همکاری های فنی – ایمنی/ همسان سازی استاندارد های ایمنی کشورهای حاشیه دریای خزر/ همکاری برای کنترل و بازرسی کشتی ها توسط کشور های صاحب بندر چهارمین نشست بررسی همکاری تامین ایمنی دریانوردی در دریای خزر تا دقایقی دیگر برگزار می شود ایجاد دالان های تجاری دو طرفه میان استان های شمالی و کشورهای حاشیه دریای خزر/ ضرورت استفاده از ظرفیت خالی بنادر شمالی برای صادرات به کشور های منطقه/ فعال سازی ظرفیت های گردشگری بندر فریدونکنار/ ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در بندر فریدونکنار لایروبی بندر فریدونکنار در دستور کار قرار گرفته است/ ظرفیت‌های جذب سرمایه‌گذار در بندر فریدونکنار ارتقاء می‌یابد/ استفاده از زون گردشگری بندر فریدون کنار/ مازندران؛ سه بندر استراتژیک دارد
یادداشت منوچهر جمالی؛​ نماینده مجلس​ شورای اسلامی:
فرصت های سرمایه گذاری در بنادر،بی بدیل و البته همچنان ناشناخته است

 

منوچهر جمالی؛  نماینده مجلس شورای اسلامی   

برای آنکه سرمایه گذاری موفق و پرسودی صورت گیرد در ابتدا باید به نیاز کشور توجه کرد. اگر به درستی نیازها تشخیص داده نشود نمی توان در مسیر درستی حرکت کرد و عملا سرمایه گذاری بدون بازگشت سود خواهد بود. صنایعی باید شکل بگیرند که توانایی اشتغالزایی بالای را داشته باشند و مردم از آن صنعت منتفع شوند. یکی از بخش های که می تواند به سرمایه گذاری سودده کمک کند، حضور در پسکرانه بنادر است. معتقدم اولین نکته ای که  باید مورد توجه قرار گیرد، سرمایه گذاری در مورد کالاهای است که پتانسیل صادرات دارد.

در حوزه مناطق ازاد روند سرمایه گذاری شکل و شمایل خود را یافته است و همه می دانند چگونه و با چه تسهیلاتی امکان سرمایه گذاری دارند. ولی در پسکرانه بنادر ابهام زیادی وجود دارد. سرمایه گذاران از اینکه سرمایه گذاری وسیعی در این بخش داشته باشند، اطمینان ندارند. بدین جهت یکی از کارهای که می توان انجام داد اطمینان به سرمایه گذاران بنادر است و اینکه برگشت سود برای آنها تضمین شود.

در شروع کار و حرکت به این سمت اطمینان دادن به سرمایه گذاران می تواند مشکلات را حل کند. بعد از آنکه سرمایه گذار متوجه شد هزینه هایش تقلیل پیدا کرده است مشوق سایر سرمایه گذاران خواهد شد. نکته مهم دیگری که سازمان بنادر و دریانوردی باید پیگیری کند تا پسکرانه بنادر محلی برای حضور صنعتگران  و تولیدکنندگان شود، کاهش بروکراسی است. فرآیند سرمایه گذاری در ایران طولانی مدت و حتی بازدارنده است از اینرو مجموعه های در جذب سرمایه گذار موفق خواهند شد که شرایط حضور سرمایه گذاران را سهل کنند.

در حال حاضر سازمان بنادر و دریانوردی مجموعه ای پویا شده است که همکاری خوبی با بخش خصوصی دارد. اینگونه نگرش به جذب سرمایه گذاران کمک خواهد کرد. فرصت های سرمایه گذاری که در بنادر وجود دارد را می توان اطلاع رسانی دقیق کرد به نحوی که تمام بخش ها با آن آشنا شوند . اطمینان داریم که فرصت های سرمایه گذاری در بنادر ناشناخته است. نباید هیچ ابهام روبروی سرمایه گذاران باشد. از طرفی یکی دیگر از کارهای که مجلس در قالب طرح می تواند پیگیری کند، معافیت مالیاتی و ارایه تسهیلات به سرمایه گذاران در پسکرانه بنادر، بی بدیل و هنوز ناشناخته است. چنین طرحی نتایج مثبتی برای کشور دارد.

۱۸ مرداد ۱۳۹۷ ۰۹:۰۸
کد خبر : ۴۳,۲۶۴

ارسال نظرات


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید