زیرساخت بانکرینگ در بندر چابهار ایجاد می‌شود/ توزیع روزانه ۱۲۰۰ تن سوخت‌ کم‌سولفور به ناوگان ملی از سایت بندر شهید رجایی آمادگی بندر تیاب برای جذب سرمایه گذار جهت احداث انبارهای نگهداشت کالا / ساخت اسکله چند منظوره بندر سیریک درحال اتمام است ضرورت تسهیل تردد کشتی‌های با پرچم ایران به تمامی بنادر روسیه/ تسریع در راه‌اندازی خط منظم کشتیرانی رو-رو بین بنادر روسیه و بنادر شمالی ایران/ اعلام آمادگی ایران برای سرمایه گذاری در خرید و ساخت کشتی برای فعالیت در خزر روسیه و‌ ایران برای توسعه همکاری دریایی مصمم هستند/ حداکثر بار از دریای خزر باید به بنادر ایران برسد/ لزوم عمیق‌سازی دریای خزر برای افزایش حمل‌ونقل دریایی اولین سالگرد تدفین شهیدان گمنام در بندر شهید رجایی برگزار شد کاهش ۲ میلیون تنی کالای اساسی انباشته در بندر امام خمینی(ره)/ خروج کالا از بندر امام با سرعت در حال انجام است برنامه سازمان بنادر برای مقابله با کرونا و بیماری‌های عفونی در بنادر و روی کشتی در سال ۱۴۰۱/ تداوم نظارت و کنترل شیوع بیماری‌های عفونی در بنادر بازرگانی و مسافری امضای ۱۲ سند همکاری در حوزه های مختلف بین ایران و عمان پیام مدیرعامل سازمان بنادر به مناسبت سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر امداد رسانی آتش نشانان بنادر آبادان به حادثه دیدگان زیر آوار ساختمان متروپل
استان هرمزگان در مسیر اجرای این طرح بیشترین تعداد سایت های V.T.S را در خود جای داده است.

مقدمه:

پروژه ی  V.T.S یکی از مهمترین پروژه های بزرگ ملی سازمان بنادر و کشتیرانی است که به دنبال پیوستن ایران به عنوان عضوی از اعضای IMO به این کنوانسیون،ملزم به اجرای آن شدیم.

استان هرمزگان در مسیر اجرای این طرح بیشترین تعداد سایت های V.T.S را در خود جای داده است. اجرا و مدیریت این طرح بزرگ ملی قطعاً کاری بس سخت و طاقت فرسا بود که محمدتقی معینیان به عنوان مدیر اجرایی پروژه ی V.T.S هرمزگان با 11 سایت اصلی و 4 سایت رله توانست طی 5/3 سال این مهم را به پایان برساند با او به گفتگو می نشینیم و از چند و چون و زیروبم V.T.S می شنویم.

 

1-آقای معینیان در ابتدا از خودتان و تحصیلاتتان بگویید؟ من حدود 44 سال سن دارم،اهل شهر میمه اصفهان هستم،تحصیلاتم را تا سطح دیپلم  در اصفهان گذراندم، سپس وارد دانشگاه شیراز شده و در رشته زیست شناسی فارغ التحصیل شدم پس از آن دوره کارشناسی ارشدم را در رشته مهندسی محیط زیست از دانشگاه دوره عالی تحقیقات تهران گرفتم.

2- درباره فعالیتهای اجرایی و مسؤولیتهای اجرایی که تاکنون داشته اید برای خوانندگان ما بگویید؟کارهای اجرایی خودم را در اولین روزهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 آغاز کردم. نخستین کارم نماینده دانش آموزان در شورای مرکزی کمیته انقلاب اسلامی شهرمان بود. پس از یکسال خدمت در کمیته به کردستان رفتم و در دادستانی انقلاب آن استان به عنوان داد یار داخلی در دادسراهای شهرهای سقز،بانه،بوکان و سردشت حدود دو سال خدمت کردم تا این که وارد دانشگاه شدم.از بدو ورود به دانشگاه به انجمن اسلامی پیوسته و به عنوان دبیر انجمن اسلامی دانشکده علوم شیراز 5/3 سال فعالیت نمودم. پس از پایان تحصیلات به استخدام محیط زیست اصفهان در آمدم و کارم را به عنوان کارشناس آغاز کردم. پس از دو سال به عنوان رئیس اداره محیط زیست شهرستان برخوار و میمه منصوب شدم و سه سال در این اداره خدمت نمودم تا این که به ریاست محیط زیست شهرستانهای کاشان،آران و بیدگل و نطنز و با درود منصوب و 5 سال در این پست خدمت نمودم. در این هنگام در آزمون کارشناسی ارشد پذیرفته شدم و به اصفهان برگشتم و همزمان با تحصیل به عنوان سرپرست معاونت بازرسی و نظارت اداره کل محیط زیست اصفهان و مدیر پروژه های عمرانی و طرح های ساماندهی مناطق استحفاظی استان اصفهان مشغول خدمت شدم.

3-چند سال است به سازمان بنادر و کشتیرانی آمده اید و چه مشاغلی را در این سازمان داشته اید؟ نزدیک به 5 سال است در خدمت سازمان بنادر و کشتیرانی هستم، از ابتدا در بندرعباس خدمت کردم. در زمان مدیریت آقای قلیزاده بازرس  بازرس مدیرکل بودم. پس از آنکه ایشان به عنوان نماینده ایران در IMO به لندن رفتند و آقای اتابکی مدیرکل بنادر استان شدند علاوه بر مسؤولیت بازرسی ،مسؤولیت شورای شهرک باهنر و مدیریت پروژه V.T.S نیز به من محول شد.

4- آقای معینیان برای خوانندگان ما بگویید که سیستم V.T.S چیست و چه الزامی بوده تا سازمان در خصوص احداث و تجهیز بنادر کشور به این سیستم سرمایه گذاری نماید؟ اصطلاح V.T.S مخفف واژه های انگلیسیvessel Traffic system به معنی سیستم کنترل ترافیک دریایی است. یعنی خدماتی که برای ارتقاء ایمنی،اعمال نظارت و کنترل حاکمیت،هدایت ایمنی و افزایش کارایی ناوبری و حفاظت از محیط زیست دریاها و آبراهه های بین المللی کشور با لحاظ نمودن قوانین و مقررات بین المللی به کشتی ها و شناورهای در حال تردد در آبراهه های تحت پوشش هر کشور ارایه می شود.هدف از استقرار این سیستم در استان هرمزگان این بود که به دلیل اهمیت تنگه مهم و استراتژیک هرمز و آبراهه های مهم دریای عمان و خلیج فارس است که روزانه صدها شناور کوچک و بزرگ نفتی،تجاری،صیادی و غیره در این آبراهه ها تردد می کنند.

 این رفت و آمدها نیاز به کنترل دقیق ،هدایت ،مدیریت وامنیت دریایی با استقرار پیشرفته ترین تجهیزات مطابق با استانداردهای روز دنیا و IMO دارد.

در این سیستم خدمات رسانی در چهار سطح به کشتی ها و شناورهای عبوری در خلیج فارس و دریای عمان ارایه  می گردد.

الف) در سطح اطلاع رسانی(در خصوص شرایط آبراهه ها و کانال ها،شرایط جوی و اقلیمی،اعلام خطر احتمالی،توصیه های لازم به دریانوردان،اعلام موقعیت و مقصد شناور)

ب)در سطح کمک ناوبری و پشتیبانی خدمات دریانوردی (در شرایط سخت،بحرانی و شرایط نامساعد جوی و اعلام وضعیت شناور در آبراهه و وضعیت محدوده ترافیک)

ج) در سطح سازماندهی ترافیک دریایی (به منظور برنامه ریزی،مدیریت ترافیک و تردد شناورها و جلوگیری از بروز حوادث و ازدحام ترافیک در آبراهه ها)

د) در سطح کمک در عملیات تجسس و نجات،اطفای حریق و کنترل آلودگیهای دریایی

5- اصولاً سیستم کنترل ترافیک دریایی به چند صورت انجام می شود؟ در حال حاضر کنترل ترافیک دریایی به کمک چراغهای راهنمایی دریایی،بویه های نورانی ،دستگاههای مخابراتی VHF، سیستم V.T.S و غیره انجام می شود. اصولاً سیستم V.T.S در جهان به سه صورت مورد استفاده قرار می گیرد.

- V.T.S بندری: در این سیستم فقط به کشتی های در حال ورود به بنادر یا خروج از بنادر خدمات ارایه می شود.

- V.T.S ساحلی: در این سیستم به کشتی ها و شناورهای در حال تردد از یک آبراهه یا منطقه خاص خدمات ارایه می شود.

- V.T.S ترکیبی(بندری و ساحلی): در این سیستم خدمات رسانی به کشتی ها و شناورهای ورودی و خروجی به بنادر و شناورهای عبوری در سطح گسترده و با اهداف متعدد و متنوع ارایه می گردد. خوشبختانه شبکه V.T.S طراحی شده در استان هرمزگان،شبکه ترکیبی با توان گسترده و متنوع است.

6-آقای معینیان سایتهای این سیستم فقط در بندرعباس استقرار دارند یا در سراسر نقاط استان پراکنده هستند؟ شبکه V.T.S بایستی تمامی آبراهه های ساحلی ایران چه در شمال و چه در جنوب کشور را تحت پوشش خود قرار دهد. به همین منظور برای بندر انزلی 2 سایت،برای بندر امام 3 سایت و برای بنادر هرمزگان 15 سایت در نظر گرفته شده است. تجهیزات بنادر انزلی و امام با توجه به تعداد کم سایتها سریعاً آماده نصب و راه اندازی شدند،اما در بنادر استان هرمزگان با توجه به گستردگی سواحل و تعدد بنادر و جزایر 15 سایت تعیین شده در دو لوپ شرقی و غربی از غرب جزیره کیش تا شرق جزیره هرمز در 8 جزیره و 4 بندر ساحلی پراکنده شده و بیش از 90درصد آبهای استان هرمزگان را تحت پوشش خود قرار خواهند داد. قابل ذکر است برنامه ریزی سازمان بنادر و کشتیرانی در فاز اول تجهیز بنادر انزلی ،امام و هرمزگان به شبکه V.T.S و در فاز دوم تجهیز بنادر بوشهر،آبادان ،چابهار ،نوشهر و امیرآباد است که اقداماتی جهت طراحی سایت ها و خریداری تجهیزات این بنادر نیز انجام شده است.

7- آقای معینیان آیا در پروژه V.T.S مدیریت واحدی توسط IMO اعمال می شود به عنوان مثال در منطقه خلیج فارس کشوری به نمایندگی از IMO این مدیریت را به عهده دارد یا این که هر کشور برای خود به طور مستقل عمل می کند؟ قوانین ومقررات الزام آوری برای مدیریت واحد شبکه توسط IMO وجود ندارد و هر کشور به طور مستقل آبراهه های خود را تحت کنترل در می آورد و اطلاعات مهم و دسته بندی شده خود را به صورت روزانه یا ماهانه براساس ضرورت می تواند به IMO به عنوان مدیریت اصل فعالیتهای دریانوردی جهان ارسال کند،البته کشورهای منطقه خلیج فارس هم می توانند اطلاعات خود را با هم تبادل کنند. براساس آمار حدود 293 شبکهV.T.S در جهان در حال فعالیت است . بیشترین سایت ها در کشورهای اروپایی با تعداد 152 شبکه و کمترین آن در کشورهای آفریقایی با 5 شبکه فعال هستند. در حال حاضر علاوه بر ایران در 5 کشور حاشیه خلیج فارس و دریای عمان (کشورهای امارات،بحرین،عربستان،کویت و قطر)7 سیستم فعال و در حال بهره برداری است، که هر کدام به صورت مستقل عمل   می کنند.

8- مهمترین ویژگیهای سیستم V.T.S خریداری شده برای استان هرمزگان چیست؟همان طور که قبلاً اشاره شد این سیستم به صورت ترکیبی (ساحلی و بندری)است که دارای قابلیتهای ارزشمندی نظیر قابلیت به کارگیری 24 ساعته در کلیه شرایط جوی،کشف اهداف و شناورهای با سطح مقطع راداری 1 متر مربع در فاصله 8 مایلی،دقت تفکیک بین یگان های 20 متری با فاصله 30 متر در یک سمت و در برد 6  مایلی،تفکیک دو هدف 20 متری با حداقل فاصله 75 متر از یکدیگر در برد 6 مایلی،نوع رادار X با قابلیت 99درصد،ذخیره سازی اطلاعات حداقل 100 شناور،نمایشگر رنگی با حداقل برد 48 مایلی ،قابلیت بزرگنمایی مناطق تحت پوشش،داشتن دستگاههای جانبی نظیر دوربینهای CCTV،هیدروگرافی با توانایی محاسبه و ارسال سرعت و سمت باد،درجه حرارت تر و خشک،فشار هوا،سمت و سرعت جریان های آبی،جزر ومد،ارتفاع موج و در کل مطابقت با استانداردهای جهانی را دارد.

9- آقای معینیان شبکه V.T.S علاوه بر سازمان بنادر و کشتیرانی می تواند به سازمانها و ارگانهای دیگر نیز خدمات بدهد؟ بله،شبکه V.T.S با توجه به توانمندی هایی که دارد می تواند به شناورهای تجاری، ماهیگیری ، پشتیبانی ،تفریحی، راهنما و غیره خدمات ارایه کند. این سیستم همچنین می تواند در عملیات جستجو و نجات SAR،کنترل وضعیت بنادر ،ارایه خدمات به موسسات و شرکتهای حمل ونقل،کنترل ورود و خروج مسافرین و مهاجرین در بنادر خدمت رسانی کند. علاوه بر این سیستم V.T.Sمی تواند به سازمانهای صنعتی و تجاری، دریانوردان در امتداد و درون آبراهه ها ، گمرکات ،کارخانه های کشتی سازی و تعمیرات کشتی ها و شناورها، سازمانهای متولی حفاظت از محیط زیست ، نیروهای انتظامی در کنترل کالاهای قاچاق ، نیروهای نظامی در کنترل آبراهه ها،شناسائی شناورهای دشمن و کنترل حرکات و تحرکات آنها کمک نماید.خوشبختانه قرارداد راهبری این سیستم به نحوی تنظیم شده که می توان به کلیه سازمانها و ارگانهای در صورت درخواست،اطلاعات لازم را ارایه نمود و ارگانها و سازمانهای دولتی با عقد قرارداد با سازمان بنادر و کشتیرانی به سهولت و آسانی می توانند اطلاعات مورد نیاز خود را از این شبکه دریافت کنند.

10-با توجه به مصوبه سال 1997 IMO جمهوری اسلامی ایران در قالب استفاده از شبکه V.T.S چه وظایف و مسؤولیتهای دارد؟ در 27 نوامبر سال 1997 سازمان IMO مصوبه ای با عنوان رهنمودهای V.T.S به شماره (20)-AB57 به تصویب اعضا رساند که کلیه کشورهای عضو ملزم به رعایت مفاد مصوبه شدند و الزاماً باید به این کنوانسیون پیوندند. IMO برای کشورهایی که به این کنوانسیون پیوسته اند محدودیت ها و قوانین خاصی وضع کرده است. کشور ما به عنوان عضوی از اعضای IMO که به این کنوانسیون پیوسته وظایف و مسؤولیتهای دارد که بایستی با جدیت برای اجرای آنها برنامه ریزی ،نظارت و مدیریت نماید. از مهمترین این وظایف می توان به حصول اطمینان از تهیه و اجرای قوانین حاکم بر عملیات سیستم،حصول اطمینان از ماموریت و اهداف بهره برداری صحیح و مناسب از سیستم ،حصول اطمینان از انتخاب مسؤولین و مقامات مجاز و با صلاحیت در سیستم،حصول اطمینان از اجرای قوانین و مقررات داخلی و بین المللی حاکم بر سیستم ،تهیه و تعریف استانداردهای مناسب برای تجهیزات ساحلی و دریایی،اطمینان از مشخص شدن وظایف و خدمات فراهم شده در سیستم برای سازمان صاحب صلاحیت اشاره نمود.به همین علت بایستی سطح خدمات شبکه به صورت مشخص و شفاف و براساس مطالعه و بررسی های کارشناسانه،با توجه به نوع ترافیک دریایی،شرایط اقلیمی و جغرافیایی و سیاسی و غیره به دقت تعیین و تبیین گردد.

به طور کلی خدمات شبکه V.T.S به دو صورت است . پیشنهادی و دستوری، در نوع اول: خدمات رسانی به صورت پیشنهادی است فرماندهان، ناخدایان و راهنمایان علی رغم اعلام مرکز V.T.S مختارند مطابق دستور مرکز V.T.S یا به میل خود عمل کنند اما در نوع دوم که حالت دستوری دارد،ناخدا ،راهنما و فرمانده ی شناور ملزم و موظف به اجرای دستور مرکز V.T.Sاست.تصمیم گیری در این مورد دارای اهمیت و پذیرش مسؤولیت خاصی است و اگر در اثر پیروی از دستور مرکز V.T.S،سانحه ای رخ دهد کلیه مسؤولیت حقوقی،مالی و خسارات ناشی از سانحه متوجه مرکز هدایت V.T.S است که می تواند حتی در شرایط خاصی به یک بحران منطقه ای تبدیل شود. به همین علت برای سازمانهای صاحب صلاحیت وظایف و مسؤولیتهای تعیین شده،همچنین برای کارکنان این شبکه براساس مصوبه V-103 ماه می سال 1998 سازمان IMO آموزشهای لازم و دریافت گواهینامه های آموزشی LALA تعیین شده است.

11- از بحث فنی V.T.S خارج شویم و وارد مباحث عمرانی پروژه بشویم. در بخش احداث سازه ها،ساختمان سایت ها ،جاده سازی ها در جزایر مشکلات ویژه ای هم به دنبال داشت. لطفاً درباره ی اجرای پروژه های عمرانی V.T.S توضیحاتی بدهید؟ بیشتر سایت های V.T.S هرمزگان در جزایری است که یا هیچ گونه امکاناتی ندارند یا امکانات بسیار محدودی دارند. رفت و آمد به این جزایر بسیار مشکل است. کارکردن در این جزایر هم برای ما و هم برای پیمانکاران بسیار سخت و دشوار بود. طی این سه سال ما تلاش بسیار زیادی به خرج دادیم تا پیمانکاران را راضی به کار در جزایر نماییم.هیچ کس انگیزه ی کار در جزایر را نداشت. چون بایستی تمامی امکانات ،تجهیزات و مصالح را به جزایر انتقال می دادند. در جزایر هم شرایط اقلیمی سخت است ،هم نیروی کارگ ر وجود ندارد و هم حمل و نقل دریایی بسیار گران تمام  می شود.به هر حال ما با تلاش تمام توانستیم در تمام جزایر و سایتهای مورد نظر عملیات عمرانی شامل جاده سازی،احداث فندانسیونها،دیوارکشی،نصب دکل،احداث ابنیه و ساختمانهای لازم،انتقال شبکه برق سراسری را با موفقیت به پایان برسانیم.

12- آقای معینیان ،برای اجرای پروژه V.T.S چند فقره قرارداد منعقد شد؟ ما حدود 45 فقره قرارداد برای اجرای مراحل مختلف پروژه V.T.S منعقد کردیم. این قراردادهای شامل قراردادهای عمرانی،جاده سازی و خرید ونصب بعضی از تجهیزات می شود. تاکنون حدود 4 میلیارد تومان برای پروژه های عمرانی V.T.S هزینه کرده ایم. البته کل اعتبار هزینه شده در طرح حدود 15 میلیارد تومان است که 11 میلیارد تومان آن هزینه خرید و نصب تجهیزات است و 4میلیارد تومان آن هزینه های فعالیتهای عمرانی و انتقال شبکه برق سراسری به سایتها شده است و هم اکنون کلیه سایتها به شبکه برق سراسری وصل است.

13-آقای معینیان من به عنوان یکی از همکاران شما در این اداره کل طی این سه سال و اندی از نزدیک شاهد مشکلات شما در زمینه ی مدیریت و اجرای این پروژه ی عظیم ملی بودم. یکی از مشکلات شما که با آن دست به گریبان بودید مسئله ی جزایر فارور و هرمز بوده لطفاً در این خصوص توضیح دهید؟ کارکردن در شرایط سخت آب و هوایی جزایر،گرمای بیش از 48 درجه ،رطوبت بیش از 95 درصد،و عدم امکانات مخابراتی و ارتباطی بسیار مشکل است نخستین مشکل ما رفت و آمد دریایی بر جزایر بود. به دلیل محدودیت امکانات مجبور بودیم با قایق های موتوری تشتی به این جزایر سفر کنیم.جزیره ی فارور جزیره ای غیرمسکونی،بدون هیچ گونه اسکله یا رمپ برای پهلوگیری شناورها است. دور تادور این جزیره سواحل صخره ای دارد که تا عمق یک متری زیر آب قابل مشاهده است.ما پیش از آغاز عملیات پروژه ی فارور حدود شش ماه وقت صرف کردیم و کلیه ی مالکین لودرها ،بولدزرها وتجهیزات راه سازی و صاحبان شناورها را به این جزیره بردیم،ولی هیچ کدام به علت شرایط فوق العاده سخت این جزیره حاضر به همکاری نشدند.اطراف جزیره مملو از صخره های آتش فشانی و آذرین است که اجازه پهلوگیری هیچ شناوری ،حتی قایق موتوری های تشتی را نمی دهد. بالاخره پس از رایزنی های فراوان توانستم شرکت بهره برداری معادن سیرجان را راضی کنیم تا دودستگاه لودر و بولدزر را به بندرلنگه انتقال دهند. از سوی دیگر مدیرکل وقت بندر، آقای اتابکی با توجه به ارتباطی که با فرماندهان رده ی بالای سپاه داشتند توانستند از نیروهای دریایی سپاه یک فروند شناور جهت حمل این تجهیزات به جزیره ی فارور بگیرند. نکته ی جالب اینجاست ،پس از بارگیری تجهیزات و انتقال آنها به فارور حدود 3 شبانه روز یعنی 50 ساعت به دور جزیره چرخیدیم و سرگردان بودتا طوفان دریا آرام شود و شرایط جزرو مد مناسب باشد تا بتوانیم ساحل مناسبی برای تخلیه تجهیزات بیابیم. در نهایت با کمک دو نفر غواص در ساعات پایانی شب شناورها را در کنار یکی از صخره ها پهلو دادیم و تجهیزات را تخلیه کردیم. زمانی که موفق شدیم تجهیزات را در جزیره تخلیه کنیم مانند یک فرد پیروز در یک مبارزه و نبرد سخت و دشوار،با قایق خود را به نزدیکترین بندر رساندم و ساعت 4 صبح خبر را به مدیرکل تلفنی اطلاع دادم که وی نیز بسیار خوشحال شدند. این یکی از خاطرات به یاد ماندنی من در راه اجرای پروژه ی V.T.S است.

14- نزدیک ترین فاصله با جزیره فارور کدام ساحل بود؟ نزدیکترین بندر،رأس بستانه بود که از قایق های تشتی که کرایه می کردیم مسیر 16 مایلی را حدود یک ساعت و نیم طی می کردیم.

15- در جزیره ی هرمز چه مشکلاتی داشتید؟ کل ساختار جزیره ی هرمز را گنبدهای نمکی تشکیل می دهد. گنبدهای نمکی دو مشکل اساسی دارند. اول این که بر اثر بارندگی و رطوبت حل می شوند. دوم این که به خاطر فعالیت های کوهزایی که گنبدهای نمکی دارند سالانه چندین سانتیمتر رشد می کنند. این دو عامل باعث کندی کار در جزیره ی هرمز می شد. به عنوان مثال جاده ای می ساختیم پس از دو هفته مشاهده می کردیم وسط جاده فرورفتگی دارد یا چاله ی بزرگی ایجاد شده و یا این که بخشی از جاده گم می شد. ابنیه و تاسیساتی که در جزیره وجود دارند بیش از یکسال دوام ندارند. به همین خاطر کل ارتفاعات جزیره را با مشاور و با پای پیاده چندین بار پیمایش کردیم تا بالاخره توانستیم مسیری مناسب انتخاب و جاده ای به بلندترین نقطه ی جزیره احداث کنیم وتجهیزات را به آنجا انتقال داده و نصب نماییم. در راه احداث جاده در بعضی از نقاط شاید پنجاه متر از عمق دره ها را با خاک پر کردیم تا بتوانیم بیست یا سی متر جاده احداث کنیم.

16- برای احداث سایتهای استان هرمزگان درمجموع چه فعالیتهای عمرانی انجام دادید؟ مهمترین اقداماتی عمرانی که جهت احداث سایتها انجام شده عبارتند از،مکان یابی و تملک 15 سایت،احداث وزیرسازی حدود 30 کیلومتر جاده در 8 جزیره برای دسترسی به بلندترین ارتفاعات،انجام 34 مورد تست مکانیک خاک،حمل 164 کامیون مصالح ساختمانی به جزایر به کمک کامیون و شناورهای دریایی،احداث 18 فندانسیون با بتن مسلح به حجم 522 متر مکعب،دیوار کشی 8 سایت به طول 718 متر،فنس کشی 1604 متر مربع ،احداث 8 دستگاه سرویس بهداشتی به مساحت حدود 200 متر مربع در سایتهای هشتگانه جزایر،ساخت،حمل ونصب 8 دستگاه شیلتر بتونی نگهبانی در جزایر ،خریداری و حمل و نصب 16 دستگاه شلترهای تکنیکال بتونی،احداث برج کنترل بندرلنگه،احداث و تجهیزات سالن کنترول روم در بندر شهیدرجایی ،احداث پنج مرکز تکنیکال روم در سایتها،ساخت و حمل 16 دستگاه تانکر 20 هزار لیتری به جزایر ،حمل ونصب 18 دکل 30 و 45 متری،خریداری 7 انشعاب برق شبکه سراسری و برق رسانی به طول 16 کیلومتر در جزایر ،تجهیز برجهای کنترل رجایی،لنگه و کیش به کلیه تجهیزات و امکانات اداری و رفاهی ،40متر شمع کوبی در جزیره کیش،خاکبرداری و آماده سازی محوطه سایتها به مساحت 7500 متر مربع در قلل بلندترین ارتفاعات جزایر .

17-آقای معینیان ،تکنولوژی V.T.S را از کدام کشور گرفته ایم؟ متاسفانه تجهیزات متعلق به یک کشور نیست،رادارها دانمارکی است،دوربینهای CCTV ژاپنی است،بعضی از مونیتورها، دیزل ژنراتورها و تجهیزات فنی دیگر ساخت کشور فرانسه است، این تجهیزات را یک شرکت فرانسوی بنام (سوفرلوگ) به عنوان واسطه از کشورهای مختلف جمع آوری کرده است به همین علت عدم هماهنگی و همخوانی تجهیزات در بندر امام باعث مشکلاتی شده که با تجربیاتی که از بندر امام بدست آمد برای سایتهای هرمزگان به نحوی برنامه ریزی شده و نرم افزارها اصلاح شده که انشاءا... به مشکلی بر نخواهیم خورد.

18- در حال حاضر وضعیت پروژه V.T.S در چه مرحله ای است،چقدر از کارها مانده و کی این پروژه آماده بهره برداری می شود؟ شبکه V.T.S در استان هرمزگان در دو لوپ مستقل تعریف و برنامه ریزی شده ،یک لوپ شامل 6 سایت شرق استان است که شامل سایتهای جزایر لارک،هنگام،هرمز،هلر جزیره قشم،بهمن جزیره قشم ،بندر باهنر و مرکز اصلی کنترل پروژه (مرکز کنترل ترافیک دریایی خلیج فارس) در بندر شهید رجایی است،در حال حاضر کلیه عملیات عمرانی این سایتها به اتمام رسیده و کلیه تجهیزات در سایتهای مذکور نصب شده ودر حال تست برای افتتاح در ایام دهه فجر می باشیم.

لوپ دوم شامل 9 سایت غرب استان است. در این سایتها نیز اکثر تجهیزات نصب شده و انشاءا... تا پایان فروردین سال آینده سایتهای این لوپ نیز فعال و مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت. سایتهای این لوپ عبارتند از دو سایت جزیره کیش،سایتهای بندرلنگه،جزیره فارور،بصیرا در جزیره قشم و سایتهای رله جزیره کیش،ارتفاعات کوه جناح،تله دوری(لافت) و بندر شهید رجایی.

19-در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید؟ حقیر به عنوان یک ایرانی بسیار خوشحالم که خداوند سعادتی نصیبم کرد که توانستم خدمت ناچیزی برای (امنیت،افزایش اقتدار ملی و کسب اعتبار بین المللی) جهت حفاظت و کنترل آبراهه های مهم و حساس کشورم بردارم. فعالیتهایی که در پروژه V.T.S استان انجام شده یک کارگروهی بوده و حقیر به عنوان یکی از اعضای این گروه در خدمت سازمان بودم لذا برخود وظیفه می دانم که از مسؤولین محترم سازمان و اداره کل استان بخصوص آقایان مهندس دنیامالی،دکتر طاهری،مهندس رزازان،مهندس احمدی،مهندس شمس،مهندس اکرمی،مهندس موسوی،مهندس صدر،مهندس استیری و آقایان قلیزاده،اتابکی،اشکریز،صادقی نژاد،صفایی،پور رجبی ،سالمی،میرشکرایی،بنی هاشمی و کلیه معاونین و پرسنل خوب و زحمت کش اداره کل استان که در مراحل اجرایی  پروژه ها ما را هدایت،راهنمایی و حمایت کردند تشکر و قدردانی نمایم.

۳۰ دی ۱۳۸۸ ۰۰:۰۰
کد خبر : ۴,۳۳۳

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید